صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۶۳۵۳

۳ برنامه دولت برای تأمین آب‌ سیستان و بلوچستان

وزیر نیرو با بیان این که وزارت نیرو به صورت ویژه وضعیت آبی سیستان و بلوچستان را پیگیری می‌کند، گفت: شیرین‌سازی ۱۰۰ هزار مترمکعب درشبانه روز در طرح تامین آب اضطراری سیستان و زاهدان در دستور کار است‌.

علی‌اکبر محرابیان امروز، در جریان سفر به سیستان و بلوچستان که به منظور بررسی وضعیت پروژه‌های مهم آبرسانی در استان صورت گرفت، از آب شیرین‌کن طرح تامین آب اضطراری منطقه سیستان و زاهدان بازدید و بیان کرد: با توجه به شرایط آبی منطقه و محدودیت‌های موجود در تامین آب شرب سیستان و زاهدان، وزارت نیرو از سال گذشته تمامی تلاش خود را برای تامین منابع آب جایگزین به‌کار گرفته است.

وی با بیان این که در این زمینه بسته‌ای از برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت طراحی شده است، افزود: طرح تامین آب اضطراری از دشتک در همین راستا و به دلیل ضرورت تامین آب از منابع موجود در منطقه تا زمان تکمیل طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت، مطالعه و اجرا شده است.

محرابیان با اشاره به این که به منظور اجرای این طرح، احداث و آماده سازی دستگاه‌های آب شیرین‌کن در دستور کار قرار گرفت، گفت: شیرین‌سازی آب در دشت هامون هیرمند از طریق سیستم اسمز معکوس (RO) که جدیدترین روش شیرین‌سازی در دنیاست صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به حجم آب قابل تامین بر اساس محاسبات صورت گرفته از میزان ذخیره  سفره، طراحی آب‌ شیرین‌‌کن برای احداث در این پروژه مهم، به میزان 100 هزار مترمکعب در شبانه‌روز صورت گرفته است.

به گفته وزیر نیرو، ابنیه آب‌ شیرین‌‌کن دشتک شامل پست برق، سه سالن برای نصب دستگاه‌های شیرین‌سازی، مخزن آب خام و پاک، ایستگاه پمپاژ و تاسیسات ابزار دقیق است.

وی دستگاه‌های شیرین‌سازی، پمپ‌ها و پیش‌تصفیه‌ها را از جمله تجهیزات این طرح برشمرد و بیان کرد: این تجهیزات با توجه به شرایط تولید و نوع خاص آن، از خارج کشور تامین می‌شود.

محرابیان حجم کل شیرین‌سازی را هزار و 155 لیتر در ثانیه اعلام و اضافه کرد: در مجموع حدود 100 هزار مترمکعب در شبانه‌روز شیرین‌سازی آب در این طرح صورت خواهد گرفت.

به گفته وی، تمامی قراردادهای شیرین‌سازی در کشور توسط سرمایه‌گذار و به روش BOO یا BOT بوده، ولی در این طرح قرارداد از نوع احداث و خرید و بهره‌برداری است که با توجه به اضطراری بودن طرح، بهترین قابلیت بهره‌برداری و اجرایی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: مدت زمان بهره‌برداری از طرح تامین آب اضطراری منطقه سیستان و زاهدان با توجه به زمان تکمیل پروژه‌های دیگر، 3 تا 5 سال پیش‌بینی شده است، اما در صورت عدم تکمیل طرح‌های دیگر، قابلیت ادامه‌ دار بودن را دارد.

محرابیان گفت: با تکمیل و تامین آب سیستان از دریای عمان، این تاسیسات جمع‌آوری و در صورت لزوم به سایر نقاط، به منظور تامین آب شرب منتقل می شود.

وزیر نیرو اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح تامین آب اضطراری سیستان و زاهدان را از محل تنش آبی حدود 3 هزار میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: قرار است این طرح طی 3 فاز، تهیه، نصب، تجهیز و به بهره‌برداری برسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات