(روزنامه همدلي ـ 1396/04/20 ـ شماره 641 ـ صفحه 2)
وی به شرایط و مدیریت کلانشهرها اشاره کرد و گفت: اکنون مدیریت شهرداریهای کلانشهرها بر 2محور استوار است، یا ماشینمحور هستند یا انسانمحور. در بحث انسانمحور طبیعتا همه موارد از جمله سرانه فضای سبز، حمل و نقل عمومی، دسترسی به امکانات شهری و غیره باید به راحتی در اختیار شهروندان قرار بگیرد.
به گزارش نامه نیوز، هاشمی ادامه داد: در استراتژی انسانمحور، مناطق آموزشی، مسکونی، اداری؛ تجاری و تفریحی کاملا از هم تفکیک شدهاند و طبیعتا زمانی که این قوانین تصویب و اجرا میشوند دیگر در آنها تغییراتی ایجاد نمیشود. به طور مثال فردی که اهل آپارتماننشینی است میرود در منطقهای آپارتماننشین؛ یا شهروند دیگری که علاقهمند به زندگی در فضای باز ویلایی است باید در آن منطقه زندگی کند، در این مناطق دیگر نباید مواردی که مغایر با کاربری آنجا است وجود داشته باشد. در استراتژی انسان محور، حمل و نقل عمومی، خصوصا مترو توسعه پیدا میکند و مهمتر از آن باید خطوط حمل و نقل عمومی (تاکسی، اتوبوس، مینیبوس) از مناطق مختلف مسکونی، آموزشی و اداری در ساعات مختلف روز و در بازه زمانی کم به مترو وجود داشته باشد.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در استراتژی ماشینمحور بیشتر به بلندمرتبهسازی، تونل و پلها توجه میشود، گفت: متاسفانه تعریف درستی هم از توسعه ماشینمحور ندارند و همه مناطق تجاری، اداری، مسکونی و آموزشی را با هم تجمیع میکنند که حاصل این نوع استراتژی میشود ترافیک سرسامآور، کمبود فضای سبز، آلودگی هوا و سایر مشکلات دیگر! تهران در دوره 12ساله آقای قالیباف مبتنی بر توسعه ماشینمحور بوده است.
وی ادامه داد: آقای قالیباف بافت شهر تهران را از بین برده است، به طور مثال در کوچههای 6متری برجهای چندطبقه ساخته است یا مناطق تجاری را وارد مناطق مسکونی کرده که همین موضوع باعث بروز مشکلات بسیاری برای شهروندان شده است. در تهران اتوبوس و تاکسیهایی که باید به ایستگاههای مترو متصل باشد وجود ندارد و یا اگر هم وجود داشته باشد آنقدر فرسوده هستند که شهروندان مجبور میشوند از ماشینهای شخصی خود استفاده کنند.
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه وضع کنونی تهران یک وضعیت آشفته است، ابراز عقیده کرد: مدیریت تهران در حضور 12 ساله آقای قالیباف جنبه سیاسی داشته است. در 12سال گذشته دلالها نقش مهمی را در این مدیریت داشتند. مردم برای گرفتن جوازهای کوچک ماهها و حتی سالها در نوبت بودند. این وضع شهرداری قطعا نمیتواند برای تهران ادامهدار باشد.
رئیس اسبق سازمان صداو سیما، ادامه داد: در تهران باید اصلاحات گستردهای صورت بگیرد تا قابل سکونت و رضایت مردم باشد. وقت شهروندان با ارزش است، چرا باید برای یک رفتوآمد عادی چند ساعت ترافیک را متحمل شوند؟! معتقدم اعضای شورای شهر باید شهرداری را انتخاب کنند که تعریف درستی از توسعه انسانمحور داشته باشد و به فروش تهران خاتمه دهد. اگر شهردار آینده بخواهد بر سبک و سیاق آقای قالیباف عمل کند، تهران تا دو سال آینده دیگر قابل سکونت نخواهد بود.
هاشمی با بیان اینکه کارنامه قالیباف به مراتب بدتر از کارنامه احمدینژاد است، خاطرنشان کرد: اگر احمدینژاد کشور را 50 سال به عقب برد، قالیباف تهران را به 100سال قبل برده است. استراتژی که قالیباف در تهران پیاده کرده است واقعا باعث از بین رفتن این کلانشهر شده است. همه فضای شهر را فروختهاند و رعایت حریم شهروندان را نکرده است. این مسائل خلاف شرع است؛ برای دریافت پول و راضی کردن چند دلال تهران را به کل از بین بردهاند. اصولگرایان هم از آنجایی که از قالیباف حمایت میکنند نگران این هستند که کارهای ایشان بیشتر روشن شود به همین دلیل نگران جانشین آینده قالیباف هستند.
http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=33825
ش.د9601079