صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۱۶۲۸

از اقدام عجیب تا رویکرد سختگیرانه

1ـ رویترز: ایران آب سنگین اراک را با دغدغه انتخاباتی تعطیل کرد
خبرگزاری رویترز به نقل از برخی دیپلمات‌ها مدعی شده است تعطیلی کارخانه آب سنگین اراک ممکن است به منظور جلوگیری از افزایش برخی تنش‌ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در تاریخ 19 مه (29 اردیبهشت‌ ماه) صورت گرفته باشد. رویترز نوشته است: «ایران در حال حاضر آب سنگین تولید نمی‌کند؛ زیرا کارخانه تولید آب سنگین این کشور برای برخی تعمیرات تعطیل شده است. دیپلمات‌ها می‌گویند این اقدام ممکن است با این هدف صورت گرفته باشد که تهران نمی‌خواسته تنش‌ها را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش افزایش دهد.» گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرده است میزان ذخایر آب سنگین ایران تا تاریخ 16 مه 2017 (26 اردیبهشت‌ ماه) به 2/128 متر یک تن، یعنی اندکی کمتر از سقف 130 متریک تن مجاز در توافق هسته‌ای رسیده است. این گزارش همچنین تصریح می‌کند. در سراسر مدت گزارش‌دهی، ایران هیچ‌گاه بیش از 130 متریک تن آب سنگین نداشته است.

2ـ ردّ پیش‌بینی آخوندی از سوی مشاورش!
در حالی وزیر راه و شهرسازی بر رشد بدون افزایش قیمت بخش مسکن تأکید کرده بود که عبده‌تبریزی، مشاور وی گفت: قیمت مسکن امسال تغییر می‌کند. عباس آخوندی چند روز پیش در حاشیه امضای تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با سازمان اوقاف و امور خیریه درباره وضع مسکن کشور گفته بود: تمام شاخص‌های پیش‌نگر نشان می‌دهد در آستانه رشد در مسکن قرار داریم. این در حالی است که عبده‌تبریزی، مشاور وزیر راه نظر کاملاً متفاوتی درباره بازار مسکن نسبت به مقام مافوق خود دارد. وی در این‌باره گفته است: در داخل بازار مسکن یک‌سری سرمایه‌گذاری انجام شده که به واحدهای گران‌قیمت و واحدهای تجاری خالی منجر شده است. وی با تأکید بر اینکه در این وضعیت مازاد این سرمایه‌گذاری‌ها باید در طول زمان در بازار جذب شود،‌ افزود: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری جذب و منابع سازنده‌ها آزاد نشده، ساخت‌وساز جدید هم صورت نمی‌گیرد.

3ـ ادامه رویکرد سختگیرانه در قبال ایران
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا فرد جدیدی به نام «مایکل دی‌آندریا» معروف به شاهزاده تاریکی را مسئول بخش عملیات‌های این سازمان درباره ایران کرده است. روزنامه «نیویورک‌تایمز» این انتصاب را اولین نشانه مهم از تلاش «ترامپ» برای ادامه رویکرد سختگیرانه در قبال ایران، مطابق با وعده‌هایش در دوران تبلیغات انتخاباتی تعبیر کرده است. روزنامه «وال‌استريت‌ژورنال» نیز از قول مقامات آمريکايي اين تصميم را نشان‌دهنده اقدام ترامپ براي قرار دادن ايران در اولويت‌هاي اصلي جاسوسان آمريکايي تعبير کرده است. «مرکز مأموريت ايران» قرار است به منظور تجميع توانمندي‌هاي سيا و انجام همکاري‌هاي جمعي، از جمله عمليات‌هاي مخفيانه درباره ايران، تحليلگران و کارکنان مربوط به عمليات و متخصصان را از سراسر بخش‌هاي سيا گرد هم آورد. اين مرکز از نظر ساختار شبيه «مرکز مأموريت کره» است که سيا ماه گذشته آن را براي رصد تلاش‌هاي کره شمالي به منظور ساخت موشک‌هاي دوربرد هسته‌اي تشکيل داد.

4ـ اقدام عجیب ترکیه
در حالی که رجب طیب اردوغان در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای ترویج تروریسم در کشورهای مسلمان داشته است، به تازگی اعلام کرده است قصد دارد دیوارهای حائلی را در مرزهایش با عراق و ایران ایجاد کند تا از ورود تروریست‌ها ممانعت به عمل آورد. رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته است: «ما ایجاد دیواری به طول 650 کیلومتر در مرز با سوریه را تکمیل کرده‌ایم و همین کار را در طول مرزهای‌مان با عراق و مناطقی در مرز با ایران انجام خواهیم داد.» اردوغان افزود: «کسی که انتظار دارد ما در قبال تأسیس «دولت تروریسم» در مرزهای‌مان سکوت کنیم، ما را نادیده می‌گیرد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات