(روزنامه همدلي ـ 1395/06/01 ـ شماره 398 ـ صفحه 3)
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان و مغایرت آن با اصل 146 قانون اساسی گفت: اصل 146 استقرار هرگونه پایگاه نظامی در کشور حتی برای استفاده صلحآمیز را ممنوع کرده است؛ حال اینکه استفاده از پایگاه هوایی نوژه برای عبور هواپیما و سوختگیری است و این موضوع با اصل 146 مغایرتی ندارد. وی توضیح داد: اصل 146 استقرار و دادن پایگاه به بیگانگان را ممنوع کرده که در اینجا بحثی برای دادن پایگاه و استقرار مطرح نیست؛ بلکه موضوع در حد سوختدادن آن هم در چارچوب همکاریهای چهار جانبه جمهوری اسلامی ایران، عراق، روسیه و سوریه است؛ توافقی که مبتنی بر منافع و امنیت جمهوری اسلامی است. بروجردی ادامه داد: در واقع روسیه از حریم هوایی ایران برای مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق استفاده میکند؛ به این دلیل که در یک سال گذشته همکاری چهارجانبه بین چهار کشور منعقد شد، به همین دلیل ما اتاق مشورت مشترکی در دمشق و بغداد داریم و در این چارچوب توافقات متعددی اجرا شده که یکی از اینها استفاده از حریم هوایی پایگاه نوژه است.به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، استفاده از حریم هوایی و پایگاه نوژه مدتی است که انجام میشود، اما اخیرا علنی شده است. وی در پاسخ به انتقادات برخی در مورد استفاده روسیه از پایگاه نوژه همدان و وجود این تضمین که درصورت لزوم روسیه نیز حریم هواییاش را در اختیار ایران قرار دهد، گفت: استفاده از پایگاه و حریم هوایی در چارچوب توافق چهار جانبه است و این اقدامات صورت میگیرد، ما طبیعتا آن طرف روسیه کاری نداریم که بخواهیم بجنگیم. این توافق چهار جانبه است و بر اساس آن روسیه با سرمایهگذاری انجام شده نیرو و هواپیما و هلیکوپتر از دست داده است. بروجردی ادامه داد: روسیه عملا این سرمایهگذاری را برای مبارزه با پدیده شوم تروریسم انجام داده است؛ مبارزهای که برای ما، عراق و سوریه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. این اشتراک منافعی است که پایه آن امنیت ملی این چهار کشور است و به نظر میرسد هیچگونه تعارضی ندارد.
فلاحتپیشه: نماینده حق اظهار نظر در همه امور را دارد
با این حال این اختلافنظرها پایان نیافته است. فلاحتپیشه از بررسی همکاری نظامی ایران و روسیه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خبر داده است. او همچنین روز گذشته از نگرانیهای خود نسبت به روسیه سخن گفت. این عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات حسین دهقان وزیر دفاع در خصوص استقرار بمب افکنهای سوخو-۳۴ روس در پایگاه شهید نوژه همدان و اینکه این مساله در حوزه تصمیم گیریهای شورای عالی امنیت ملی است نه مجلس، گفت: طبق قانون اساسی نمایندگان مجلس حق اظهار نظر در تمام امور داخلی و خارجی کشور را دارند. فلاحتپیشه اضافه کرد: به ایشان در این خصوص تذکر دادهایم و دوباره این تذکر مطرح خواهد شد چرا که وزیر دفاع حتما باید شان و جایگاه مجلس را حفظ کند.این نماینده مجلس به ایلنا گفت: با یک تشر نظامی نمیشود مجلس را ساکت کرد. به هر حال در موقعیت به وجود آمده نسبت به همکاری ایران و روسیه دغدغههایی وجود دارد. تذکر نسبت به همکاریهای نظامی با روسیه تذکری مبتنی بر خسارتها با پشتوانههای تاریخی است. این نماینده مجلس یادآور شد: یک زمانی روسها خط آتشی در بغداد ایجاد کرده بودند که معروف بود به بزرگترین خط آتش تدافعی هوایی. ولی در سال ۱۹۹۱ و بعد از آن در ۲۰۰۳ روسها اطلاعات کامل را در این رابطه در اختیار آمریکاییها قرار دادند تا آمریکاییها از این خط آتش بگذرند و بغداد را بمباران کنند و در حقیقت هوای بغداد را در اختیار آمریکا قرار دادند. فلاحتپیشه با اشاره به اینکه مناسبات روسیه و آمریکا از زمان بحران کریمه تا حدودی به هم خورده است اما به هیچ وجه فضای رقابت بین آمریکا و روسیه شبیه به فضای رقابت دهه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ نیست، گفت: در آن زمان روسیه یک ابر قدرت بود؛ ولی بلافاصله بعد از یک سال بسیاری از اطلاعات روسها توسط دستگاههای مختلف رسمی و غیررسمی روسی در اختیار آمریکاییها قرار گرفت.
بومی بودن سامانه دفاعی بومی افتخار کشور است
او تاکید کرد: افتخار ایران همیشه این بوده که سامانه دفاعیاش یک سامانه بومی است. در شرایط کنونی دغدغه این است که آیا اقدامات صیانتی لازم در قبال در اختیار قراردادن آسمان ایران و پایگاههای نظامی کشورمان به روسها صورت گرفته یا نه. فلاحتپیشه خاطرنشان کرد: متاسفانه وزیر دفاع و دیگر مسئولان به جای پاسخ به این سوال تنها نوعی موضعگیریهای تشر گونه را اتخاذ میکنند که این موضعگیریها به هیچ وجه از بین برنده سوال و دغدغه نیست.
80درصد بمبهای عراق روسی بود
او با بیان اینکه من نماینده شهری هستم که این شهر در طول جنگ ایران و عراق هزار بمب و موشک در آن منفجر شد که ۸۰درصد این بمبها و موشک توسط هواپیماهای روسی یا موشکهای روسی به عراق داده شده بود، گفت: هنوز زخمهای تجهیزات روسی بر پیکره این مملکت است و بنابراین در چنین شرایطی جا دارد که این سوالات حتما پاسخ داده شود. وی اضافه کرد: روسها در سال ۱۹۹۴ به طرح مشارکت برای صلح ناتو پیوستند و طبق این طرح اطلاعات نظامی و غیره را در اختیار کشورهای غربی قرار دادند . این تازه بخشی از مناسبات نظامی روسها با غرب است.
به جای همکاری با مجلس موضعگیری شد
او با بیان اینکه باید از تصمیم گیرندگان پرسید چه دلیلی دارد که این امر صورت بگیرد؟ و اگر چنین کاری هم صورت گرفته و دارای توجیه است؛ چه دلیل دارد مجلس در جریان امر قرار نگیرد؟ تاکید کرد: هرچند موضوع تروریسم و مسائلی مثل سوریه و یمن برای ما حائز اهمیت است ولی من معتقدم امنیت ملی جمهوری اسلامی و مولفههای امنیتی آن بسیار با اهمیتتر از مسائلی مثل سوریه و یمن است. فلاحتپیشه با اشاره به اینکه در همه کشورها در شرایط مشابه قبل از اتخاذ تصمیماتی این چنینی نمایندگان مردم طرف مشورت تصمیم گیرندگان قرار میگیرند تا از هزینههای اتخاذ چنین تصمیمات حیاتی کاسته شود، گفت: البته این موضوع نیازی به رفراندوم ندارد اما حداقل این است که جزئیات در اختیار نمایندگان مجلس گذاشته شود. من معتقدم با این موضوع برخورد خوبی نشد؛ یعنی به جای اینکه به سوالات و دغدغهها پاسخ داده شود ما شاهد موضع گیریها بودیم.
او تاکید کرد: وزیر دفاع را به بندهای مختلف قانون ارجاع میدهم. در بند ۱۷۶ قانون اساسی تاکید شده که شورا دارای وظایفی است نه اختیارات. به هر حال در همین قالب مباحث جدی مطرح است. فلاحتپیشه با اشاره به تذکر هفته گذشته خود در همین رابطه در مجلس گفت: من در تذکرم به رئیس مجلس هم گفتم که در کوران حوادثی که ایران مظلومانه پشت سر گذاشته روسها همواره نقش مخالف داشتهاند. در ایام جنگ بیشتر ایرانیان توسط سلاحهای روسی به شهادت رسیدند. در ایام تحریم روسها به ۷قطعنامه تحریمی علیه ایران و یک قطعنامه خارج کردن پرونده ایران از شورای حکام و وارد شدن به شورای امنیت رای دادند و با تحریمها همکاری کردند پس ما به دلایل تاریخی دغدغه داریم. او خاطرنشان کرد: وزیر دفاع به گونهای صحبت کرد که انگار همکاری صورت گرفته ولی ربطی به مجلس ندارد. بعد اعلام کردند اگر قرار باشد پایگاههای دیگری را هم در اختیار آنها قرار دهیم آن را به بحث میگذاریم.
تفسیر استفاده از پایگاه متفاوت است
فلاحتپیشه با اشاره به تکذیب استفاده روسها از پایگاه هوایی ایران در پاسخ به تذکر او در مجلس گفت: البته لاریجانی تکذیب نکرد، گفت پایگاه خارجی را در اختیار روسها قرار ندادیم بلکه استفاده از پایگاه را در اختیار آنها قرار دادیم؛ ولی واقعیت این است که همین بعد فنی قضیه هم جای بحث دارد. تفسیر استفاده از پایگاه متفاوت است . او گفت: در جنگ سایبری امروز ورود حتی یک پهباد هم میتواند خیلی بیشتر از حضور فیزیکی نیروهای خارجی در دهه ۱۹۸۰ منجر به نشت اطلاعات شود. دغدغه ما هم همان دغدغههای صیانتی است. باید ببینیم چقدر امنیت آسمان ما حفظ میشود .فلاحتپیشه در توضیح اینکه چه نوع استقراری به معنای پایگاه خارجی است و چه استفادههایی از عامل خارجی چنین معنایی ندارد؟ گفت: برای مثال استقرار موشکهای روسی به معنای استفاده خارجی از پایگاههای ما نیست. در این مورد موشکها مستقر میشوند و به طور طبیعی باید مورد استفاده ایران قرار بگیرند. استفاده از روسها هم در این مورد در حقیقت استفاده مستشاری است که بعد از آموزش لازم، سامانه تحویل ایران داده میشود و روسها باید از کشور خارج شوند. او تاکید کرد: موضوع استفاده از حریم هوایی چیز جدایی است که جای بحث دارد و باید توضیحات فنی داده شود تا قضیه روشن شود به هر حال اعطای پایگاه به عامل خارجی ممنوع است.این نماینده مجلس در پایان یادآور شد: تا به الان به هیچ نمایندهای توضیحی داده نشده است.
http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=17080
ش.د9504959