تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۱۱۵۷

عربستان و دو سال ناکامي در يمن (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/02/23 ـ شماره 26717 ـ صفحه 12)

رژيم سعودي گرفتار در باتلاق يمن

مدير مرکز مطالعات جنوب عراق با اشاره به گذشت دو سال از تجاوز عربستان عليه مردم بي دفاع يمن گفت:در حال حاضر عربستان به دنبال روزنه‌اي است که با حفظ آبرو از يمن خارج شود.به گزارش تسنيم، عربستان که رهبري يک ائتلاف نظامي در يمن را بر عهده گرفته بود در دو سال گذشته از ابزارهاي مختلفي براي از بين بردن مقاومت يمني‌ها استفاده کرده است. طبق اعتراف احمد عسيري سخنگوي ائتلاف تجاوز به يمن، رياض در همان ابتداي جنگ بمب‌هاي خوشه‌اي نوع CBU-105عليه مردم اين کشور به کار برد که بر اساس قرارداد سال 2008 استفاده از اين نوع بمب نقض حقوق بشر به شمار مي رود.

حکومت سعودي در اين نبرد تلاش کرد با هدف قرار دادن غيرنظاميان، زيرساخت‌هاي اقتصادي، مراکز مهم تجاري، بيمارستان‌ها، مدارس و انبارهاي آذوقه غذا مردم، رهبران انصارالله و مقامات ارتش را وادار به تسليم کند. بر همين اساس در يک طول يک سال اول اين جنگ، بيش از 2700 نفر شهيد و مجروح شدند. 1136 مرکز و تاسيسات دولتي، 611 انبار مواد غذايي، 389 بازار تجاري، 221 مرکز گردشگري و آثار باستاني-تاريخي، 851 مدرسه و دانشگاه، 258 مرکز بهداشتي، 10 بندر و 14 فرودگاه، 530 پل و مسير ارتباطي، 140 نيروگاه و مبدل برق، 664 مسجد و بيش از 364 هزار منزل مسکوني منهدم شد. همچنين جنگ در يک سال اول، نزديک به سه ميليون آواره بر جاگذاشت.دکتر "علي رمضان الاوسي"مدير مرکز مطالعات جنوب عراق به مناسبت گذشت دو سال از آغاز تجاوز ائتلاف به رهبري عربستان عليه مردم يمن، به موضوع جنايت‌هايي که اين ائتلاف در اين کشور فقير عربي مرتکب شده پرداخت.

وي در اين مصاحبه گفت: تجاوز کورکورانه عربستان عليه يمن دومين سال خود را سپري مي‌کند اين در حالي است که جنايت‌ها همچنين در بيشترين ميزان خود باقي مانده و سکوت جامعه بين‌الملل در قبال اين جنايت‌ها همچنان ادامه دارد با اين وجود شاهد آن هستيم که عربستان خود را در باتلاق يمن گرفتار مي‌بيند و نمي‌تواند راه خلاص و چاره‌اي براي رهايي از اين شرايط براي خود پيدا کند اين در حالي است که پيشرفته‌ترين تسليحات را در اين جنگ در اختيار داشته است. در واقع بايد گفت که صبر، ثبات و وحدت يمني‌ها بوده که توطئه سعودي‌ها را نقش بر آب کرد.

مدير مرکز مطالعات جنوب يمن اضافه کرد: گمان مي‌رود که عربستان به دنبال آن بود که يمن را به حيات خلوت خود تبديل کند اما با وجود تمام پشتيباني که از سوي آمريکا و اسرائيل از عربستان در اين جنگ شده نتوانست به اهداف خود دست پيدا کند و ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن توانسته‌اند در برابر اين توطئه‌ها و تجاوزها ايستادگي کرده و با آن مقابله کنند. سعودي‌ها در تحليل‌هاي خود فکر مي‌کردند که طي يک هفته وارد صنعا مي‌شوند اما امروز حدود دو سال از تجاوز سعودي‌ها گذشته و مردم يمن همچنان استوار و پايدار هستند. اکنون عربستان به دنبال هر روزنه‌اي است که بتواند از طريق آن آبروي خود را حفظ کرده و از يمن خارج شود و حتي آماده است که از دخالت در سوريه و لبنان و ديگر کشورهاي منطقه دست بکشد تا بتواند اوضاع در يمن را تحت سيطره خود قرار دهد اما شرايط منطقه به هيچ وجه براي دستيابي به خواسته عربستان مساعد نيست. با مراجعه به تاريخ در مي يابيم که اين هفتمين جنگي است که يمني‌ها بر عربستان پيروز مي‌شوند.

با وجود محاصره زميني، دريايي و هوايي که عربستان عليه يمن ايجاد کرده اما مردم اين کشور خم به ابرو نياورده‌اند و يکي از دوستان يمني به من گفت که برخي از مردم يمن در کوهستان‌ها از گياهان و برگ‌هاي درختان تغذيه مي‌کنند و به آب لوله کشي نيز دسترسي ندارند اما همچنان سلاح در دست داشته و در مقابل تجاوزگري سعودي‌ها مقاومت مي‌کنند. در واقع يمن با اين استواري وارد مرحله تاريخي جديدي شده است. الاوسي درباره اقدام سعودي‌ها در استفاده از تسليحات ممنوعه عليه مردم غير نظامي يمن گفت: در واقع عربستان هيچ سلاح ممنوعه‌اي نبوده که از آن عليه مردم يمن استفاده نکرده باشد. عربستان در اين جنگ از بمب‌ها خوشه‌اي، حرارتي و حتي بمب‌ها خلأ نيز استفاده کرده است. متاسفانه اين تسليحات از سوي کشورهايي نظير انگليس، برزيل، آلمان و ديگر کشورها تامين مي‌شود و باعث تاسف آن است که اين کشورها مدعي دفاع و حمايت از حقوق بشر و دموکراسي هستند. سلاح و جنگ هيچ چالشي را حل نخواهد کرد و اين ميز مذاکرات خواهد بود که قادر است مشکلات را حل کند.

دولت ترامپ به دنبال مداخله بيشتر در جنگ يمن است

يک روزنامه آمريکايي در گزارشي نوشت که دولت ترامپ قصد دارد مداخله بيشتري در جنگ يمن داشته باشد و حمايت‌هاي خود از عربستان و امارات را گسترش دهد.يکي از مقامات ارشد دولت ترامپ اعلام کرد : "جيمز ماتيس" وزارت دفاع آمريکا از کاخ سفيد درخواست کرده تا محدوديت‌هاي دوران اوباما در حمايت از کشورهاي حاشيه خليج فارس در محافظت از آنها در برابر گروه حوثي در يمن برداشته شود. در يادداشتي که ماتيس طي ماه جاري به "مک مستر" مشاور امنيت ملي آمريکا نوشته، اعلام کرده که "حمايت محدود" از عمليات در يمن که توسط عربستان و امارات به پيش مي‌رود به مبارزه با "تهديد مشترک" کمک مي‌کند. موافقت با اين درخواست تغيير سياسي چشمگيري به شمار مي‌آيد. فعاليت نظامي آمريکا در يمن تا کنون اغلب با فعاليت‌هاي مبارزه با گروه‌هاي وابسته به القاعده در يمن و حمايت غيرمستقيم محدود از تلاش کشورهاي حاشيه خليج فارس در جنگ دو ساله‌اي که تا کنون تلفات غير نظامي زيادي داشته همراه بوده است.اين موضوع يک علامت آشکار از قصد دولت در اقدامي تهاجمي‌تر عليه ايران به شمار مي‌آيد. کاخ سفيد دوران ترامپ، شرايط بسيار قدرتمندتري در مقايسه با دولت قبلي خود داشته و با اتهامات عربستان و امارات عليه ايران همراهي کرده است.

عربستان و امارات، ايران را متهم کرده‌اند که در حال آموزش، مسلح کردن و هدايت حوثي‌ها در جنگي نيابتي بوده تا نفوذ خود در کشورهاي سني را افزايش دهند.دولت ترامپ در ميانه بازبيني وسيع سياست جنگ يمن بوده و انتظار مي‌رود اين سياست تا ماه آينده تکميل شود.دولت جديد آمريکا در حالي قصد دارد حمايت‌ها از عربستان و امارات در جنگ يمن را افزايش دهد که دفتر حقوق بشر سازمان ملل، هم‌زمان با دومين سالروز آغاز جنگ عربستان سعودي عليه يمن، در بيانيه‌اي تصريح کرد اين غيرنظاميان بيشتر در گلوله‌باران و حملات هوايي رژيم عربستان سعودي و متحدانش جان باخته‌اند.عربستان سعودي از شش فروردين 1394 در حمايت از عبدربه منصور‌هادي، رئيس‌جمهور مستعفي يمن و همچنين در تلاش به منظور تضعيف جنبش مردمي انصارالله، اين کشور عربي را هدف حملات هوايي قرار داده است.

خزانه‌اي که با کودک‌کشي عربستان در يمن پر مي‌شود

سکوت سازمان‌هاي بين‌المللي و نهادهاي حقوق بشري در مورد فجايعي که جنگنده‌هاي عربستاني در يمن به وجود مي‌آورد، به منافعي مرتبط است که غرب از قبال فروش تسليحات به رياض و همکاري آل سعود در خاورميانه به دست مي‌آورد.به گزارش تسنيم، دو سال از آغاز حمله عربستان به يمن و نقض حاکميت ملي اين کشور مي‌گذرد. تجاوز به يکي از اعضاي سازمان ملل در حالي صورت گرفت که هيچ يک از کشورهاي صاحب نفوذ نسبت به اين قانون شکني واکنشي نشان ندادند.طبق مفاد منشور سازمان ملل هيچ کشوري اجازه لشکرکشي نظامي به اعضاي اين نهاد را ندارد و در صورت وقوع چنين اتفاقي شوراي امنيت بايد نسبت به مقابله با کشور متجاوز تصميماتي اتخاذ کنند که مقابله نظامي بر اساس فصل هفتم يکي از راهکارهاي مربوطه است. اما آنچه در يمن اتفاق افتاد، سکوت مجامع بين المللي و اغماض آنها در خصوص فجايعي بود که به دست عربستان و ائتلاف تحت رهبري اين کشور به وقوع مي پيوست.در همين راستا يونيسف در اواخر اسفند گذشته گزارشي منتشر کرد که بر اساس آن در دو سال گذشته، بر اثر حملات هوايي عربستان در يمن دست کم 1546 کودک جان باخته و 2450 کودک ديگر دچار معلوليت شده‌اند. همچنين لين معلوف مدير تحقيقات دفتر منطقه اي سازمان عفو بين الملل در بيروت با صدور بيانيه اي در ابتداي سال جاري اعلام کرد:جنگ در يمن 3 ميليون تن را مجبور به فرار از خانه‌هاي خود کرده و زندگي هزاران غير نظامي را در معرض خطر قرار داده است. به طوري که 18 ميليون يمني نياز مبرم به کمک‌هاي بشر دوستانه دارند.مساله قابل تامل در حملات عربستان به يمن، هدف قرار دادن زيرساخت‌هاي اقتصادي و مراکز مهم تجاري، فرهنگي، بيمارستان‌ها، مدارس و حتي سيلوهاي گندم و آذوقه اين کشور است. اين در حالي است که براساس تفاهمنامه بين‌المللي حقوق بشر حمله به سازمان‌هاي بهداشت و سلامت ممنوع و نقض قوانين به شمار مي رود.

در حالي که عربستان با حمله به يمن طبق اساسنامه ديوان کيفري بين المللي و به موجب ماده يک کنوانسيون‌هاي چهارگانه ژنو به اتهام نقض اصل عدم تجاوز به کشورهاي ديگر، اصل عدم حمله نظامي به غيرنظاميان و اماکن و افراد مورد حمايت موازين بين‌المللي، ارتکاب مصاديق مختلف جنايت عليه بشريت و جنايت جنگي مجرم شناخته مي شود، کشورهايي غربي کماکان به دنبال فروش تسليحات بيشتري به رياض هستند.بر اساس آمار رسمي کمپين مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودي بزرگترين خريدار تسليحات از انگليس است و از سال 2010 تجهيزاتي به ارزش 6 ميليارد و 700 ميليون پوند از اين کشور دريافت کرده است.همچنين ارتش اين کشور نيز علاوه بر فروش تسليحات، در سال 2016 ميلادي در آموزش نيروهاي سعودي نقش جدي داشته است. ضمن آنکه لندن از زمان آغاز حملات عربستان سعودي به يمن، بيش از 3 ميليارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودي صادر کرده است. دولت جديد آمريکا نيز درصدد اجرايي کردن توافق 1.15 ميليارد دلاري فروش تسليحات به رياض است که در دوره اوباما امضا اما بنا به دلايلي متوقف شد.

در همين حال انتخاب عربستان به عنوان يکي از 14 عضو شوراي حقوق بشر سازمان ملل در پاييز سال 2016 براي يک دوره سه ساله در حالي صورت گرفت که سازمان ديدبان حقوق بشر سازمان ملل و 80 سازمان غيردولتي ديگر با انتشار نامه اياز کشورها خواستند با توجه به نقض فاحش حقوق بشر در عربستان سعودي، از عضويت اين کشور در شوراي حقوق بشر حمايت نکنند؛ اما در نهايت، اعضاي مجمع عمومي به عضويت رياض در اين شورا رأي دادند.اين اقدام نشان دهنده اوج سياسي کاري و تحريف مفاهيم و معيارهاي حقوقي در يکي از مهمترين نهادهاي حقوق بشري جهان است. عربستان از سال 2013 در اين شوراي حضور دارد و جالب آنکه سال گذشته و در ميان انتشار گزارش‌هاي مختلف ديگر نهادهاي سازمان ملل در خصوص کودک کشي اين کشور در يمن، نماينده رياض به عنوان رئيس کميسيون کارشناسان مستقل شوراي حقوق بشر انتخاب شد. در اين شرايطي است که بر اساس ماده 8 شوراي حقوق بشر سازمان ملل چنان چه هر کدام از اعضاي اين شورا مرتکب جنايات شوند، عضويتشان به حال تعليق درمي آيد. اما اين قانون نيز به دليل حمايت‌هاي دولت‌هاي غربي حامي رژيم آل سعود در خصوص عربستان اجرايي نشده است.

پيش از اين نيز مقامات سعودي با تحت فشار قرار دادن بان کي مون، دبيرکل سابق سازمان ملل، توانستند نام عربستان را از ليست کشورهاي ناقض حقوق کودکان خارج سازند. بان کي مون در اين خصوص آشکارا اعتراف کرد پس از آنکه رياض تهديد کرد که کمک‌هاي مالي خود به سازمان ملل را قطع مي کند، به تقاضاي اين کشور مبني بر حذف نام ائتلاف سعودي از فهرست سياه ناقضان حقوق کودکان در يمن جامه عمل پوشاند. رياض در يک دهه اخير با استفاده از ابزار مالي و نياز نهادهاي بين‌المللي به کمک‌هاي اين کشور، تلاش کرده است مانع هرگونه جهت گيري سازمان‌هاي جهاني عليه خود شود. در اين راستا تحقق منافع اقتصادي و سياسي غرب نيز از طريق سياست‌هاي عربستان نيز مانع عملکرد بي طرفانه مجامع حقوق بشري نسبت به اقدامات رياض در منطقه و همچنين پوشش رسانه اي آنها شود.بنابر اين به نظر نمي رسد بيانيه چند روز قبل سازمان عفو بين المللي نيز در مورد آشکار کردن نقش پررنگ آمريکا و انگليس در نقض حقوق بشر و ايجاد مشکلات ويران کننده در يمن با انتقال ميلياردها دلار سلاح به عربستان، واکنش دبيرکل سازمان ملل و يا شوراي حقوق بشر را برانگيزد.

رياض و واشنگتن بايد پاسخگوي جنايات جنگي عليه مردم يمن باشند

يک تحليلگر سياسي آمريکايي بر اين باور است که هر دو رژيم رياض و واشنگتن بايد به خاطر ادامه جنايات جنگي عليه يمني‌ها پاسخگو باشند.مارک ميسون تحليلگر آمريکايي تاکيد کرد: آمريکا از حملات عربستان سعودي به يمن حمايت مي کند چرا که رژيم سعودي مشتري سياست خارجي آمريکا است. رياض و واشنگتن بايد پاسخگوي جنايات جنگي عليه مردم يمن باشند.وي در ادامه تصريح کرد: بايد به دنبال يک هدف منطقي در سياست خارجي آمريکا در يمن باشيم. آمريکا اهميتي نمي دهد که چه کسي اين کشور را اداره مي کند، آن هم تا زماني که يک رئيس محلي آمريکا از حملات عربستان سعودي به يمن حمايت مي کند چرا که رژيم سعودي مشتري سياست خارجي آمريکا است. پاسخ تلفن‌هاي واشنگتن را بدهد و بگويد :بله قربان.

وي در پاسخ به سئوالي درباره اينکه "چرا جامعه بين المللي درباره جنايات عربستان سعودي در يمن، منفعل است"، گفت: اين مساله بستگي به آن دارد که جامعه بين المللي را چگونه تعريف کنيم. در آمريکا و اروپا، افکار عمومي بيشتر از سوي شرکت‌ها و رسانه‌هاي دولتي کنترل و مديريت مي شود. مردم نمي‌توانند نسبت به رويدادهاي ناشناخته، ابراز نگراني کنند. در آمريکا، رسانه‌ها توجه چندان زيادي به جنايات آمريکا و عربستان سعودي در يمن ندارند، توجه چنداني به اقدامات غيرقانوني و درد و رنج مردم يمن نمي‌کنند. رسانه‌هاي آمريکايي روي مسائل مربوط به کارآمدي نظامي و تصميم گيري‌هاي رئيس جمهوري تمرکز مي کنند. بنابر اين رسانه‌هاي آمريکايي درد و رنج مردم يمن را کم اهميت جلوه مي‌دهند. در رسانه‌هاي آمريکايي دو نوع از مردم وجود دارند: دسته نخست مردم و دسته دوم، غير مردم و انسان‌ها. مردم يمن از دسته دوم هستند و بنابراين، درد و رنج آنها به واسطه جنايات جنگي آمريکا و عربستان سعودي، ناديده گرفته مي‌شود. آمريکايي‌ها چيزي درباره جنگ‌هاي خاورميانه نمي دانند و به همين دليل نمي‌توانند پاسخ و واکنش مناسبي نشان دهند. وي افزود: درباره عدم اقدام کافي سازمان ملل و ساير کشورهاي خاورميانه نيز بايد گفت که اين شرايط سياسي نشانگر دو عامل مرتبط با امپرياليسم آمريکا است. سکوت برخي کشورهاي خاورميانه به خاطر پول آمريکا است. به عنوان مثال،آمريکا 1.3 ميليارد دلار کمک نظامي در سال به مصر مي دهد و 250 ميليون دلار کمک اقتصادي به تنهايي در سال جاري. پول سکوت مي خرد. عامل ديگر اين است که ر هبران سياسي جهان به خوبي درک مي کنند که کشورهايي که از دستورات آمريکا سرپيچي کنند، با چه سرنوشتي روبرو مي شوند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\05\05-12\20-42-49.htm&storytitle=%D1%8E%ED%E3%20%D3%DA%E6%CF%ED%20%90%D1%DD%CA%C7%D1%20%CF%D1%20%C8%C7%CA%E1%C7%DE%20%ED%E3%E4

ش.د9600113

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات