صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۳۲۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 9 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): راه عبور از همه‌ مشکلاتی که برای کشور محتمل است، چه در این دوره، چه در ده ‌سال دیگر، چه در پنجاه‌ سال دیگر، این است که کشور از درون مستحکم باشد.(1395/8/26)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز               
راهبردهای حج امسال

در آستانه‌ ایام حج ابراهیمی، کارگزاران حج صبح دیروز با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. در این دیدار امام خامنه‌ای طی بیاناتی مهم، راهبردهای راه‌گشایی ارائه کردند که بازخوانی و تأمل در نکات آن حائز اهمیت ویژه‌ای است:
۱ـ برائت لازمه جدایی‌ناپذیر حج؛ از منظر رهبر معظم انقلاب، حج فراتر از عبادت و نقش بی‌بدیل آن در تصفیه روح، بزرگ‌ترین ظرفیت اجتماعی برای ابراز عقیده‌ امت اسلامی با صدای واحد است. این گنجینه راهبردی در اختیار امت اسلامی است تا از آن بهنگام علیه دشمنان اسلام استفاده کند. اینکه امام می‌گفتند حج بی‌برائت را قبول ندارند، راز و رمز آن دقیقاً همین جاست. حال که دشمنان اسلام متحد شده و روزانه و آنلاین برای جامعه اسلامی طرحی نو درمی‌اندازند و «صهیونیست‌ها جری و گستاخ شده‌اند و به خود حق داده‌اند که به صاحبان مسجدالاقصی سخت بگیرند و مانع آنان شوند، امت اسلامی کجا بهتر از حج می‌تواند پیدا کند که درباره‌ مسجدالاقصی اظهارنظر کند؟ اظهار موضع درباره‌ حضور شرارت‌آمیز آمریکا در منطقه جایش کجاست؟ حج بهترین جاست.»
۲ـ امنیت حجاج؛ طبیعی است که با توجه به حوادث غمبار حج سال94، همه مسلمانان جهان به ویژه رهبر جهان اسلام دغدغه امنیت جان حجاج را یکی از مسائل مهم و اولویت‌های خود در دیدار با کارگزاران حج بیان کنند؛ «امنیت حجاج برعهده‌ کشوری است که حرمین شریفین در اختیار اوست. دولت‌های دیگر هم درباره‌ امنیت حجاج مطالبه کنند. باید ایمنی و عزت و رفاه حجاج محفوظ بماند. مراقب باشیم قضایای مسجدالحرام و منا نباید تکرار شود.»
۳ـ نمایش وحدت مسلمانان؛ حج کنگره جهانی وحدت اسلامی است؛ لذا باید «به مسئله‌ وحدت اسلامی توجه شود؛ هیچ‌ کس نباید به اختلاف‌افکنی کمک کند.»
۴ـ توجه به عبادت؛ از مسائلی که موجب وهن جامعه شیعی در افهام حجاج جهان اسلام است و بارها مورد تأکید و ابرام رهبر فرزانه و دیگر مسئولان قرار گرفته، اجتناب از حرص به دنیا و غلبه بر عطش خرید اجناس دست چندم در عربستان از سوی حجاج ایرانی است که هم فرصت عبادت در سرزمینی خاص (که شاید برای خیلی‌ها در طول عمر بیش از یک بار تکرار نشود) را از آنها می‌گیرد و هم بر قوت اقتصاد سعودی‌ها می‌افزاید تا بمب بیشتری بر سر مظلومان یمن و سوریه بریزند.

▼ گزارش روز
جملات تزئینی!

«چهار سال قبل دقیقاً در همین ایام و در متن سخنرانی تحلیف رئیس‌جمهور نوشتم؛ پناه بر خدا از بستن دهان منتقدان، امروز همان دولت بابت نقدهایم شکایت کرد.» این جمله‌ای است که حسین دهباشی سازنده فیلم تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و تنظیم‌کننده بسیاری از متون سخنرانی‌های دکتر روحانی در انتخابات سال 92 در صفحه خود در فضای مجازی نوشته است؛ جمله‌ای کوتاه که اشاره دارد به سخنان معروف حسن روحانی در مراسم تحلیف رئیس دولت تدبیر و امید که گفته بود؛ «خداوندا، به تو پناه می‌برم از استبداد رأی، عجله در تصمیم، تقدم نفع شخصی و گروهی بر مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان.»
جملاتی که اگر چه متعلق به روحانی است، اما حسین دهباشی در مقام مشاور او نگاشته بود. عملکرد رئیس‌جمهور در چهار سال اخیر و به ویژه در دوران انتخابات دوازدهم به تدریج از کارگردان حامی وی که این جملات نشان می‌دهد تا چه حد در موفقیت او نقش داشته است، یک منتقد ساخت تا او نیز طعم بسته نشدن دهان! منتقدان از سوی دولت تدبیر امید را بچشد و به جمع همان منتقدانی اضافه شود که، در طول چهار سال گذشته از آنها شکایت شد، به آنها توهین شد، با آنها برخورد شد، به تمسخر گرفته شدند، انواع اتهامات به آنها زده شد و... اتفاقی که نشان می‌دهد همچنان با وجود آنچه رسانه‌های حامی دولت تبلیغ می‌کنند، پیروز در انتخابات 29 اردیبهشت در برابر منتقدان رویکردی سخت را در پیش گرفته است و حتی به دوستان قدیمی خود که امروز در مقام منتقد عملکرد قرار دارند روی خوش نشان نمی‌دهد. این اتفاق نشان می‌دهد همانند چهار سال گذشته منتقدان در دولت دوازدهم نیز، روزهای سختی در پیش خواهند داشت و سخنانی که در استقبال از نقد و پرهیز از برخورد با منتقدان بیان شده و می‌شود، جملاتی تزئینی است!

▼ اخبار ویژه      

سردبیر بی‌بی‌سی: کسی برای سران فتنه هزینه نمی‌دهد

«مهدی پرپنچی» از سردبیران ارشد شبکه دولتی بی‌بی‌سی فارسی، با انتشار مجموعه پیام‌هایی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر، نسبت به صداقت برخی کنشگران سیاسی، به‌ویژه لیدرهای جریان اصلاحات در ادعای پیگیری رفع حصر سران فتنه ابراز تردید کرد و با بیان اینکه کسی برای سران فتنه هزینه نمی‌دهد، نوشت: «اگر آنها توبه کرده باشند، رأس نظام هم قاعدتاً مشکلی با رفع حصر ندارد. اگر موسوی و کروبی توبه نکرده باشند، رفع حصر از آنان جز دردسر و مزاحمت چیزی عاید روحانی و اصلاح‌طلبان نخواهد کرد. امروز شعار رفع حصر برای سیاستمداران خوشنامی می‌آورد[!] اما در صورت دادخواهی کروبی و موسوی پس از رفع حصر، کسی حاضر به دادن هزینه در کنارشان نخواهد بود.»

تعیین قرار وثیقه 500 میلیون تومانی برای مدیر یک کانال تلگرامی!

وکیل مدیر کانال اصلاحات‌نیوز از قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای موکل خود خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه، وثیقه لازم به دادگاه ارائه شود. محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه پیشتر گفته بود که در ارتباط با پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی بازداشت شده، مطالبی درباره وزیر اطلاعات مطرح است و او حق اظهارنظر درباره این پرونده ندارد.

▼ اخبار
1ـ عزل و نصب‌های دقیقه ۹۰ آقای وزیر!

در فاصله چند روز مانده به پایان کار دولت یازدهم، وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی مشغول عزل و نصب‌های فراوانی هستند! مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، محمدکاظم دهقانی مدیر عامل خبرگزاری پانا را برکنار و امیر اسماعیلی را جایگزین وی کرد. وی همچنین پیشتر، داوود روستایی را از سازمان دانش‌آموزی برکنار و محمود علیگو را جایگزین او کرده بود. مهدی‌علی‌ اکبرزاده مدیر کل اداره فرهنگی و هنری این وزارتخانه در وسط مسابقات فرهنگی دانش‌آموزان عزل و به جای او علی رمضانی به این سمت منصوب شد. معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش نیز روز گذشته علی مهره‌چی مدیر کل امور اداری و منابع انسانی سازمان نوسازی مدارس کشور را برکنار و بیگدلو را به جای وی منصوب کرد. این جابه‌جایی‌ها در دقیقه 90 کار وزیر آموزش‌وپرورش که احتمال می‌رود در دولت بعدی شخص دیگری جایگزین وی شود تأمل‌برانگیز است.

2ـ قرار نیست جمنا جواب همه را بدهد!

پرویز سروری در گفت‌وگویی از سخنان چند روز اخیر میرسلیم درباره جمنا و بهره‌گیری این جبهه از امکانات یک نهاد نظامی ابراز تأسف کرد و گفت: ما از این اظهارات آقای میرسلیم متأسفیم. نمی‌دانم آقای میرسلیم از اینکه با گفتارش دائم در جریان نیروهای انقلاب شقاق و تردید ایجاد کند و تضعیف بسترهایی که می‌تواند به انسجام و اتحاد نیروهای انقلاب منتهی شود، چه سودی می‌برد؟! این واقعاً باعث تأسف و تعجب است. وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا جمنا به ادعای میرسلیم جوابی نداد، گفت: قرار نیست هر کسی یک مصاحبه‌ای کرد جمنا بیانیه بدهد. آن هم یک مصاحبه بی‌محتوایی که پشتوانه منطقی و مستند ندارد. ضرورتی وجود ندارد که جمنا جوابیه بدهد، چون ممکن است فردا ادعاهای دیگری صورت گیرد. آیا جمنا باید هر روز یک قلم به دست بگیرد و بیانیه دهد؟

3ـ آمریکا سامانه «تاد» را آزمایش کرد

در پی شدت گرفتن تهدیدات کره شمالی، مقامات وزارت دفاع آمریکا می‌گویند این کشور با شلیک یک فروند موشک بالستیک بر فراز اقیانوس آرام، سامانه ضدموشکی «تاد» خود را در ایالت «آلاسکا» با موفقیت آزمایش کرده است. به گزارش شبکه خبری «ان‌بی‌سی»، آژانس اطلاعات موشکی آمریکا ادعا کرد، این سامانه موفق شد موشک شلیک شده از یک هواپیمای نیروی هوایی را ره‌یابی و منهدم کند. رئیس آژانس اطلاعات موشکی آمریکا در بیانیه‌ای بدون اشاره به جزئیات بیشتر اعلام کرد این تمرین می‌تواند به واشنگتن برای «پیشگیری از تهدیدات رو به افزایش» کمک کند. «کیم جونگ‌اون»، رهبر کره شمالی پس از آزمایش موشکی جدید این کشور گفته بود؛ پیونگ‌یانگ توانایی هدف قرار دادن هر نقطه‌ای از خاک آمریکا را دارد.

4ـ گزینه‌های فراوانی برای مقابله با آمریکا داریم

رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه کشورش گزینه‌های بسیاری برای مقابله با تحریم‌های ضد روسی آمریکا دارد، اعلام کرد که 755 دیپلمات آمریکایی مجبور به ترک خاک روسیه خواهند شد. بنابر اعلام شبکه روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین تصریح کرد: به این نتیجه رسیدم که اکنون زمان آن است که به ایالات متحده نشان دهیم که ما اقدامات آنها را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم. وی با بیان اینکه روابط مسکو‌ـ واشنگتن به این زودی‌ها بهبود نخواهد یافت، اظهار داشت: ایالات متحده، کاملاً بی‌دلیل به سمت تخریب روابط دو کشور گام برداشته است. پوتین همچنین درباره همکاری با آمریکا در سوریه نیز گفت: همکاری آمریکا و روسیه در زمینه مقابله با تروریسم به ایجاد منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه منجر شد.

▼ اخبار کوتاه

داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه حمل‌ونقل عمومی تشریفات خاص خود را دارد، گفت: پس از آنکه متوجه شدیم اسنپ در حوزه حمل‌ونقل مسافر در مسیرهای بین‌شهری فعالیت می‌کند، به سرعت از مدیریت این شرکت شکایت کردیم و دادستانی نماینده اسنپ را احضار کرد و امروز اسنپ قطعاً حق فعالیت در جابه‌جایی مسافران بین‌شهری را ندارد. قرار بر این است که اسنپ گزینه فعالیت در مسیرهای بین‌شهری را از اپلیکیشن خود حذف کند.
زهرا شجاعی رئیس مرکز مشارکت زنان در دوره اصلاحات در نشست واکاوی ضرورت‌های حضور وزیر زن در کابینه‌ دوازدهم گفت: در دوره اعتدال، خوشبختانه تعداد معاونان زن به سه معاون ارتقا یافت. ما می‌دانیم موانع و مشکلاتی برای رئیس‌جمهور وجود دارد. ما از همین جا به آقای رئیس‌جمهور اعلام می‌کنیم که ما مشکلات و محدودیت‌های شما را درک می‌کنیم، اما به همین میزان حضور هم راضی هستیم و آن را از ما نگیرید.
«خبرگزاری فرانسه» در مطلبی با اشاره به برنامه‌های موشکی ایران نوشت: برنامه بحث‌برانگیز موشکی ایران که با وجود مخالفت‌های غرب و انتقاد اسرائیل شتاب گرفته، سبب افتخار زرادخانه نظامی این کشور است. این رسانه غربی با توصیف توان موشکی و تنوع موشک‌های کوتاه و متوسط تا برد دو هزار کیلومتر ایران نوشت: پایگاه‌های نظامی آمریکا و اسرائیل در برد این موشک‌ها قرار دارند.
فرمانده سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) استان تهران طی دیداری با خانواده بنیتا، کودک ۸ ‌ماهه ربوده شده که پیکرش به تازگی پیدا شده، مراتب تسلیت و همدردی فرمانده کل سپاه را به این خانواده ابلاغ کرد. سردار نصیری در این دیدار گفت: از این اتفاق بسیار متأثریم. آنچه مطالبه داریم برخورد جدی با مجرمان این حادثه است؛ برخوردی که برای دیگران درس عبرت شود.
الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در حاشیه مراسم ختم مادر محتشمی‌پور گفت: به احتمال زیاد کابینه تا روز دوشنبه تکمیل خواهد شد. آقای روحانی احتمالاً فهرست وزرای پیشنهادی را در روز مراسم تحلیف تقدیم مجلس خواهد کرد. آقای رحمانی فضلی احتمالاً در کابینه دوازدهم حضور خواهد داشت و تا این لحظه نیز خبری از معرفی وزیر زن نیست.
ماکسین واتر نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان در حساب توئیتری خود مدعی شده است که مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری این کشور در حال آماده شدن برای استیضاح دونالد ترامپ و جانشینی وی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات