صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۱۲۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 31 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): به مردم عزیز، عرض می‌کنم خدای را بر موفقیت در برگزاری انتخابات شکر گزارید و پس از التهابِ روزها و هفته‌های پیش از انتخابات، اکنون به اتحاد و اتفاق عمومی بیاندیشید که بی‌شک یک عامل مهم استحکام و اقتدار ملی است.(1396/2/30)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
روسفیدی انقلاب
حسن روحانی با کسب 23 میلیون و 549 هزار رأی از مجموع 41 میلیون و 220 هزار رأی دوازدهمین رئیس دولت جمهوری اسلامی شد و در مقابل سیدابراهیم رئیسی با کسب 15 میلیون و 789 هزار رأی بیشترین حجم رأی را نسبت به همه نامزدهای شکست خورده سابق به دست آورد. در این شرایط که انقلاب اسلامی با یک جشن ملی با حضور 70 درصدی مردم سی‌وهشتمین سال خود را پشت سر می‌گذارد، باید سپاسگزار خداوند متعال باشیم؛ چرا که کسب این مقبولیت سیاسی برای نظام اسلام حاکی از اعتماد مردم به نظام اسلامی و رهبری‌های فرزانه امام خامنه‌ای است و نشان می‌دهد با وجود توطئه‌های مختلف خناسان و دشمنان داخلی و خارجی هنوز هم انقلاب اسلامی و زندگی در پرتو آن بهترین گزینه مردم کشورمان است. رهبر معظم انقلاب در پیامی به مناسبت حضور گسترده و حماسی مردم در انتخابات تأکید کردند این انتخابات سبب روسفیدی ملت ایران در آزمون میدان عمل شد. امام خامنه‌ای در این پیام چند مطالبه مهم هم از دولت دوازدهم مطرح کردند: 1ـ کار و تلاش پرانگیزه، اندیشیده و جوانانه برای برطرف کردن مشکلات کشور؛ 2ـ توجه به قشرهای ضعیف، روستاها و مناطق فقیر؛ 3ـ در نظر گرفتن اولویت‌ها، برخورد با فساد و آسیب‌های اجتماعی؛ 4ـ حفظ عزت ملّی و رعایت حکمت در ارتباطات جهانی و اهتمام به اقتدار بین‌المللی.
عمل به فرامین امام خامنه‌ای که در برنامه‌های بالادستی نظام و همچنین شعارهای رئیس‌جمهور منتخب وجود داشته، نیازمند کار و فعالیت با پشتوانه سایر دستگاه‌ها است و از آنجایی که عمل به این برنامه‌ها سرمایه اجتماعی نظام را بالا می‌برد، نهادها و دستگاه‌هایی که در دولت حضور ندارند، باید برای سرافرازی انقلاب اسلامی در این زمینه‌ها همکاری کنند. این انتخابات‌ها یکی پس از دیگری می‌گذرد؛ اما آنچه باقی می‌ماند، اثراتی است که آنها بر سرنوشت انقلاب اسلامی دارند و مردم انقلابی و مسئولان کشورمان در راستای اعتلای این انقلاب که برای هر صندلی آن در ادارات و سازمان‌های مختلف 72 شهید تقدیم شده است، باید در رفع مشکلات و موانع تلاش مداوم و خستگی‌ناپذیر داشته باشند تا همچنان انقلاب رو سفید بماند و بتواند به اهداف عالیه آن برسد.

▼ گزارش روز 
مقایسه  ناخودآگاه
«باید به جناب آقای روحانی تبریک گفت و اعلام نمود که رقابت انتخاباتی پایان یافته و فصل کار و تلاش برای ساختن ایران اسلامی آغاز شده است و در این راه همه نیروهای انقلابی برای توفیق ایشان در خدمت به انقلاب اسلامی و ملت عزیز ایران آرزوی موفقیت کرده و از هیچ کوشش و کمکی دریغ نخواهند کرد»؛ «مراتب تبریک خود را به رئیس‌جمهورى منتخب مردم که توانست اعتماد اکثریت را به خود جلب کند، تقدیم مى‌کنم. امیدوارم او بتواند، به فضل خدا در چهار سال آینده با عملکردى حق‌گرایانه و استفاده از همکاران پاکدست و اتخاذ مدیریت درست، موجب افزایش اعتماد مردم به نظام مقدس جمهورى اسلامى و یکپارچگى ملى و جبران فرصت‌هاى سوخته گذشته و اعتلاى شأن ایرانیان و پیشرفت میهن اسلامی‌مان و مقابله با محرومیت و فساد و ظلم و استکبار شود»؛ «برای تمام دولتمردان و رئیس‌جمهور منتخب آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم اجرای عدالت اجتماعی و رفع دغدغه‌های اقتصادی مردم و معیشتی محرومان در اولویت برنامه‌های دولت دوازدهم قرار گیرد»؛ «معتقدان به گفتمان انقلاب اسلامی وظیفه و حق خود می‌دانند با نگاهی ملی و فراتر از رقابت‌های انتخاباتی به مثابه «دولت در سایه» در چارچوب قانون و اخلاق، منتخب ملت و دولت او را در جهت رفع کاستی‌ها، تصحیح ایرادها و حرکت در مسیر خدمت به مردم، تعالی فرهنگ، مبارزه با فساد، ایجاد اشتغال و رونق تولید و افزونی عزت و اقتدار در روابط خارجی یاری نمایند.» این عبارات بخش‌هایی از پیام‌های نیروهای انقلابی و اصولگرایی، چون علیرضا زاکانی، سیدمصطفی ‌میرسلیم، ابراهیم رئیسی و سعید جلیلی بود؛ پیام‌هایی سرشار از همدلی، وحدت و همراهی برای ساختن و پیشرفت کشور که در روزهای آینده نیز تکرار خواهد شد؛ پیام‌هایی که نشان داد جبهه انقلاب فارغ از نتیجه انتخابات در کنار منتخب ملت برای پیشرفت و اعتلای کشور ایستاده‌ است و تنها به حل مشکلات و دستیابی به اهداف انقلاب می‌اندیشد؛ پیام‌ها و نامه‌های کسانی که جریان مطلوب آنها در کسب رأی در انتخابات اخیر ناموفق بودند، ناخودآگاه ذهن هر ایرانی را به مقایسه این روزها با روزهای پس از انتخابات سال 88 معطوف می‌کند؛ به یاد اعلام نتایج انتخابات و عکس‌العمل بازندگان، به یاد به آتش کشیدن پایتخت و ایجاد آشوب و اغتشاش و صدور بیانیه‌ها، فراخوان‌ها و... اینکه چگونه بازندگان آن انتخابات پیروزی ملی و بزرگ کشور را تلخ کردند و آن شد که نباید.

▼ خبر ویژه     
گستاخی‌های وزیر خارجه آمریکا پس از انتخابات ایران

وزیر خارجه آمریکا در عربستان گفت: اگر روحانی در دور دوم ریاست‌جمهوری خود در روابط بین‌المللی کشورش خواهان تغییر است، باید کاری کند که آزمایش‌های موشک بالستیک کشورش متوقف شود. «رکس تیلرسون» درباره برجام هم گفت: به دقت در حال هماهنگی [با عربستان] هستیم تا به دیدی مشترک درباره برجام برسیم تا از آن برای مهار تمایلات هسته‌ای ایران استفاده کنیم. وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا با ظریف گفت‌وگو می‌کند، گفت: من هیچ‌گاه تلفن را به روی کسانی که می‌خواهند گفت‌وگوی سازنده‌ای با من داشته باشند، قطع نمی‌کنم. رکس تیلرسون در توضیح علت انتخاب عربستان به عنوان نقطه محوری در مسیر اتحاد علیه ایران گفت: عربستان نقش برجسته‌ای در رهبری کشورهایی دارد که با ما در زمینه مبارزه با تروریسم در کل و به ویژه مبارزه با حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی هم‌نظرند.
         
 
▼ اخبار
1ـ در انتخابات ایران برنده‌ای برای آمریکا وجود ندارد
روزنامه «واشنگتن‌پست» در مطلبی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با اشاره به دیدگاه‌های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی، دو نامزد اصلی نوشت: انتخابات ایران هیچ پیروزی‌ای برای آمریکا نخواهد داشت. این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه روحانی و رئیسی در برخی دیدگاه‌ها، از جمله رابطه با غرب با یکدیگر اختلافاتی دارند، نوشت: با وجود این، از نظرگاه آمریکا این درست نیست که بگوییم در دوازدهمین انتخابات ایران از زمان وقوع انقلاب سال 1979، طرفی وجود دارد که ما بتوانیم به وی امیدوار باشیم. واشنگتن‌پست در ادامه آورد: هر دو نامزد انتخابات ایران وعده دادند که به توافق هسته‌ای ایران پایبند خواهند ماند، ضمن اینکه هر دوی آنها موافق ادامه رویکرد کشورشان در مسائل عراق، سوریه و یمن هستند. این روزنامه در پایان تأکید کرد: وقوع تحول واقعی مطلوب آمریکا مستلزم تغییر نظام ایران است.

2ـ اعتراض چمران به نحوه عملکرد دولت در انتخابات شوراها
مهدی چمران درباره تجمیع صندوق‌های رأی انتخابات شوراها در وزارت کشور گفت: بر اساس قانون باید هر زمان که شمارش آرای هر صندوق به پایان می‌رسد، هیئت نظارت صورت‌جلسه لازم را تنظیم کند، نماینده فرماندار امضا کند و صورت‌جلسه را همراه با صندوق تحویل فرمانداری دهد؛ آنگاه فرمانداری نتیجه را اعلام ‌کند. وی افزود: در حال حاضر، به جای اینکه نتایج صندوق‌ها را به فرمانداری بدهند و در فرمانداری تجمیع و اعلام شود، به طور مستقیم به وزارت کشور داده‌اند. ما نیز ناظری در وزارت کشور نداریم. چمران با اشاره به اینکه متأسفانه در وزارت کشور نیز کسی پاسخگوی ما نیست، گفت: همیشه در انتخابات شوراها، همانند مجلس مرحله به مرحله نتایج اعلام می‌شد؛ ولی این دوره یکجا اعلام خواهد شد که این برخلاف روال اعلام نتایج انتخابات بوده است.

3ـ بیانیه اعضای پارلمان اروپا علیه انتخابات ایران
156 نفر از اعضای پارلمان اروپا، در بیانیه‌ای مشترک انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را «غیر آزاد و نامنصفانه» خواندند و با اشاره به تأیید نامزدهای این انتخابات از سوی شورای نگهبان، از این روند انتقاد کردند. این نمایندگان پارلمان اروپا همچنین با اشاره به اینکه در دوره دولت روحانی بیش از سه هزار نفر در ایران اعدام شده‌اند، گفتند: حسن روحانی از اعدام‌ها حمایت کرده و آن را «قانون الهی» توصیف کرده و از حکومت بشار اسد، حتی پس از حمله شیمیایی در ادلب نیز حمایت کرده است. این نمایندگان، مصطفی‌ پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت روحانی را نیز از اعضای کمیته‌ای دانستند که شماری از اعضای گروهک‌ها را اعدام کرده است. یادآوری می‌شود طیف وسیعی از نمایندگان پارلمان اروپا با گروه‌های تروریستی، مانند منافقین و جبهه‌النصره مراوده و ارتباط دارند.

4ـ دلارهای سعودی در جیب ترامپ
آمریکا از امضای قراردادهای نظامی به ارزش تقریبی 110 میلیارد دلار با عربستان سعودی در سفر ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور خبر داد. یک مقام کاخ سفید هم گفت: ترامپ و رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در مراسم امضای قرارداد بسته تجهیزات و خدمات دفاعی برای تقویت امنیت عربستان و منطقه خلیج (فارس) در برابر تهدیدات ایران حضور خواهند داشت. توافق‌نامه تسلیحاتی آمریکا و عربستان در بردارنده تعهدی برای مونتاژ کردن 150 فروند بالگرد شرکت لاکهید مارتین از نوع بلک هاوک در عربستان به ارزش بیش از شش میلیارد دلار می‌شود. گفتنی است، بنا به اعلام کاخ سفید، آمریکا و عربستان سعودی در سفر دونالد ترامپ به ریاض قراردادهای مختلفی به ارزش چهارصد و پنجاه میلیارد دلار امضا کردند.

▼ اخبار کوتاه
فتوای عجیب و بی‌فایده زین‌العابدین کامل، مبلغ سلفی وهابی این است که سگ‌های ولگرد به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کشتن یک دسته از آنها جایز و بلامانع است و اما دسته دوم را نباید کُشت. او حکم می‌کند که کشتن سگ سیاه جایز است؛ زیرا شیطان است. همچنین سگ هار را می‌توان کشت؛ زیرا به دیگران آسیب می‌رساند؛ اما کشتن دیگر سگ‌ها جایز نیست.
اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان از اسناد خزانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته که از این مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان در اختیار شرکت عمران پردیس و مابقی در اختیار دیگر شهرهای جدید برای تکمیل و افتتاح واحدهای مسکن مهر و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز قرار گرفته است.
دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه آمار قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی در سال‌های اخیر کاهش داشته‌ است، گفت: زمانی که نیاز بازار تأمین نشود، قاچاق ایجاد می‌شود؛ اما در حال حاضر چنین شرایطی نداریم، چون در تولید دارو و واردات مشکلی وجود ندارد.
علی‌اصغر رمزی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با بیان الزامی شدن اظهار شناسه کالا در پیش فاکتور برای ثبت در سامانه ثبتارش و سامانه جامع تجارت گفت: این کار در جهت واردات سیگار انجام شده است و از ۳۱ اردیبهشت امسال به مرحله اجرا خواهد رسید.
سیلوی گولار، وزیر نیروهای مسلح فرانسه گفت: همه دوست داریم حالت اضطراری در کشور برداشته شود؛ اما برداشته شدن یا نشدن این حالت در کشور منوط به سطح تهدید است و البته هر گونه تصمیم در این‌باره را رئیس‌جمهوری خواهد گرفت.
پرویز پرستویی، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار دو عکس از کهن‌سالانی که به سختی پای صندوق رأی آمده بودند، در صفحه خود در فضای مجازی از حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب خواست آنها را فراموش نکند.
مقامات قضایی هشت استان و شهرستان مختلف کشور اعلام کردند، در روز برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراها ۲۵۱ نفر به دلیل تخلفات انتخاباتی مختلف دستگیر شدند.
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشت: اگر دولت بخواهد کسری هدفمندی یارانه‌ها را جبران کند، باید ۱۴ میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف شوند.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات