صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۰۲۹۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 27 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این را هم همه بدانند که ما جز با کار جهادی و انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم؛ کار فراوان و پرحجم و باکیفیت و انقلابی.(1396/2/10)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
ریسک بزرگ آمریکایی‌ها

تحریم سلاحی قوی در سیاست خارجی آمریکا است که این کشور در سال‌های متمادی، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم در سطح وسیع و به بهانه‌های مختلف علیه کشورها، از جمله ایران به کار گرفته است. روند تحریمی کشورمان از سوی آمریکا همچنان ادامه داشت تا اینکه برجام تصویب و اجرا شد؛ به این ترتیب قرار شد این وضعیت خاتمه یافته و علاوه بر آن به قول رئیس‌جمهور بالمره همه تحریم‌ها برداشته شود؛ اما پس از اجرای این توافق‌نامه، آمریکایی‌ها فقط یک بار، آن هم به دلیل ترس از اثرگذاری تحریم‌ها بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، بررسی طرح پیشنهادی شماری از سناتورهای آمریکا با هدف تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران را به تعویق انداختند. این روند تحریمی پس از انتخابات شتاب بیشتری گرفته است و هر روز از تحریم‌های جدید صحبت می‌کنند. در آخرین مورد آن، وبگاه آمریکایی «باز فید» مدعی شد به مفاد بیانیه‌ای دست پیدا کرده که دولت ترامپ همزمان با اعلام پایبندی ایران به برجام در فکر تحریم‌های جدیدتری است. این وبگاه همچنین اعلام کرد، وزارت خزانه‌داری آمریکا با هدف نشان دادن عزم خود برای تنبیه ایران به دلیل انجام «رفتارهای مخرب» تحریم‌هایی علیه هفت نهاد دولتی و پنج فرد ایرانی وضع خواهد کرد. در همین راستا، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه با‌ هشدار به آمریکا‌‌یی‌ها، بیان کرد: «هم ردیف شمردن سپاه با گروه‌های تروریستی و جاری کردن تحریم‌های مشابه آنان برای سپاه ریسک بزرگی برای آمریکا و پایگاه‌ها و نیروهای مستقر آنها در منطقه است.» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز که در نیویورک به سر می‌برد، در مصاحبه با یکی دیگر از رسانه‌های آمریکایی با انتقاد از نقض روح و جسم برجام از سوی دولت آمریکا از روی میز بودن گزینه خروج از برجام سخن گفت. در پایان باید گفت، آمریکایی‌ها تا زمانی که حس کنند اقدامات تهاجمی‌شان هزینه‌ای برای‌شان ندارد و می‌توانند تحریم را ابزار اعمال فشار علیه ایران قرار دهند، به فشار و تحریم ادامه خواهند داد؛ اما آنجا که ببینند اقدام علیه ایران با پاسخی متقابل و صدایی در داخل مواجه می‌شود، قطعاً عقب خواهند نشست.

▼ گزارش روز

آژیر قرمز!

«آتنا» دختری که حالا قصه پر غصه قتل او را همه ایرانیان می‌دانند، قصه‌ای شبیه ماجرای ستایش، دختر بچه‌ای که  در حاشیه پایتخت جمهوری اسلامی ایران قربانی جنون جنسی پسری شد که تنها 18 سال داشت، قصه‌ای شبیه ماجرای دختری به نام «ندا» که به دلیل 70 بار آزار و اذیت از سوی ناپدری‌اش در مدت بسیار کوتاه در یکی از بیمارستان‌های کشور بستری است؛ قصه تکراری که با نام‌های متفاوت، همانند پدیده‌های اعتیاد، مصرف مشروبات الکلی، کاهش سن فحشا و... به گونه‌ای نگران‌کننده رو به افزایش است و منحنی‌های صعودی آمارها زنگ خطر را برای کشور و جامعه ما به صدا درآورده است؛ خبرها و آمارهایی که در رسانه‌ها منتشر می‌شوند، درد و نگرانی برای مردم ایجاد می‌کنند و کمی بعد فراموش می‌شوند تا نام قربانی دیگری بر صدر اخبار بنشیند و آمار تازه‌ای از بزه‌های اجتماعی منتشر شود؛ اما این حوادث و آژیر قرمز افزایش معضلات و آسیب‌های اجتماعی زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که در کلام و رفتار و سیاست‌گذاری مسئولان اثری از پیگیری آنها، برنامه‌ریزی برای کنترل و یافتن راه‌هایی برای درمان این دردها یافت نمی‌شود و همه دغدغه مسئولان به  مسائل سیاسی و جدل بی‌انتهای سیاسی ختم می‌شود. اگر به شعارهای انتخاباتی اردیبهشت ماه گذشته، اگر به صفحه اول روزنامه‌های کشور، اگر به سخنرانی رئیس‌جمهور و دیگر چهره‌های سیاسی و مسئولان در ماه‌ها و سال‌های اخیر نگاهی بیندازید، چند جمله را پیدا می‌کنید که به این مسائل معطوف شده باشد و کدام یک نگران معضلات روزافزون اجتماعی و افزایش معضلات اجتماعی هستند؟! متأسفانه، مسئولان در خوش‌بینانه‌ترین حالت سرگرم بازی‌های ‌سیاسی شده و از مسائل اجتماعی و بحران‌های فرهنگی غافل شده و نسبت به آنها بی‌تفاوتند؛ موضوعی که امتداد آن می‌تواند زمینه‌ساز بحران‌ها و تکانه‌های اجتماعی به مراتب سخت‌تر باشد که رفع آثار و نتایج منفی آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

▼ اخبار ویژه
فرار دو عنصر منافقین پس از میتینگ پاریس

یک منبع خبری در مطلبی با عنوان «اولین تودهنی به مریم قجر عضدانلو بعد از نشست دویلپن» نوشت: دو نفر از فرماندهان ارشد فرقه رجوی که هر کدام 39 سال سابقه تشکیلاتی داشتند، پس از شوی سالیانه مریم قجر عضدانلو در ویلپنت پاریس از این فرقه جدا شدند و تودهنی محکمی به مریم قجر زدند. سیاوش سیفی و محمود ممبینی که هر دو از بعد سیاسی همراه تشکیلات سازمان بودند، روز چهارشنبه 21 تیر ماه (12 ژوئیه) از مقرهای فرقه رجوی در آلبانی فرار کرده و از این فرقه تروریستی اعلام جدایی کردند. گفتنی است، 80 درصد شرکت‌کنندگان در میتینگ اخیر سازمان منافقین به روال دو سال گذشته افراد اجاره‌ای غیر ایرانی بودند.

فرار مالیاتی هشت هزار میلیارد تومانی

بنا به اطلاعات دریافت‌ها و پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور، تنها 50 درصد مالیات بر درآمد دارندگان کارت بازرگانی وصول شده که نشان‌دهنده فرار مالیاتی گسترده است. طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، حجم فرار مالیاتی کارت بازرگانی تا ابتدای سال 95، بیش از هشت هزار میلیارد و 100 میلیون تومان اعلام شده است. این فرار مالیاتی مربوط به درآمد اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل است. شایان ذکر است، نحوه این فرار مالیاتی به این شکل است که افراد سودجو در ازای پرداخت مبلغ چند میلیون تومان به افراد اغلب ناآگاه و بی‌بضاعت اقدام به خرید هویت آنها کرده و به نام آنها کارت بازرگانی دریافت می‌کنند.
              
▼ اخبار
1ـ باید منتظر سقوط شاهزادگان حاشیه خلیج‌فارس بود
اندیشکده «بگین ـ سادات» در تحلیلی درباره تحولات آتی منطقه با عنوان «بهار عربی جدید در خلیج‌فارس» پیش‌بینی کرد، ظهور مجدد بهار عربی در منطقه این بار یقه کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس را خواهد گرفت. در بخشی از این تحلیل آمده است: وزش باد جنگ بین عربستان و قطر و وضعیت وخیم اقتصادی به دلیل تصمیم‌گیری‌های اشتباه در سال‌های اخیر، زمینه‌ساز قیام‌های مردمی گسترده خواهد شد. به نوشته این اندیشکده، برنده اصلی این ماجرا ایران خواهد بود که اکنون بغداد، دمشق، بیروت و صنعا را در اختیار دارد. این اندیشکده نوشت: وضعیت در خلیج‌فارس به شدت شکننده است و سقوط یکی از پادشاهی‌ها شاید به سقوط دیگری منجر شود. این اندیشکده در پایان با ادعای اینکه تهران در تلاش است تا نفوذ آمریکا و عربستان سعودی را در خلیج‌فارس از بین ببرد و جهان اسلام را به دست خود گیرد، نوشت: اگر ایران موفق شود و خلیج‌فارس به طوری مؤثر بین این کشور و روسیه تقسیم ‌شود، شرایط برای اسرائیل [رژیم صهیونیستی] بسیار نامطلوب خواهد شد. البته بحران خلیج‌فارس کاملاً با اسرائیل ارتباط ندارد، اما باید به طور دقیق بر آنچه اتفاق می‌افتد، نظارت داشته باشد.

2ـ آیت‌الله جنتی: من فقط از یک جا حقوق می‌گیرم

آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان گفت: فردی اخیراً نامه‌ای نوشته بود که در یکی از نشریات دیدم؛ گویا شورای نگهبان نظری داده بود که به ضرر این فرد تمام شده بود؛ زیرا منافعی داشته و می‌خواسته در قانون تأمین شود، اما شورای نگهبان آن را رد کرده بود. وی اضافه کرد: اینها همین که فهمیدند شورای نگهبان منافع آنان را به خطر انداخته است، حمله به مرا آغاز کردند و مدعی شدند ما حقوق فراوانی می‌گیریم و با توجه به مسئولیت‌های مختلف بنده، پرسیده بودند بابت هر یک از این سمت‌ها چقدر حقوق می‌گیرم، حتی سؤال کرده بودند که بابت جایگاه امام جمعه تهران چقدر دریافت می‌کنم. به این آقا می‌گویم که من فقط از یک جا حقوق می‌گیرم؛ خیال‌تان راحت باشد.

3ـ تیراندازی در قزوین با مسائل تروریستی ارتباطی ندارد

عصر دیروز یکی از سربازان وظیفه پادگان ارتش در آبیک به هم‌خدمتی‌های خود تیراندازی کرد که در اثر آن سه نفر کشته و شش نفر نیز زخمی شدند. فرماندار آبیک درباره انگیزه این سرباز گفت: علت حادثه تیراندازی یک سرباز به هم‌خدمتی‌های خود در پادگان ارتش در این شهرستان در دست بررسی است؛ اما در تحقیقات اولیه مشخص شده است این اتفاق با مسائل امنیتی و تروریستی بی‌ارتباط است. علی رحمانی افزود: احتمال اینکه ضارب این حادثه مشکلات روحی و روانی داشته باشد، دور از ذهن نیست. فرماندار آبیک همچنین گفت: ضارب این حادثه که پس از این اقدام خودزنی کرد، فوت شد.

4ـ پزشکیان مسئول ارتباط وزرای پیشنهادی با نمایندگان شد

اسدالله عباسی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس با اشاره به آخرین مصوبات این هیئت درباره بررسی شاخصه‌‌های کابینه دولت دوازدهم، گفت: طبق تصمیم هیئت‌رئیسه مجلس، مقرر شد اعضای هیئت‌‌ برای بررسی شاخصه‌‌های کابینه دولت دوازدهم نشستی با آقای روحانی، رئیس‌جمهور داشته باشند. وی همچنین افزود: مقرر شد، «مسعود پزشکیان» نایب‌رئیس اول مجلس هماهنگی‌های لازم برای تعیین زمان دقیق دیدار هیئت‌رئیسه پارلمان با رئیس‌جمهور را انجام دهد. نماینده مردم شریف رودسر و املش در پایان اظهار داشت: آقای پزشکیان همچنین مسئول ارتباط با وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم با نمایندگان مجلس شده است.

▼ اخبار کوتاه
حمیدرضا حاجی‌بابایی گفت: جمنا حرکتی بود که شکل گرفت؛ این حرکت هم نقاط قوت داشت و هم نقاط ضعف، که باید نقاط ضعف آن را برطرف کرد؛ ارزیابی و مرتفع کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت قاعده‌ای اصلی است که جمنا هم از آن مستثنی نیست. من منکر نقاط ضعف که در بخش‌های مختلف وجود داشت، نیستم که این ضعف‌ها حتی در شکست هم تأثیر داشت؛ اما لازم است حرکت‌ها به گونه‌ای پیش رود که ضعف‌ها را پوشش دهد و البته نقاط قوت را هم افزایش دهد.
◄‌ حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در زمینه ثبت شکایت درباره تخلف انتخاباتی برخی ائمه جمعه گفت: از ما که شکایت نکردند، از برخی اشخاص شکایت کردند که ضابطه و قاعده‌ای دارد. باید دید شکایت از چه کسی و برای چیست؟ همچنین براساس چه مطالبی است؟ بله، آقای انصاری مباحثی را پیرامون شکایت دولت از ائمه جمعه مطرح کردند، اما از چند و چون موضوع خبر دقیقی نداریم.
هیئت دولت عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، اقدامات علیه قطر باید ادامه داشته باشد تا دوحه به اجرای کامل مطالبات ملزم شود. در این بیانیه تأکید شده است، تا زمانی که قطر به مطالبات کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر به طور کامل پایبند نباشد، فشارها و تحریم‏‎ها علیه این کشور ادامه خواهد داشت.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با بیان اینکه سقف حقوق مدیران همچنان پابرجاست، گفت: دریافتی مقامات سیاسی همه باید در حد 9 میلیون و کمتر از 10 میلیون تومان باشد، منتهی برای دیگر مدیران و مدیران شرکتی با توجه به تعاریف شغلی، این رقم تا حد 17 یا 18 میلیون تومان در ماه می‌رسد.
مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با انتقاد شدید از عملکرد شیعیان حاضر در دولت بغداد، وقوع جنگ‌های خونین در صورت عدم استقلال کردستان عراق را احتمالی جدی دانست و گفت: وقتی نمی‌توانیم در یک کشور شرکای خوبی باشیم، بهتر است همانند دو همسایه صلح‌طلب به زندگی ادامه دهیم.
مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس گفت: پس از نشست شورای تأمین استانداری، فهرست جان‌باختگان و مجروحان حادثه تروریستی مجلس به بنیاد شهید اعلام می‌شود تا بر اساس فهرست ارائه شده اطلاق عنوان شهید و جانباز به آنها تحقق یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات