بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۱۳۱۸
نویسنده آمریکایی در گفت‌وگو با بصیرت:

سیاست خارجی آمریکا بسیار افراطی و ویرانگر است!

ترامپ آرایش رقت‌انگیزی از اراذل را برای پست‌های کلیدی دولت انتخاب می‌کند. ... سیاست خارجی ایالات‌ متحده بسیار افراطی و ویرانگر است. من معتقدم که یک روز دستور کار امپریالیستی آن محکوم به فنا خواهد شد؛ درست همچون امپراتوری‌های پیشین در تاریخ. چرا که هزینه‌های آن غیرقابل ‌تحمل و بیش‌ از حد است، در حال ایجاد تعداد بیشتری از دشمنان در مقایسه با متحدان است و اینکه از چماق بیشتر از هویج استفاده می‌کند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
سیاست خارجی ایالات‌ متحده بسیار افراطی و ویرانگر است!نویسنده و تحلیل‌گر آمریکایی معتقد است که هدف اصلی ترامپ در اولین مقصد خارجی اش تقویت رابطه آمریکا با دولت‌های عربی و تأمین اهداف امپریالیستی واشنگتن در منطقه است.
استفان لندمن، نویسنده، تحلیلگر سیاسی و مجری رادیو است. او در سال 2011 جایزه بین‌المللی روزنامه‌نگاری محققانه باشگاه مطبوعاتی مکزیک را در یک مراسم تلویزیونی که در سراسر مکزیک پخش می‌شد از آن خود کرد. کتاب‌های او "چگونه وال‌استریت کلاه آمریکا را برمی‌دارد" و "شغل بانکدار" بارها در چین مورد تجدید چاپ قرار گرفته است. لندمن مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه هاروارد و کارشناسی ارشدش را از دانشگاه وارتون دریافت کرده است.
سفر ترامپ به عربستان سعودی به عنوان اولین مقصد خارجی او، ادعای برخی مطبوعات و سیاستمداران در خصوص افشای اطلاعات حساس از سوی ترامپ در دیدار با وزیر امور خارجه و سفیر روسیه، برکناری رئیس اف بی آی توسط رئیس‌ جمهور آمریکا و تزلزل پایه‌های قدرت ایالات‌ متحده در دوران ریاست جمهوری ترامپ از محورهای گفت‌وگو سایت خبری و تحلیلی بصیرت با استفان لندمن است.

متن کامل گفت‌وگو بدین شرح است:

بصیرت: دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی خود به عربستان سعودی رفته است. تحلیل‌گران معتقدند که ترامپ در نظر دارد تا روابط با عربستان را در اولین مقصد رسمی خارجی اش تحکیم کند. عبدالله المعلمی، سفیر عربستان سعودی در ایالات‌متحده گفته است که این سفر، روابط امنیت ملی و دیپلماتیک عمیق دهه‌های قبل میان واشنگتن و ریاض را مستحکم می‌کند. نظر شما چیست؟
آغاز استحکام روابط آمریکایی-سعودی در دوران فرانکلین روزولت شکل گرفت تا ایالات ‌متحده اجازه دسترسی به نفت عربستان را بیابد و در عوض واشنگتن امنیت آن را تضمین کند.
پول سعودی به‌شدت در حمایت از داعش و سایر گروه‌های تروریستی منطقه مشارکت دارد؛ همان سربازان پیاده امپریالیستی که واشنگتن آن‌ها را ایجاد کرده است.
ترامپ در کنار رهبران خشن عرب در ریاض درباره ادامه روابط آمریکا با این ملت‌ها صحبت کرد، نکته کلیدی حمایت از اهداف امپریالیستی آمریکا در منطقه است. 

بصیرت: واشنگتن‌پست گزارش می‌دهد که دونالد ترامپ در دیدار با وزیر امور خارجه و سفیر روسیه، اطلاعات بسیار حساسی را افشا کرده است. همچنین خود ترامپ به اشتراک گذاشتن "حقائق مربوط به تروریسم" و امنیت هوایی با روسیه را در حوزه اختیارات خود دانسته و چنانچه در دو توییت خود آورده، مدعی است که به عنوان رئیس‌جمهور دارای " حق مسلمی" است تا چنین کاری را انجام دهد. به نظر شما اهداف ترامپ از چنین اقداماتی چیست؟
واشنگتن‌پست به‌صورت ذاتی عضوی از سازمان سیا است؛ محتوای مقالات آن در خدمت منافع این سازمان است و محتوای سرکوبگرانه آن به دنبال عمومیت یافتن نیست؛ اطلاعات گمراه‌کننده و اخبار غلط منتشر می‌کند و چنان رسانه ای که تصور می‌شود، نیست.
داستان ترامپ، دروغ بافته شده بود. پوتین رونوشتی را از آنچه بحث شده بود، به کنگره تسلیم کرد؛ اما پیشنهادش رد شد؛ بنابراین هیچ اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ای موردبحث قرار نگرفته بود.
در مقاله‌ای که نوشتم، مطرح کردم که روسیه در خصوص حقائق مربوط به تروریسم و غیره، خیلی بیشتر از ترامپ آگاهی دارد. این احتمال وجود دارد که سرگی لاروف، ترامپ را در خصوص جزییاتی که احتمالاً او نمی‌داند، بیشتر مطلع کرده باشد. ترامپ جنگ‌افروزی و بخش‌های دیگر سیاست خارجی را به دیگران واگذار کرده است.
هدف اصلی او بقا است. چاقوهای بزرگی در واشنگتن بیرون آمده تا او را بزند. من معتقدم که (مایک) پنس که شخصیتی ترسناک دارد، منتظر است تا در زمان مناسب، کنترل را به دست بگیرد. در این صورت به اندازه کافی بد خواهد بود که کاری انجام دهد متنفران از ترامپ، او را بعد از این ماجرا دوست بدارند. زمانی که ترامپ برکنار شده باشد بسیار دیر است.

بصیرت: اخیراً دونالد ترامپ رئیس اف بی آی، جیمز کومی را از کار برکنار کرد. با این توضیح که کومی اعتمادش را در توانایی مدیریت اوضاع از دست داده است. وزیر سابق کار نیز با این استدلال که اقدام رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه ممکن است به عنوان یک "جرم قابل اتهام" محسوب شود، گفت: دونالد ترامپ ممکن است با اخراج رئیس اف بی آی، دوران ریاست جمهوری خود را پایان دهد". چرا ترامپ، جیمز کومی را کنار گذاشت؟ پیامد این اقدام برای دولت ترامپ چه خواهد بود؟
اخراج کومی یک جرم قابل اتهام نیست، تنها ایجاد مانع در برابر عدالت است؛ اما تاکنون هیچ مدرکی که آن را اثبات کند، وجود ندارد. در واقع تنها اظهارات اغراق‌آمیزی است که به‌وسیله سیاه نمایان ضد ترامپ عنوان می‌شود و اراذل رسانه مدعی آن هستند.
او در دردسر افتاده و ریاست‌جمهوری‌اش متزلزل است. این شرایط مانند دوران نیکسون است، همه‌چیز دوباره تکرار می‌شود. زمانی که نیکسون مجبور شد به دلایل اشتباه کناره‌گیری کند. نکته کلیدی، پایان دادن به مجموعه مسائل بغرنج رسانه‌ای، صنعتی و حضور نظامی در جنگ ویتنام بود؛ آن‌ها می‌خواستند تا این سیاست برای همیشه ادامه یابد.
ترامپ به دلایل اشتباهی نه درست هدف قرار گرفته شده است که حداقل شامل خواستار توضیح درباره بهبود روابط با روسیه هستند که برای هر سیاست‌مدار آمریکا به عنوان بوسه ی مرگ محسوب می‌شود؛ چرا که مسکو اشتباهاً متهم به هک انتخابات آمریکا و ترامپ اشتباهاً متهم به روابط نکوهیده با روسیه شده است.
به ‌احتمال فراوان ترامپ به دنبال مرد اجرایی مورد نظر خود در اف بی آی است. در حال حاضر این مهم نیست که چه کسی مسئول چه کاری در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا است. عملکرد داخلی آن‌ها بدون تغییر باقی می‌ماند؛ یعنی آن‌ها همچنان اعطای امتیازات خصوصی را در برابر رفاه عمومی، حمایت و شرارت را در داخل و خارج طرح‌ریزی می‌کنند.

بصیرت: یوهان گالتونگ، جامعه‌شناس و نامزد دریافت جایزه صلح نوبل که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را پیش‌بینی کرده بود، در دسامبر 2016 هشدار داد که قدرت جهانی آمریکا در دولت دونالد ترامپ فرومی‌پاشد. به‌تازگی، سناتور جمهوری‌خواه، جان مک‌کین با حمله دولت ترامپ اظهار داشت که دولت دونالد ترامپ در "بی‌نظمی" به سر می‌برد. نظر شما چیست؟
ترامپ آرایش رقت‌انگیزی از اراذل را برای پست‌های کلیدی دولت انتخاب می‌کند. او شخصیتی مؤسس است که در حال حاضر این احساس را ایجاد کرده که در عرصه سیاست این‌چنین نیست.
چه کسی تاکنون از یک میلیاردر، خوب شنیده است؟! سیاست خارجی ایالات‌ متحده بسیار افراطی و ویرانگر است. من معتقدم که یک روز دستور کار امپریالیستی آن محکوم به فنا خواهد شد؛ درست همچون امپراتوری‌های پیشین در تاریخ. چرا که هزینه‌های آن غیرقابل ‌تحمل و بیش‌ از حد است، در حال ایجاد تعداد بیشتری از دشمنان در مقایسه با متحدان است و اینکه از چماق بیشتر از هویج استفاده می‌کند.
روسیه و چین به طور کامل متفاوت عمل می‌کنند. آن‌ها در حال افزایش قدرت هستند، در حالی ‌که قدرت و نفوذ آمریکا به‌آرامی پایان می‌یابد. این یک فرایند طولانی‌مدت است و به اعتقاد من از دوران جنگ ویتنام اتفاق افتاده است. این ربطی به آنچه برای ترامپ اتفاق می‌افتد، ندارد.
تسلط امپریالیستی آمریکا در نهایت با یک اخطار پایان یافته است. اگر جنگ هسته‌ای دربگیرد همه‌چیز تغییر می‌کند. بعدازآن همه ما محکوم به فنا خواهیم بود./

با تشکر از جناب لیدمن که به سوالات بصیرت پاسخ دادند.
مصاحبه از: امیرمحمد اسماعیلی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات