تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۰۷۱۷

4 دسته از هواداران محمود احمدی‌نژاد

پایگاه بصیرت / علی عباسی‌رائی

(روزنامه مردم‌‌سالاري – 1396/01/29 – شماره 4294 – صفحه8)

محمود احمدی‌نژاد را باید جنجالی ترین سیاستمدار چند سال اخیر ایران دانست. مردی که در سال 1384 با شعارهایی جذاب حول محور عدالت، مردم عامی را و با وعده احیا/تحقق گفتمان انقلاب اسلامی و مبارزه با فساد، بزرگان اصولگرا را به سمت خود جذب کرد و در نهایت با همین دو حربه و البته اشتباه استراتژیک اصلاح‌طلبان در عدم اجماع بر روی یک کاندیدا، موفق شد برنده نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شود. مردی جنجالی که هواداران خاص خودش را داشته و هنوز هم دارد. در این یادداشت تلاش دارم به تحلیل هواداران ایشان که در طی زمان دچار تغییر و تحولات زیادی هم شده‌اند، در دو مقطع اولیه و کنونی بپردازم.

الف) هواداران اولیه محمود احمدی‌نژاد

همانطور که از مقدمه مشخص است، هواداران اولیه محمود احمدی‌نژاد را می‌توان در دو دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

الف) طبقات پایین‌دست جامعه: این افراد به علت شعارهای عدالت‌محورانه محمود احمدی‌نژاد و وعده یارانه نقدی و سایر اقدامات پوپولیستی وی، طرفدار پر و پا قرص محمود احمدی‌نژاد شده‌اند.

ب) اصولگرایان: به جرات می‌توان گفت این طیف سیاسی فریب شعارهای اصولگرایانه، تحقق آرمانهای انقلاب و وعده مبارزه با فساد ایشان را خورده‌اند. هر چند هم اکنون تعداد اندکی از آنها جسارت بیان این حقیقت را دارند و دلیل رویگردانی خود از احمدی‌نژاد را منحرف شدن ایشان از مسیر اولیه‌اش و موضوع جریان انحرافی می‌دانند.

ب) هواداران کنونی محمود احمدی‌نژاد

کارنامه دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد مخصوصا دوره دوم ریاست جمهوری ایشان که به طور واضح در برابر رهبری نیز ایستادند، باعث شد، بخش بسیار عمده‌ای از جریان اصولگرایی و هواداران اولیه ایشان از وی رویگردان شوند. اما هنوز محمود احمدی‌نژاد هواداران خاص خودش را دارد که در ادامه به تحلیل هواداران کنونی وی می‌پردازیم. هواداران کنونی محمود احمدی‌نژاد را می‌توان در 4 دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

الف) بخشی از جامعه که همچنان چشم به یارانه دارند:

این بخش از هواداران محمود احمدی‌نژاد که معمولا کاری به مسایل کلان سیاسی و اقتصادی ندارند، صرفا از فردی حمایت می‌کنند که وعده دادن یارانه و کمک‌های نقدی به آنها را بدهد. محمود احمدی‌نژاد دقیقا چنین ویژگی‌هایی را دارد. بنابراین اگر از زاویه خود این افراد به مساله نگاه کنیم، شاید منطقی‌ترین هواداران محمود احمدی‌نژاد این گروه باشند.

ب) افرادی که حضور محمود احمدی‌نژاد در قدرت، عاملی برای دستیابی آنها به سودهای کلان است:

این گروه از هواداران احمدی‌نژاد، در سایه تحریم‌های احتمالی و وضعیت پرآشوب اقتصادی ناشی از سیاست‌های غلط وی، می‌توانند از آب گل آلود ماهی گرفته و مطامع اقتصادی خود را به پیش ببرند. بابک زنجانی و نمونه‌های مشابه آن مهمترین نماد این گروه که اصطلاحا کاسبان تحریم نامیده می‌شوند، هستند.

ج) دشمنان سرسخت نظام جمهوری اسلامی ایران:

این گروه عمدتا افراد نظریه‌پردازی هستند که سالهاست به دنبال سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند. از نگاه این افراد، رفتارهای عجیب و غریب محمود احمدی‌نژاد در سیاست داخلی و خارجی بیش از هر عاملی می‌تواند باعث سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران شود. به این گروه می‌توان برخی دولت‌های خارجی مانند اسرائیل را نیز اضافه کرد. چرا که از نظر آنها به قدرت رسیدن رئیس جمهوری مانند محمود احمدی‌نژاد و شعارهای خاصش باعث مظلوم‌نمایی آنها در جهان شده و از این طریق عاملی برای فشار بر نظام جمهوری اسلامی ایران در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

د) افراد متعصبی که هنوز به این باور نرسیده‌اند که شعارهای اولیه محمود احمدی‌نژاد توخالی بوده است:

برخی از افراد جامعه از همان روزهای اول ظهور احمدی‌نژاد رفتارهای آینده ایشان را پیش‌بینی کرده بودند و به عبارتی می‌دانستند آن شعارهای اولیه او طبلی توخالی است (مانند مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و نخبگان اصلاح‌طلب)، برخی پس از دوره اول ایشان به این نتیجه رسیدند (برخی امامان جمعه)، برخی پس از اقدامات هزینه‌زای ایشان در دور دوم ریاست جمهور ایشان (مانند علی لاریجانی)، برخی پس از ظهور به اصطلاح جریان انحرافی به رهبری رحیم مشایی در دولت ایشان (مانند حسین شریعتمداری)، برخی پس از ایستادگی ایشان در برابر دستورات رهبری و خانه نشینی 11 روزه (مانند فرماندهان ارشد سپاه)، برخی پس از اتمام دوره ریاست جمهوری ایشان و افشای فسادهای اطرافیان ایشان و زندانی شدن معاونانش، برخی پس از تحرکات انتخاباتی ایشان برای دوره دوازدهم و منع صریح ایشان توسط رهبری از این کار و بی توجهی ایشان به منع رهبری و ثبت نام در انتخابات (مانند سایت رجانیوز و سایرآحاد مردم) و ... خلاصه آنکه در طی این 8 سال به شدت هواداران وی ریزش کردند. اما متاسفانه هنوز عده‌ای هستند که علی‌رغم این همه نشانه روشن و آفتاب تابان اقدامات منحرفانه احمدی‌نژاد، هنوز که هنوز است به این باور نرسیده‌اند که محمود احمدی‌نژاد طبلی توخالی یا به اصطلاح اشتباهی بوده است.

http://www.mardomsalari.net/4294/page/8/11327

ش.د9600028

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات