صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۵۲۸

از پایبند نبودن آمریکا تا بازی ترامپ

1ـ آمریکا به تعهدات برجامی خود پایبند نبوده است
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان در پنل تخصصی برجام در نشست عدم اشاعه در مسکو اظهار داشت: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور مستمر پایبندی ایران به توافق برجام را تأیید کرده است، ایالات متحده آمریکا به تعهدات برجامی خود پایبند نبوده و به صراحت روح و متن برجام را در موارد متعددی نقض کرده است. سیدعباس عراقچی افزود: ایالات متحده آمریکا در حالی که خود ناقض برجام است، دیگران را ناقض برجام می‌داند و خود را در جایگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده و زیاده‌خواهی هم می‌کند. این روال مسلماً نمی‌تواند ادامه پیدا کند و آمریکا باید مسئولیت هرگونه پیامدهای اقدامات خود و زیر پا گذاشتن توافق را بپذیرد. عراقچی تأکید کرد: روشن و صریح می‌گویم هیچ امکانی برای مذاکره مجدد برجام یا الحاق ضمایم و اضافات به «برنامه جامع اقدام مشترک» وجود ندارد.

2ـ ترامپ نقش دیوانه‌ها را بازی می‌کند
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با تأکید بر اینکه امنیت و ثبات منطقه صرفاً با حضور ایران تأمین می‌شود، گفت: جنگ ۸۰ ماهه سوریه با شکست نهایی داعش در حال اتمام است. سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی افزود: تمام اتفاقات امروز منطقه و آشوب‌های آن را استکبار جهانی به‌ دلیل مقابله با انقلاب اسلامی به ‌وجود آورده و ترامپ هم فرد دیوانه‌ای نیست؛ بلکه نقش دیوانه‌ها را بازی می‌کند، چرا که برای تحقق اهداف راهبردی آمریکا در منطقه به وجود چنین شخصیتی نیاز است. وی با اشاره به ملاقات کیسینجر با ترامپ در ماه‌های اخیر، تصریح کرد: راهبرد بی‌خردانه این روزای رئیس‌جمهور آمریکا را این مشاور دولت آمریکا به وی توصیه کرده است؛ چرا که آمریکا در شرایط حاضر نیازمند نفوذ و اشاعه ترس بین‌المللی است که جز با وجود فردی به ظاهر دیوانه در رأس دولت آمریکا حاصل نمی‌شود.

3ـ اروپایی‌ها حق دخالت در مسائل دفاعی ما را ندارند
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با بیان اینکه اگر کسانی حق داشته باشند در منطقه حضور پیدا کنند، آن کشورهای منطقه هستند و ایران جزئی از منطقه است، گفت: موضوع موشکی ما به تصمیم‌گیری نظام مربوط است و ما برای دفاع از خود از کسی اجازه نمی‌گیریم و هر چقدر که لازم باشد از امکانات پیشرفته‌تر دفاعی برای دفاع از خودمان استفاده می‌کنیم؛ این جزء خطوط قرمز ماست و اروپایی‌ها، همچون آمریکایی‌ها حق دخالت در مسائل دفاعی و حضور منطقه‌ای ما را ندارند. علی‌اکبر ولایتی در ادامه با اشاره به اینکه برجام هیچ شرطی ندارد، یادآور شد: آنچه بین دو طرف در برجام امضا شده، باید اعمال شود. همچنین اروپایی‌ها باید آمریکا را وادار کنند تا حتماً برجام را اجرا کنند، این وظیفه بقیه کشورهای ١+٥ است که مانع تخطی آمریکایی‌ها و خدشه‌دار کردن برجام بشوند.

4ـ شایعه جریمه بانک‌های ترکیه به دلیل ارتباط با ایران
نهاد نظارتی بخش بانکداری ترکیه با صدور بیانیه‌ای گزارش منتشر شده در یکی از رسانه‌های این کشور مبنی بر تصمیم آمریکا برای جریمه بانک‌های ترکیه‌ای به دلیل ارتباط با ایران را رد کرد. روزنامه «خبر ترک» نوشته بود، آمریکا به زودی شش بانک ترکیه‌ای را به اتهام نقض تحریم‌های ایران چندین میلیارد دلار جریمه می‌کند. این ادعا را هیچ منبعی در آمریکا یا ترکیه تأیید نکرده و نهاد نظارتی بخش بانکی ترکیه نیز آن را «شایعه» خوانده و از مردم خواسته است به آن توجه نکنند. ادعای احتمالی جریمه بانک‌های ترکیه‌ای در حالی منتشر شده است که روابط ترکیه و آمریکا بر سر دستگیری یکی از کارمندان محلی سفارت آمریکا در استانبول تیره و تار شده و دو کشور، صدور روادید برای اتباع طرف مقابل را محدود کرده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات