تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۲۸۶۷

ابتكار: سالانه 27ميليارد مترمكعب آب هدر مي‌رود

(روزنامه اطلاعات – 1396/04/21 – شماره 26765 – صفحه13)

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر تغيير نگرش در مديريت منابع آب گفت: از آنجا که قيمت آب در کشور مجاني است، مصرف کننده قدر آن را به‌خوبي نمي‌داند از همين رو ضروري است تا بحث قيمت‌گذاري آب در کشور مطرح شود.

معصومه ابتكار كه در دومين کنفرانس ملي هيدرولوژي آب ايران در دانشگاه شهرکرد سخن مي‌گفت،‌ افزود: به هيچ طرحي بدون ارزيابي زيست محيطي در دولت يازدهم اجازه اجرا داده نشده است. وي اضافه کرد: البته درخواست‌هايي براي اجراي طرح‌هاي زيست محيطي در استان‌ها بوده، اما چون مشکلاتي ايجاد کرده است، اجازه اجرا داده نشد. معاون رئيس‌جمهوري، اصلاح الگوي مصرف در بخش کشاورزي را يکي از ضروريات دانست و گفت: هنوز در بسياري از نقاط کشور کشاورزان با روش‌هاي سنتي به کشت محصولاتي مي‌پردازند که نه تنها توجيه اقتصادي ندارد، بلکه منجر به هدررفت بخش بسياري از منابع آب مي‌شود که بايد در اين خصوص تحولات بزرگي شکل گيرد. وي با اشاره به اينکه توسعه بايد خود را با محيط زيست انطباق دهد، گفت: نبايد در مناطقي که با بحران آب مواجه است، صنعت فولاد ايجاد کرد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به بحث هدررفت آب در ضايعات بخش کشاورزي و محصولات غذايي اشاره کرد و گفت: از مزرعه تا سر سفره مردم سالانه 27 ميليارد مترمکعب آب هدر مي‌رود که اگر بتوان با روش‌هاي صحيح بسته بندي و حمل و نقل و رعايت الگوي مصرف از سوي مردم باشيم از هدر رفت آب در اين حوزه تا حد زيادي جلوگيري مي‌شود.‏ او افزود: با تاسف بايد گفت الگوي مصرف در حوزه آب و انرژي در کشور صحيح نيست و بايد با قيمت گذاري‌هاي جديد مبتني بر واقعيت‌هاي موجود در حفظ منابع آب بيش از پيش کوشيد.

ابتکار با اشاره به پيامدهاي ناشي از بحران آب گفت: بحران‌هاي اقتصادي در پي تعطيلي فعاليت‌هاي بشر، تنش‌هاي قومي و منطقه‌اي و بحران‌هاي اجتماعي و به خطر افتادن امنيت انسان‌ها بخشي از پيامدهاي بحران آب است که ضروري است براي مقابله با آن چاره جويي شود. وي افزود: با توجه به توان و اراده مديريتي دولت يازدهم و تداوم آن در دولت دوازدهم احياي درياچه اروميه و تالاب‌هاي خشک شده کشور دور از انتظار نيست و محقق خواهد شد. در اين کنفرانس از 3 کتاب "آتش سوزي" با محوريت بررسي پديده آتش سوزي در منابع طبيعي، "صفر تا سبز" حاوي 100 نکته براي ساکنان زمين و کتاب "ريزگرد" بررسي پديده ريزگرد با حضور معاون رئيس‌جمهوري و استاندار چهارمحال و بختياري رونمايي شد.

مانور منطقه‌اي مقابله با آتش سوزي در مناطق طبيعي با حضور معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در شهرکرد اجرا شد.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\07\07-11\21-47-16.htm&storytitle=%C7%C8%CA%DF%C7%D1:%20%D3%C7%E1%C7%E4%E5%2027%E3%ED%E1%ED%C7%D1%CF%20%E3%CA%D1%E3%DF%DA%C8%20%C2%C8%20%E5%CF%D1%20%E3%ED%9D%D1%E6%CF

ش.د9601015

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات