تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۵۲۶
پاسخ موسس پیام‌رسان معروف به یک سوء تفاهم رسانه‌ای

سیاست تلگرام درباره ایران

(روزنامه همدلي – 1396/05/02 – شماره 651 – صفحه 9)

فراگیری تلگرام در ایران،این شبکه پیام‌رسان را به یکی از مسائل مهم مورد توجه مردم ودولت‌ها تبدیل کرده است. به گونه‌ای که این پیام‌رسان در هنگام انتخابات می‌تواند به یکی از مسائل مهم دو جناح اصلی تبدیل شود. یک جناح که تبلیغات خود را بر فضای مجازی متکی کرده به شدت طرفدار رفع محدودیت‌های این حوزه است و جناح دیگر که هنوز روش‌های سنتی را می‌پسندد و از آن استفاده نمی‌کند، طرفدار ایجاد محدودیت در این‌باره است. در ماه‌های گذشته نیز دولت و برخی از نهادهای ناظر بر فضای مجازی در این باره به مجادله برخاستند. دولت به عنوان هوادار استفاده از این فضا و نهادهای نظارتی به عنوان مراجعی که خواستار کنترل بیشتر بر آن هستند در این باره مواضع خود را اعلام کرده‌اند.

در میان این مجادلات روز گذشته سوء‌تفاهمی باعث شد تا موسس تلگرام سیاست‌های این پیام‌رسان در باره ایران و البته کشورهای دیگر را اعلام کند. روز گذشته پاول دروف در کانال تلگرامی خود بیانیه ای منتشر کرد و در آن شایعه انتقال سرورهای تلگرام به ایران را کاملا تکذیب کرد.

این نامه در حالی منتشر شد که به نظر می‌رسد سوءتفاهمی در این باره رخ داده است، چرا که پیش از این، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، نیز گفته بود«انتقال سرورهای تلگرام الزامی نیست».

محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگو با رسانه ملی در مورد موضوع انتقال سرورهای شبکه تلگرام به ایران، با بیان این‌که مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای انتقال سرور سرویس‌های خارجی به ایران در راستای رونق فضای اقتصادی شبکه‌های اجتماعی داخلی صورت گرفته است، توضیح داده بود که «این مصوبه مراحل ابلاغ را طی می‌کند و تا حدود ١٠ روز آینده از سوی دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی ابلاغ خواهد شد.» به گفته او «دراین مصوبه موضوعات مربوط به انتقال سرورهای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان به ایران از جمله تلگرام، الزامی نیست بلکه ایجابی است.»

به گفته آذری جهرمی «جدای از ساماندهی وضعیت شبکه‌های پیام‌رسان در کشور، انتقال سرورهای تلگرام به ایران از بعد اقتصادی و امنیتی نیز حائز اهمیت است چراکه حجم اطلاعات عظیمی از کاربران ایرانی در اختیار این شرکت خارجی است.»

به گفته معاون وزیر ارتباطات «متاسفانه برخی ایران‌هراسی را در فضای مجازی رواج می‌دهند و این‌طور به اشتباه وانمود می‌کنند که ما با انتقال سرورهای تلگرام به ایران به دنبال دسترسی به اطلاعات شهروندان و جاسوسی هستیم.»

او با تاکید بر لزوم حفاظت از اطلاعات کشور، توضیح داده بود که «برای رسیدن به این اطمینان خاطر، مجوز مذاکره با سرویس دهنده های خارجی از جمله تلگرام را اخذ کردیم.»

به گفته او «انتقال سرورهای سرویس‌دهنده خارجی تلگرام به ایران بهبود کیفیت و کاهش قیمت و افزایش سرعت دسترسی به این سرویس را در پی خواهد داشت و از سوی دیگر نقطه قوتی برای حضور جهانی ایران خواهد بود.»

این سخنان سبب ایجاد شایعاتی مبنی بر درخواست ایران از تلگرام برای انتقال سرورهایش به داخل ایران شد.

دلایل مخالفت پاول دروف

اما پاول دروف، مدیر عامل پیام رسان تلگرام در کانال تلگرامی رسمی خود به این شایعات واکنش نشان داده و نوشته «شایعات عجیبی مبنی بر انتقال سرور تلگرام به ایران منتشر شده است. این موضوع که تلگرام به عنوان پیام‌رسانی که حریم خصوصی برای آن بسیار مهم است، سرورهای خود را به ایران منتقل کند کاملا پوچ است. این مطالب شایعه است و من برای آن دو دلیل جالب دارم که به شرح زیر است:

1- ایران و روسیه همواره قوانینی را صادر می‌کنند تا شرکت‌های اینترنتی در کشور خودشان اطلاعات را ذخیره کنند که از جمله این ادعاهای نادرست باید به موافقت اپل برای ذخیره اطلاعات کاربرانش در ایران اشاره داشت. سیاست اصلی تلگرام حفظ حریم خصوصی کاربران است و ما به همین دلیل نمی‌توانیم دستورات آنها را قبول کنیم. حتی در صورت مسدود شدن و فیلترینگ هم این کار نمی‌کنیم. در کشوری مانند چین ما حتی یک بیت از اطلاعات کاربرانمان را در اختیار آنها قرار ندادیم و به همین دلیل در چین مسدود شدیم.

2- برخی از سیاستمداران و روزنامه نگاران نسبت به سرورهای یک شرکت تصور نادرستی دارند. همراه با سرورهای شرکت که داده های خصوصی را در مکان های امن ذخیره می کنند، ارائه دهندگان اینترنت نیز ارائه ترافیک رمزگذاری شده خود را به کاربران ارائه می‌دهند و به گره های ذخیره سازی شخص ثالث (CDN) می‌رسانند که اطمینان حاصل می کند تا محتوای عمومی محبوب هر بار دو بار در سراسر جهان به کاربران برسد. اگر سرور تلگرام سرور داده ها را ذخیره کند، این اشخاص ثالث فقط اتصال بین سرور های تلگرام و کاربران آن را فراهم می‌کنند.

هرگز محل سرورهای خود را تغییر نمی‌دهیم

موسس تلگرام گفته«تمام برنامه‌های محبوب باید با ISP ها و CDN ها کار کنند تا مطمئن شوند که کاربران می توانند ترافیک خود را به روش سریع و قابل اعتماد دریافت کنند، اما بر خلاف برخی از آن‌ها، ما در تلگرام همیشه در مورد چگونگی رمزگذاری و ذخیره داده ها 100% درصد شفاف هستیم. به همین دلیل من به زودی اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی تلگرام برای کار با اشخاص ثالث مانند ارائه دهندگان CDN برای اطمینان از سرعت و امنیت کاربران خود در سراسر جهان به اشتراک خواهم گذاشت.

در هر صورت، در حالی‌که ما در حال تحقیق در مورد راه‌های بهبود قابلیت اتصال و سرعت برای کاربران خود در سطح جهانی هستیم، یک مسئله وجود دارد و آن این که ما هرگز محل سرورهای خود را تغییر نخواهیم داد همچنین سیاست حفظ حریم خصوصی ما تغییر نخواهد نکرد. علی رغم محدودیت قوانین و یا تهدید مقامات محلی، تلگرام تنها در قبال کاربران مسئول است و فقط کاربران ما می توانند خواسته‌های خودشان را به ما دیکته کنند.»

این صحبت‌ها در حالی از سوی مدیر عامل پیام‌رسان تلگرام مطرح شده است که روز گذشته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نصر الله جهانگرد در جمع خبرنگاران به اشتباه گفت که تلگرام درخواست مقامات ایرانی برای انتقال سرورهایش را به ایران پذیرفته است اما ساعتی بعد این مسئله را تصحیح کرد و خاطر نشان کرد که ما در وزارت ارتباطات در حال مذاکره با مقامات تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی برای انتقال سرور هستیم که این موضوعات توسط مدیر تلگرام طی یک توییت تکذیب شد.

تاکید رئیس‌جمهور بر حفظ حریم خصوصی

مواضع مدیر موسس تلگرام در حالی بیان شد که رئیس جمهور نیز پیش از این بر حفظ اسرار کاربران تاکید کرده است. به گفته مدیرعامل شرکت زیر ساخت «تاکید رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی حفظ حریم خصوصی مردم و دسترسی آزاد به اطلاعات است.»

آذری جهرمی گفته «باید قوانین و مقررات حضور سرویس دهنده‌های خارجی در ایران مانند سایر کشورها شفاف باشد. در این زمینه مذاکرات بنا به دستور در حال پیگیری است و امیدواریم که این اتفاق رخ دهد.»

او با بیان این‌که سیاست دولت احترام به انتخاب مردم در استفاده از شبکه‌های اجتماعی است گفته: «در صورتی که تلگرام پیشنهاد ایران را نپذیرد قانونگذار درخصوص فعالیت آن در کشور تصمیم گیری خواهد کرد.»

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=34560

ش.د9601476

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات