تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۰۸۰۷
پیام سیدحسن خمینی همزمان با ادامه وضعیت بحرانی آب‌وهوا

خدا «حافظ» خوزستان است

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1395/11/28 - شماره 347 - صفحه 9)

چالش آب‌وهوا در اهواز وارد مرحله بحراني خود شده است. از اين شهر خبر مي‌رسد، مردم براي دومين روز متوالي، مقابل استانداري اين شهر تجمع کرده و همزمان، رئيس سازمان محيط‌زيست و وزير جهاد کشاورزي به اين شهر سفر کردند. در شبکه‌هاي اجتماعي نيز، کمپيني با هشتگ «دلواپس خوزستانيم» به‌راه افتاده است و گروهي از هنرمندان نيز با اين کمپين همراهي کرده‌اند. در مهم‌ترين اظهارات، معصومه ابتکار عنوان کرده که استان خوزستان براي دولت بسيار اهميت دارد و اميدواريم با طرح‌هاي در دست اجرا، مشکلات مردم اين استان را به حداقل برسانيم. رئيس سازمان محيط‌زيست مي‌گويد: وزير جهاد کشاورزي، طرحي در دست اجرا دارد تا کانون‌هاي ريزگردها را تثبيت کند.

علاوه بر اين، پيش‌بيني وضعيت هواشناسي اهواز نشان مي‌دهد، موج دوم بارشي از اواخر چهارشنبه به استان مي‌رسد. مديرکل هواشناسي خوزستان مي‌گويد: احتمال طغيان رودخانه‌ها در اين مدت، دور از انتظار نيست؛ اتفاقي که مي‌تواند شرايط را در اهواز بحراني‌تر کند. بااين‌حال، معصومه ابتکار در حاشيه جلسه هيأت‌دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدامات انجام‌شده براي حل مشکل مردم خوزستان، بيان کرد: وزير کشاورزي در منطقه در حال پيگيري براي حل مشکلات مردم اين استان هستند. او گفت: اکنون شناسايي کانون‌هاي گردوغبار در همه استان‌ها تکميل شده و همچنين در استان خوزستان، اقدامات اجرايي براي حل اين مشکل تبيين شده است. با اقدامات سازمان جنگل‌ها و مراتع، کانون ريزگردها بايد تثبيت شده و اين اقدام با برنامه علمي و به‌صورت منسجم انجام شود.

رئيس سازمان محيط‌زيست در ادامه، احياي تالاب‌هاي استان خوزستان را يکي ديگر از اقدامات دولت ذکر کرد و گفت: تالاب هورالعظيم در سال 92، کاملا خشک شده بود اما با اقدامات دولت الان 70 درصد اين تالاب آبگيري شده است و در وضعيت خوبي به‌سر مي‌برد؛ تالاب شادگان هم وضعيت خوبي دارد. علاوه بر ابتکار، سياسيون نيز نسبت به وضعيت کنوني اهواز ابراز نگراني کردند. در همين زمينه، سيدحسن خميني، متني در اينستاگرام شخصي خود منتشر و عنوان کرد: «خدا «حافظ» خوزستان است.» متن يادداشت سيدحسن خميني، به‌شرح زير است: خوزستان را به هر صفتى بشناسيد، براى نسل ما بوى باروت و حماسه در آن صفت نهفته است.

جنگ، دفاع مقدس و سرزمينى که همه مردم ايران در کنار مردم خونگرم آن ايستادند تا ايران و اسلام مستقر بمانند و نام اين خطه زرخيز که سرمنشأ سرمايه ماست، بر تارک ايران بدرخشد. سال‌هاست که اين روزهاى سال، خوزستان به خاک می‌نشيند؛ سرزمينى که به خون نشست ولى بر خاک نيفتاد، خاک‌آلوده شده است. راستى نمی‌دانم براى حل اين مشکل کدامين راه زودتر به سرانجام می‌رسد ولى می‌دانم که مسئولان درصدد حل اين مشکل هستند و مثل هر ايرانى می‌دانم که بايد همتى مضاعف بدرقه راه کرد تا اين مشکل هر چه زودتر حل شود.

بازديد وزير جهاد کشاورزي از کانون ريزگرد‌ها

بااين‌حال، محمود حجتي، وزير جهاد کشاورزي به‌همراه تعدادي از معاونان خود، صبح امروز از کانون‌هاي ريزگردها در شرق و جنوب اهواز که وسعت آنها به 130 هزار هکتار مي‌رسد، بازديد کرد. درواقع، وسعت کل کانون‌هاي بحراني ريزگرد در استان خوزستان به 345 هزار هکتار مي‌رسد که شامل مناطق شرقي، جنوب‌شرقی و غربي استان و شهرستان‌هاي اميديه، هنديجان و خرمشهر مي‌شود. در اين بازديد، معاون برنامه‌ريزي وزير، رئيس سازمان جنگل‌ها، مديرعامل مؤسسه جهاد نصر و رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان، وزير را همراهي مي‌کنند. ظاهرا قرار است پس از بازديد از اين کانون‌ها، وزير در نشستي که در استانداري خوزستان برگزار مي‌شود، حضور يابد. همچنين، حميد چيت‌چيان، صبح ديروز در حاشيه جلسه هيأت‌دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه پس از اتفاقات اخير خوزستان، صنایع برق در اکثر استان‌ها امکانات خود را به اين استان بردند و اقدامات لازم را براي شست‌وشوي تأسيسات انجام دادند، افزود: درحال‌حاضر، قطعي برق در استان خوزستان نداريم و اگر اشکالاتي وجود داشته باشد، مشکلات متداول در صنعت برق است.

چيت‌چيان با تشکر از مردم به‌خاطر صبوري در برابر مشکلات، اظهار کرد: حدود چهار هزار و 800 کيلومتر از خطوط اتصال و 105 پست استان خوزستان در معرض چنين وضعيتي قرار دارند و نيازمند شست‌وشو هستند. وزير نيرو گفت: در بهمن، هجوم گردوخاک بي‌سابقه و افزايش رطوبت هوا موجب شد که سيستم‌هاي عايق شبکه برق تبديل به هادي شوند و جرقه‌هاي زياد، موجب از مدار خارج‌شدن تأسيسات برق و قطعي برق در اين استان شد؛ علاوه‌براين، رئيس شوراي شهر اهواز با اشاره به بحران اخير قطعي سراسري برق و آب در اهواز گفت: ‌استاندار قطعا بايد براي برخورد با عوامل کم‌کار در اين بحران، دستور ويژه بدهد. هوشنگ‌ شيرمردي اظهار کرد: مشکلات اخير قطعي سراسري برق، آب و مراکز مخابراتي در اهواز به‌هيچ‌وجه پذيرفته نيست. بحران روز شنبه‌ علاوه، بر خسارات اقتصادي، آثار منفي بسيار زيادي نيز در زندگي مردم گذاشت.

او افزود: با توجه به بحران 9 بهمن‌ امسال در اهواز که قطعي سراسري برق و آب را به‌دنبال داشت، چرا در اين مدت شست‌وشوي مقره‌ها و تأسيسات برقي انجام نشد؟ چرا در‌اين‌زمينه کم‌کاري صورت گرفت تا دوباره چنين مشکلات و بحراني در اهواز ايجاد شود؟ بروز اين بحران و تکرار آن، خيلي نگران‌کننده است و قابل‌قبول نيست. رئيس شوراي شهر اهواز، خواستار برخورد با عوامل کم‌کار در بروز بحران اخير اهواز شد و تصريح کرد: استاندار بايد با کم‌کاري‌هاي صورت‌گرفته در بروز مشکلات قطعي گسترده و سراسري برق و آب برخورد کند و براي برخورد با عوامل کم‌کار، دستور ويژه بدهد.

شيرمردي با اشاره به اقدام روز گذشته استاندار و برکناري مديرکل مديريت بحران خوزستان افزود: استاندار خوزستان با صلاحديدي که داشته، تصميم به برکناري مديرکل بحران استان گرفت؛ قطعا اين اقدام بي‌تأثير نيست و استاندار بايد برخورد با ديگر عوامل کم‌کار را ادامه دهد. او با بيان اينکه بحران اخير اهواز در حوزه وزارت نيرو قرار مي‌گيرد، عنوان کرد: مجموعه‌هاي وزارت نيرو در استان خوزستان مانند شرکت توزيع برق و برق منطقه‌اي، موظف به پاسخگويي درباره بحران اخير به مردم هستند و قطعا بايد با اين دستگاه‌ها برخورد شود تا دوباره شاهد تداوم و استمرار اين مشکلات و بحران‌ها نباشيم.

رئيس شوراي شهر اهواز با انتقاد از وضعيت اهواز در روز شنبه گفت: در آغاز هفته مردم با تعطيلي ادارات و بانک‌ها و قطعي آب و برق مواجه مي‌شوند. بعضي‌ها در آسانسورها ‌گير مي‌کنند و افراد بيمار نيز در منازل خود محبوس مي‌شوند. قطعا اين مشکلات موجب سلب اعتماد عمومي به مديران استاني شده است و اکنون تمام مردم از اين وضعيت ابراز گلايه و ناراحتي مي‌کنند.

شيرمردي با اشاره به تأثير پديده گردوغبار در بروز بحران روز شنبه در اهواز اظهار کرد: علاوه بر آثار آشکار اين پديده از جمله خسارات اقتصادي، اجتماعي و بهداشتي، پديده گردوغبار داراي آثار پنهاني است که دانشگاه علوم‌پزشکي اهواز بايد درباره اين‌گونه آثار اظهارنظر کند. پديده گردوغبار حتي ممکن است آثاري منفي بر مغز بگذارد.

او تصريح کرد: شوراي شهر با اختيارات کنوني خود فقط در حيطه شهرداري مي‌تواند ورود کند و در ساير حوزه‌ها از جمله آبفا و برق، در قانون اختياراتي براي شوراي شهر پيش‌بيني شده اما تفويض اين اختيارات هنوز انجام نشده است. قطعا تفويض اين اختيارات در جلوگيري از بروز مشکلات و بحران اخير اهواز بي‌تأثير نخواهد بود. رئيس شوراي شهر اهواز افزود: همه اعضاي شوراي شهر، نسبت به عملکرد آبفای اهواز اعتراض داشتند و دارند اما اين اعتراضات به‌دليل عدم تفويض اختيارات قانوني در حوزه آبفا به شوراي شهر به جايي نرسيد و منجر به نتيجه نشد.

http://www.vaghayedaily.ir/fa/News/61933

ش.د9504352

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات