صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۵۶۹۹

حرف روز/ یک تجربه گرانسنگ

رهبر معظم انقلاب در دیدار حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، وحدت اقوام مختلف و حمایت دولت این کشور از نیروهای مردمی و جوانان مؤمن و شجاع عراقی را رمز پیروزی‌های اخیر در مقابل تروریست‌ها و حامیان‌شان خواندند[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، وحدت اقوام مختلف و حمایت دولت این کشور از نیروهای مردمی و جوانان مؤمن و شجاع عراقی را رمز پیروزی‌های اخیر در مقابل تروریست‌ها و حامیان‌شان خواندند. ایشان ضمن حمایت از اقدامات دولت عراق برای دفاع از حاکمیت یکپارچه و تمامیت ارضی این کشور، تأکید کردند: «در عین‌ حال باید مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آنها اعتماد نکنید.» رهبر معظم انقلاب افزودند: «آمریکایی‌ها خودشان داعش را به ‌وجود آوردند؛ اما اکنون که تروریست‌ها از دولت و مردم عراق شکست خورده‌اند، خود را با این تحول مهم، همراه و هم‌جهت نشان می‌دهند؛ البتّه بدون تردید هر وقت فرصت بیابند، دوباره به عراق ضربه خواهند زد.»
در واقع، اکنون که عراق به گام نهایی در شکست تروریسم رسیده و دیر یا زود پاک‌سازی کامل عراق از لوث تروریست‌های داعشی اعلام خواهد شد، یک تجربه مهم در این مبارزه و پیروزی، اتکای دولت عراق به ارتش و نیروهای مردمی این کشور،‌ با محوریت حشد الشعبی است. به عبارتی، مبارزه دولت عراق با تروریسم اگر با اعتماد به بیرون صورت می‌گرفت، برای سال‌های مدید همچنان باید شاهد قدرت‌گیری تروریست‌ها در این کشور بودیم. کما اینکه آمریکا با تشکیل ائتلاف به اصطلاح ضد داعش هیچ نقش درخوری در سرکوب تروریسم در عراق و سوریه ایفا نکرد و اگر دولت عراق منتظر می‌ماند که آمریکا با تروریسم در این کشور مبارزه کند، به هیچ‌ وجه اکنون داعش در عراق به خط پایان خود نزدیک نشده بود.
جالب اینکه آمریکایی‌ها از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای دخالت در آینده عراق هستند و چون قدرت نیروهای مردمی و حشد الشعبی را مانعی برای دخالت خود در آینده عراق می‌دانند، اعلام می‌کنند که با پایان مبارزه علیه داعش، این نیروها در آینده عراق نقشی ندارند. بنابراین، دولت عراق باید بداند همان‌گونه که در دوره مبارزه اعتماد به نیروهای داخلی ضامن موفقیت و نجات کشور از چنگال تروریست‌ها و حامیان آنها بود، در دوره پسامبارزه و دفع خطر تروریسم نیز باید این دولت به نیروهای مردمی خود تکیه کند و بداند که هرگونه اعتماد به آمریکا می‌تواند بار دیگر عراق را به ورطه‌ای خطرناک بکشاند.
عبرت مهم این تجربه گرانسنگ برای کسانی که در داخل کشور خودمان خواهان حل مشکلات کشور با اعتماد به بیرون هستند، ‌این است که این اعتماد سرابی بیش نیست.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات