تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۸۵۰

آمريكا زنگ‌هاي فروپاشي سياسي افغانستان را به صدا درآورد

پایگاه بصیرت / علي قنادي

(روزنامه جوان ـ 1394/11/25 ـ شماره 4749 ـ صفحه 15)

مدير امنيت ملي امريكا: افغانستان سال 2016 با خطر فروپاشي سياسي روبه‌رو است/ جديدترين برآورد امنيتي امريكا اين است كه افغانستان در سال جاري ميلادي با خطر فروپاشي سياسي روبه‌رو است.

جديدترين برآورد امنيتي امريكا اين است كه افغانستان در سال جاري ميلادي با خطر فروپاشي سياسي روبه‌رو است. البته امريكايي‌ها سعي دارند چنين اتفاقي را متوجه روس‌ها كنند و مي‌گويند كه حوادث ماه‌هاي اخير كه بخش‌هايي از شمال افغانستان به دست طالبان افتاده، به دليل زدو بند سياسي مسكو با طالبان است.

جيمز كلاپر، مدير اطلاعات ملي امريكا در جلسه استماع كميته نيروهاي مسلح سناي امريكا درباره خطر سقوط سياسي افغانستان در سال 2016 هشدار داده است كه افغانستان در معرض خطر جدي فروپاشي سياسي در طول سال 2016 مواجه است كه با چالش‌هاي سياسي، اقتصادي و امنيتي به اوج خواهد رسيد. كلاپر در برابر شماري از سناتورهاي امريكايي مي‌گويد: «پيوستگي سياسي رو به افول و واسطه‌گران محلي كه به طور فزاينده‌اي مدعي قدرتند، در كنار كسري مالي و حملات مداوم و گسترده طالبان، در حال فرسودن ثبات سياسي افغانستان هستند.» وينسنت استوارت، مدير آژانس اطلاعات دفاعي امريكا هم كه در اين جلسه استماع حضور داشت، نظر كلاپر را تأييد كرده و گفته است كه «نيروهاي امنيتي افغانستان از برقراري امنيت در اين كشور طي يك سال گذشته ناتوان بوده‌اند و در نتيجه ناآرامي طلبان نفوذ خود را در مناطق روستايي افزايش داده و در حال كاهش دادن دامنه كنترل دولت هستند.» با فاصله اندكي بعد از اين ارزيابي دو مدير اطلاعات دفاعي امريكا، منابع امريكايي براي اولين بار افزايش ناآرامي‌هاي افغانستان را به معاملات پنهان روس‌ها با طالبان نسبت ‌داده‌اند. آنها مي‌گويند كه روس‌ها علاوه بر طالبان، با مجاهدين افغان هم در حال يارگيري هستند. يك مقام مطلع اطلاعاتي امريكا روز گذشته در گفت و گو با ياهو نيوز، ضمن اشاره به افزايش نگراني امريكا از معاملات روس‌ها با طالبان گفت: «با تشديد حملات طالبان و تقويت آن در سال‌هاي اخير، نهادهاي اطلاعاتي روسيه تماس‌هاي خود را با اين گروه افزايش داده و يك بارديگر بعد از سال‌هاي دهه 1980، كه با كمونيست‌هاي افغان همكاري مي‌كردند، تماس‌هاي خود را اين بار با طالبان تجديد مي‌كنند.» اين مقام اطلاعاتي امريكا با اشاره به دستيابي طالبان به كلاشينكف و تسليحاتي كه فقط روس‌ها سازنده آنها هستند، مي‌گويد: «روس‌ها به طالبان پول و سلاح داده‌اند تا با داعش بجنگد و در كمپ‌هاي آموزشي در تاجيكستان، كشوري كه بر آن نفوذ دارند، به طالبان آموزش مي‌دهند.

ما تقريبا 100 درصد مطمئنيم كه روسيه از عناصري مشخص در داخل طالبان افغانستان حمايت مي‌كند و معتقديم كه آنها روس‌ها اين گروه را تشويق مي‌كنند در امتداد مرزهاي شمالي (افغانستان) عمليات كنند، جايي كه به راحتي از تاجيكستان مورد حمايت قرار مي‌گيرد و طالبان مي‌تواند به عنوان حايل در مقابل داعش عمل كند.» ديروز همزمان با انتشار اين اطلاعات غير رسمي از طرف امريكايي‌ها، ژنرال «مرادعلي مراد»، معاون رئيس ستاد ارتش افغانستان در گفت و گو با راديو آزادي، از تشديد درگيري‌ها بين طالبان و افراد وابسته به گروه تروريستي داعش در ولايت‌هاي شرقي و شمالي افغانستان خبر داد. به گفته مراد، گروه تروريستي داعش در تلاش براي نفوذ بيشتر در مناطق مختلف افغانستان است و علاوه بر طالبان، نيروهاي امينتي افغان نيز در برخي مناطق با داعش درگير هستند. اين مقام افغان گفته افراد وابسته به گروه تروريستي داعش كه در افغانستان فعاليت مي‌كنند، با برخي شبكه‌هاي تروريستي در سوريه و عراق نيز مرتبط هستند. «نيكلاي بارديوژا» دبيركل سازمان پيمان امنيت جمعي نيز از تشنج اوضاع در نواحي مرزي افغانستان و تاجيكستان ابراز نگراني كرده است. به گفته اين مقام روس سازمان پيمان امنيتي دسته جمعي، كشورهاي عضو اين سازمان تلاش مي‌كنند ثبات را در مناطق هم مرز افغانستان و تاجيكستان ايجاد كنند. با تشديد درگيري‌ها در افغانستان، حدود 400 نظامي انگليسي از دومين لشكر «تفنگداران گورخا رويال(2RGR)» در ماه آوريل 2016 (دو ماه ديگر) به پايتخت افغانستان اعزام خواهند شد.

چندي پيش اعلام شد امريكا نيز قصد دارد حدود 500 نظامي جديد به ولايت «هلمند» اعزام كند. افزايش نيروهاي امريكايي‌ در شمال افغانستان در حالي كه دولت اوباما تا چند ماه پيش طرح كاهش نير و در اين كشور را در دستور كار قرار داده بود، بازتاب نگراني فزاينده آنها از رويكرد روس‌ها به طالبان، همزمان با تداوم مذاكرات چهارجانبه است. يك مقام اطلاعاتي سابق امريكا كه سابقه زيادي در افغانستان داشته، مي‌گويد: «من‌اين ادعا را نمي‌پذيرم كه اتحاد روسيه با طالبان، فقط به خاطر نگراني از داعش است. روسيه نه‌تنها نمي‌خواهد ناتو و امريكا در هيچ جايي در نزديكي مرزهاي جنوبي‌اش حضور داشته باشند بلكه نمي‌خواهد يك حكومت حامي امريكا در كابل باشد، بنابر اين، آنها در حال پيدا كردن دليل مشترك با طالبان و ديگران براي كنار زدن ما و متحدينمان از قدرت هستند. اين رويكرد كلاسيك پوتين است.»

http://www.javanonline.ir/fa/news/771054

ش.د9406005

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات