صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۱۵۵۸

از سرکوب در عربستان تا طرح تازه در رژیم صهیونیستی

1ـ وضعیت رفاهی خانوارها تنها در یک دولت بهتر شد
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از مقایسه عملکرد اقتصادی دولت‌ها درباره شاخصه رفاه خانوارها نوشت: نسبت هزینه خوراکی به کل هزینه خانوار یکی از شاخصه‌های مورد استفاده برای رفاه خانوار است که کاهش آن نشان‌دهنده بهبود سطح رفاهی خانوار است. این نسبت از اواسط دولت ششم روند کاهشی داشته و در سال 86 و 87  به کمترین میزان خود رسیده است. تنها در دولت دهم وضعیت رفاهی خانوار در انتهای دوره بهتر از ابتدای دوره بوده و در دیگر دولت‌ها این روند کاهشی بوده است. بنا بر همین گزارش، بالاترین میزان تورم ایران نیز در سال 75 و پس از آن در سال 91 نمایان شده است. معمولاً سیاست‌های بلندپروازانه دولت‌ها در دور اول به افزایش تورم در دور دوم منجر می‌شود. این موضوع برای دولت‌های پنجم و ششم و همچنین نهم و دهم تکرار شده است.

2ـ ۱۴ معترض عربستانی به اعدام محکوم شدند
دیوان عالی عربستان در ریاض با صدور حکمی 14 نفر از فعالان عربستانی ساکن منطقه شیعه‌نشین قطیف را به دلیل مشارکت در اعتراضات ضد آل‌سعود به اعدام محکوم کرد. به گزارش شبکه خبری المنار، محاکمه این متهمان در دادگاهی جنایی برگزار شد که جرایم مرتبط با تروریسم را بررسی می‌کند. گروه‌های حقوق بشری نیز این موضوع را تأیید می‌کنند که حاکمان ریاض از قانون موسوم به «قانون ضد تروریستی» برای سرکوب  اعتراضات در این کشور استفاده می‌کنند. گفتنی است، صدور این احکام موجی از اعتراضات را در شهر العوامیه منطقه قطیف به همراه داشته که طی ماه‏های اخیر بارها از سوی نیروهای رژیم عربستان سرکوب‌ شده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ماه جاری میلادی از عربستان خواست از این قانون علیه معترضانی که به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کنند، سوء استفاده نکند.

3ـ بررسی جعلی بودن رساله دکتری روحانی در مجلس
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مدارک متعددی درباره جعلی بودن رساله دکتری آقای روحانی به کمیسیون آموزش واصل شده است. محمدمهدی زاهدی با بیان اینکه قرار است رساله دکتری رئیس‌جمهور در کمیته آموزش عالی این کمیسیون بررسی شود، گفت: در چند روز آینده این موضوع در دستور کار این کمیته قرار می‌گیرد. وی با اشاره به اظهارات برخی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مبنی بر اینکه این کمیسیون صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد، اظهار داشت: زمانی که پرونده تحصیلی یکی از مسئولان دولت گذشته در مجلس بررسی می‌شد، بنده در مقام وزیر علوم در مجلس حضور یافتم و پاسخ‌های لازم را ارائه کردم؛ این پرونده نیز مانند همان پرونده است و مجلس می‌تواند به آن رسیدگی کند.

4ـ طرح «قدس بزرگ» در کنست رژیم صهیونیستی
نمایندگان راستگرای کنست رژیم صهیونیستی، طرح موسوم به «قدس بزرگ» را برای تصویب در پارلمان ارائه کرده‌اند. دولت بنیامین نتانیاهو پیش از آغاز مجدد مذاکرات با طرف فلسطین درصدد تحمیل این طرح است. پیش‌نویس این قانون مبتنی بر حاکمیت رژیم صهیونیستی بر همه شهرک‌های اطراف قدس و بیت لحم است. نتانیاهو به تازگی در حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرده بود، قدس پایتخت یکپارچه و ابدی اسرائیل است. دولت نتانیاهو در اولین نشست پس از سفر ترامپ، به سرعت 14 میلیون دلار برای توسعه حوزه منطقه قدیم و احداث تونلی تازه در زیر مسجدالاقصی اختصاص داد. وزارت آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد، اگر مدارس بیت‌المقدس منابع آموزشی اسرائیل را اجرا کنند، از مشوق‌های مالی برخوردار خواهند شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات