صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۹۶۲۱

از سودای تجزیه تا ادعاهای ابتکار

۱ـ طبقه خاص ۴۳۰ هزار میلیارد تسهیلات از نظام بانکی گرفته‌اند
یحیی آل‌اسحاق نظام بانکی را یکی از چالش‌های بزرگ کشور خواند و تأکید کرد: اصل نظام بانکی در سیاست‌ها، مدیریت، خط مشی و مسائل متعدد آن چیزی نیست که باید باشد و امروزه کسی نیست که در مسائل اقتصادی نگاهی داشته باشد و به چالش و نارسایی نظام بانکی توجه نداشته باشد. وی با اشاره به اینکه یک طبقه خاص ۴۳۰ هزار میلیارد از نظام بانکی تسهیلات گرفته‌اند، اظهار داشت: بالای ۸۰ درصد این مبلغ را تنها چند واحد حقیقی و حقوقی گرفته‌اند و اینها معمولاً کسانی هستند که به دلایل ارتباطات، اقتدار و روابط‌شان پول را پس نمی‌دهند و دلیلش هم این است که ارزش پول در بازار به مراتب بالاتر از آن چیزی است که گرفته‌اند. آل‌اسحاق با ذکر یک نمونه عنوان کرد: اگر قیمت پول در بازار ۲۵ درصد بشود، آنها با ۱۵ درصد می‌گیرند.

۲ـ سودای تجزیه
روزنامه انگلیسی «گاردین» در بررسی وضعیت عملیات علیه داعش در موصل نوشت: سران اقلیم کردستان عراق می‌خواهند از مناطقی که به دست نیروهای وابسته به خودشان در عملیات موصل آزاد می‌شود، به منزله ابزاری برای چانه‌زنی در مقابل دولت مرکزی عراق استفاده کرده و زمینه جدایی از بغداد را فراهم کنند. به نوشته این روزنامه، وزرای اقلیم خودمختار کردستان عراق معتقدند که یکی از گزینه‌ها، پس دادن مناطق آزاد شده به دست نیروهای پیشمرگه به دولت بغداد، در ازای کسب استقلال اقلیم کردستان است. گفتنی است فلاح مصطفی، وزیر خارجه اقلیم کردستان عراق در همین زمینه اظهار داشت: هر چند ائتلاف موصل، متشکل از نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگه، در مسیر آزادسازی کامل این شهر قرار دارد، زمان آن رسیده است که کردستان در مسیر خود حرکت کند.

۳ـ ادعاهای ابتکار درباره خوزستان واقعیت ندارد
آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عدم مالچ‌پاشی و شست‌وشو ندادن مدارهای برقی را عامل ایجاد بحران در استان خوزستان دانست و گفت: اظهار نظرهای معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست درباره بحران خوزستان غیر اصولی و اشتباه است. او ادعا می‌کند که در حال رسیدگی به مسائل زیست‌محیطی خوزستان است؛ ولی واقعیت‌ها نشان می‌دهد این حرف خلاف واقع است. وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور درباره انتقال آب کارون قول داده که جلوی این کار را بگیرد، اما تاکنون کاری در این زمینه انجام نشده است و اگر وضعیت به همین شکل پیش برود، ممکن است خوزستان تا ۱۰ سال آینده به یک کویر تبدیل شود.

▼ تا انتخابات
«سیدصولت مرتضوی» معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات دولت دهم درباره برخی نواقص انتخاباتی گفت: معتقد هستم دوره ریاست‌جمهوری را باید از دو دوره چهار ساله به دو دوره پنج ساله یا یک دوره شش ساله تبدیل کنیم تا با اجرای برنامه پنج ساله تلازم داشته باشد؛ البته پیشنهاد من این است که دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شش ساله و یک دوره‌ای باشد تا آقای رئیس‌جمهور بار دیگر حق شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را نداشته باشد.
محمدرضا تابش در حالی که کمتر از سه ماه تا انتخابات مانده است، گفت: برای ورود به فضای انتخابات قدری زود است، به ویژه از جانب اصلاح‌طلبان. تقریباً تکلیف کار اصلاحات مشخص است؛ به عبارتی ما نیاز نداریم خیلی تحرک داشته و کاندیدا داشته باشیم یا افراد را به بحث و مجادله واداریم و با آنها حرف بزنیم، چون کاندیدای ما مشخص است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات