تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۷۱۵
يک منبع عربي فاش کرد

افشاي طرح حمله نظامي عربستان و امارات به قطر

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1396/04/13 - شماره 443 - صفحه 5)

وبسايت «الخليج جديد» نوشته است که به جزئيات اطلاعاتي جديدي دست يافته که نشان مي‌دهد عربستان‌سعودي و امارات متحده عربي، طرحي را براي حمله نظامي به قطر طرح‌ريزي کرده بودند اما بعد از اينکه ترکيه اعلام کرد نيروهايش را در دوحه مستقر مي‌کند و بر شمار نيروهايش مي‌افزايد، طرح آنها به بن‌بست خورد که خشم عربستان و امارت عليه ترکيه را نيز برانگيخت. منابع خاص به اين وبسايت گفته‌اند که عربستان‌سعودي و امارات متحده عربي طرحي را تدارک ديده بودند که به موجب آن، شيخ تميم بن حمد آل‌ثاني، امير قطر از راه نظامي سرنگون شود اما بعد از اينکه ترکيه تصميم گرفت فورا نيروهاي نظامي خود را براي دفاع از او در قطر مستقر کند، بحران پيش‌آمده که از پنجم ژوئن آغاز شده است، پيچيده‌تر شد و همه معادلات را به هم زد و باعث دگرگون‌شدن موازنه‌هاي قدرت در منطقه شد.

اين منبع ويژه که به گفته الخليج جديد نخواسته است نامش فاش شود، به اين وبسايت گفته است که عربستان‌سعودي و امارات متحده عربي تلاش کردند از موقعيت استفاده کنند و تا زماني که نيروهاي قطري که در کنار نيروهاي «ائتلاف عربي» به رهبري عربستان که مشغول نبرد در يمن با حوثي‌ها بود، به قطر بازنگشته بودند، طرح خود را عملي کنند و از راه نظامي شيخ تميم را سرنگون کنند. به گفته اين منبع قرار بود نيروهاي دريايي و کماندوهاي اماراتي با همين هدف در بحرين مستقر شوند تا تهميدات لازم براي حمله زميني به قطر را فراهم کنند. آنها مي‌خواستند از بحرين به بندرهاي قطر و فرودگاه بين‌المللي حمد يورش ببرند و آنها را به تصرف خود درآورند، بعد از آن قرار بود نيروهاي عربستاني وارد خاک قطر شوند و کل کشور را به اشغال خود در آورند.

به گفته اين منبع قرار نبود که اين اقدامات به اسم حمله زميني اعلام شود و حتي گفته نشود که اين دو کشور قطر را اشغال کرده‌اند، آنها مي‌خواستند بعد از اينکه نيروهاي خود را مستقر کردند، اعلام کنند که نيروهاي نظامي قطر خود از سياست‌هاي شيخ تميم بن حمد، امير قطر احساس خطر کردند و دست به کار شدند و به نوعي دست به کودتا زدند، پس از آن، عربستاني‌ها و اماراتي‌ها مي‌خواستند با يکي از افراد «آل‌ثاني» وارد مذاکره شوند و با او بر سر اينکه جاي بن تميم بنشيند، به توافق برسند.

اين منبع در ادامه مي‌افزايد، تصويب طرح اعزام نيروهاي ترکيه‌اي به قطر در هفتم ژوئن در پارلمان ترکيه، طرح عربستان و قطر را خنثي کرد، به‌ويژه سرعتي که رجب طيب‌اردوغان، رئيس‌جمهوري ترکيه در تصويب اين طرح صرف کرد و فورا دست به کار شد و طرح را در پارلمان ترکيه به تصويب رساند و به‌دنبال آن فورا نيروهاي ترکيه‌اي وارد قطر شدند، عربستاني‌ها و اماراتي‌ها را در وضعيتي سخت قرار داد و آنها احساس کردند اتفاقي پيش‌بيني‌نشده روي داده که همه برنامه‌هاي آنها را به هم ريخته است. به گفته اين منبع، عربستاني‌ها و اماراتي‌ها موضع‌گيري ترکيه را به‌مثابه پيچيده‌کردن وضعيت و تغيير معادله و دگرگون‌کردن محاسبات آنها قلمداد کردند، براي همين از ترکيه به‌شدت عصباني شدند و پيش‌بيني مي‌شود به‌زودي خشم خود را علني کنند.

پيش از اين، افشاگر معروف عربستاني موسوم به مجتهد در حساب توئيتر خود، قصه مشابهي را نقل کرده بود که تطابق زيادي با آنچه الخليج جديد به آن دست يافته و منتشر کرده است، داشت. مجتهد در توئيتر خود نوشته بود که طرح کودتا در قطر خنثي شد، طرحي که محمد بن سلمان، جانشين وليعهد (که الان وليعهد شده) و محمد بن‌زايد، وليعهد ابوظبي به‌تنهايي و پشت درهاي بسته چند روز قبل از اعلام تحريم‌هاي قطر و قطع روابط زميني و هوايي و دريايي با آن، طراحي کرده بودند. مجتهد نوشته بود که قرار بود اين طرح مستقيما بعد از اينکه نيروهاي قطري از مرزهاي جنوبي کشور، يعني مناطق هم‌مرز با عربستان‌سعودي عقب نشستند، اجرا شود و عربستاني‌ها مي‌خواستند از خلأ نبود آنها استفاده کنند و وارد عربستان شوند و قطر را در وضعيتي ناگهاني قرار دهند و آن را شوکه کنند.

مجتهد همچنين نوشته بود طرحي که عربستان و امارات دنبال مي‌کردند- و البته عملياتي نشد- اين بود که نيروهاي قطري چند روز در نجران در عربستان بمانند و تماس‌هايشان با قطر قطع شود و از آنها به گونه‌اي پذيرايي و ميزباني شود که بپذيرند به نيروهاي ويژه عربستان و امارات تبديل شوند تا به قطر فرستاده شوند و به اسم نيروهاي قطري مطابق با نقشه اين دو کشور عمل کنند. همزمان نيروهاي دريايي اماراتي به همراه نيروهاي به استخدام درآمده «بلک واتر» بر تمامي شريان‌هاي حياتي قطر مسلط شوند و نيروهاي قطري را به کنترل خود درآورند. اين همان نيروهايي است که روز هشتم ژوئن، بعد از پايان مشارکتشان در عمليات نظامي در چارچوب «پيمان عربي» در يمن به دوحه بازگشتند و مورد استقبال خالد العطيه، وزير دولت در امور دفاعي و شماري از مقامات عالي رتبه قطري قرار گرفتند.

قطر در سال 2014 براي ايجاد پايگاه نظامي ترکيه در دوحه به توافق رسيد، اين توافق در پارلمان ترکيه نيز تصويب شد و در هفتم ژوئن بعد از تصويب مستقيم پارلمان به اجرا درآمد. وظيفه اين نيروها، آموزش نيروهاي قطري بود. قرار بود اولين سري از اين نيروها در 18 همان ماه قدم به خاک قطر بگذارند اما با آغاز بحران کشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس با قطر در پنجم ژوئن گذشته که منجر به قطع کامل روابط کشورهاي عربستان و امارات و بحرين و مصر با قطر شد، اين نيروها زودتر به قطر اعزام شدند.

اين کشورها مدعي‌اند که قطر از گروه‌هاي تروريستي حمايت مي‌کند و برخلاف منافع کشورهاي عربي، ارتباط نزديکی با ايران دارد. اتهامي که از سوي دوحه رد شده است. هفته گذشته اين چهار کشور عربي فهرستي از مطالبات خود را از طريق کويت به اطلاع قطر رساندند که شامل 13 بند مي‌شد که ازجمله کاهش سطح روابط با ايران، اخراج مقامات اخوان‌المسلمين و جنبش حماس، قطع همکاري با جريان‌هاي تروريستي، خارج‌کردن نيروهاي ترکيه‌اي و ايراني از قطر و بستن شبکه الجزيره بود. قطر تاکنون با اين درخواست‌ها مخالفت کرده است.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/76098

ش.د9602735

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات