تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۷۳۲۹۳

یادداشت: ناکامی از رفع ریزگرد تا رفع حصر!


پایگاه بصیرت،/فتح الله پریشان:اگر به فهرست اقدامات و نظرات خانم ابتکار در طول دو دوره ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست در هشت سال دولت اصلاحات و دوره دولت کنونی و همچنین ریاست کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نظری بیافکنیم، بیش از اینکه به‌طور طبیعی شاهد سخنرانی‌های کاری و تخصصی از وی درباره امر بسیار مهم محیط زیست باشیم ـ‌که به‌قول خودش به همراه جنگ دو مسئله محوری امروز دنیاست ـ بیشتر صحبت‌های سیاسی و جناحی را از وی ملاحظه خواهیم کرد. برای نمونه در مقاطع تصدی وی بر سازمان محیط زیست، بیش از اظهار نظرهای تخصصی به‌عنوان رئیس سازمان محیط زیست، دیدار با قربانیان اسیدپاشی، بیشترین تحرک پنهان در همسویی با جریان فتنه ازجمله ملاقات با شیخ حامی فتنه، شرکت در همایش‌های اصلاحات، موضع‌گیری درباره پارازیت‌ها و پشیمانی از اشغال سفارت آمریکا و... است که سبب شده سازمان محیط زیست بیشتر از هر زمانی، رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد. برخی معتقدند که این سیاسی‌کاری سبب شده تا وضعیت محیط زیست کشور وخیم‌تر شود.
شاهد مثال جدیدتر، موضع وی در جشن افتتاح دفتر انجمن اسلامی دانشگاه شریف در هفته گذشته است که باز به‌جای پیگیری معضل و مشکلات مردم در حوزه زیست محیطی، صحبت از ایجاد فضای باز سیاسی و گشودن گره از تمام محدودیتها و حصرها می‌کند و می‌گوید: «دولت تلاش خود را برای رفع تمام حصرها و ایجاد فضای باز سیاسی می‌کند، ولی این در اختیار روحانی نیست و قوای مختلف باید همکاری کنند.»
البته اشکالی ندارد که وی اظهارنظر سیاسی کند، اما این حق را نیز باید به مردم داد که از یک مسئول با این سابقه در حوزه کار محیط زیست انتظار داشته باشند اولاً؛ بیشترین دغدغه و مسئولیت‌پذیری را در حوزه تخصصی خودش داشته باشد، ثانیاً به دلیل تمرکز مدیریتی در طول سال‌های گذشته، بسیاری از معضلات در این حوزه جامه گشایش بر تن کرده باشند یا حداقل اسناد بالادستی حاوی ارائه راه حل‌های اساسی برای تمام مشکلات زیست محیطی کشور داشته باشند. این در حالی است که خانم ابتکار آخرین مسئولی بود که در مسئله مهم هجوم ریزگردها به خوزستان سفر کرد و در آنجا با فرافکنی از مسئولیت خود، به صورتی عوام‌فریبانه مجلس را مخاطب قرار داد که وقتی مجلس با رفتار سیاسی خود بودجه 60 میلیاردی حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست برای سال 94 را لغو می‌کند، وضعیت بهتر از این نمی‌شود. طرفه آنکه؛ طبق استدلال خانم سیاسی دولت، این بودجه برای سال آتی است و طبق بیان نمایندگان مجلس، وی برای مسئله ریزگردها باید از بودجه 1100 میلیاردی سال جاری استفاده کند، اما چون خانم ابتکار اساساً فردی سیاسی ـ بهتر است بخوانیم سیاسی‌کارـ است، دوست دارد از کمترین مسئله، بهره سیاسی به‌نفع جناح و سلیقه سیاسی مطبوع خود ببرد. تحقیقاً همین مطلب است که خشم و ناراحتی مردم و دانشجویان را فراهم می‌کند که چرا مسئولان کشور با اولویت چندم و تنها زمانی که از انجام علایق دیگر خود فراغتی پیدا کردند، به مسئولیت اصلی خود به صورت کج‌دار و مریز می‌پردازند؟ اگر معصومه دولت را «ابتکار»ی در حوزه سیاست است، خوب است به قسمت سیاسی دولت منتقل شود. اتفاقاً یکی از انتقادهای هم‌گروه‌های سیاسی خانم ابتکار در دولت گذشته، سیاست‌زدگی برخی از مسئولان در دفتر رئیس‌جمهور سابق بود که امروز خود به آن مبتلا شده‌اند، اما دولت نیز باید در برابر مواضع خانم ابتکار به‌ویژه در مسئله فتنه و حصر پاسخگو باشد؛ زیرا مواضع وی با دیدگاه کلی نظام و تشخیص شورای عالی امنیت ملی مغایر است.
البته دولت قطعاً طبق قانون و نظر شورای عالی امنیت ملی، حصر فتنه‌گران را به‌نفع کشور می‌داند و آن را قبول دارد و لذا باید تذکر لازم به خانم ابتکار داده شود که در فضایی که دولت با گرفتاری‌های بزرگ کاری مواجه است و بارها دکتر روحانی به ضرورت حفظ فضای آرام سیاسی در جامعه برای انجام مأموریت‌های مهم دولت تأکید کرده، باید جلوی بسیاری از حاشیه‌سازی‌های این‌چنینی گرفته شود و خانم محیط زیست بیشتر به فکر رفع ریزگردها باشد تا رفع حصر سران فتنه!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات