تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۰۱۷۷۰

تداوم مسیر انقلاب اسلامی در سایه نه گفتن به نظام سلطه

پایگاه بصیرت / عباس حاجي نجاري

(روزنامه جوان – 1396/01/30 – شماره 5069 – صفحه 9)

انقلاب اسلامي ايران در شرايطي به پيروزي رسيد كه رقابت دو ابرقدرت جهاني در نيمه دوم قرن بيستم و در دوران جنگ سرد و اهتمام آنها براي گسترش حوزه نفوذ خود در جهان به ويژه در منطقه غرب آسيا، عرصه را بر مسلمانان و مستضعفان جهان تنگ كرده و تلاش‌هاي گذشته آنها براي نجات خود از سلطه قدرت‌هاي جهاني نتيجه‌اي در‌بر نداشت و به همين دليل هنگامي كه حركت انقلاب در ايران آغاز و شعار محوري خود را «نه شرقي، نه غربي» قرار داد كه مفهوم آن مقابله همزمان با سلطه دو ابرقدرت بود، به شدت مورد اقبال مسلمانان و مستضعفان جهان به ويژه در منطقه غرب آسيا قرار گرفت و موج اول بيداري اسلامي همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي در ميان مسلمانان آسيا و شمال آفريقا آغاز شد.

نگراني مشترك دو ابرقدرت جهاني در از دست دادن منطقه نفوذ و وحشت حكام منطقه در فروپاشي نظامهاي ديكتاتوري و وابسته خود متأثر از اين موج جديد سبب شد كه از همان لحظه پيروزي انقلاب تمامي ظرفيت‌هاي ممكن براي مهار و شكست حركت انقلاب اسلامي به كار گرفته شود، كه مصداق آن را مي‌توان در دوران جنگ تحميلي ديد كه نزديك به 42 كشور در كنار صدام براي مقابله با انقلاب قرار گرفتند.

نگراني از گسترش موج انقلاب اسلامي سبب شد در دهه اول انقلاب تمام راهبردهاي سنتي براندازي از قبيل توطئه تجزيه قومي، تروريسم، تحريم سياسي و اقتصادي و جنگ عليه ايران اسلامي به كار گرفته شود و هدف آنها براندازي نظام و در غير اين صورت جلوگيري از نهادينه و تثبيت شدن ساختارهاي نظام و ناكارآمد‌سازي آن بود كه به طور طبيعي انقلاب الهام‌بخشي خود را براي مسلمانان و مستضعفان از دست مي‌داد، اما به‌رغم آنها اين فشارها و تهديدات بالندگي انقلاب را در پي داشت و ايستادگي و مقاومت مردم ايران و اوج‌گيري روحيه انقلابي‌، شكست راهبردهاي نظام سلطه را در پي داشت و اين امر، خود به منشأيي براي تسريع در صدور و گسترش حوزه نفوذ انقلاب تبديل شد.

در ادوار بعدي انقلاب و با پيچيده‌تر شدن تهديدات دشمنان و با ورود آنها با عرصه تهاجم فرهنگي و جنگ نرم كه البته متكي بر نفوذ و بهره‌گيري از عوامل داخلي براي دنبال كردن همان اهداف اوليه يعني براندازي و يا استحاله نظام بود، باز اين روحيه انقلابي و ارزش‌هاي مستتر در آن بود كه انقلاب را از گردنه‌هاي سخت نظير فتنه تير 78 و خرداد88 و تحريم‌هاي فلج‌كننده اقتصادي دشمنان نجات داد، اگرچه هزينه‌هاي متأثر از آن شرايط را بر مردم سخت مي‌كرد اما انقلاب گام به گام به سوي تحقق اهداف و آرمان‌ها پيش مي‌رفت و سنگر‌ها را يك به يك فتح مي‌كرد كه آخرين آن شكست توطئه جنگ نيابتي دشمن بود كه آوازه اقتدار و عمق راهبردي ايران را جهاني كرد و در عين حال در عرصه‌هاي اقتصادي، صنعتي، هسته‌اي و پزشكي نيز به نصاب‌هاي قابل قبولي دست يافته است.

كارنامه ايران اسلامي در چهار دهه گذشته نشان مي‌دهد كه شرايط ايران با هيچ يك از نظام‌هاي سياسي جهان قابل مقايسه نيست، چراكه اگر رشد اقتصادي و صنعتي كشورهاي شرق آسيا از ايران بيشتر است، اين محصول سر‌ريز سرمايه، فناوري‌هاي جديد غربي و ايجاد بازار مصرف براي توليدات آنها بود و اين درحالي بود كه ايران نه تنها از اين كمك‌ها محروم بود، بلكه با فلج‌كننده‌ترين تحريم‌ها در تمامي اين عرصه‌ها مواجه بود.

مقام معظم رهبري، در مراسم بيست‌ و هفتمين سالگرد رحلت امام خميني (رحمه‌الله) در 14خرداد 95 در ريشه‌يابي روند‌هاي گذشته و ترسيم چشم‌انداز آينده حركت انقلاب، مي‌فرمايند: «ما تا امروز به بركت حركت در جهت انقلاب، دستاوردهاي زيادي پيدا كرده‌ايم اما هنوز تا آن هدف‌ها فاصله بسيار زياد است. مي‌توانيم به آن هدف‌ها برسيم، مشروط بر اينكه اين قطار روي همين ريل حركت كند؛ روي ريلي كه امام، قطار جامعه اسلامي را به حركت درآورد. بعد از رحلت امام، ما هرجا انقلابي عمل كرديم پيش رفتيم و هرجا از انقلابي‌گري و حركت جهادي غفلت كرديم، عقب مانديم و ناكام شديم؛ مردم ما، قشرهاي مختلف ما، جوان‌هاي ما، روحانيون ما، پيشه‌وران ما، دانشگاهيان ما، محققين ما، مسئولان ما، دولتي‌هاي ما، مجلسي‌هاي ما بايد انقلابي بمانند و انقلابي حركت بكنند. همه انقلابي باشند تا بتوانيم اين راه را با موفقيت پيش ببريم و ادامه بدهيم.‌» تحقق اين مهم منوط به درك و عمل به شاخصه‌هاي انقلابي‌گري، ضرورت‌ها و الزامات آن است.

شاخصه‌هاي انقلابي‌گري

لازمه انقلابي ماندن حفظ شاخصه‌هاي انقلابيگري است. مقام معظم رهبري در مراسم سالگرد ارتحال امام در14 خرداد 1395به پنج شاخصه مهم آن اشاره مي‌كنند:

1- پايبندي به مباني و ارز‌ش‌هاي اساسي انقلاب

اعتقاد به اسلام ناب در مقابل اسلام امريكايي، اصلي‌ترين نكته اين شاخص است. اسلام امريكايي دو شاخه «اسلام متحجر» و «اسلام سكولار‌» دارد كه استكبار از هر دو شاخه حمايت مي‌كند.

اعتقاد عميق به محور بودن «‌مردم» از ديگر مباني است، در نظام اسلامي، رأي و خواست و اهداف و منافع مردم اصل است و اعتقاد واقعي به اين حقايق، از ضروريات انقلابي‌گري است. وقتي ما مردمي بودن را و محور بودن مردم را با اسلام همراه مي‌كنيم، تركيب آن مي‌شود جمهوري اسلامي كه در آن هد‌ف‌ها متعلق به مردم است، منافع مال و مِلك مردم است.

يكي ديگر از مباني اساسي و ارز‌ش‌هاي اساسي نظام اسلامي عبارت است از حمايت از محرومان در هر نقطه عالم، از اينها نمي‌شود صر‌ف‌نظر كرد. اگر كسي، كساني يا جرياني نسبت به محرومين بي‌تفاوت باشد، يا نسبت به مظلومان عالم بي‌تفاوت باشد، اين شاخص در او وجود ندارد.

«پيشرفت، تحول و تكامل‌» از ديگر ارز‌ش‌هاي اساسي انقلاب است و فرد انقلابي به اين ارزش نيز اعتقاد دارد و هر روز در پي تحول و بهتر شدن اوضاع است. اگر اين پايبندي به ارزش‌هاي اساسي وجود داشت، اين حركت تغيير نمي‌كند. اما اگر اين پايبندي وجود نداشت، نقطه مقابل اين پايبندي، علمگرايي افراطي است؛ يعني هر روزي به يك طرف رفتن و هر حادثه‌اي انسان را به يك طرف كشاندن.

2- هد‌ف‌گيري آرما‌ن‌هاي انقلاب و همت بلند براي رسيدن به آنها

شاخص دوم، همت بلند براي رسيدن به آرمان‌ها، صرف‌نظر نكردن از آرما‌ن‌ها و منصرف نشدن از هد‌ف‌هاي بزرگ است، نقطه مقابل آن، تنبلي و محافظه‌كاري و نااميدي است. بعضي سعي مي‌كنند جامعه و جوان‌هاي ما را دچار نااميدي كنند و بگويند آقا فايد‌ه‌اي ندارد، نمي‌شود، چه جوري ممكن است با اين همه مخالفت و دشمني، البته شما وقتي در يك راهي مي‌رويد كه دشمني بر سر آن راه هست، براي شما مانع ايجاد مي‌كند؛ اما اين مانع بايستي مانع نشود از رفتن شما؛ تسليم فشارها نشويم، رضايت به وضع موجود ندهيم كه اگر رضايت به وضع موجود داديم نتيجه‌اش عقبگرد است.

3- پايبندي به استقلال كشور

معناي حقيقي استقلال سياسي اين است كه فريب شيوه‌هاي مختلف دشمن را نخوريم و در هر موقعيتي، مراقب استقلال داخلي، منطقه‌اي و جهاني باشيم. دشمنان به خصوص امريكا هميشه با تهديد جلو نمي‌آيند، گاه با لبخند و حتي تملق حرف مي‌زنند، مثلاً نامه مي‌نويسند كه بياييد مشكلات جهاني را با مشاركت هم حل كنيم، در اين مواقع انسان ممكن است دچار وسوسه شود كه خوب است برويم با يك ابرقدرت در حل مسائل بين‌المللي همكاري كنيم، غافل از اينكه دشمن در باطن قضيه دنبال اهداف ديگري است. دعوت دشمن براي همكاري در حل مسائل جهاني، يعني دعوت به كمك و ايفاي نقش در بازي و ميداني كه او براي حل مسائل مورد نظرش ترسيم و تعيين كرده است. اين جور كارها كه در ظاهر منافاتي با استقلال ندارد، در عمل به معناي پر كردن جدول كاري دشمنان است و حقيقتاً ضد استقلال است.

استقلال فرهنگي شاخه‌اي ديگر از شاخص استقلال است: انقلابي‌گري يعني انتخاب سبك زندگي ايراني اسلامي و پرهيز جدي از تقليد از غرب و بيگانگان. استقلال اقتصادي؛ به معناي هضم نشدن در ‌هاضمه اقتصاد جامعه جهاني، امريكايي‌ها بعد از مذاكرات هسته‌اي گفتند: معامله هسته‌اي با ايران بايد موجب ادغام اقتصاد ايران در جامعه جهاني بشود، معناي اين حرف اين است كه ايران در «نقشه و نظامي كه سرمايه‌داران عمدتاً صهيونيسم براي تصرف منافع مالي جهان ترسيم كرده‌اند» هضم و جذب شود.

4- حساسيت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعيت از آن

شاخص چهارم انقلابي‌گري، حساسيت در مقابل دشمن است، همچون جبهه جنگ بايد هر حركت دشمن را رصد و تحليل كرد، اهداف او را شناخت و با حساسيت لازم در مقابل زهر احتمالي فعاليت‌هاي دشمن، پادزهر آماده كرد. انكار دشمني‌هاي عميق، مستمر و واضح امريكا با جمهوري اسلامي و ملت ايران، توطئه‌اي است براي كاهش حساسيت‌ها در مقابل شيطان بزرگ. خصومت امريكا با انقلاب ذاتي است، نظام سلطه با جنگ‌افروزي، حمايت از تروريسم، سركوب آزاد‌يخواهان و ظلم و ستم بر مظلومان فلسطيني، طبيعت خود را آشكار مي‌كند و نظام اسلامي نمي‌تواند در مقابل اين سركوب‌ها، ساكت و بي‌اعتنا بماند. هر فرد و هر جرياني كه براي اسلام و به نام اسلام كار مي‌كند، اگر به امريكا اعتماد كند، دچار خطاي بزرگ شده و سيلي آن را خواهد خورد. در همين سا‌ل‌هاي اخير نيز برخي جريان‌هاي اسلامي منطقه به اسم «عقل سياسي‌» و «تاكتيك» با امريكايي‌ها همكاري كردند اما اكنون چوب اعتماد به شيطان بزرگ را مي‌خورند.

تداوم مسیر انقلاب اسلامی در سایه نه گفتن به نظام سلطه

5- تقواي ديني و سياسي

شاخص پنجم و آخرين شاخص، تقواي ديني و سياسي است؛ يك تقواي فردي داريم كه من و شما خودمان از گناه پرهيز كنيم‌ و يك تقواي اجتماعي. تقواي اجتماعي - تقواي اسلامي مربوط به اجتماع- اين است كه در راه تحقق اين چيزهايي كه اسلام از ما مطالبه كرده است، تلاش كنيم. اگر تقواي ديني حاصل شد، تقواي سياسي نيز حاصل خواهد بود. تقواي سياسي يعني انسان از لغزشگاه‌هايي كه دشمن مي‌تواند از آن استفاده كند، پرهيز بكند.

انقلابي‌گري و نقش آن در تحقق دستاورد‌هاي انقلاب

برخورداري ايران اسلامي از منابع طبيعي فراوان و استثنايي مانند نفت و گاز و انواع مواد معدني، ظرفيت‌هاي گسترده براي رشد كشاورزي و توسعه صنعتي، دسترسي به انواع راه‌هاي هوايي، زميني و دريايي و امكان تبديل شدن به مركز مبادلات تجاري و غيرتجاري منطقه، ظرفيت‌هاي متنوع و متعدد براي توسعه گردشگري تنها بخش اندكي از فرصت‌هايي است كه در اختيار نظام اسلامي قرار گرفته است. اين فرصت‌ها از گذشته دور نيز در اين سرزمين وجود داشت، ولي در تمام آن دوران كه ايران كشوري وابسته و زير سلطه و در همه ابعاد محتاج به ديگران بود، با پيروزي انقلاب اسلامي و سقوط رژيم شاهنشاهي، دانشمندان و نخبگان متعهد و متخصص و جوانان مؤمن، خلاق، با‌انگيزه و مستعد توانستند به رغم تهديدها و تحريم‌ها و تحميل جنگ، منشأ تحولي بزرگ در عرصه‌هاي مختلف دفاعي، صنعتي و پزشكي و... كشور شوند.

گوشه‌هايي از دستاوردهاي انقلاب كه متأثر از عمل به نسخه «حفظ روحيه‌ انقلابي و جهادي» است به شرح زير است.

انقلابي‌گري و استقلال و ثبات سياسي

رهايي از سلطه نظام استكباري و استقرار نظام جمهوري اسلامي و استقلال كشور اولين دستاورد سياسي مبتني بر اراده مردم، پس از سقوط و حذف رژيم ستم‌شاهي و نقطه آغازين مشاركت جامعه در اداره امور حكومتي و در واقع اولين گام از مراحل ايجاد نظام مردم‌سالاري ديني محسوب مي‌شود و اين دستاورد با احياي روحيه خودباوري در ميان تودههاي مردمي و توجه جدي به حقوق سياسي و اجتماعي زنان و احياي شأن و منزلت معنوي جامعه، استحكام بيشتري يافت. رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان در روز پنج‌شنبه 19 اسفند 95 در اين زمينه مي‌فرمايند: همين الان نيز اگر اجازه دهيم امريكايي‌ها مثل دوران طاغوت، همه‌كاره‌ ايران باشند و به آنها اعتماد كنيم، هيچ مشكلي با نام «جمهوري اسلامي» نخواهند داشت.

انقلابي‌گري و اقتدار دفاعي

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، نظام سلطه جهاني براي براندازي جمهوري اسلامي توطئه‌هاي فراواني را به اجرا درآورد. يكي اين توطئه‌ها تحميل جنگ توسط رژيم بعث عراق به ملت ايران بود. اين توطئه سرانجام با از خود گذشتگي‌ها و دفاع قهرمانانه نيروهاي مسلح و مردم ايران، نقش بر آب شد و متجاوزان با خفت و خواري بيرون رانده شدند. اما تجربه جنگ تحميلي براي ايران، يك دستاورد بود، دستاوردي كه امروز به عرصه‌اي گسترده از پيشرفت و استقلال و اقتدار در همه زمينه‌هاي دفاعي ايران تبديل شده است.

نهادينه‌سازي تجربيات دفاع مقدس، انتقال ارزش‌ها به نسل جديد، حفظ آمادگي براي تهديدات، عملاً سبب شده است كه ايران به آن چنان توان بازدارندگي دست يابد كه قادر است فارغ از تهديدات اهداف خود را به پيش ببرد. تحقق اين امر محصول حفظ و تداوم روحيه انقلابي‌گري در مجموعه نيروهاي مسلح و انتقال آن به نسل جديد بود به گونه‌اي كه همان آمادگي براي گذشت و ايثار در نسل جديد نيروهاي مسلح را در مقايسه با دوران اول انقلاب مي‌توان ديد، مقام معظم رهبري در ديدار خود با نمايندگان مجلس خبرگان در تاريخ 1395/12/19 مي‌فرمايند: جوانان امروز با عمق بسيار بيشتر از جوانان اوايل انقلاب، آماده‌ دفاع و جان‌فشاني در عرصه‌هاي مختلف هستند.

در عرصه صنايع دفاعي و موشكي، تأثير روحيه انقلابي را در مقايسه با ديگر صنايع كشور مي‌توان ديد. پيشرفت‌هاي اين عرصه محصول مديريت جهادي و روحيه انقلابي‌گري است، ايران در عرصه صنايع دفاعي به‌رغم تداوم و گسترش تحريم‌ها بيشترين پيشرفت‌ها را داشته و در برخي از عرصه‌ها نظير موشكي و توليد پهپاد توانسته به قدرت بلامنازع در منطقه تبديل شود، به نوعي كه حتي توان ايران در اين عرصه در تلفيق با روحيه ايمان و عزم ملي مردم و نيروهاي مسلح ايران سبب شده كه حتي مفهوم بازدارندگي نيز در ميان مفاهيم استراتژيك در جهان معاصر تغيير يابد. يعني به‌رغم اينكه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران داشتن سلاح اتمي، تنها ملاك داشتن توان بازدارندگي بود، انقلاب اسلامي ايران و تجربه دفاع مقدس و توان خودكفايي وزارت دفاع و نيروهاي مسلح سبب شد كه اين مفهوم تغيير يافته و ايران اسلامي صرفاً با اتكا به روحيه ملي، رهبري حكيم و مقتدر و تجهيزات متعارف نظامي به ويژه قدرت موشكي، بتواند به توان بازدارندگي برسد و هيچ قدرتي نتواند حتي تصور تهديد ايران را نيز از ذهن‌ها بگذراند.

انقلابي‌گري و گسترش عمق راهبردي ايران

مقام معظم رهبري در ديدار خود با نمايندگان مجلس خبرگان در تاريخ 1395/12/19 عمق راهبردي عميق و وسيع جمهوري اسلامي در دنيا و به‌خصوص در غرب آسيا را از مهم‌ترين پيشرفت‌هاي چهار دهه‌ اخير دانستند و خاطرنشان كردند: نفوذ روزافزون ايران و طرفداري ملت‌ها از نظام اسلامي، عقبه‌ مستحكم ماست و اين واقعيت، امريكايي‌ها را عصباني كرده و تحليلگران آنها را به فكر چاره‌اي براي مقابله با نفوذ روزافزون ايران انداخته است.

تداوم مسیر انقلاب اسلامی در سایه نه گفتن به نظام سلطه

كمتر تحليلگر مسائل استرتژيك جهان و خاورميانه را مي‌توان يافت كه به قدرت و نفوذ ايران در منطقه اذعان نكند و نگويد كه ايران برترين كشور قدرتمند منطقه خاورميانه است. در مورد عمق راهبردي اين نكته قابل ذكر است كه برخلاف بعضي القائات؛ عمق راهبردي ايران در جهان نه به دليل كمك‌هاي مالي يا نظامي، بلكه به دليل مباني فكري و انديشه‌اي انقلاب و تحقق آرمان‌ها مبتني بر فكر و عمل انقلابي است. ويژگي‌هاي عمق راهبردي مردم محور ايران عبارتند از:

اول: اين مؤلفه نمونه جديدي از شاخصه‌هاي اقتدار و قدرت نرم است. بنابراين ضمن برخورداري از توان بالا، قدرت گسترش بسياري دارد. از اين رو مي‌توان اين مؤلفه را باعث افزايش قدرت نرم و حوزه نفوذ ايران در جهان دانست.

دوم: تحقق عمق راهبردي تبلور روحيه انقلابي‌گري و ايثار‌گري رزمندگان جبهه مقاومت است و خدمات مستشاري ايران در عرصه‌هاي مختلف نقشي اساسي در تجلي آن دارد كه قابليت و كارآمدي خود را در عرصه‌هاي مختلف جنگ نيابتي دشمن در سوريه، عراق، لبنان، يمن و... به اثبات رسانده است.

سوم: عمق راهبردي ملت‌محور، ابزار‌محور نيست، بلكه تفكر‌محور و متأثر از درك و باورهاي مردم است بنابراين هزينه‌بر نيست.

چهارم: حوزه نفوذ در ميان ملت‌ها برگرفته از اعتقادات و باورهاي آنهاست. بر اين اساس پايدار است، اصالت‌دار و ريشه‌اي است. از قابليت ماندگاري بالايي نسبت به ساير مؤلفه‌ها برخوردار است.

پنجم: اين حوزه نفوذ فارغ از تعارفات و توافق‌هاي ديپلماتيك است و بر اساس معاهدات بين‌المللي يا دوجانبه نيست تا بتوان آن را ناديده گرفت يا نقض كرد.

ششم: توسعه عمق راهبردي زمينه را براي تثبيت قدرت بين‌المللي و منطقه‌اي ايران فراهم مي‌كند. در چنين شرايطي تحقق چشم‌انداز 20 ساله و برنامه‌هاي توسعه كشور عملياتي‌تر خواهد بود.

دستاورد‌هاي هسته‌اي و انقلابي‌گري

دستاوردهاي هسته‌اي يكي از بزرگ‌ترين افتخارات نظام جمهوري اسلامي است و جمهوري اسلامي با اتكا به متخصصان و دانشمندان خود در اوج تحريم‌ها به يكي از كشورهاي دارنده فناوري و دانش هسته‌اي تبديل شود. پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران آنقدر چشمگير بود كه وحشت غرب را به دنبال داشت. اين روند اگرچه با تصويب برجام و اقدام دولت يازدهم در عمل به تعهدات و بدون دريافت تضمين‌هاي لازم با محدوديت‌هاي جدي همراه شده است، اما موفقيت‌هاي ايران اسلامي در حوزه‌هاي مختلف هسته‌اي مانند ساخت رآكتور‌هاي هسته‌اي توليد نيرو در اراك، توليد سوخت هسته‌اي، پرتو فرآوري گاما، غني‌سازي اورانيوم، و... مرهون تلاش نخبگان ايراني و صبر و استقامت ملت ايران و رهنمودهاي مقتدرانه رهبر معظم انقلاب بوده است و با اذعان به اين امر كه انواع تحريم‌هاي خارجي كه بي‌رحمانه بر ملت ما تحميل شد، نتوانست جلوي اين پيشرفت‌ها را بگيرد و ايران توانا و مقتدر همچنان سربلند به تلاش‌هاي خود ادامه داد تا جايي‌كه اهداف ترسيم شده در سند چشم‌انداز تمام و كمال تحقق يابد.

دستاوردهاي فناوري فضايي؛ نماد غرور ملي و توسعه كشور

فناوري فضايي مجموعه‌اي از دانش‌ها و فناوري‌هايي است كه بشر براي بررسي فضاي اطراف كره زمين و ساير اجرام آسماني، اقدام به سفر، اقامت در آن، تحقيق و داده‌برداري روباتيك و غير‌روباتيك مي‌كند. كشورهاي مختلف سعي كرده‌اند در اين زمينه دست به فعاليت‌هايي بزنند و با استفاده از فناوري‌هاي فضايي جايگاهي براي خود در سطح بين‌الملل ايجاد كنند كه ايران نيز به‌رغم تحريم‌ها توانست در اين زمينه خود را در جمع كشورهاي قدرتمند قرار دهد. از 25 خرداد1390كه ايران توانست ماهواره «رصد» را در مدار زمين قرار دهد، تا نهم بهمن سال 1391 كه نخستين ميمون فضانورد با نام «آفتاب» با كاوشگر پيشگام به فضا پرتاب شد و با موفقيت به زمين بازگشت و13 بهمن 1393 كه ماهواره ملي «فجر» با ماهواره ‌بر «سفير» با موفقيت به فضا پرتاب شد، روند توسعه و پيشرفت ايران صعودي بود، اما روند تحقيق و پژوهش در اين عرصه مبتني بر سياست‌هاي دولت يازدهم كند و يا حتي متوقف شد كه اين به معني ناديده گرفتن قابليت‌ها و توانمندي جوانان انقلابي ايران اسلامي نيست. در اين زمينه شنيدن سخنان سردار حاجي‌زاده فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه اگرچه تلخ اما قابل تأمل است. آنجا كه گفت: براي ما ترديدآميز است كه موشك ماهواره‌بر كه داراي اهداف غيرنظامي بوده و آماده پرتاب است، با تشر امريكا به انبار برود. تا كي بايد باج دهيم و كوتاه بياييم؟

دستاوردهاي پزشكي ايران در 38 سال گذشته، نانوتكنولوژي، توليد سلول‌هاي بنيادي جنيني و قرار گرفتن ايران در ميان 10 كشور برتر دنيا و... از ديگر بسترهايي است كه تجلي‌گاه روحيه خودباوري و انقلابي‌گري و اعتماد واعتقاد به اين شعار است كه: «ما مي‌توانيم.»

سرمايه‌ منحصربه‌فرد ملت ايران

حسن ختام اين مقال با بهره‌گيري از كلام رهبري تأكيد بر اين معنا است كه انقلاب و انقلابي‌گري سرمايه منحصر به فرد ماست كه بايد آن را پاس داشت. ايشان مي‌فرمايند: «هزينه‌هاي انقلاب اسلامي ملت ايران اگرچه سنگين بوده اما صدها برابرِ آن منافع به دست آمده است. انقلاب، سرمايه ممتاز و منحصربه‌فرد ملت ما و كشور ما است. براي به‌دست آوردن انقلاب هزينه داده‌ايم؛ هزينه‌هاي سنگيني هم پرداخت شده است اما صدها برابرِ آن هزينه‌ها، منافع وجود دارد؛ اين يك تجارت پرسود است براي ملت... هرچه جلو آمديم، هزينه‌ها سبك‌تر و قابل‌تحمل‌تر، اما منافع كلان‌تر و بيشتر شده است.‌» [ بيانات در مراسم بيست‌و هفتمين سالگرد رحلت امام خميني (رحمه‌الله) 1395/3/14

http://www.javanonline.ir/fa/news/846962

ش.د9600449

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات