تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۰۴۰۶۴
چرا مهره‌های اصلی جامعه علمی ایران هدف قرار گرفته‌اند

حذف دانشمندان هسته‌ای، شليک به توان بازدارندگي بود

پایگاه بصیرت / مهدي پورصفا

(روزنامه جوان ـ 1396/05/03 ـ شماره 5145 ـ صفحه 5)

اول مرداد‌ماه سالروز شهادت داريوش رضايي‌نژاد از دانشمندان علمي كشورمان به دست مزدوران موساد بود. ترور شهيد رضايي‌نژاد در حقيقت زنجيره‌اي از ترورها بود كه به منظور ايجاد فضاي ترس در بين دانشمندان هسته‌اي كشورمان و جلوگيري از پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران صورت گرفت.

پيش از شهيد داريوش رضايي‌نژاد چند تن از دانشمندان هسته‌اي كشورمان نيز مورد سوءقصد قرار گرفتند که از آن جمله مي‌توان به ترور شهيد عليمحمدي و شهيد شهرياري اشاره كرد. همچنين فريدون عباسي از دانشمندان هسته‌اي كشورمان نيز در عمليات ترور ديگري زخمي شد كه البته بعدها به سمت رياست سازمان انرژي اتمي نيز رسيد.

در نهايت زنجيره اين ترورها به شهادت مصطفي علي‌‌روشن رسيد و پس از آن با افزايش تدابير امنيتي گسترده و همچنين تعقيب نيروهاي عمل‌كننده در اين عمليات‌هاي تروريستي از نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي اين ترورها متوقف شد، اما به راستي چنين اقدام ضدبشري چگونه از سوي نهادهاي امنيتي كشورهاي غربي و همچنين همپيمانان تروريستي آن كليد خورد و چه هدفي را دنبال مي‌كرد.

تاريخچه ترور دانشمندان كشورهاي مختلف از سوي رژيم صهيونيستي به سال‌هاي بسيار دور برمي‌گردد و تنها محدود به ايران نيست. موارد گوناگوني وجود دارد كه نشان مي‌دهد رژيم صهيونيستي براي ايجاد ارعاب در كشورهاي اسلامي و با استفاده از همكاري سرويس‌هاي غربي دست به اين كار زده است. در ليست ترور دانشمندان هسته‌اي كه به دست رژيم صهيونيستي به شهادت رسيدند، موارد گوناگوني وجود دارد كه از آن جمله مي‌توان به ترور دانشمندان مصري و عراقي اشاره كرد. زماني كه كشور عراق به دست نيروهاي امريكايي اشغال شد، بسياري از دانشمندان عراقي كه در حوزه‌هايي حساس همچون انرژي اتمي فعال بودند، به طرز مشكوكي به قتل رسيدند. براساس گزارش‌ها و مجموع اخباري که تاکنون منتشر شده است، تنها در کشور عراق بين 500 الي 600 دانشمند هسته‌اي، نظامي و شخصيت‌هاي برجسته علمي ترور شده‌اند. در همين رابطه، الجزيره در گزارشي که سال 2006 منتشر کرده است (و البته مدتي بعد از خروجي وبگاه آن حذف شد)، فاش مي‌کند که امريکا با همکاري موساد 530 دانشمند و استاد دانشگاه‌ عراقي را ترور کرده است. بنابر اين گزارش که اولين بخش آن در سال 2005 و توسط مرکز اطلاعات فلسطين فاش شد، عوامل موساد با همکاري نيروهاي امريکايي از آوريل 2003 کار شناسايي و ترور دانشمندان هسته‌اي و چهره‌هاي علمي مرتبط با برنامه نظامي اين کشور را آغاز کردند. اين گزارش که آن زمان براي رئيس‌جمهور وقت جورج بوش تهيه شده بود، از عملياتي پرده برداشت که طي آن 350 دانشمند و 200 استاد دانشگاه‌هاي عراق کشته شدند. هدف از اجراي اين ترورها، تهي‌ ساختن عراق از دانشمندان هسته‌اي و بيولوژي و اساتيد مجرب دانشگاه‌ها بود.

جالب اينجاست كه ليست بسياري از دانشمندان عراقي كه توسط سرويس‌هاي اطلاعاتي كشورهاي غربي ترور شدند، در جريان بازرسي‌هاي مكان‌هاي مشكوك توسط بازرسان آنسكام لو رفتند. مصاحبه دانشمندان عراقي با بازرسان برنامه خلع سلاح عراق سبب شناسايي آنان شد. در مورد ترورهاي دانشمندان هسته‌اي ايران نيز همين مصاحبه‌ها بود كه شناسايي و ترور آنان را توسط دستگاه‌هاي اطلاعاتي غربي و صهيونيستي فراهم كرد. علي اصغر‌سلطانيه، نماينده وقت ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در واكنش به چنين درز اطلاعاتي طي بيانيه‌اي خطاب به شوراي حكام سازمان انرژي اتمي گفت: نام دانشمندان هسته‌اي ايران که در بازرسي‌ها با آژانس همکاري دارند، توسط آژانس علني شده و در ليست قطعنامه‌هاي غيرقانوني اتحاديه اروپا و شوراي امنيت قرار گرفته است. تحريم دانشمندان هسته‌اي ايران که ثابت شد توسط امريکا و اسرائيل سازماندهي مي‌شوند و اسامي‌اي‌ که در گزارش نام برده شده هدف ترور گروه‌هاي ترور اين دو کشور و سازمان‌هاي جاسوسي قرار مي‌گيرند. همين تجربه تلخ سبب شد تا زماني كه در مذاكرات موسوم به برجام براي حل و فصل پرونده موسوم به PMD بحث مصاحبه با دانشمندان هسته‌اي پيش آيد، رهبر معظم انقلاب اسلامي به شدت در مقابل آن موضع‌گيري كردند.

ايشان در سال 94 و در جمع دانشجويان دانشگاه جامع امام حسين فرمودند: همانگونه که قبلاً هم گفته شد، اجازه هيچ‌گونه بازرسي از هيچ‌يک از مراکز نظامي و همچنين گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌اي و ساير رشته‌هاي حساس و اهانت به حريم آنها داده نخواهد شد. من اجازه نخواهم داد که بيگانگان بيايند و با دانشمندان و فرزندان عزيز و برجسته اين ملت صحبت و از آنان بازجويي کنند. دشمن‌پررو و وقيح، انتظار دارد ما اجازه دهيم آنها با دانشمندان و محققان ما درباره يک پيشرفت اساسي بومي و علمي گفت‌وگو کنند، اما مطلقاً چنين اجازه‌اي داده نخواهد شد.

چرا اسرائيل ترورهاي خود را متوقف كرد

در خصوص ترور دانشمندان هسته‌اي ايران تنها رژيم صهيونيستي نيست كه در معرض اين اتهام قرار دارد بلكه مروري بر نحوه عملكرد اين ترورها نشان مي‌دهد يك همكاري بين سرويسي در اين خصوص جريان داشته است. شايد روشن‌ترين نمونه آن را بتوان در اظهارات جان ساورز رئيس دستگاه اطلاعات خارجي بريتانيا مشاهده كرد. وي در اظهاراتي كه در آذرماه سال 89 منتشر شد، ضمن اعتراف به عمليات جاسوسي متعدد عليه ايران، در توجيه فعاليت‌هاي جاسوسي سازمان متبوع خود مدعي شده بود ديپلماسي براي متوقف کردن برنامه هسته‌اي ايران کافي نيست و بايد به فعاليت‌هاي جاسوسي و اطلاعاتي براي مقابله با ايران ادامه داد. پس از اظهارات ساورز بود كه ترور دانشمندان هسته‌اي ايران شدت گرفت و دو تن از اصلي‌ترين دانشمندان هسته‌اي ايران در يك عمليات ترور شدند، البته دستگاه اطلاعاتي رژيم صهيونيستي به صورت آشكار اين ترورها را برعهده نگرفت، اما بعدها دان راويو، نويسنده کتاب «جاسوسي عليه قيامت، جنگ‌هاي محرمانه اسرائيل» به شبكه امريكايي سي.‌بي.‌اس گفت: هرچند اسرائيل هيچ‌گاه به ترور دانشمندان ايراني اقرار نکرده است، اما موساد برنامه‌اي هفت ساله را براي ترور دانشمندان ارشد ايراني اداره کرد تا بتواند پيشرفت هسته‌اي ايران را کند. در اين مدت، دست‌کم پنج تن از دانشمندان هسته‌اي ايران ترور شدند.

چندي بعد نيز روشن شد، دولت امريكا شخصاً رژيم صهيونيستي را براي توقف اين ترورها تحت فشار قرار داده است. مهم‌ترين دليلي كه مي‌توان براي اين اقدام امريكايي‌ها ذكر كرد، اين نكته است كه دستگاه اطلاعاتي ايران تمامي تيم‌هاي دخيل در اين ترور‌ها را دستگير کرد و آنها در اعترافات خود نشانه‌اي به دست داده‌اند که ثابت مي‌کند امريکا از پروژه اسرائيل براي ترور دانشمندان هسته‌اي در ايران مطلع بوده و به آن کمک کرده است. با اين اتفاق رژيم صهيونيستي حس کرد ايران رخنه‌هايي مهم در شبکه منطقه‌اي آن به‌وجود آورده و تيم‌هاي عملياتي اصلي آن را تا درون سرزمين‌هاي اشغالي رهگيري کرده است.

همچنين ترس از اقدامات تلافي‌جويانه ايران و ديگر متحدان آن در اين امر بسيار مؤثر بوده است.

نكته‌اي كه بايد مسئولان بفهمند

ترور دانشمندان هسته‌اي ايران نشان داد كه دشمنان نظام اسلامي از هيچ اقدامي براي متوقف كردن پيشرفت علمي ايران گريزان نيستند و حتي اگر توان اين را داشته باشند، اقدام به حمله نظامي نيز خواهند كرد. تجربه چند سال اخير نشان داده تنها توان بازدارندگي ايران است كه مي‌تواند دشمنان نظام جمهوري اسلامي را از هرگونه تعدي به حوزه اقتدار ايران به خصوص در حوزه‌هاي حساس از جمله امنيت ملي باز دارد؛ نكته‌اي كه بايد مدنظر دولتمردان كنوني نيز قرار بگيرد.

http://www.javanonline.ir/fa/news/863531

ش.د9601726

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات