صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۴۶۹۴

از ایران مقتدر تا ادعای امارات

1ـ روسیه مقتدر در کنار ایران مستقل می‌تواند اثرگذار باشد
سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده کل قوا گفت: ما هرگز آزمایش‌های موشکی خود را تعطیل نکردیم و هر رزمایش و هر گونه آزمایشی که در این زمینه لازم داشتیم، انجام داده‌ایم. وی افزود: ما امروز توانایی قرار دادن ماهواره در مدار و نگه داشتن آن و ارتباط با آن را پیدا کرده‌ایم و هیچ مشکل تکنولوژیکی برای استفاده از ماهواره‌های 50 کیلویی و قرار دادن آن در مدار تا ارتفاع 250 کیلومتری را نداریم و الآن هم می‌توانیم ماهواره‌هایی با وزن 250 تا 300 کیلو را در مدار 500 کیلومتری قرار دهیم. وزیر سابق دفاع درباره همه‌پرسی در کردستان عراق نیز اظهار داشت: هیچ‌کس کردستان مستقل را به تنهایی نمی‌خواهد. اگر کردها عاقل باشند، خودشان دنبال استقلال نمی‌روند. بارزانی با این حرف‌ها دنبال امتیازگیری از دولت مرکزی است؛ چون می‌داند در بین خود کردها هم یکصدایی برای استقلال نیست. وی تصریح کرد: روسیه مقتدر در کنار ایران مستقل می‌تواند اثرگذار باشد. به نظر نمی‌رسد، روس‌ها در سوریه بدون ما بتوانند کاری انجام دهند.

2ـ ترامپ چه سناریویی برای برجام در سر دارد؟!
«جو مک مونیگل» مسئول مؤسسه «هدج» معتقد است، ترامپ در 15 اکتبر پایبند نبودن ایران به برجام را اعلام خواهد کرد و پس از آن منتظر خواهد ماند تا فشار بر طرف‌های دیگر این توافق وارد آید. به عقیده وی، این فشار منجر خواهد شد تا ترامپ به خواسته خود، یعنی مذاکره مجدد درباره توافق دست یابد؛ اما این اتفاق به ‌هیچ‌ وجه نخواهد افتاد و مذاکره مجددی برای توافق هسته‌ای در میان نخواهد بود و در نتیجه تحریم‌ها تا اواخر سال میلادی جاری یا اوایل سال آینده بار دیگر به جریان خواهد افتاد. وی اضافه می‌کند: از آنجایی‌ که شرکت‌های خدماتی مالی بین‌المللی تعاملات بسیاری با واحد پولی آمریکا دارند، احتمالاً از این تحریم‌ها مجدد تبعیت می‌کنند؛ اما شرکت‌های بزرگ انرژی این تحریم‌ها را نادیده خواهند گرفت تا زمانی که آمریکا بتواند پشتیبانی بین‌المللی وسیعی برای تحریم‌های خود پیدا کند.

3ـ وزیر خارجه امارات هم ایران را به نقض برجام متهم کرد!
پس از عادل الجبیر، وزیر خارجه رژیم ‌سعودی، «شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان»، وزیر خارجه امارات نیز  ایران را به نقض «روح و متن» توافق هسته‌ای (برجام) متهم کرد. وزیر خارجه امارات مدعی شد: «دو سال از توافق هسته‌ای ایران می‌گذرد و هیچ نشانه‌ای از تغییر در رفتارهای خصمانه این کشور دیده نمی‌شود.» وی اضافه کرد: «ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه داده و روح و متن توافق را نقض می‌کند. بنابراین ما از نظارت‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران و بررسی‌ مجدد این توافق و مفاد آن حمایت می‌کنیم.» اظهارات وزیر خارجه امارات در حالی مطرح شده است که نشانه‌ها حاکی است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد در گزارش بعدی خود به کنگره کشورش اعلام کند که ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 پایبند نبوده است.

4ـ عارف نظر شخصی خود را بیان کرده است
محمد عطریانفر، فعال سیاسی و از چهره‌های نزدیک به کارگزاران سازندگی درباره اظهارنظر اخیر محمدرضا عارف مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات 98 با جریان اعتدال و حامیان دولت ائتلاف نمی‌کنند، اظهار داشت: آقای عارف اظهارنظر شخصی خود را بیان کرده است و حتی خودشان هم گفته‌اند که نظر شخصی‌شان است. وی ادامه داد: درباره وضعیت مشارکت در انتخابات 98 از الآن نمی‌توان قضاوت کرد، سخن گفتن در این باره بسیار زود است، چرا که سابقه انتخابات‌ها در کشور ما نشان می‌دهد همواره کمتر از شش ماه یا یک سال مانده به برگزاری انتخابات، تکلیف احزاب سیاسی و جبهه‌های متعلق به آنان مشخص‌تر می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات