تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۲۹۶۲
اظهاراتي که با راهبرد تجاري ترامپ منطبق است؛

برداشت عميق‌تر از اظهارات جديد ضدايراني متيس

(روزنامه وقايع اتفاقيه ـ 1396/04/21 ـ شماره 450 ـ صفحه 4)

اکبر قاسمي، سفير پيشين در اوکراين و مصر در سايت ديپلماسي ايراني، يادداشتي در تحليل اظهارات ضدايراني و تازه جيمز متيس، وزير دفاع ايالت متحده آمريکا نوشت: اظهارات جيمز متيس، وزير دفاع ايالات‌متحده آمريکا از دو زوايه نتايج رواني و اهداف سياسي حائز توجه بيشتر بوده که مورد مداقه و واکاوي دقيق‌تري قرار مي‌گيرد. او که شخصيتي کارکشته به‌لحاظ تجربه نظامي و سياسي در منطقه و دارابودن سوابق بيش از دو دهه و تجربيات متعدد چند مأموريت ميداني در افغانستان و عراق و سوريه است و اينک در پست وزارت دفاع با همه اختيارات واگذارشده از سوي ترامپ روان‌پريش، سکان تمامي امور نظامي آمريکا و حتي تا اندازه زيادي شئونات سياسي منطقه با همه پرونده‌هاي داراي اهميت آن در سوريه و عراق و افغانستان و قطر و عربستان را در شرايطي که هنوز رکس تيلرسون به‌عنوان وزير امورخارجه، فاقد تجربه موضوعي و در مرحله انتقالي به سر مي‌برد، در اختيار دارد. اظهارات او را به درستي بايد واکاوي و کارشناسي کرد. در اينجا توجه دوستان را به آثار و ابعاد اين مواضع از دو زوايه جلب مي‌کنم: 1- حکومت ايران، مردم خود را کشتار و جوانان جنبش سبز را به زندان انداخته است. 2- حکومت ايران، عامل براي ترور سفرا به پاکستان و واشنگتن مي‌فرستد. 3- حکومت ايران براي حزب‌الله و حوثي‌ها موشک مي‌فرستد. 4- جمهوري اسلامي بزرگ‌ترين عامل بي‌ثباتي در خاورميانه است و تمام مردم منطقه از قاهره و تل‌آويو تا رياض چنين نظري دارند.

در توضيح زاويه و پرداختن اهداف سياسي اين اظهارات نيز آمده است: 1- تا زماني که مردم از حکومت مذهبي ايران خلاص نشده‌اند، اينها (مقامات ايران) فکر مي‌کنند مي‌توانند حتي به مردم بگويند به کدام نامزد رأي دهند. 2- نبايد مردم ايران را با حکومت متحد کنيم و اگر هر دو (مردم و حکومت) تحت فشار قرار دهيم، متعاقبا آنها به هم نزديک مي‌شوند.

در بخش آخر يادداشت هم نوشته شده است: آثار رواني مواضع مشاراليه را با استخراج محورهاي آن به وضوح مشاهده کرديم. درواقع مواضع متيس، يک اقدام تکنيکي و تاکتيکي براي بهره‌وري و اثرگذاري در فضاي افکار عمومي با شانتاژ حداکثري و لفاظي‌هاي کليشه‌اي مصطلح خود و ادبيات آمريکايي است. در بخش اهداف سياسي، دو نکته حائزاهميت به‌لحاظ نوع راهبرد و هدف‌يابي در راهبردهاي دولت و اداره فعلي آمريکاست. نکته اول، هدف اصلي آمريکا با نوک پيکان فشار رواني بر تمرکز خط ابزار «تغییر رژيم» براي منعطف‌ساختن اين کشور با راهبرد آمريکا در منطقه و نکته دوم، رعايت اين رويکرد که اين فشار بر حکومت ايران نبايد موجب متحد‌شدن مردم با حکومت به ضرر جوهره راهبرد فعلي، يعني راهبرد پراگماتيک و تجاري ترامپ شود.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/76418

ش.د9601047

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات