تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۱۲۲۲

اهداف سفر ترامپ به عربستان

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: عربستان از زمانی که در باتلاق یمن گرفتار آمد به فکر ایجاد ناتوی عربی افتاد تا حمایت بیش از پیش نظامی آمریکا و اعراب را با خود همراه سازد.

به گزارش بصیرت به نقل از خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل و معاون عربی و آفریقای سابق وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار  مهر در خصوص اهداف سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی گفت: برخی اخبار تایید می کند که مقامات عربستان به ترامپ پیشنهاد سرمایه گذاری تا سقف ٢٠٠ میلیارد دلار در آمریکا کرده و همچنین در حوزه انرژی امتیازات بزرگی به آمریکایی ها داده اند.

وی افزود: ضمن اینکه حاکمیت عربستان اعتبارش به دموکراسی و حمایت مردمش نیست بلکه همواره با تکیه بر آمریکا خود را حفظ کرده است. متقابلا آمریکا هم از این مسیر نیازهای خود را در منطقه تامین کرده است.

آمریکا در عربستان به دنبال منافع خود است

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در پاسخ به این سوال که ترامپ در کمپین های انتخاباتی خود انتقادات شدیدی به عربستان داشت. چه دلایلی اکنون موجب نرمش رئیس جمهور آمریکا نسبت به پادشاهی عربستان شده است، عنوان کرد: هر کشوری متناسب با منافع خود رفتار می کند. آمریکا همواره منافع خود را در تنظیم روابط با سعودی ملاک عمل قرار داده است و از این منظر تفاوتی بین آمریکای اوباما و آمریکای ترامپ نیست. در واقع در نگاه به ریاض، ملاک برای آمریکا، رعایت حقوق بشر و دموکراسی در سعودی نیست.

عربستان در توهم ادعای سردمداری ائتلاف مبارزه با تروریسم و داعش

امیرعبداللهیان در خصوص اینکه عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوره اوباما و پیش از توافق هسته ای ایران تلاش کردند تا پیمان دفاع جمعی با آمریکا منعقد کنند. آیا در دوره ترامپ این طرح از سوی عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس دنبال خواهد شد و دولت ترامپ حاضر خواهد شد سطح تضمین های امنیتی آمریکا با این کشورها را در حد پیمان دفاع مشترک نظیر پیمان ناتو افرایش دهد؟ گفت: عربستان از زمانی که در باتلاق یمن گرفتار آمد به فکر ایجاد ناتوی عربی افتاد تا حمایت بیش از پیش نظامی آمریکا و اعراب را با خود همراه سازد.

وی در ادامه تصریح کرد: از عجایب قرن آنست که عربستانی که حامی و خاستگاه تروریسم تکفیری بوده است در توهم ادعای  سردمداری ائتلاف مبارزه با تروریسم و داعش است.

مطرح کردن تشکیل ناتوی عربی در سطح رسانه ای

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در پاسخ به سوالی در خصوص حمایت ترامپ از ناتوی عربی و اینکه این پیمان چه ماهیتی خواهد داشت و حمایت آمریکا از آن در چه سطحی خواهد بود، اظهار داشت: ممکن است تشکیل ناتوی عربی در سطح رسانه ای مطرح شود اما اختلافات جهان عرب با تشکیل ناتوی عربی واقعی فاصله زیادی دارد.

امیرعبداللهیان در ادامه تاکید کرد: امیدوارم روزی شاهد باشیم که برخی کشورهای غربی و عربی بجای استفاده ابزاری از تروریسم، در صدد مبارزه جدی تروریسم علیه باشند.

استقبال تهران از روابط توام با احترام متقابل با ریاض

وی همچنین در خصوص آینده روابط ایران و عربستان با توجه به موضع گیری های خصمانه مقامات ایرانی علیه ایران و رفتارهای نادرست عربستان سعودی در منطقه عنوان کرد: عربستان به غلط تصور می کند با اتکاء به قدرت های خارجی و طرح ادعاهای بی اساس علیه تهران قادر به معرفی و جا انداختن خود به عنوان رهبر جهان اسلام است.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل با تاکید بر اینکه علاوه بر مفاهیم،  شرایط منطقه ای و بین المللی بکلی تغییر یافته است، تصریح کرد: صرفا با اتکاء به قدرت ملت ها و منطق روابط مسالمت آمیز و احترام متقابل کشورها شرایط به نفع همه رقم خواهد خورد.

امیرعبداللهیان در پایان تاکید کرد: تهران همواره از روابط توام با احترام متقابل با ریاض استقبال کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات