صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۲۶۵۵

حرف روز/ منطق فعالیت‌ عمرانی سپاه

تخریب وجهه‌ سپاه به بهانه‌ فعالیت‌های عمرانی‌ ـ ‌سازندگی آن، همواره یکی از عرصه‌های تهاجم دشمن و برخی شخصیت‌های داخلی به این نهاد انقلابی است. در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: تخریب وجهه‌ سپاه به بهانه‌ فعالیت‌های عمرانی‌ ـ ‌سازندگی آن، همواره یکی از عرصه‌های تهاجم دشمن و برخی شخصیت‌های داخلی به این نهاد انقلابی است. در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
1ـ مطابق با قانون اساسی و اساسنامه سپاه، این نهاد به منزله بخشی از نیروهای نظامی کشور، مانند دیگر نیروها، اعم از نیروهای نظامی در داخل کشور و نیروهای نظامی دیگر کشورها، در زمان صلح می‌تواند به امور سازندگی و عمرانی توجه داشته باشد. البته این معنای آن نیست که سپاه و دیگر نیروهای نظامی مأموریتی در حوزه سازندگی دارند؛ بلکه به این معنا است که به سبب داشتن ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فراوان آنها در زمان صلح می‌توانند به عنوان مکمل و تقویت‌کننده‌ فعالیت‌های عمرانی دولت‌ها وارد عرصه سازندگی شوند.
2ـ ورود سپاه به حوزه عمرانی اولاً، به معنای جایگزینی برای بخش خصوصی یا رقابت با آن نیست و ثانیاً، روی آوردن به سپاه برای انجام فعالیت‌های عمرانی نشان از ضعف بخش خصوصی یا دولتی است؛ زیرا چنانچه آنها خود بتوانند فعالیت‌های عمرانی انجام دهند، به هیچ‌وجه آن فعالیت‌ها را به سپاه واگذار نمی‌کنند.
3ـ ورود سپاه به عرصه‌ سازندگی، با پایان جنگ تحمیلی مصادف بوده و اتفاقاً‌ براساس تقاضای دولت وقت صورت گرفته است و اگر تاکنون سپاه در عرصه‌ سازندگی حضور دارد، تنها با تقاضای دولت‌ها بوده است. کما اینکه بنا به سخنان اخیر فرمانده قرارگاه سازندگی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، اکنون دولت بابت انجام پروژه‌ها، 23 هزار میلیارد تومان به سپاه بدهکار است.
4ـ آنچه قرارگاه خاتم طی سالیان اخیر انجام داده، عبارت است از: تلاش برای حمایت از استعدادهای داخلی کشور با فراهم کردن زمینه‌ کار برای بیش از 50 هزار نفر نیروی متخصص در زمینه‌های مختلف، تکمیل پروژه‌های واگذار شده به خارجی‌ها که به دلیل تحریم‌ها از تکمیل آنها خودداری کرده بودند، کوتاه کردن دست خارجی‌ها از تسلط بر پروژه‌های عمرانی کشور به ویژه در برخی حوزه‌های راهبردی، مانند نفت و گاز که در این زمینه می‌توان به فازهای 14 و 15 پارس جنوبی اشاره کرد که با وجود تحریم و تنگناهای مختلف با موفقیت به بهره‌برداری رسید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات