تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۰۲۱۶۴
یک روزنامه روسی افشا کرد

تلاش کرملین برای دور کردن نیروهای ایران و ترکیه از سوریه

(روزنامه آفتاب يزد - 1396/02/24 - شماره 4892 - صفحه 12)

بحران سوریه علی رغم گذشت 6 سال از شروع اش، روز به روز بر پیچیدگیها‌یش افروده می‌شود. در همین راستا طرحها‌ی زیادی برای حل این بحران در نظر گرفته شد که هیچ کدام به نتیجه مطلوبی نرسیدند. در همین راستا باید به طرح جدید مناطق «کاهش تنش روسیه اشاره کرد که هنوز زوایای پنهان زیادی دارد. به گزارش تابناک، در همین زمینه، یک روزنامه روسی خبر داد که این کشور در تلاش برای دور کردن ایران و ترکیه از چهار بخش تشنج زا در سوریه است تا بدین ترتیب بتواند زودتر بحران سوریه را به سرانجام برساند.

منبعی در وزارت امور خارجه روسیه به روزنامه ایزوستیا گفت مسکو معتقد است 4 حوزه تشنج زدایی پیشنهادی در سوریه باید توسط نیروهای کشورهایی کنترل شوند که در گروه سه گانه تضمین آتش بس در سوریه عضویت ندارند.یعنی این نیروها نباید روسی، ایرانی یا ترک باشند. همچنین بکار گرفتن نیروهای سازمان ملل برای این منظور مطرح نیست. سرگئی رودسکوی معاون رئیس ستاد کل روسیه معتقد است ایجاد این حوزه‌ها باعث می‌شود دست و بال نیروهای دولتی سوریه باز شده و سپس آنها تمام همت خود را برای مبارزه با دولت اسلامی‌بکار خواهند گرفت.

بنظر دمیتری ژوراولف مدیر کل انستیتوی مسائل منطقه‌ای، سعی روسیه برای دور شدن از حضور در این حوزه‌ها و دور کردن ایران و ترکیه از امر کاملاً موجه است.وی خاطر نشان می‌کند روسیه از شرکت دست تنها در عملیات دوری می‌جوید. مسکو به این ترتیب از مطرح شدن سوال در مورد علت عدم حضور ایران و ترکیه در این نیروها جلوگیری می‌کند. کارشناس به این اشاره می‌کند که ایران و ترکیه در سوریه منافع معینی دارند که در اکثر موارد با یکدیگر مغایر هستند.

ساعتِ صفرِ حمله به رقه پایتختِ داعش اعلام شد

گروه مسلح «نیروهای سوریه دموکراتیک» روز جمعه اعلام کرد که عملیات حمله به رقه پایتخت داعش در سوریه، اواسط تابستان آینده آغاز خواهد شد.

به گزارش اسکای نیوز عربی، یک مسئول نظامی‌گروه نیروهای سوریه دموکراتیک پیش بینی کرد که ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا، در آغاز این حمله، سلاح و خودروهای نظامی‌مناسب در اختیار این گروه قرار دهد.آمریکا، پیش از این وعده کرده بود که به یگانها‌ی حمایت از ملت کرد (در سوریه) برای کمک به سرکوب داعش سلاح خواهد داد.یگانها‌ی حمایت از ملت کرد، یکی از شرکای اصلی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا است و در چارچوب نیروهای دموکراتیک سوریه، با داعش می‌جنگد.از سوی دیگر، نیروهای دموکراتیک سوریه، تاکید کرد که پس از برقراری امنیت در منطقه الطبقه، اداره این منطقه را به شورایی غیرنظامی‌خواهد سپرد تا زمینه آزادسازی شهر رقه فراهم شود.

درگیری ‌سنگین ارتش سوریه و داعش بر سر «شریان حیاتی»

گزارشها‌ی رسمی‌دولت سوریه و مخالفان ، از درگیریها‌ی شدید میان نیروهای ارتش سوریه و داعش خبر دادند. به گزارش پایگاه اسکای نیوز عربی، این درگیریها‌ پس از آن آغاز شد که داعش حمله سنگینی را برای قطع جاده رابط میان استان شمالی حلب و استان مرکزی حماه انجام داد. گزارشها‌ نشان می‌دهد که جاده حلب – خناصر – اثریا اکنون کاملا امن است. از سوی دیگر، دیده بان حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان) گزارش داد که بامداد جمعه درگیریها‌ی شدیدی میان ارتش سوریه و همپیمانانش با سازمان داعش آغاز شده بود. داعش تلاش داشت با حملات مکرر به محور سلمیه – اثریا – خناصر تمرکز نیروهای سوری را بر هم بزند. باید اشاره شود که این جاده به منزله شریان حیاتی مناطق تحت کنترل ارتش سوریه است.

سوریه نیروهای دفاع ملی خود را در مرز اردن مستقر می‌کند منابع وابسته به مخالفان سوریه می‌گویند ارتش این کشور به دنبال تحرکات آمریکایی-اردنی-انگلیسی، نیروهای خود را در مرزهای جنوبی مستقر کرده است. منابع محلی در شهر سویداء در جنوب سوریه روز پنجشنبه از تصمیم این کشور برای استقرار نیروهای خود در مرز اردن خبر داد.

این منبع در این شهر که نخواست نامش افشا شود، گفت، این اقدام دولت سوریه به دنبال تحرکات در مرزهای جنوبی خود با اردن و بیم از دخالت نیروهای این کشور به خاک سوریه صورت می‌گیرد. بنابر اعلام وبگاه خبری «عنب»، این منبع به نگرانی شهروندان سوریه اشاره کرد و از وجود نگرانی در بین شهروندان سوری در این شهر به دنبال تحرکات اخیر خبر داد.

به گفته این منبع، دولت سوریه به احتمال زیاد جوانانی را که از خدمت سربازی جا مانده‌اند، به خدمت فرا خواهد خواند. تعداد این جوانان، به 30 هزار نفر می‌رسد و بیشتر ساکنان شهر السویداء را دروز سوریه تشکیل می‌دهند. این منبع در ادامه افزود، تحرکات اخیر همسایه جنوبی سوریه، دمشق را نگران کرده است. هم‌اکنون نیروهای آمریکایی و اردنی در حال برگزاری مانور سالانه «الاسد المتاهب» (شیر آماده) در نزدیکی مرزهای سوریه هستند.برخی منابع در سوریه نیز از تجمع نیروهای نظامی‌آمریکایی، انگلیسی و اردنی در مرز جنوبی استان سویداء و درعا از تپه شهاب گرفته تا گذرگاه نصیب، منطقه الرمثا و انتهای روستای عواد، خبر دادند. گفته می‌شود تانک‌های انگلیسی نوع «چلنجر» به همراه 2 هزار و 300 فرد مسلح و تعدادی بالگردهای نوع «کبرا» و «بلکها‌وک» و نزدیک به 4 هزار فرد مسلح که در اردن آموزش دیده‌اند، در اطراف مرز سوریه حضور دارند.

مقامات اردنی طی روزهای گذشته طی اظهاراتی بارها گفته‌اند که «موضع امان برای دفاع از مرزهای خود در عمق سوریه بدون نیاز به مداخله نظامی، ثابت است و امنیت و ثبات مرزهای اردن اولویت ماست». در واکنش به اظهارت مقامات رسمی‌اردن و تحرکات همزمان این کشور با آمریکا و انگلیس در مرزهای جنوبی سوریه، حزب الله لبنان نسبت به هرگونه اقدام نسنیجده آن‌ها در مرزهای سوریه هشدار داده است.

پیشتر نیز بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به اردن در خصوص اعزام نیروهای خود به خاک سوریه هشدار داده بود.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز این هفته در واکنش به تحرکات در همسایه جنوبی هرگونه نقش اردن در سوریه را رد کرد و اعلام داشت که سوریه با نیروهایی که بدون هماهنگی دمشق وارد خاکش شود؛ به عنوان متجاوز رفتار خواهد کرد.

شهر رقه از غرب، شمال و شرق محاصره خواهد شد

سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه ضمن اعلام محورهای عملیاتی این نیروها برای تسلط بر رقه، تصریح کرد که داعش از طریق ترکیه وارد سوریه شده است. «نیروهای دموکراتیک سوریه» شب چهارشنبه شهر «الطبقه» واقع در استان الرقه و سد «فرات» را به طور کامل از تروریستها‌ی داعش پس گرفتند.

«طلال سلو» سخنگوی نیروهای دموکرات اعلام کرد که این نیروها پس از تسلط بر الطبقه و سد فرات به سمت شهر «المنصوره» خواهند رفت.سلو تاکید کرد که شهر الرقه-که اکنون در اشغال داعش قرار دارد- از غرب، شمال و شرق محاصره خواهد شد تا مقدمات ورود نیروهای دموکرات بدان فراهم شود.

شبکه خبری المیادین به نقل از این مسئول کُرد گزارش داد که پس از آزادسازی رقه، این شهر به یک شورای نظامی‌و مدنی از مردم آن تحویل داده خواهد شد.

وی اظهار داشت که جامعه بین الملل نیروهای دموکراتیک سوریه را شریک راهبردی خود در مبارزه با تروریسم می‌داند.

سخنگوی نیروهای دموکرات، ضمن درخواست کمک برای مقابله با ترکیه، تصریح کرد که داعش از طریق این کشور وارد سوریه شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اخیرا با امضای فرمانی به پنتاگون اجازه داده تا مستقیما نیروهای کرد سوریه را به سلاحها‌ی سنگین مجهز کند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=72412

ش.د9600619

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات