تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۵۴۶۴
درخواست شوراي عالي اصلاح‌طلبان از مردم:

به تمام كانديداهاي ليست راي دهيد

(روزنامه اعتماد – 1394/11/28 – شماره 3468 – صفحه 11)

اصلاح‌طلبان و حاميان دولت ليست انتخاباتي خود را منتشر كردند؛ ليستي كه بر اساس بضاعت موجود و منطبق بر كانديداهاي مجوز گرفته از شوراي نگهبان بسته شده است. شايد در كنار چهره‌هاي نام آشناي اصلاحات اسامي كانديداهايي گمنام ديده شود اما مهم‌تر از اين نام‌ها، رسمي است كه عقلاي گفتمان اصلاحات و اعتدال در پيش گرفته‌اند. رسمي كه مختصات و مشخصات ائتلاف عقلا در انتخابات ٩٢ را دارد. حالا اصلاح‌طلبان و حاميان دولت با همان نقشه راه «همه با هم» و با ليست انتخاباتي خود نيت كرده‌اند تا «گام دوم» را همچون گام اول محكم، با صلابت و با اقتدار بردارند. هدف در اين ميان چيزي نيست جز «تشكيل مجلسي اعتدالي و با كمترين چهره‌هاي افراطي.» اين هدف همان چيزي است كه اكثريت ايرانيان در انتخابات رياست‌جمهوري ٩٢ به آن راي دادند. ليست ٣٠ نفره تهران با حضور چهره‌هاي اصلاح‌طلب، حامي دولت و افراد نزديك به علي لاريجاني يك نخ تسبيح مشخص دارد آن هم مشابهت‌هاي سياسي اين چهره‌ها براي مقابله با طرفداران كلبي مسلكي سياسي و افراطي‌هاست.

اين ليست نمادي از بلوغ سياسي اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان است. اين فهرست نماد هويت اصلاحات است. هويتي كه حالا حاملانش به اين بلوغ رسيده‌اند تا پس از خلق حماسه سياسي در خرداد ٩٢ و اجماع بر سر كانديداتوري حسن روحاني همواره با ترجيح منافع ملي بر منافع جرياني دست به انتخاب‌هاي حساسي بزنند. ادراك صحيح از وضعيت موجود باعث شد تا عقلاي اين دو جريان سياسي بر سر هدف مشترك به وحدت انتخاباتي برسند. اتحاد و ائتلافي كه بي‌ترديد خواب آشفته افراطي‌ها را آشفته‌تر از قبل خواهد ساخت. البته هر چند عقلاي اصلاحات و اعتدال با اين اقدام خود راه سخت تهيه ليست انتخاباتي ٣٠ نفره تهران را به اتمام رسانده‌اند اما اين پايان كار نيست.

تا ٧ اسفند و روز برگزاري انتخابات تنها ٩ روز ديگر باقي است. ٩ روزي كه مي‌تواند هر روزش بر سبد راي ائتلاف انتخاباتي عقلا بيفزايد. بازيگران سياسي اصلاحات و اعتدال كار خودشان را كردند. حالا نوبت به هواداران اين دو جريان است كه براي افراط‌زدايي، نيت و اراده‌شان را پاي صندوق‌هاي راي نشان دهند و باور داشته باشند كه هر راي مي‌تواند كاري كند كارستان. همين بود كه عصر روز گذشته و پس از رونمايي از فهرست انتخاباتي شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح طلبان طي بيانيه اي از همه هواداران اصلاحات و اعتدال درخواست كرد تا به اين ليست به طور كامل راي بدهند.

شوراي عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان شب گذشته پس از رونمايي از فهرست ٣٠ نفره كانديداهاي ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان بيانيه‌اي صادر كرد. متن اين بيانيه به شرح زير است: بار ديگر شكوه ايمان، دلبستگي به آرمان‌هاي اصيل انقلاب اسلامي، سربلندي ميهن، استقلال وآزادي و جمهوري اسلامي در حضور حماسي مردم در راهپيمايي روز ٢٢ بهمن به منصه ظهور رسيد تا جهانيان بدانند ايراني كه به بركت انقلاب اسلامي بر سرنوشت خود حاكم شده است و راه و رسم مردم‌سالاري ديني را با تمام توان مي‌آزمايد، همچنان در صحنه است و اينك در آستانه دو انتخاب مهم مي‌كوشد تا نقش ممتاز خود را در تقويت پايه‌هاي مردم‌سالاري و اصلاح امور و تامين آرمان‌هاي اصيل خود كه در انقلابش متبلور بود، ايفا كند. جبهه متحد اصلاحات نيز در كنار ساير جريان‌ها و تشكل‌هاي وفادار به اصل نظام و پايبند به قانون اساسي مفتخر است كه با وجود همه مشكلات به رسالت سنگين خود عمل كند. شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كند با اميد و همگرايي پس از انتخابات ٩٢ كه با ائتلاف نيروهاي اعتدالگرا منجر به روي كارآمدن دولت تدبير و اميد شد، گام دوم را در انتخابات مجلس شوراي اسلامي محكم بردارد.

آنچه تا كنون به دست آمده، بر اساس همدلي، انسجام و تقديري است كه همه جريان‌ها و تشكل‌هاي سياسي و شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي آزادي خواه، استقلال‌طلب و پيشرفت خواه بر آن تاكيد داشته و واقع بينانه ثبات، امنيت و پيشرفت همه‌جانبه كشور را در نظر دارند؛ راهي كه آغاز شده و ادامه خواهد يافت. راهي كه اكنون در آستانه انتخابات منجر به تشكيل شوراي عالي سياستگذاري شد. طبيعي است كه انتظار جامعه و نيز وظيفه ما تنظيم و ارايه فهرستي مناسب است تا در تهران، شهرستان‌ها و نقاط مختلف كشور كه دلبستگي خود را به انقلاب، اصلاحات و دولت نشان داده‌اند، كمك كند و آراي خود راسنجيده‌تر به صندوق‌ها بيندازند. در شهرستان‌ها اين وظيفه به عهده جمع‌هاي منسجمي است كه با تشخيص خود برپايه ملاك‌ها و موازيني كه دقيقا تعيين شده است، افراد يا فهرست‌هاي مورد نظر را معرفي خواهند كرد كه تاييد مركز را نيز خواهد داشت. آنچه موجب تاسف شد، حذف بسياري از چهره‌هاي شايسته و كاردان عمدتا محرم و اصلاح‌طلب يا طرفدار دولت بود و اين امر دايره گزينش‌هاي مردم را محدودتر كرده است.

ولي درعين حال جز در برخي حوزه‌ها، به ياري خداوند، افراد و شخصيت‌هاي شايسته يا قابل قبول كم نبوده و نيستند. شوراي عالي سياستگذاري كوشيد تا با تعيين شاخص‌هاي دقيق و علمي، ضابطه را به جاي رابطه قرار دهد. بايد گفت كه در برخي حوزه‌ها تعداد داوطلبان تاييد صلاحيت شده، بيش از تعداد مورد نياز براي مجلس بود. شورا نيز با سعه صدر نيروهاي شايسته را فراتر از تشكل‌هاي رسمي، گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب كه همگي مورد تاييد قرار گرفتند، انتخاب كرده است. از جمله ملاك‌ها، به سود مجلسي بود كه مخالف دولت در انجام وظايف خود و مخالف با شعارهاي اصلي رياست‌جمهوري نباشد. البته در شاخص‌ها حد نصابي از گرايش فكري، سياسي و رعايت آرمان‌هاي اصيل انقلاب و اصول اصلاح‌طلبي مورد نظر بود. رعايت جانب دولت اعتدال، كارداني، تخصص، شجاعت در روبه‌رو شدن با مشكلات بيروني و دروني و به ويژه حضور بيشتر زنان و جوانان از جمله ضوابط بوده است.

در اينجا لازم است: نخست، از همه تشكل‌ها، احزاب، جريان‌ها و شخصيت‌هايي كه خدمت به ميهن و خير ملت را بر خواسته‌هاي جرياني و گروهي ترجيح دادند و بي‌هيچ سهم‌خواهي به آنچه، جمع به آن رسيده است، تمكين كردند و حق اتحاد و انسجام را بزرگوارانه به جا آورده‌اند، صميمانه تشكر كنيم. دوم، كم نيستند عزيزان شايسته كه بايد براي خدمت مورد توجه قرارگيرند ولي براساس موازين و ملاحظاتي كه به برخي از آنها اشاره شد، از وجود آنان محروم مانديم. اين امر به هيچ‌وجه چيزي از بزرگي و شايستگي آنان نمي‌كاهد. مطمئن هستيم كه اين عزيزان نيز با درك موقعيت خطير و الزام كه ائتلاف و اتحاد ايجاب مي‌كند، هيچ‌گاه دلخور نخواهند شد و به تشخيص ضابطه‌هاي تعيين‌شده جمعي احترام مي‌گذارند. سوم، از مردم شريف مي‌خواهيم كه با شور و دلگرمي به پاي صندوق‌هاي راي بروند و در حوزه‌هايي كه بيش از يك نماينده براي مجلس در نظر است (ازجمله تهران) به افراد و فهرست راي بدهند كه يك راي مي‌تواند تعيين‌كننده باشد.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=37799

ش.د9406063

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات