صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۳۳۴۶

اخبار ویژه روزنامه های11مرداد1396

کیهان

تاجیک: اصلاح‌طلبان از نظر گفتمانی بارها رنگ عوض کرده‌اند
مشاور رئیس دولت اصلاحات می‌گوید دولت و اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند فرافکنی کنند و بگویند نگذاشتند کار کنیم.
محمدرضا تاجیک که در دولت اصلاحات مشاور رئیس‌جمهور بود، در گفت‌وگو با جماران، پیروزی روحانی در انتخابات را به حرف مدونا (خواننده بدنام غربی) تشبیه کرد که «واقعیت مرا نخواهید شناخت». وی همچنین ادعا کرد روحانی بخش عظیمی از رأی خود را مدیون اصلاح‌طلبان است.


وی در عین حال گفته است: لزوماً نباید دست‌افشان و پای‌کوبان باشیم. حتی پیروزی‌های پیاپی اخیر می‌تواند تهدید هم باشد. چرا که توپ در زمین اصلاح‌طلبان است، دیگر نمی‌توان فرافکنی کرد، دیگر نمی‌توان گفت نگذاشتند، دیگر نمی‌توان گفت مجلس شورا از ترکیب جناح‌های دیگر بود و تصمیمات را عقیم می‌گذاشتند.
تاجیک گفت: از طرف دیگر شورای شهر تهران در اختیار اصلاح‌طلبان است. آنان باید تلاش کنند تا طبق شعارها و مطابق دقایق گفتمان اصلاح‌طلبی شایسته‌ها را پاس بدارند. به جای آنکه در پس پرده شورای شهر جنگ جناح‌ها، منافع و قدرت به راه بیندازند و به دنبال این باشند که چه کسی را شهردار کنند باید به سمت و سویی که ملاک‌ها و ضوابط حکم می‌کنند بروند تا فردی شایسته شهردار شود.


وی با بیان اینکه «متأسفانه منفعت‌طلبی و قدرت‌طلبی در برخی افراد و جریان‌های اصلاح‌طلبی دیده می‌شود» خاطرنشان کرد: باید بتوانیم این حاشیه‌ها را کم کنیم و نقشی را که به لحاظ تاریخی برعهده‌مان قرار داده شده ایفا کنیم.


تاجیک گفت: اگر آقای روحانی در دور دوم به وعده‌هایش عمل نکرد، اصلاح‌طلبان باید بروند به مسجد و خانقاه و خلوت و دعا کنند؛ چرا که روحانی به لحاظ رأی دیگر احتیاجی به رأی ‌اصلاح‌طلبان ندارد.


وی ادامه داد: این طور نشود که از حیاط تا بام خانه قدرت و سیاست از آن اصلاح‌طلبان و از بام تا ثریا برای برخی که بر دوش اصلاح‌طلبان سوار شدند و به پاستور رسیدند، منظور شود.
وی تأکید کرد: به هر حال این موضوع را نباید فراموش کنیم که طرف مقابل 16 میلیون رأی دارد. عمده رأی او هم در طبقات پایین جامعه بوده است؛ همانجایی که اصلاح‌طلبان ضعف و خلأ دارند. همانجایی که اصلاح‌طلبان زبان توده‌های مردم را خیلی نمی‌فهمند. بسیاری از اصلاح‌طلبانی که فقط زبان نخبگان را متوجه می‌شوند و می‌توانند با طبقات متوسط رو به بالا ارتباط برقرار کنند؛ نمی‌توانند با طبقات پایین ارتباط برقرار کنند. طبیعتاً بسیاری از آن فضای رأی را از دست می‌دهند.


تاجیک با اشاره به برخی تناقضات اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: اکنون باید به این پرسش پاسخ دهیم که وقتی به نام عقلانیت سیاسی گاه بر سر هنجارها و ارزش‌ها کوتاه می‌آییم و ایستارهایمان صیقل پیدا می‌کنند، و گاه با گروه‌های غیرخودی هم‌پیمان می‌شویم و گاه دیگر، سوپر اصلاح‌طلب می‌شویم، زمانی چپ و زمان دیگر راست و میانه می‌شویم، و در نتیجه این همه تلون و عبور و مرور گفتمانی به قدرتی دست می‌یابیم، در مقابل چه و چه‌ها از دست می‌دهیم؟ آیا به باورها و اعتقادها و اعتمادها شبیخون نمی‌زنیم و سرمایه انسانی و اجتماعی خود را به پشیزی نمی‌فروشیم؟


او این را هم گفته که «هیچ تردیدی نباید داشته باشیم که اگر تدبیر نکنیم چرخش و جایگزینی که در این چند دهه تجربه کردیم حادث خواهد شد. اگر دولت، شورای شهر، مجلس، شهردار و اصلاح‌طلبان نقش تاریخی خود را به خوبی و زیبایی انجام ندهند و با قدرت پیش نروند یا اسیر حاشیه‌ها شوند و متن را فراموش بکنند حتماً در 4 سال آینده چرخش رادیکال را خواهیم داشت. در آن زمان گناه به گردن کسانی است که می‌دانستند اما تمهیدی و تدبیری نکردند.»


تاجیک درباره شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید: من به عنوان یک ناظر بیرونی نمی‌پسندم برخی در یک شورای دموکراتیک نقش برادر بزرگ را بازی کنند. نمی‌پسندم عده‌ای به عنوان حزب بزرگ یا برادر بزرگ‌تر یا ناظر بزرگ در این شورا نقش‌آفرینی کنند تا در بزنگاه‌های توزیع و تغییر قدرت، در پس پرده جنگ منافع و قدرت به راه بیندازند و تلاش کنند تا بیشترین نصیب و غنائم را از این جنگ به دست آورند.

کار چاق‌کنی شرق برای ماندن زنگنه در وزارت
در حالیکه روزنامه شرق از استعفا و رفتن زنگنه از وزارت نفت خبر می‌دهد ولی از سوی دیگر اعلام ماندن وی در این وزارتخانه نمایان‌تر شده است.
به گزارش جهان نیوز، روزنامه شرق از روزنامه حامی دولت نوشته است: «حرف‌وحدیث‌های غیررسمی حکایت از استعفای وزیر نفت دارد. هرچند «شرق» نمی‌تواند مستقلا این خبر را تأیید کند، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که بیژن نامدارزنگنه، استعفا داده و نمی‌خواهد در دولت دوازدهم بماند. از حدود یک ماه پیش هم اخباری غیررسمی منتشر شده بود که زنگنه تصمیمی برای ماندن در دولت دوازدهم ندارد؛ حالا هم خبر استعفایش به گوش می‌رسد. این استعفا از آن ‌رو مهم است که از این تکنوکرات، به‌عنوان دومین مرد دیپلماسی ایران یاد می‌شود»


اما هدایت‌الله خادمی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، در واکنش به ادعاهای شرق در صفحه شخصی خود نوشت: «وزیر نفت علاقه دارد باز هم در کابینه بماند و این بحث‌ها به خاطر ماندن است نه رفتن، اگر قصد بر رفتن بود زحمت جمع کردن امضای نمایندگان چرا؟»
در همین حال چند روز قبل با رایزنی معاون پارلمانی وزارت نفت و جمع کردن امضا از نمایندگان، بیانیه‌ای در حمایت از زنگنه و درخواست بکارگیری مجدد او در صحن علنی مجلس قرائت شد.


در این بیانیه ضمن تشکر از «اقدامات بی‌نظیر زنگنه‌» در چهار سال گذشته ابراز امیدواری شده است که از توانمندی‌های وی در ۴ سال آینده نیز استفاده شود!
در همین حال رجانیوز با اشاره به مصاحبه زنگنه با روزنامه ایران نوشت؛ مصاحبه‌کننده در سؤالی تملق‌گویانه با بیان این ادعا که «شخصیت ضد فساد شما مورد قبول افکارعمومی است.» از وی می‌پرسد: «بحث‌هایی مثل کرسنت مطرح شده و مدعی هستند که زنگنه هم به نوعی آلوده مسائل مالی است. چه پاسخی برای مدعیان دارید؟»


زنگنه در ادعایی خارق‌العاده ضمن بیان این موضوع که هیچ فسادی در پرونده کرسنت اثبات نشده است می‌گوید: « خیلی داستان دارد که اگر بخواهم بازگو کنم، خیلی چیزها روشن می‌شود. یک روزی هم شاید لازم باشد بازگو کنم. دهان ما را بسته‌اند و دهان یک عده دیگر را باز گذاشته‌اند!» این اظهارات زنگنه در حالی است که جنتی وزیر سابق ارشاد قبلا در سخنانی در مجلس شورای اسلامی از ممنوعیت پرداختن به مسئله کرسنت توسط مسئولان و مطبوعات پرده برداشته بود و فاش کرد که اجازه بحث در خصوص قرارداد کرسنت که در دولت اصلاحات و وزارت زنگنه امضا شده است منع قانونی دارد!


  زنگنه در حالی که معاونان قبلی و افرادی را که در فساد کرسنت دست داشته‌اند را دوباره به مسئولیت‌های مهم رسانده است این بار به ارزان‌فروشی گاز به طرف مقابل اعتراف کرد.


وی درحالی که خود مسببین و دست‌اندرکاران فساد کرسنت را در نقاط مختلف وزارتخانه منصوب کرده و همین باعث شده که دادگاه بین‌المللی علیه ایران حکم دهد و جریمه میلیاردی را به ایران تحمیل کند در خصوص قیمت گاز در فساد نفتی کرسنت اینگونه گفته است: «آقایان معتقدند که قیمت‌اش پایین بوده است. خب قیمت پایین. اما طبق قرارداد، شرکت ملی نفت به‌عنوان طرف ایرانی می‌توانست برود و درخواست تجدیدنظر در قرارداد بدهد و از نظر قراردادی محق بود. کاری که ترکیه انجام داد و ادعا کرد قیمت صادراتی ما بالاست و با داوری قیمت را از زمان تجدیدنظر پایین آورد، نه حتی از زمانی که داوری رأی داد. ما می‌توانستیم در داوری بگوییم قیمت کم است و حالا یک سال طول می‌کشید. بعد هم قیمت به عقب برگشت داده می‌شد و ما گاز را صادر می‌کردیم.»


سؤال اصلی اینجاست که چرا زنگنه دوباره امضاءکننده قرارداد کرسنت را به سمت مدیرعامل شرکت ملی نفت منصوب کرد؟


 گفتنی است به گفته نعمت‌زاده وزیر صنعت دولت یازدهم، در مسئله کرسنت دیوان لاهه ایران را به مبلغ 18 میلیارد  دلار غرامت محکوم کرده است که البته برخی از دو برابر بودن این رقم نیز صحبت کرده‌اند.


 
یدیعوت آحارونوت: سیمرغ قدرت‌نمایی فضایی ایران بود
یک روزنامه آمریکایی نوشت: پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به فضا از سوی ایران، ناقض برجام نیست.
نیویورک‌تایمز نوشت: چنین آزمایش‌هایی که غالبا برای شلیک راکت استفاده می‌شود، طبق توافق‌نامه هسته‌ای سال 2015 ممنوع نیست.


این در حالی است که هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه پرتاب ماهواره بر سیمرغ را ناقض برجام خواند.
به گزارش نیویورک‌تایمز، دو روز پس از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تصویب کرد، این کشور با موفقیت یک موشک به فضا شلیک کرد. این اقدام، واکنشی به رای مجلس نمایندگان  آمریکا به تحریم‌های جدید است.


در همین حال روزنامه صهیونیستی یدیعوت‌آحارونوت در گزارشی نوشت: پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر سیمرغ، قدرت‌نمایی فضایی ایران است.
«طل عنبر» رئیس مرکز مطالعات بنیاد صهیونیستی فیشر، در گفت‌وگو با یدیعوت موضوع ویژه در فرآیند شلیک این ماهواره‌بر، اعلام رسمی آن از سوی ایران است؛ بحث در مورد پرتاب اول موشکی است که معانی مهمی در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ دارد، زیرا ترامپ از قبل گفته بود که پرتاب موشک به فضا از سوی ایران برای ما قابل قبول نیست.
عنبر افزود: بکارگیری ماهواره‌بر «سیمرغ» نشان‌دهنده پیشرفت مداوم در زمینه سامانه‌های پرتاب ماهواره در ایران است، که قطعا به برنامه‌های توسعه موشک‌های بالستیک که به طور موازی در حال پیشرفت است ضربه‌ای نمی‌زند.



سود هنگفت واردات پهنای باند مانع انتقال سرورهای تلگرام به داخل
سود کلان برخی محافل در دولت از انحصار واردات پهنای باند اینترنت یکی از موانع انتقال سرورهای تلگرام به داخل است.


به گزارش رجانیوز، چند وقتی است که بحث انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور مطرح شده است و شبهات بسیاری حول آن وجود دارد. وزارت ارتباطات و دولت که گاهی مدعی می شوند موافق انتقال سرورها به داخل کشور هستند هیچ گونه اقدام عملیاتی و جدی در این خصوص انجام نداده‌اند تا جایی که  دوروف مدیر تلگرام در مطلب اخیر خود نوشت: «شایعه عجیبی در مورد انتقال سرورهای تلگرام به ایران طرح شده است. این ماجرا مضحک است و حتی ارزش این را ندارد که در مورد آن اظهارنظر کنیم.» وی حتی پا را فراتر از این گذاشت و حتی در قبال تن ندادن به خواسته‌های ایران حاضر است بازار ایران را از دست بدهد!


 این درحالی است که بزرگترین کاربر این پیام‌رسان ایرانی‌ها هستند و این شرکت در صورت از دست دادن کاربران ایرانی ورشکست خواهد شد. اما تجربه کشور اندونزی در مورد اختلاف خود با تلگرام نشان می‌دهد که تلگرام در مواردی که منفعت کمتری نیز داشته حاضر به کوتاه آمدن شده است.  


دولت اندونزی اعتقاد دارد که تروریست‌ها از تلگرام به عنوان پلتفرمی امن و غیر قابل نفوذ برای هماهنگی اقدامات شرورانه خود استفاده می‌کنند. دولت این کشور که از تلگرام انتظار داشت در این خصوص همکاری کند ولی با بی‌توجهی مدیران این شبکه اجتماعی مواجه شد و به سرعت به مسدود کردن این پیام‌رسان برای شهروندان خود دست زد. مسدودشدن این شبکه اجتماعی همان و هراس مدیر تلگرام از کاهش سود خود نیز همان.


 با اینکه کشور اندونزی بازار پرسودی برای تلگرام نیست و اصلا این شبکه اجتماعی نقش اول در میان پیام‌رسان های این کشور را بازی نمی‌کند به سرعت حاضر شد امتیازاتی را برای رفع نگرانی‌های دولت اندونزی لحاظ کند تا جایی که حتی تلگرام یک گروه اندونزیایی را به استخدام خود درآورد تا بوسیله آنها گروه‌ها و کانال‌هایی که علیه امنیت ملی اندونزی فعالیت می‌کنند را مسدود نماید.


در ایران با این وجود که تلگرام به عنوان محبوب‌ترین پیام رسان برخلاف سایر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد و بیش از 45 میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند و در نتیجه بیشترین سود را هم به جیب مدیران تلگرامی می‌ریزد اوضاع به شکل عجیبی متفاوت است.


تلگرام در ایران حتی کانال‌های منافقین به عنوان یکی از بزرگترین گروه‌های تروریستی با کارنامه‌ای مشخص را نیز پشتیبانی می‌کند. حتی تروریست‌های داعش با استفاده از همین پیام‌رسان در ایران فیلم حادثه تروریستی مجلس را منتشر کردند و در ارتباطات خود از آن استفاده کردند.  
رجانیوز می‌افزاید: شرکت ارتباطات زیرساخت، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری می‌باشد که در زمینه تأمین زیرساخت‌های ارتباطی مخابرات فعالیت می‌کند که بر اساس قانون شرکت ارتباطات زیرساخت مجری انحصاری واردات و توزیع پهنای باند اینترنت به کشور است. واردات انحصاری پهنای باند باعث شده است تا دولت، فروشنده انحصاری این خدمت به مردم باشد و هر قیمتی نیز برای آن مشخص کند متقاضی مجبور به خرید از همین بازار انحصاری باشد.


 طبق اعلام شورای فضای مجازی کشور 60‌ درصد از پهنای باند مصرف شده در کشور توسط کاربران تلگرام استفاده می‌شود. مهندس محمدحسن انتظاری عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در این خصوص می‌گوید: «۶۰ درصد پهنای باند کشور در اختیار تلگرام قرار دارد که این رقم بالایی است و وقتی چنین پهنای باندی در اختیار تلگرام قرار می گیرد، باید توجه مسئولان به این عرصه بیشتر شود.» این یعنی سود حاصل از خارج بودن این سرورها به جیب وزارت ارتباطات می‌رود در نتیجه هزینه فایده این نهاد دولتی او را به این نتیجه می‌رساند ولو به قیمت کاهش سرعت و افزایش هزینه‌های مردم سرورها در خارج از کشورها باشد تا سود حاصل از پهنای باند را از دست ندهد.


خراسان

حقوق و مزایای مدیران جوان دولت مشخص شد

در حالی که بر اساس ابلاغیه تیرماه رئیس جمهور به همه اعضای کابینه مبنی بر ضرورت انتصاب افرادی با سن زیر ۴۰ سال و دارا بودن رتبه کمتر از 5 هزار گروه های ریاضی فیزیک و علوم تجربی و رتبه کمتر از 2 هزار سایر گروه ‌ها در کنکور به عنوان دستیاران ستادی دستگاه ‌های اجرایی، طبق دستور جدید به مسئولان دولتی مقرر شده دستیاران مقاماتی چون معاونان  وزرا و روسای سازمان‌ ها همتراز پست سازمانی معاون مدیرکل و دستیاران ادارات کل همتراز پست سازمانی رئیس گروه یا رئیس اداره، حقوق و مزایا دریافت کنند.

طرح ویژه دولت برای اشتغال حداکثری زندانیان

بر اساس پیشنهادی که با موافقت برخی مسئولان اجرایی در حال بررسی توسط اعضای کابینه است با اشاره به آسیب‏ های ناشی از بیکاری زندانیان مثل افزایش هزینه های دولت، مختل شدن زندگی طبیعی خانواده زندانیان و تکرار جرم پس از آزادی؛ چه در طول مدت محکومیت و چه پس از آزادی آنها، مقرر شده راهکارهایی در جهت اشتغال حداکثری آنان و تسهیلاتی برای عرضه  تولیدات زندان‏ ها به تصویب کابینه برسد که به زودی ابلاغ می شود.


ایران

تکذیب گلایه رئیس دولت اصلاحات از روحانی
پس از انتشار شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر گلایه رئیس دولت اصلاحات از رئیس جمهوری بابت نحوه چینش کابینه، رسانه رسمی خاتمی به نقل  از وی نوشت: «بارها گفته ام و دوباره تکرار می کنم :موضع رسمی ام منتشر می شود و نه در فلان کانال و سایت».  از سوی دیگر، مدیرعامل بنیاد باران نیز این خبرسازی ها را تکذیب کرد. جواد امام در گفت‌وگو با ایلنا، تأکید کرد: رئیس دولت اصلاحات در طول سال‌های گذشته و بویژه طی ماه‌های اخیر تلاش کرده است تا از تمام توان، آبرو و اعتبار خود برای اعتلای کشور، ارکان نظام و رأی‌آوری آقای روحانی و موفقیت رئیس جمهوری استفاده کند. ایشان در رابطه با حضور یا حضور نداشتن هیچ شخصی با آقای روحانی صحبتی نکرده‌اند که اینک بخواهند از حضور یا حضور نداشتن آن فرد در دولت، از آقای روحانی گله کنند.

او با تکذیب دیدار رئیس دولت اصلاحات با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اظهار داشت: خبرپردازی‌های سخیف به کلی تکذیب می‌شود و ما آن را در ادامه تخریب دولت و تلخ کردن کام شیرین مردم از انتخابات و مستهلک کردن ناجوانمردانه امید ملت به توفیقات نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم که حتی ارزش تکذیب هم ندارد.  حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری نیز در واکنش به این خبرسازی، با انتشار مطلبی در کانال «تلگرام» خود نوشت: «به گردانندگان جهان نیوز توصیه می‌شود این روزها وارد نوعی از بازی نشوند که پایانش فقط سرشکستگی است. دوران ایجاد عملیات روانی علیه دولت تمام شده است. اگر باور نمی‌کنید از  فرادستان خود بپرسید. به یاد داشته باشید که سازندگان شبه بولتن‌ها آنها را برای کاربردهای دیگری ساخته و پرداخته می‌کنند، نه برای انتشار عمومی.»


«یوتیوب» و «بلاگ اسپات» در دانشگاه‌ها  رفع فیلتر می‌شوند
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به درخواست مجموعه دانشگاهی از رایزنی با دادستانی برای رفع فیلتر دو سرویس بلاگ اسپات و یوتیوب خبر داد. محمدجواد آذری جهرمی به ایسنا گفت: با توجه به حجم درخواست‌های مجموعه دانشگاهی برای دو سرویس خاص یوتیوب و بلاگ اسپات که منبع بزرگی برای به اشتراک گذاشتن مقالات علمی است، درخواست‌هایی را به دادستانی ارسال کردیم.

وی افزود: موضع دادستانی این است که اگر ما به عنوان مجری بتوانیم نظام کنترل خطوط قرمز را پیاده‌سازی کرده و در کنار هم قرار دهیم مخالفتی با این مسأله نخواهند داشت. با توجه به اینکه برخی از این سایت‌ها به صورت رمزی هستند و قابلیت فیلترینگ هوشمند ندارند، این کار شاید در قالب مذاکره با سرویس دهنده یا استفاده از راهکارهای دیگری انجام شود. وی درباره  زمان رفع فیلترینگ، اظهار کرد: اخیراً گفت‌وگوهایی داشتیم و مکتوب این درخواست را نیز می‌فرستیم تا در دستور کار کارگروه قرار گیرد.


سومین دادگاه یاشار سلطانی برگزار نشد
سومین جلسه رسیدگی به اتهامات یاشار سلطانی مدیرمسئول معماری نیوز روز گذشته به رغم حضور وی در دادگاه انقلاب، برگزار نشد. به گزارش ایسنا، وی پس از خروج از دادگاه گفت: علت را به ما نگفتند و جلسه بعدی نیز مشخص نیست و قرار است زمان بعدی را ابلاغ کنند.وی درباره حضور احمد حکیمی‌پور عضو شورای شهر در دادگاه گفت: آقای حکیمی‌پور به دلیل پرونده املاک حضور داشتند.

پرونده من را تجمیع کردند و همه را اینجا بررسی می‌کنند. سلطانی افزود: روزنامه همشهری جزو شاکی‌ها بود که روز اول شکایت خود را پس گرفت. بنابراین گزارش، حکیمی‌پور ساعت 11 از دادگاه خارج شد و از پاسخ به سؤالات امتناع کرد. روز گذشته نیز جمعی از اعضای کمیته عدالت قضایی جنبش عدالتخواهی مقابل دادگاه انقلاب تجمع کرده بودند. این افراد که خود را دانشجو معرفی می‌کردند پلاکاردهایی با این مضمون در دست داشتند که  «به جای پرداختن به ریشه‌ها و ام الفسادها به سراغ ضعفا نروید». تجمع‌کنندگان پس از خروج سلطانی ازدادگاه محل تجمع را ترک کردند.


آرمان

ادعای بی‌اساس درباره بنیاد علوی

یک قانونگذار جمهوریخواه آمریکایی در اظهاراتی بی‌اساس اعلام کرد که نهادهای فدرال آمریکا باید درباره اینکه چطور یک بنیاد خیریه مرتبط با ایران میلیون‌ها دلار به دانشگاه‌های کلمبیا، هاروارد و پیرینستون کمک کرده است تحقیق کند. منتقدان مدعی شده‌اند که بنیاد علوی به اساتید دانشگاه‌های آمریکا که دیدگاه‌های نزدیک به تهران و ضد اسرائیل داشته‌اند، کمک کرده است. دن دانوان قانونگذار جمهوری‌خواه آمریکا در این باره گفت: من فوراً در این باره با وزیر آموزش و پرورش گفت‌وگو خواهم کرد. گفتنی است این در حالی است که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اعلام اینکه این بنیاد یک موسسه غیر انتفاعی است، تاکید کرد که بنیاد علوی هیچ ارتباطی با ایران ندارد.

تحویل 18 تن از زندانیان محکوم ایرانی

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری گفت: 18 تن از زندانیان محکوم ایرانی در چارچوب معاهده انتقال محکومان بین ایران و عراق در مرز شلمچه تحویل نمایندگان وزارت دادگستری، قوه قضائیه و نیروی انتظامی شدند. محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و رئیس کارگروه انتقال محکومین جمهوری اسلامی گفت: امروز دهم مرداد ماه، هجده تن از زندانیان محکوم ایرانی در چارچوب معاهده انتقال محکومان بین ایران و عراق در مرز شلمچه تحویل نمایندگان وزارت دادگستری، قوه قضائیه و نیروی انتظامی شدند. وی اضافه کرد: محکومیت این افراد که یکی از آنها زن می‌باشد قاچاق مواد مخدر، ورود غیر مجاز به عراق و نقض قوانین و مقررات کشور عراق بوده است.

  

آزمایش‌های موشکی نقض برجام نیست

نشریه فارین پالیسی در گزارشی با اشاره به اینکه آزمایش‌های موشکی ایران نقض برجام نیست، نوشت: ایران هر زمان که بخواهد قادر است یک موشک بالستیک قاره‌پیما بسازد، چراکه تکنولوژی آن شبیه به موشک‌های ماهواره‌بر است و دونالد ترامپ نمی‌تواند هیچ کاری برای آن انجام دهد. کارکنان دولت آمریکا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور را متقاعد کردند تا تایید کند که ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای که در دولت پیشین حاصل شد، پایبند است. ترامپ که از این نتیجه خرسند نیست، تلاش می‌کند راه‌هایی برای نابودکردن آن پیدا کند. ایران هفته گذشته یک موشک ماهواره‌بر به اسم سیمرغ پرتاب کرد که بخشی از یک برنامه برای استقرار ماهواره در فضاست. سیمرغ به خودی خود یک موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) نیست اما تکنولوژی آنها به شدت مشابه است.

مدارس تهران 14 مرداد تعطیل است

مشاور مدیرکل و رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران از تعطیلی کلیه مدارس، واحدهای آموزشی و پرورشی و ادارات آموزش و پرورش شهر تهران در روز شنبه 14 مرداد ماه خبر داد. علیرضا راه پیما با اعلام این خبر افزود: با عنایت به دستور دبیر هیات دولت و برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور و به منظور برگزاری مناسب این مراسم، کلیه مراکز آموزشی و ادارات آموزش و پرورش شهر تهران روز شنبه ۱۴ مرداد تعطیل هستند.

دیدار ظریف و چاووش اوغلو در ترکیه

وزیر امور خارجه کشورمان با همتای ترکیه‌ای خود دیدار و رایزنی کرد. محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در سفر به ترکیه جهت شرکت در اجلاس فوق العاده وزاری خارجه سازمان همکاری اسلامی، با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه این کشور در ارتباط با مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرد.در ملاقات وزرای امور خارجه ایران و ترکیه، دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بر اهمیت نشست فوق العاده کمیته اجرایی وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی در خصوص فلسطین تاکید و اظهار داشت: امیدوارم نتیجه این نشست به اتحاد کشورهای اسلامی در مقابله با مظالم رژیم صهیونیستی علیه فلسطین منجر شود. ظریف و چاووش اوغلو در این ملاقات همچنین در خصوص موضوعات منطقه‌ای و سوریه تبادل نظر و بر تقویت گفت‌وگوهای آستانه در خصوص سوریه تاکید کردند.

توصیه رفاقتی هادی غفاری به روحانی

قائم مقام مجمع نیروهای خط امام (ره) گفت: رفاقتی به آقای روحانی عرض می‌کنم که کابینه اش را بر اساس مطالبات مردم بچیند. 24 میلیون نفری که به او رای دادند خواسته‌هایی مشخص و روشن دارند. هادی غفاری افزود: دولت دوازدهم با دو دسته چالش رو برو است. در داخل چالش اصلی دولت مشکلات اقتصادی است. این مساله هم فقط به روحانی و کابینه اش برنمی شود بلکه ریشه در ساختار اقتصاد کشور دارد. وی اظهار داشت: چالش دولت کارآمدی آن است. روحانی نباید با کسی تعارف داشته باشد یا دیگران را طلبکار کند چه آنهایی که در ستاد رقیب وی بودند و الان سهم می‌خواهند چه اصلاح‌طلبان. فهرستی که از حاضران در کابینه دوازدهم به گوش می‌رسد و بخشی از دولت را به اصلاح‌طلبان و قسمتی دیگر را به اصولگرایان واگذار شده نشانه خوبی نیست. دولت شرکت سهامی نیست که گروه‌های مختلف در آن سهام داشته باشند و رئیس‌جمهور هم رئیس آن باشد.

اصولگرایان متنبه شده‌اند

علی مطهری نایب رئیس مجلس که میهمان ویژه مراسم نکوداشت دکتر عماد افروغ بود، گفت: بعضی از اصولگرایان متنبه شده و احساس می‌کنند باید اصلاحاتی در افکار و اعمالشان انجام دهند.مطهری در پاسخ به این سؤال که اصولگرایان چرا در سال‌های گذشته به انتقادات این طیف توجه نکرده و حالا دم از خودانتقادی و نواصولگرایی می‌زنند؟ افزود: آقای افروغ و خود من از سال‌ها پیش‌تر می‌گفتیم که اصولگرایان باید تجدید نظری در اصول خود انجام دهند. به گفته مطهری، اصولگرایان برداشت‌های اشتباهی از خیلی اصول داشتند و حالا همان حرف‌های گذشته ما را می‌زنند. یعنی دیر متوجه شدند و آسیب‌های زیادی هم دیدند. نماینده تهران در مجلس افزود: ما از ابتدا این حرف‌ها را می‌زدیم که بالاخره نباید عقل را تعطیل کرد. اما آنها اصولگرایی را به این معنا گرفته بودند که عقل تعطیل می‌شود. ما بارها این حرف‌ها را زدیم اما گوش شنوایی نبود. حالا کم کم دارند به این حرف‌ها می‌رسند. مطهری در پاسخ به این سؤال که آیا طرح خودانتقادی و نواصولگرایی مطرح شده ممکن است منجر به تحولاتی در اردوگاه اصولگرایان شود؟ اظهارکرد: بعضی از اصولگرایان متنبه شده و احساس می‌کنند بایداصلاحاتی در افکار و اعمالشان انجام دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات