اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۰۳۹۹۰

تلاش دشمن برای نفوذ از دریچه اقتصاد

آنچنان که در پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران آورده شده است: «در صدر فهرست صادرکنندگان کالا به ایران در سال 1395 باز هم نام چین با صدور 10 میلیارد و 753 میلیون دلار کالا به چشم می‌خورد.
پایگاه بصیرت / معصومه درخشان
 رهبر معظم انقلاب سکاندار نظام جمهوری اسلامی با رصد کردن تحرکات دشمنان نظام اسلامی راهبردهای کشورمان را در سخنرانی‌های مختلف ایراد کرده و همه دولتمردان را به رعایت اصول خاص و پرهیز از رفتارهای تحریک‌آمیز دشمنان ملزم می‌کنند.
طی دو سال اخیر یکی از مباحث بسیار مهمی که معظم‌له بر آن تأکید و تصریح کرده و درباره آن هشدار داده‌اند، بحث نفوذ دشمن در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است .
یکی از مهم‌ترین راه‌ها و عرصه‌های نفوذ دشمنان در کشور عرصه اقتصادی است که ایشان به تکرار درباره آن هشدار داده‌اند.
هشدار رهبر معظم انقلاب درباره پروژه نفوذ زمانی بیشتر نمایان می‌شود که طی ماه‌های اخیر «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا گفته است؛ «سیاست ما در قبال ایران پس از مهار کردن توانایی‌های‌شان برای ساخت سلاح هسته‌ای، تلاش برای حمایت از افرادی در داخل ایران است که به تغییر مسالمت‌آمیز رژیم‌شان منجر می‌شود.»
دو سال پیش بود که رهبر معظم انقلاب با رصد کردن اقدامات دشمنان، بحث نفوذ در مراکز مهم و حساس تصمیم‌گیری کشور را مطرح کرده و در 25 شهریور ماه 1394 دو ماه پس از امضای توافق برجام، درباره برنامه دشمن برای نفوذ اقتصادی به کشور فرمودند: «در زمینه‌های اقتصادی چشم‌های بینای مسئولان اقتصادی بایستی باز باشد و مواظب باشند که دشمنان نفوذ اقتصادی پیدا نکنند، چون نفوذ دشمن پایه اقتصاد محکم را متزلزل می‌کند. آنجاهایی که نفوذ اقتصادی کردند، آنجاهایی که توانستند خودشان را بر اقتصاد کشورها و ملت‌ها مثل یک بختک سوار کنند، پدر آن کشورها درآمد.»
با توجه به بیانات و توصیه‌های ایشان درباره نفوذ، یکی از مهم‌ترین عرصه‌های عملیاتی کردن پروژه نفوذ بحث اقتصاد و وابسته کردن اقتصاد کشور به آنها است.
آمریکا در جایگاه دشمن درجه یک نظام جمهوری اسلامی درصدد است از وضعیت ضعیف اقتصادی در کشور به نفع خود بهره‌برداری کرده و پروژه نفوذ را به راحتی عملیاتی کند.
در این زمینه به نظر می‌رسد واردات بی‌رویه به نوعی کشور را از نظر اقتصادی وابسته می‌کند و اقتصاد واردات‌محور زمینه را برای سوء‌استفاده‌کنندگان فراهم می‌آورد.
بر اساس آمار، ۶۰ درصد میزان واردات ایران محدود به پنج کشور است و در نتیجه ما واردات متنوعی نیز نداریم و این موضوع نیز سبب می‌شود از نظر اقتصادی به کشورهای خاص محدود شویم.
آنچنان که در پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران آورده شده است: «در صدر فهرست صادرکنندگان کالا به ایران در سال 1395 باز هم نام چین با صدور 10 میلیارد و 753 میلیون دلار کالا به چشم می‌خورد.
دیگر کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران به ترتیب امارات با 6 میلیارد و 407 میلیون دلار، کره جنوبی با ۳ میلیارد و 460 میلیون دلار و ترکیه با 2 میلیارد و 738 میلیون دلار بودند. آلمان نیز با 2 میلیارد و537 میلیون دلار‌ صادرات کالا به جایگاه پنجم بسنده کرد.
در مقام مقایسه طی سال‌های اخیر هم باید گفت؛ سال 1392 ( نخستین سال فعالیت دولت یازدهم) میزان واردات ایران به 49 میلیارد و 709 میلیون دلار رسید و 41 میلیارد و 848 میلیون دلار انواع کالا صادر شد.
مقایسه واردات و صادرات کشور در سال 1392 نشان می‌دهد تراز تجاری ایران منفی ۷ میلیارد و 861 میلیون دلار بود.
در سال 1393 (سال دوم دولت یازدهم) میزان واردات ایران به ‌53 میلیارد و 569 میلیون دلار رسید و 50 میلیارد و 561 میلیون دلار انواع کالا به سایر کشورها صادر شد.
در این دوره اگرچه ارقام واردات و صادرات غیر نفتی کشور بسیار نزدیک بود، اما در نهایت کارنامه تجارت خارجی ایران با ۳ میلیارد و ۸ میلیون دلار کسری تراز تجاری بسته شد.»
حمایت نکردن از بنگاه‌های اقتصادی خرد، نبود کارگاه‌های کوچک خانگی، وابستگی شدید به اقتصاد تک‌محصولی، متکی بودن صرف بر واردات، عدم بازاریابی و عدم صادرات محصولات تولید داخل، نداشتن ارتباط با دیگر کشورها و... جزو مواردی است که به اقتصاد کشور ضربه زده است و وابستگی شدید اقتصادی را به دنبال دارد.
در صورت وابستگی کشور است که دشمن از شکاف ایجاد شده به نفع خود بهره‌برداری کرده و با استفاده از عوامل داخلی پروژه نفوذ را پیاده‌سازی می‌کند.
از سوی دیگر، اقتصاد ایران به دلیل تک‌محصولی بودن و وابستگی شدید به نفت بسیار شکننده بوده و به شدت تحت تأثیر عوامل و شاخصه‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد و نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی تأثیر مستقیمی بر شاخص‌های اقتصاد ایران دارد.
باید گفت اقتصاد ایران به یک تحول زیرساختی برای افزایش مقاومت خود در برابر تحریم‌های خارجی نیاز دارد، تحریم‌هایی که به بهانه فعالیت هسته‌ای ایران ناجوانمردانه بر بدنه اقتصاد کشورمان تحمیل شده است.
رهبر معظم انقلاب با درک این موضوعات و کاهش وابستگی به اقتصاد مبتنی بر نفت راهکار مقابله با نفوذ اقتصادی دشمن را اقتصاد مقاومتی دانسته و بر عملیاتی کردن اهداف اقتصاد مقاومتی و حضور آحاد مردم در عرصه اقتصاد تأکید می‌کنند.
به عنوان مثال اجرای طرح کارگاه‌های زودبازده و خانگی بهترین شیوه تحقق اقتصاد مقاومتی می‌تواند باشد. در چنین حالتی است که دشمنان نمی‌توانند تهدیدی برای اقتصاد ایران باشند.
تقویت بنیه اقتصادی کشور با روش‌ها و راهکارهای مختلف و با بهره از ظرفیت و موقعیت‌های منطقه‌ای ایران در عرصه بین‌الملل می‌تواند موجب تقویت اقتصاد کشور شود.
کارشناسان اقتصادی معتقدند بخشی از پروژه نفوذ در کشورها توسط طیف خاکستری در آن کشور انجام می‌شود.
به نظر می‌رسد برای عملیاتی کردن پروژه نفوذ در ایران، آمریکا بر روی گروه خاکستری سرمایه‌گذاری می‌کند؛ بنابراین دولتمردان و مسئولان کشور نباید از این طیف خاکستری جامعه غافل شوند.
--/ی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات