تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۲۶۸۳
جزئیات عملیات «لیله‌القدر»

فرود «قیام» و «ذوالفقار» بر مغز داعش

(روزنامه ايران – 1396/03/30 – شماره 6524 – صفحه 2)

این تنها داعش نبود که در شوک خبری نیمه شب یکشنبه، قرار گرفت. دنیا هم بلافاصله فهمید که اتفاق این شب مهم‌ترین رویداد جهانی یکشنبه شب است؛ حمله موشکی ایران به مواضع داعش در دیرالزور سوریه. حمله‌ای که بلافاصله «موفقیت آمیز» و همراه با پیام «هشدار» برای تروریست‌ها و حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای آنها عنوان شد. سپاه پاسداران یکشنبه شب، در عملیاتی که «لیله القدر» نامیده شد، 6 موشک‌ میان‌برد «ذوالفقار» و «قیام» را از استان‌های کردستان و کرمانشاه به سمت مواضع داعش شلیک کرد. انتخاب این محل‌ها برای پرتاب موشک‌های سپاه هم به گفته سردار رمضان شریف، سخنگوی این نیرو با هدف «پیام وحدت همه ایرانیان در مقابل تروریست‌ها» انجام شده است.

موشک‌ها دقیق به هدف خوردند

یکشنبه شب تهران هنوز به نیمه نرسیده بود که روابط عمومی کل سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای، تمام نگاه‌ها در داخل و خارج را متوجه یک اقدام مهم کرد؛ «حمله موشکی سپاه به مقر فرماندهی تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه.» سپاه پاسداران قبلاً به دنبال عملیات تروریستی در تهران اعلام کرده بود؛ «ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون پاسخ نمی‌گذارد» و اکنون به نظر می‌رسد این عملیات قسمتی از آن پاسخ» باشد. چنانچه در اطلاعیه سپاه پاسداران هم بر این نکته تأکید شده بود. سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم ساعاتی پس از این عملیات و تأکید بر موفقیت‌آمیز بودن آن گفت: «دشمنان ما باید هوشیار باشند، ما جواب ترقه‌بازی تروریست‌های تکفیری‌ را با موشک دادیم.» به گزارش فارس، وی تأکید کرد: «اگر تروریست‌ها به شرارت ادامه دهند نتیجه پرهزینه‌ای برایشان رقم خواهد خورد.» سردار حاجی‌زاده در سخنان خود البته مقداری هم ابعاد این عملیات را تشریح کرد و در این رابطه توضیح داد: «در اطراف دیرالزور پایگاه‌های فرماندهی، مراکز ساخت و تولید خودروهای انتحاری و مراکز تجمع آنها توسط موشک‌های میانبرد مورد هدف قرار گرفت. دشمنان باید بدانند تهران، لندن و پاریس نیست و این یک کار کوچکی بود که انجام شد و اگر دست از پا خطا کنند، ضربات مهلک‌تر بر سر آنها فرود خواهد آمد.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: «این موشک‌ها از ایران شلیک شد و بر فراز عراق عبور کرد و در سوریه فرود آمد و توسط هواپیماهای بدون سرنشینی که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود بر فراز دیرالزور اصابت‌ها را به صورت همزمان برای ما در ایران مخابره می‌کرد.» حاجی‌زاده همچنین تأکید کرد: «تمام موشک‌ها دقیقاً به محل مورد نظر اصابت کرد.» وی افزود: «شناسایی و احاطه اطلاعاتی این تروریست‌ها به خودی خود یک دنیا مسأله است و شلیک این موشک‌ها از فاصله 700 کیلومتری و نشاندن روی یک ساختمان کوچک، خودش یک پیام است و آنها می‌فهمند عیار ایرانی‌ها کجاست.» فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تبعیت از فرماندهی معظم کل قوا این عزم و اراده محکم برای دفاع از نظام را به صورت کامل دارد و سر سوزنی هم عقب نمی‌نشیند.»

همچنین سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه درباره شلیک ۶ موشک سپاه به مواضع داعش در دیرالزور سوریه در ارتباط تلفنی با شبکه خبر، گفت: «بر اساس اطلاعات موثق، عملیات موشکی ضد داعش موفقیت آمیز بوده است.» وی گفت: «موشک‌های سپاه مقرهای فرماندهی و مراکز تسلیحاتی داعش در دیرالزور را درهم کوبید.» سخنگوی سپاه با بیان اینکه شلیک از دو استان عمدتاً سنی نشین به سمت مراکز تروریست‌های داعش، حاوی پیام وحدت همه ایرانیان در مقابل تروریست‌هاست، تأکید کرد: «عملیات موشکی سپاه تنها گوشه بسیار کوچکی از قدرت تنبیهی ایران علیه تروریست‌ها و دشمنان بوده است.» سردار شریف همچنین گفت: «حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای تروریست‌ها باید پیام هشدارآمیز عملیات موشکی را درک کنند.»

قبل از ظهر دیروز هم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به نقاط ضعف نظام سلطه در درگیری با ایران گفت: «آنها فعلاً توان درگیری با ما را ندارند و البته ما هم قصد درگیر شدن با آنها را نداریم اما در رقابت دائمی با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه موشکی قرار داریم.»

چرا دیرالزور؟

آن طور که سایت «تابناک» گزارش داده است، حمله موشکی ایران به مواضع تروریست‌ها در دیرالزور واقع در شرق سوریه، پس از شناسایی نیروهای امنیتی ایران و اطمینان از تجمع تروریست‌ها عملیاتی شد و بر اساس نخستین برآوردها از رصدهای محلی، شمار کشته‌های این حمله سه رقمی است. این سایت از تغییر آرایش تروریست‌ها پس از تنگ شدن عرصه محاصره در سوریه و عراق خبر داده که توسط نیروهای ایران رصد می‌شده است. پس از عملیات تروریستی در تهران، عقبه این گروه در دیرالزور شناسایی و پس از سلسله عملیات شناسایی که از زمین و آسمان در روزهای اخیر در محدوده مورد نظر انجام شد، در نهایت منجر به تعیین مختصات دقیق برای افزایش قدرت تخریب و هزینه این حمله برای تروریست‌ها شد. پس از تعیین مختصات و فاصله حدود 650 کیلومتری منطقه مورد هدف از مرزهای ایران، کارشناسی برای انتخاب موشک‌های میان برد مورد استفاده در این عملیات صورت پذیرفت و با توجه به ابعاد اهداف، شلیک 6 فروند موشک سوخت جامد ذوالفقار قطعی شد.

خبرگزاری تسنیم هم در گزارشی به توضیح این سوال پرداخته که «چرا سپاه پاسداران، منطقه دیرالزور را برای این حمله موشکی بسیار مهم انتخاب کرده است؟» این خبرگزاری نوشته است: «استان دیرالزور در مرز سوریه و عراق و در کرانه رود فرات واقع شده است. پس از شکست سنگین تروریست‌ها در حلب که منجر به از دست رفتن پایگاه بسیار مهم آنها در شمال غرب سوریه شد، بسیاری از تروریست‌ها به دیرالزور در شرق و برخی مناطق اطراف آن در سوریه نقل مکان کرده‌اند. همچنین بخش مهمی از تروریست‌هایی که در پی شکست سنگین در موصل عراق و رقه سوریه که مهمترین پایگاه های آنها است ، به سوریه گریخته بودند در این منطقه حضور دارند. با توجه به اجتماع بخش مهمی از تروریست‌ها در منطقه دیرالزور، مقر فرماندهی و مراکز پشتیبانی و عملیاتی آنها نیز در این استان قرار گرفته است.»

بر باد رفتن رؤیای پایتخت جدید

فاصله دیرالزور تا پایگاه موشکی کرمانشاه 650 کیلومتر است و طی چند سال گذشته میان ارتش سوریه و داعش دست به دست می‌شود. همچنین این استان به دلیل نزدیکی به پایگاه بزرگ القاعده در مرز عراق همواره گرایش بالایی به افراطی گری مذهبی داشته و به مرکزی برای پرورش گروه‌های تروریستی تبدیل شده است. چندی پیش برخی منابع بین المللی و از جمله وزارت دفاع امریکا، پنتاگون اطلاعاتی را منتشر کردند که حاکی از دور خیز داعش برای تغییر پایتخت خودخوانده آنها از الرقه به دیرالزور بود. طبق این گزارش‌ها داعش برای اجرای طرح خود در ابتدا اکثر فرماندهان ارشد خود را از الرقه و موصل به دیرالزور برده بود.

این اتفاق پس از آن افتاد که داعش مراکز حیاتی خود در شهر الباب و بخش گسترده ای از حومه شمالی الرقه و شرق این شهر را از دست داد و بخش عمده موصل نیز از دست آن خارج شد. اما به نظر می‌رسد عملیات موشکی سپاه پاسداران ایران، دستیابی به این رویا را نیز برای تروریست‌های داعش قدری غیرممکن‌ کرده باشد. خصوصاً اینکه خبرگزاری‌های داخلی ساعاتی پس از انجام این عملیات، آمار تلفات نیروهای داعشی را بالغ بر 650 نفر اعلام کردند.

همچنین دیروز پس از انجام موفقیت‌آمیز عملیات موشکی ایران علیه داعش، خبرگزاری «میزان» به نقل از منابع منابع میدانی گزارش داد یکی از فرماندهان عالی‌رتبه داعش به نام سعد الحسینی معروف به ابوسعد با تابعیت سعودی در حملات موشکی شب گذشته سپاه به دیرالزور سوریه به هلاکت رسیده است.

کدام موشک‌ها سیلی زدند؟

آنچه یکشنبه شب توسط سپاه پاسداران از استان‌های غربی کشور به سمت مواضع داعش شلیک شد، 6 فروند موشک میان برد بود که از انواع «ذوالفقار» و «قیام» معرفی شده‌اند. موشک بالستیک میان برد «قیام» در 29 مرداد ماه سال 89 برای اولین بار با موفقیت تست و شلیک شد. ‌این موشک از کلاس جدید موشک‌های ایرانی بود که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است به طوریکه آن را دروازه ورود ایران به عرصه جدید در ساخت موشک‌های بالستیک توصیف کردند و گفته شد این موشک خلاصه‌ای از تجربه 25 ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا تا آن روز بود که نداشتن بالک به عنوان یکی از ویژگی‌های آن، علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچرهای خاص را به آن می‌دهد. این موشک بالستیک بنا بر مأموریت‌های تعریف شده، می‌تواند اهداف را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهد.

برد عملیاتی موشک قیام 700 تا 800 کیلومتر عنوان شده است. موشک‌ سوخت جامد مرکب «ذوالفقار» نیز که در رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور 1395 رونمایی شد، در واقع مدلی پیشرفته و نقطه زنِ موشک «فاتح-110» است که از روی سکوی متحرک شلیک می‌شود و 750 کیلومتر برد دارد. به گفته فرماندهان سپاه ـ خطایش تنها به 10 متر می‌رسد و قابلیت رادارگریزی و حرکت به سمت هدف در ارتفاع پایین را دارد که با موشک‌های روز ابرقدرت‌ها رقابت می‌کند. این موشک‌ها در حالی به اهداف خود در مواضع داعش اصابت کرده‌اند که فیلم‌های منتشر شده از پهپادهای فرستاده شده کشورمان هم موفقیت این عملیات را تأیید می‌کنند. در این فیلم‌ها که توسط خبرگزاری صدا و سیما منتشر شده، لحظات اصابت موشک‌ها به اهداف از پیش تعیین شده، به تصویر کشیده شده است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/188239

ش.د9600894

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات