صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۰۳۲۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 8 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مقاومت در مقابل سلطه‌ استکبار، یکی از اهداف انقلاب است. طبیعت استکبار سلطه است، دنبال سلطه است، دنبال فراگیر کردن سلطه است؛ هر ملّتی و هر نظامی که مقاومت نکند؛ اسیر خواهد شد و در کمند آنها خواهد افتاد. اینها جزء اهداف انقلاب است. مسیر حرکت این مجلس، مسیر اهداف انقلاب است.(1396/3/6)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز

نگویید امام تنهاست!
یکی از تکیه کلام‌های حزب‌اللهی‌ها این است که وقتی سرپیچی و نافرمانی برخی از مسئولان یا ترویج یک منکر را می‌بینند، فوراً می‌گویند امام تنهاست، این سید مظلوم است و...؛ بیان جملات با بار منفی «تنها بودن رهبر معظم انقلاب» و پیرو نداشتن ایشان بزرگ‌ترین آسیبی است که یک نیروی حزب‌اللهی به امام خود وارد می‌کند؛ این جملات به گونه‌ای رواج یافته که کسی نمی‌تواند در نقد آن سخنان جمله‌ای بگوید یا مقتدر بودن امام و محبوب بودن او و همچنین اثرات اندیشه‌ای این مرد الهی را در جهان نشان بدهد. این در حالی است که اتاق‌های فکر و اندیشکده‌های غربی بارها و بارها از نفوذ اندیشه‌های امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در جهان و همچنین فرماندهی بزرگ‌ترین جمعیت‌های انسانی در منطقه و جهان سخن به میان آورده‌اند.
اندیشکده آمریکایی «رند» اعتراف می‌کند: «ایران تنها کشور و دارای تنها رهبر مقاوم ‌در برابر اسرائیل است»؛ اندیشکده آلمانی «علوم و سیاست» نیز به هوشمندی «آیت‌الله خامنه‎‎‎ای» در خروج از بحران اشاره می‌کند و می‌نویسد: «آیت‌الله خامنه‎‎‎ای در خروج از بحران موفق عمل کرده است.» اندیشکده واشنگتن هم می‌نویسد: «سپاه پاسداران به شدت پیرو آیت‌الله خامنه‌ای هستند.» آیا تبعیت سپاه و بسیج از امام خامنه‌ای نشانه اقتدار این مرد الهی نیست که دشمنان اعتراف دارند؟ آیا حزب‌الله لبنان که بارها کمر رژیم غاصب صهیونیستی را شکسته است و بارها خود را تابع ولایت فقیه و امام خامنه‌ای معرفی کرده، توانمندی اندکی برای پیشبرد منویات رهبر معظم انقلاب است؟ آیا حشد الشعبی عراق که پیروزی خود را در موصل حاصل رهبری امام خامنه‌ای می‌داند، نشانه پیروی از رهبری نیست؟ آیا مقاومت انصارالله با دستان خالی در مقابل جبهه سعودی و غربی که به مسئولان ایرانی این پیام را داده‌اند که آیت‌الله خامنه‌ای فقط رهبر ایران نیست، بلکه رهبر جهان اسلام هستند، توانایی اندکی است؟ حضور 42 میلیونی در پای صندوق‌های رأی در 29 اردیبهشت 1396 نیز رأی به اندیشه‌های ماندگار ولایت فقیه و نشانه قدرت و عظمت این هدیه الهی از کشور است؛ پس نگویید علی تنهاست؛ بلکه بگویید علی مقتدر و محبوب است؛ الحمدلله.

▼ گزارش روز

نمایشی به نام اصلاحات
«وقتی به من پیشنهاد شد نامزد شهرداری تهران شوم، اصلاً در این باره فکر نکرده و برنامه‌ای نیز در این زمینه نداشتم؛ اما به عنوان فعال اصلاح‌طلب هر زمانی که کمکی از من خواسته شد، دریغ نکرده و سعی کردم سهم خود را برای تسهیل جریان اصلاحات ادا کنم و در این موقعیت نیز بر خود تکلیف دانستم که به عنوان یک استاد دانشگاه زن و فعال سیاسی که به برابری انسان‌ها اعتقاد دارد، پا به میدان گذاشته و سعی دارم در کنار نگاه سخت‌افزاری به شهر به جنبه‌های اجتماعی شهر نیز توجه شود؛ اما مشخص شد صرفاً قرار بود نقشی ویترینی برای روند انتخاب شهردار در شورای شهر ایفا کنم و نمایندگان شورای 21 نفره فکر نمی‌کردند این اندازه ماجرای شهردار شدن را جدی بگیرم و برنامه‌ها‌ی کلان مدیریت شهری ارائه کنم.» این جملات بخشی از اظهارات الهه کولایی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم است که اعضای اصلاح‌طلب شورای پنجم او را به عنوان گزینه‌ای جدی برای شهرداری تهران معرفی کردند و رسانه‌های این جریان بسیار به این مسئله پرداختند؛ اما اکنون او می‌گوید همه آنچه گفته و شنیده شده است، جز نمایشی برای فریب افکار عمومی نبوده است! موضوعی که در کنار مباحث مطرح شده درباره چگونگی بسته شدن فهرست این جریان در انتخابات شورای شهر و ردّ و بدل شدن مبالغ هنگفت برای قرار گرفتن افراد در فهرست اصلاحات این هشدار و نگرانی را برای مردم به وجود آورد که بیش از آنکه با یک جریان سیاسی اصیل روبه‌رو باشند که راهکار و برنامه مدون برای حل مسائل مردم و پیشبرد برنامه‌های کشور و حل مشکلات مختلف دارد، با جریانی مواجه هستند که با استفاده از رسانه‌های متعدد خود در حال ظاهرسازی و فریب افکار عمومی است. برای شخصیت‌ها و نیروهای این جریان نیز هشدارآمیز بود که کسانی در این جریان عهده‌دار امور شدند که حاضرند برای چند رأی بیشتر، کسب اعتبار برای خود و جلب نظر جامعه از چهره‌های مطرح و باسابقه این جریان نیز هزینه کنند؛ کسانی که حاضرند برای منفعت خود دیگران را قربانی کنند.

▼ اخبار ویژه         

آمریکا در حال سرقت آثار باستانی سوریه است
پایگاه خبری الحدث لبنان نوشت: در پس تعدد پایگاه‌های نظامی آمریکایی در سوریه رازی وجود دارد، پایگاه‌هایی دور از یکدیگر که نظامیان مستقر در آنها، در مواردی فراتر از چند ده نفر نمی‌شود. منابع محلی در نزدیکی یکی از پایگاه‌های آمریکایی بین منطقه «جیرود» و فرودگاه «الضمیر» در ریف دمشق، از تحرکات مشکوکی پرده برداشته و از تردد گسترده بالگردهای آمریکایی خبر داده‌اند که اغلب خالی و بدون بار وارد پایگاه آمریکایی شده و با بار از آن خارج می‌شوند. شاهدان محلی در منطقه تصریح کرده‌اند، بالگردهای آمریکایی در حال انتقال دستگاه‌های بزرگ حفاری بودند که مشخص شد برای کاوش در مناطق تاریخی و باستانی استفاده می‌شوند. یکی از تجار آثار باستانی هم به الحدث گفته است، منطقه‌ای که آمریکایی‌ها در نظر گرفته‌اند، منطقه‌ای باستانی است که گنجی از طلا به شکل سکه‌های طلا و اشیای عتیقه به وزن ده‌ها تُن را در خود مدفون کرده و پیش از آغاز بحران سوریه مورد توجه قاچاقچیان بوده است. بر اساس این، آمریکا به بهانه حمایت از معارضان میانه‌رو و در واقع با هدف سرقت آثار باستانی و تاریخی سوریه پایگاه‌های نظامی خود را در محل‌های مشخصی احداث می‌کند.

فقر و محرومیت دلیل گرایش به داعش
امام جمعه اهل سنت شهر ثلاث باباجانی (منطقه مرزی کرمانشاه) در مراسم استقبال از خدام بارگاه منور رضوی گفت: انتظار داریم به محرومیت مادی مردم هم توجه شود؛ چرا که دلیل گرایش به داعش اعتقاد نیست، بلکه محرومیت و فقر است. 

اخبار
1ـ معوقات بانکی ۱۹ درصد و ترازنامه بانک‌ها منفی شده است

طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره علت ترازنامه منفی بانک‌ها گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد. دلیل اول آن بحث معوقات بانکی است که اکنون طبق آمار غیر رسمی 19 درصد است. رئیس کل اسبق بانک مرکزی عامل دوم معوقات بانکی را اوضاع اقتصادی نامناسب کشور دانست که در طول سال‌های گذشته با سیاست‌های اشتباه بر کشور حاکم شده و فضای رکود را در اقتصاد کشور به وجود آورده است. وی دلیل سوم معوقات بانکی را تسهیلات تکلیفی، اجباری و دستوری دولت به بانک‌ها عنوان کرد و گفت: این موضوع در دولت سابق نیز وجود داشته است و بدون اینکه اعتباری از مشتری دریافت شود، به آنها وام پرداخت می‌شده است. مظاهری دلیل دیگر ترازنامه منفی را که در دولت فعلی شکل گرفته است و رئیس کل بانک مرکزی نیز به آن اذعان دارد، افزایش سود علی‌الحساب دانست و افزود: زمانی که سود پرداختی به مشتریان با سود دریافتی از تسهیلات اعطایی به آنها متوازن نباشد، چنین وضعیتی به وجود می‌آید.

2ـ جزئیات کشف بزرگ نفتی در پارس جنوبی
شرکت «مرسک» دانمارک با ارائه گزارشی به شرکت ملی نفت ایران از وجود سازندهای جدید نفتی در لایه نفتی پارس جنوبی خبر داده است. بر اساس اطلاعاتی که این شرکت دانمارکی با سابقه کار طولانی در میدان شاهین قطر (نیمه مشترک لایه نفتی پارس جنوبی) به شرکت ملی نفت ایران ارائه کرده است، سازندهای جدیدی در لایه نفتی پارس جنوبی وجود دارد که ایران از وجود آنها بی‌خبر است. مطابق با اطلاعات جدید ارائه شده، لایه نفتی پارس جنوبی دارای شش لایه مخزنی و با یک گستره وسیع جغرافیایی در سمت ایران است.  اطلاعات جدید نشان می‌دهد، گستره میدان (لایه نفتی) بسیار زیاد بوده و کم و بیش همه فازهای گازی را در بر می‌گیرد؛ از این رو هم‌اکنون سناریوی افزایش تولید نفت از این میدان مشترک به 120 تا 140 هزار بشکه در روز تغییر کرده است.

3ـ اعلام موجودیت ارتش حزب‌الله در آمریکا!
یک گروه ناشناس که خود را «ارتش حزب‌الله آمریکا» معرفی کرده، اقدام به پخش شب‌نامه در شهر لس‌آنجلس آمریکا کرد. زمان انتشار شب‌نامه، ساعاتی پس از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا بود. این شب‌نامه در منطقه پرژن اسکوئر (منطقه ایرانیان لس‌آنجلس) در شمارگان گسترده پخش شده است. نویسندگان این شب‌نامه با اشاره به حضور نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در خلیج‌فارس، هشدار داده‌اند که به اقدامات آمریکا در خلیج‌فارس، در خاک آمریکا پاسخ خواهند داد. به گزارش العربیه، این گروه در شب‌نامه، خود را «ید واحده ملت‌های مسلمان خاورمیانه» در آمریکا معرفی کرده و هشدار داده است که اگر ایالات متحده از خلیج‌فارس خارج نشود، در خاک خود با واکنشی که «مشت آهنین» خوانده شده، مواجه خواهد شد.

4ـ بازپرس هم اظهارات بقایی را تکذیب کرد
بازپرس پرونده حمید بقایی که به دلیل مفاسد مالی بازداشت شده بود، با تکذیب ادعاهای وی درباره حسین فریدون گفت: توهین‌ها و تهمت‌های بقایی به مسئولان قضایی نمی‌تواند مفری برای فرار وی از چنگال عدالت باشد. بیژن قاسم‌زاده در واکنش به ادعاهای این متهم، گفت: هیچ صحبتی بین من و متهم در زمینه اتهام آقای فریدون ردّ و بدل نشده و قویاً ادعاهای آقای بقایی را تکذیب می‌کنم. وی درباره اظهارات اخیر بقایی علیه مسئولان قوه قضائیه گفت: این توهین‌ها و تهمت‌های ناروا به مسئولان قوه قضائیه، رجزخوانی‌های عوام‌فریبانه است. گفتنی است، پیشتر از این نیز رئیس بیمارستان بقیه‌الله اظهارات وی را درباره سخنانی که معاون اجرایی رئیس دولت دهم از او نقل کرده بود، دروغ خوانده بود.

▼ اخبار کوتاه
شرکت بین‌المللی «CSE Global Ltd» مستقر در سنگاپور و فعال در زمینه تکنولوژی موافقت کرد که در قبال نقض تحریم‌های ایران از سوی یکی از شرکت‌های تابعه‌اش، مبلغی بیش از ۱۲ میلیون دلار آمریکا را پرداخت کند. خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود این شرکت متهم است در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی از طریق دست‌کم شش مؤسسه مالی جداگانه در صادرات غیر مجاز یا صادرات مجدد خدمات مالی از آمریکا به ایران مشارکت کرده است. گفتنی است، شرکت مذکور در زمینه پروژه‌های اتوماسیون، مخابرات و پروژه‌های زیست‌محیطی فعال است.
فرمانده مرزبانی ناجا اعلام کرد: در چهار ماه گذشته 14 هزار و 161 متجاوز مرزی خارجی را دستگیر کرده‌ایم که این افراد غالباً از راه دره‌ها و کوه‌ها عبور کرده‌ بودند. سردار رضایی درباره پیگیری وضعیت سرباز ربوده‌شده ایرانی به دست گروه‌های تروریستی گفت: ما پیگیری‌ها را ادامه دادیم؛ اما هنوز پاسخی داده نشده است و نتوانسته‌ایم او را برگردانیم. در سفری که به پاکستان داشتیم، من از نخست‌وزیر پاکستان این موضوع را مطالبه کردم و او هم دستور پیگیری این موضوع را داد.
یک سرمایه‌گذار عربستانی 25 تا 50 درصد سهام روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» را خرید. این نخستین سرمایه‌گذار عربستانی است که در یک روزنامه خارجی سرمایه‌گذاری می‌کند. با این اقدام سهم  «لبدوف» صاحب روسی ایندیپندنت به کمتر از 50 درصد کاهش یافت. این روزنامه الکترونیکی که از 23 بهمن 94 (12 فوریه 2016) چاپ کاغذی‌اش متوقف شد، ماهیانه بیش از 100 میلیون خواننده در سراسر جهان دارد.
بر اساس آمارهای بانک مرکزی از تراز پرداخت‌های کشور، در یک سال منتهی به فروردین ماه 96 بدهی کوتاه‌مدت ایران سه میلیارد و 203 میلیون دلار و بدهی میان‌مدت و بلندمدت پنج میلیارد و 615 میلیارد دلار است. گفتنی است، در یک سال اخیر بدهی کوتاه‌مدت یک میلیارد و 95 میلیون دلار و بدهی میان‌مدت و بلندمدت 51 میلیون دلار افزایش یافته است.
عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات جلسه صنعتگران با معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در حال حاضر، فقط ۳۰ درصد ظرفیت صنایع فعال است و سهم کارخانه‌هایی که با تمام ظرفیت کار می‌کنند، فقط پنج درصد کل کارخانه‌ها است.
وزارت دادگستری عراق اعلام کرد: ۱۸ زندانی ایرانی که در عراق محکوم شده بودند، برای گذراندن دوره محکومیت خود تحویل ایران خواهند شد. این زندانیان به زودی از طریق مرز بصره وارد کشور خواهند شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات