صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۴۱۵۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 5 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مسئولان باید جریان عظیم نیروی انقلاب را تقویت کنند و به گونه‌ای عمل نکنند که جریان انقلابی تضعیف و جریان مقابل آن در محیط‌های فرهنگی تقویت شود.(1396/5/30) www.basirat.ir

▼ حرف روز
تیم دوازدهم
رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار خود با دولت دوازدهم با تأکید بر کار تیمی در دولت فرمودند: «اعضای دولت علاوه بر اینکه در تصمیمات دولت مسئولیت مشترک دارند، باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و به صورت تیمی عمل کنند.» معظم‌له افزودند: «مسئولانی که در دولت با اقتصاد ارتباط مستقیم دارند، باید مانند یک تیم هماهنگ، تصمیم‌گیری و عمل کنند و دیگران نیز به آنها کمک نمایند.» در راستای تذکر رهبر معظم انقلاب در متن پیش‌رو به برخی از مهم‌ترین اصول کار تیمی نگاهی گذرا خواهیم داشت:
۱ـ انضباط و پیروی از قانون: در کار تیمی باید نظم وجود داشته باشد و وظایف به ‌طور منظم انجام شوند؛ یعنی کارهای محول شده باید در زمان مناسب و به شیوه‌ای درست و براساس اسناد بالادستی انجام شوند. گفتنی است، سند بالادستی‌ای که این دولت باید به آن متعهد باشد، برنامه ششم توسعه است که حدود یک سال است در حالت تعلیق نگه داشته شده است.
۲ـ آگاهی از وظایف: تیم دوازدهم باید با پرهیز از حاشیه‌ها و همچنین ورود به حوزه‌های نظریه‌پردازی در قامت یک خادم ملت مشکلات مردم را در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی حل کند.
3ـ  ارتقای تیم: ارزش هر تیمی به منابع انسانی اوست. هر یک از اعضای تیم می‌توانند سبب افزایش کیفیت کار کل تیم شوند. کسی که بتواند سطح عملکرد تیم را بالا ببرد و بر توان و ظرفیت اعضای تیم بیفزاید، قابل ‌ستایش است؛ اما در این میان برخی‌ها به دنبال وارد کردن افراد طرفدار فتنه به تیم یکدست دولت هستند تا با رفتارهای رسانه‌ای کل اهداف دولت را زیر سؤال ببرند. از آنجایی که رهبر معظم انقلاب تأکیدات فراوانی بر ضرورت جلوگیری از حضور فتنه‌گران در مسئولیت‌های کلان کشور دارند، دولت باید برای موفقیت خود ورود فتنه‌گران را به هر مسئولیتی خط قرمز اعلام کند.
در نهایت این نکته قابل طرح است که دولت دوازدهم باید در کار تیمی با پرهیز از غرق شدن دوباره در شعارها و دمیدن در بوق‌های تبلیغاتی، بر ظرفیت‌های درون‌زای جامعه خودمان تأکید داشته باشد تا ضمن کاهش وابستگی به بازارها و قدرت‌های جهانی، قدرت ملی کشورمان در چشم‌انداز بیرونی از شکوه و عظمت خاصی برخوردار شود.

▼ گزارش روز
انتقاد غیر مستقیم
کابینه دور از انتظار حسن روحانی برای اصلاح‌طلبان و به دنبال آن رأی بالای مجلس دهم به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور در حالی که جریان اصلاحات مدعی در دست داشتن اکثریت خانه ملت بود، برای این جریان  بسیار ناامیدکننده و شوک‌آور بوده است، تا آنجا که روزنامه‌های اصلاح‌طلب از لزوم بازسازی سازوکارها در این جریان سخن به میان آورده‌اند و انتقادات باورنکردنی را نسبت به نیروهای خود، به ویژه اعضای فراکسیون امید مطرح کرده‌اند که در آخرین نمونه از این اظهارات، جلال جلالی‌زاده از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و از فعالان اصلاح‌طلب، در شماره اخیر نشریه «صدا» نزدیک به کارگزاران طی یادداشتی با انتقاد از عملکرد فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی می‌نویسد: «یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که فراکسیون امید دارد، نداشتن یک شخص کاریزماتیک است که برای اعضای فراکسیون محوریت داشته باشد و اعضا به نظر او اهمیت دهند. اگر از افرادی مانند آقای عارف در لیست استفاده شده، بیشتر به خاطر پشتوانه‌های قبلی و گذشته ایشان بوده است، وگرنه در مدتی که در مجلس بودند عملکرد قابل قبولی نداشتند.» انتقاد تند و طرح این موضوع که عارف کاریزما و توانایی اداره فراکسیون امید را ندارد، زمانی بیشتر معنا می‌یابد که نزدیکی رئیس فراکسیون امید با رئیس دولت اصلاحات و حضور وی در شورای سیاست‌گذاری اصلاحات را در نظر داشته باشیم؛ دو موضوعی که می‌تواند دامنه اعتراضات را از شخص عارف فراتر برده و به سیاست‌گذاری‌های رئیس دولت اصلاحات تعمیم دهد تا مشخص شود اعتراض به عارف، انتقاد و حمله غیر مستقیم به رئیس دولت‌های هفتم و هشتم است. مسئله‌ای که پیشتر نیز برخی افراد با به کار بردن عباراتی، چون پدرخوانده‌های اصلاحات، تصمیم‌گیری افرادی معدود، مدیریت شخص‌محور به جای خرد جمعی و... آن را مطرح کرده بودند؛ اما انگار اتفاقات اخیر آرام آرام تعارفات را از بین برده و نقطه آغاز تغییر در این جریان خواهد بود.

▼ اخبار ویژه
اصلاح‌طلبان پرنسیب ندارند!
«کاوه آهنگری» از فعالان اپوزیسیون که با تلویزیون ماهواره‌ای «من و تو» همکاری دارد، در صفحه شخصی خود نوشت: «اصلاح‌طلبان در مقابل اصولگرایان عملاً فاقد اصول و پرنسیب هستند. به‌ عنوان کسی که در اوج جنبش دانشجویی در ایران حضور داشته‌ام، بر این باورم که جناح اقتدارگرا [اصولگرا] دارای صداقت نظری و عملی منحصر به خودش بوده و هست؛ ولی در مقابل جناح اصلاح‌طلب فاقد اصول است.» وی ضمن ابراز ناخرسندی از ترکیب کابینه جدید، اضافه کرد: «اصلاح‌طلبان که در کمپین انتخابات به ارزش‌های جهان‌شمول و حقوق فرهنگی ـ هویتی تکیه می‌کنند تا رأی بیاورند، چرا بعد از انتخابات و رونمایی از لیست کابینه و در طول چهار سال زمامداری آقای روحانی سکوت برمی‌گزینند؟... تکلیف وعده و وعیدهای مطرح گشته در انتخابات چیست؟»

ژن خوب، مسئولیت خوب!
شنیده شده است «حمیدرضا عارف» قرار است به هیئت‌مدیره‌ شرکت «دارو پخش»، زیرمجموعه‌ شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) منصوب شود. شستا، زیرمجموعه‌ سازمان تأمین اجتماعی، بزرگ‌ترین مجموعه زیر نظر وزارت رفاه است. گفتنی است، یک ماه پیش، اظهارنظر پسر عارف در یک مصاحبه درباره‌ چگونگی فعالیت‌های اقتصادی و ارتقای تحصیلی و کاری به جنجال تبدیل شد. او «ژن خوب» را عامل موفقیت خود دانسته بود.

▼ اخبار
1ـ گزارشی از حال و هوای سران فتنه

روزنامه «صبح نو» با انتشار گزارشی با عنوان «هتل اختر» روایتی از شرایط محصوران ارائه داده است. در این مطلب آمده است، محصوران می‌توانند به اقصی نقاط ایران سفر کنند و کروبی تا کنون به کرج، قم، کاشان و شمال سفر کرده و موسوی هم عید سال ۹۳ را در ویلایی در شمال گذرانده است. همچنین به تفریحاتی چون استخر در مجموعه انقلاب و رستوران‌گردی هم اشاره شده که محصوران از آن برخوردارند. در بخشی از این گزارش به برخی از مسائل و اتفاقات رخ داده در دوران حصر اشاره شده و آمده است: «موسوی از محافظان می‌خواست هر سه‌ وعده برای او نان تازه تهیه کنند که این مسئله با مخالفت آنها روبه‌رو شد و به او گفته شد می‌تواند خود شخصاً به نانوایی مراجعه کند. موسوی پس از آن چند روزی اعتصاب کرد و سپس مجبور شد که بپذیرد یکی از نزدیکانش خریدهای منزل را انجام دهد؛ همچنین می‌توان به حضور زهرا رهنورد در بانک برای دریافت حقوقش اشاره کرد که تصاویر آن در رسانه‌ها منتشر شد.»

2ـ خروج از برجام آمریکا را منزوی می‌کند
«ارنست مونیز» وزیر سابق انرژی آمریکا بار دیگر نسبت به پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هشدار داد و گفت: واشنگتن با چنین کاری خود را در جهان منزوی می‌کند. وی در بخشی از مصاحبه‌ای که در پایگاه «بلومبرگ» منتشر شد، در پاسخ به این پرسش که آیا اوضاع درباره برجام آنطور که او امیدوار بوده، پیش رفته است، گفت: «از این منظر که اطلاعاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرده، از پایبندی کامل [ایران] حکایت دارد، بله. این چیزی است که امیدوار بودیم اتفاق بیفتد و افتاد.» وزیر سابق انرژی آمریکا افزود: «خروج از برجام به طرز مضحکی ایالات متحده را منزوی خواهد کرد؛ چرا که تا وقتی ایران [به برجام] پایبند باشد، اروپایی‌ها و دیگران به تعامل با ایران ادامه خواهند داد و این توجیه را که ایران از اجرای یک یا چند بند [توافق] سر باز کند، نخواهند پذیرفت.»

3ـ کسری 280 هزار میلیارد تومانی بودجه سال 96
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «از لایحه تا قانون» به وضعیت بودجه سال 96 پرداخته است. در چکیده این گزارش‌ آمده است: بودجه کل کشور متشکل از بودجه عمومی دولت و بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه سال 1396 مبلغ 849/10 هزار میلیارد ریال بود که با تغییرات مجلس با شش درصد افزایش به 524/11 هزار میلیارد ریال رسیده است. منابع و مصارف عمومی نیز در لایحه مبلغ 200/3 هزار میلیارد ریال بود که با تغییرات مجلس با هشت درصد افزایش به 467/3 هزار میلیارد ریال رسیده است. در پایان گزارش نیز تأکید شده است، اگر منابع عمومی دولت در سال جاری که در حدود 187/3 هزار میلیارد ریال است، محقق شود، در مقایسه با رقم مصوب حدود 280 هزار میلیارد ریال کسر منابع خواهیم داشت.

4ـ ابقای اسد شکستی فاحش برای رژیم صهیونیستی
هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» در تحلیلی درباره تحرکات دیپلماتیک هفته گذشته و سفر هیئت بلندپایه رژیم صهیونیستی به روسیه و رایزنی با مقامات بلندپایه این کشور نوشت: بیشتر ناظران اسرائیلی باور نداشتند که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بتواند در قدرت بماند؛ اما امروز اسرائیل نه تنها با سوریه‌ای که هنوز تحت رهبری اسد است، بلکه با یک سوریه تحت نفوذ ایران و با حمایت مدام روسیه مواجه است. این نشریه در پایان نوشت: با این الگو و با توجه به حوزه نفوذ در حال گسترش ایران، طراحان اسرائیلی شب‌ها نیز مجبورند بیدار بمانند؛ به نظر می‌رسد اسرائیل گزینه‌های بسیار کمی را برای تغییر این وضعیت در اختیار دارد. «یعیر لاپید» رئیس حزب «عاتید» اسرائیل هم وضعیت فعلی را «شکست فاحش سیاست خارجی اسرائیل» نامید.

▼ اخبار کوتاه
سردار شیرازی، رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا در مراسم تودیع و معارفه فرمانده کل ارتش گفت: رهبر معظم انقلاب در روز ٣١ مرداد خطاب به سرلشکر صالحی فرمودند که «من به معنای واقعی کلمه از ته دل از شما تشکر می‌کنم برای اینکه شما در این چند سال، تدین، تعهد، امانت، دلسوزی و پاکی از خودتان به نحو کامل نشان دادید. خدا را شاکر هستم که شما پاک آمدید و پاک دارید از ارتش می‌روید، خدا ان‌شاءالله شما را حفظ کند.» گفتنی است، چندی پیش رهبر معظم انقلاب طی حکمی سیدعبدالرحیم موسوی را به سمت فرمانده کل ارتش جمهور اسلامی ایران منصوب کردند.
روزنامه جام جم در گزارشی نوشت: مراکز آماری دولت، تعداد بیکاران را سه میلیون نفر اعلام می‌کنند؛ حال آنکه این رقم بالای شش میلیون نفر است؛ اما دولت، یک ساعت کار در هفته را نیز جزء آمار اشتغال حساب می‌کند. بر اساس شیوه دولت، هر فرد که یک ساعت در هفته کار کند، شاغل محسوب می‌شود. از سوی دیگر، بیکار فقط شامل حال افرادی می‌شود که از سه هفته پیش از آمارگیری جویای کار بوده‌اند!
روزنامه لوبس فرانسه نوشت: گرایش‌های مدنی در جوامع شهری فرانسه برای جداسازی جنسی در اماکن عمومی افزایش یافته است. در نگاه به بدنه جامعه فرانسه دیده می‌شود که اماکن ویژه و خصوصی زنانه در این کشور در حال افزایش است. این روزنامه تصریح کرد: هم اکنون در فرانسه 152 آموزشگاه ویژه دختران و پسران وجود دارد که مدیران آنها جداسازی دختران و پسران را یکی از عوامل موفقیت بیشتر دانش‌آموزان ذکر کرده‌اند.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از برگزاری مراسم معارفه خود در واکنش به درخواست‌های متعدد خبرنگاران و پرسش‌های آنها، گفت: با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه‌های متنوعی دارد و باید بررسی‌ها و مطالعه لازم درباره آنها انجام دهم، یک ماه به من فرصت دهید تا این بررسی‌ها را انجام دهم؛ ان‌شاءالله پس از این فاصله زمانی در خدمت اصحاب رسانه و نمایندگان افکار عمومی هستم.
یدالله طاهرنژاد، فعال اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشته است: «رئیس‌جمهور و همکاران او در دولت باید با تعاملی همه‌جانبه مشکلات کشور را حل‌وفصل کرده تا دولت کمتر وارد حاشیه شود و با حرکت بیشتر در متن، روند فعالیت خود را با سرعت و کیفیت بیشتری ادامه دهند. در صورت تحقق وعده‌های روحانی شاهد امتداد جریان اصلاحات خواهیم بود؛ در غیر این صورت جریان آلترناتیو اصلاحات عرصه را در دست خواهد گرفت.»


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات