تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۰۶۰۴۱
وزير راه در مراسم معارفه مديرعامل هما:

100 میلیارد دلار سرمایه صنعتی ایران، در جریان خصوصی‌سازی یک شبه واگذار شد

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1396/04/26 - شماره 10921 - صفحه 15)

وزیر راه و شهرسازی گفت: در واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی به بخش خصوصی با دفع شر 100 میلیارد دلار سرمایه صنعتی ایران را مانند شرکت ملی مخابرات یک شبه واگذار کردند.

عباس آخوندی روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: متاسفانه در اجرای اصل 44 قانون اساسی برداشت‌های غلطی انجام شد و بدون انجام بازسازی ساختاری شرکت‌های بزرگ، آنها را یک شبه واگذار کردند.

وی گفت: بدون شک فرهنگ صنعتی، فرهنگ سازمانی و دانش فنی در این شرکت‌ها انباشته شده بود اما همه ایده خصوصی سازی این بود که چگونه راهکاری پیداکنند تا این ثروت مادی و انسانی ایران را بدون بهره وری به بخش خصوصی واگذار کنند.

آخوندی گفت: جفای بزرگی در حق صنعت ایران روا داشته شد، زیرا در واگذاری این شرکت‌ها بدون توجه به سرمایه‌های انسانی و فناوری، فقط ساختمان‌ها و خودروهای این شرکت‌ها ارزیابی و به عنوان دفع شر واگذار شدند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در این واگذاری‌ها بسیاری از شرکت‌ها به عنوان رد دیون به تامین اجتماعی واگذار شد و همه این ثروت‌ها با کاهش بهره وری فاحش مواجه شدند.

وی اضافه کرد: واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی از سال 1985 آغاز و مقرر شد که قبل از واگذاری‌ها، ساختارهای مالی و انسانی این شرکت‌ها بازسازی و سپس به بخش خصوصی واگذار شود.

آخوندی با اشاره به مسئولیت جدید مدیر عامل سابق ایران ایر اظهار داشت: بدون شک آقای پرورش (نماینده جدید ایران در ایکائو و مدیرعامل سابق ایران ایر) در حفظ و نگهداری و بازسازی ساختاری ایران ایر و ناوگان آن زحمت‌های زیادی را متحمل شده و مدیر عامل جدید نیز باید با اندیشه‌های نو این روند را ادامه دهد.

وی تاکید کرد: مطمن هستم با وجود پرسنل متخصص هما، این شرکت بتواند همچنان به افتخارات خود در ایران و منطقه ادامه دهد زیرا صنعت هوانوردی ایران می‌تواند در توسعه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران شرایطی مناسب را فراهم کند تا بتواند وظایف خود را در این صنعت به خوبی ایفا کند.

سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) هم در این مراسم نوسازی ناوگان، گسترش شبکه پروازی، ارایه خدمات کیفی و بازسازی ساختارهای همه جانبه هما را از مهمترین برنامه‌های این شرکت اعلام کرد.

فرزانه شرفبافی افزود: ما باید از ظرفیت‌های موجود ایران ایر به نحو مناسب استفاده کنیم، زیرا مردم ایران حق دارند از پروازهای ایمن، اقتصادی و با کیفیت استفاده کنند و وظیفه ما ارایه این خدمات به مردم است.

وی اظهار داشت: بازسازی ساختاری همه جانبه هما با نظام حقوق و دستمزد مناسب، اصلاح سیستم مدیریت ایمنی، کیفیت و امنیت به همراه استفاده از فناوری‌های جدید و ارایه خدمات کیفی در منطقه و جهان از مهمترین وظایف ما در این شرکت است.

شرفبافی تاکید کرد، آموزش منابع انسانی با توجه به نیازهای ایران ایر، استقرار نظام مدیریت عملکرد، بهبود روشهای بازرگانی و بازاریابی با نگاه همه جانبه منطقه‌ای و داخلی، گسترش شبکه پروازهای ایران ایر، ارتقای فرهنگ سازمانی و مشتری مداری و بازنگری و بازیابی صندوق بازنشستگی هما از دیگر برنامه‌های مهم ما در ایران ایر است.

در ادامه این مراسم، «فرهاد پرورش» مدیر عامل سابق ایران ایر گفت: در طول هشت سال گذشته کار خود را در سخت‌ترین شرایط انجام دادیم تا نگذاریم ایران ایر با محدودیت‌های زیادی مواجه شود زیرا با تحریم‌های ظالمانه خیلی‌ها به دنبال حذف ایران ایر از صحنه هوانوردی بودند.

پرورش اظهار داشت: با آغاز تحریم‌های ظالمانه، مدیر کل آژانس کمیسیون اروپایی در نامه‌ای خواستار محدودیت‌های زیادی برای ایران ایر شد، به طوری که حتی نیم لیتر سوخت در فرودگاه‌های اروپا به هواپیماهای ایران ایر ندادند و حتی سازمان بین‌المللی یاتا اجازه نداد از حساب‌های بانکی خود استفاده کنیم،زیرا شرکت‌های اروپایی یک طرفه همه قراردادهای ارایه خدمات را به هواپیماهای ایران ایر لغو کردند.

وی اضافه کرد: از 60 حسابی که در بانک‌های اروپایی داشتیم، تقریبا همه آنها را مسدود کردند و ما توانستیم با تلاش همکاران خود شاخص ایمنی نزد آژانس کمیسیون اروپایی را از 4.92 درصد در سال 2006 به 98 صدم درصد در سال 2017 بهبود دهیم. شاخص ایمنی برای شرکت‌های اروپایی یک درصد است.

وی اظهار داشت: بیش از 500 بار هواپیماهای ما در فرودگاه‌های اروپا ارزیابی شدند تا اجازه ندهند ما به فعالیت‌های عادی خود در اروپا ادامه دهیم.

پرورش گفت: با این حال موفق شدیم با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) با شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و‌ای تی آر قرارداد خرید 200 فروند هواپیما امضا کنیم و موفق شدیم شرکت ایران ایر را با منابع مالی کم اداره کنیم و در خرید این هواپیماهای جدید نیز بدون اتکا به منابع دولتی تضامین لازم را ایران ایر آماده کرده است.

مدیر عامل سابق ایران ایر گفت: در طول 93 ماه گذشته، 38 هزار و 500 میلیارد ریال (سه هزار و 850 میلیارد تومان) حقوق به کارکنان خود پرداخت کرده‌ایم که 11 هزار و 500 میلیارد ریال (یک هزار و 150 میلیارد تومان) آن به بازنشسته‌ها پرداخت شده و همیشه دغدغه ما این بوده است که با وجود کمبود منابع مالی حقوق کارکنان و بازنشستگان خود را به موقع پرداخت کنیم.

وی برای سرپرست جدید ایران ایر آرزوی توفیق کرد و گفت: مسئولیت بزرگی بر عهده ایشان گذاشته شده و امیدوارم با تلاش‌های خودشان و کارکنان ایران ایر هما همچنان بتواند به عنوان یک شرکت ملی به وظایف خود عمل کند.

در ادامه «اصغر فخریه کاشان» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل افزود: در دو سال گذشته و با اجرایی شدن برجام، شاهد تلاش‌های فرهاد پرورش در این عرصه بودیم و باید تجربه ایشان به خوبی به آیندگان منتقل شود.

وی گفت: در مذاکرات خرید هواپیما، همواره شاهد تلاش‌های مدیر عامل ایران ایر بودم به طوری که ایشان موفق شدند علاوه بر هشت تا 9 مورد اخذ تخفیف‌های بزرگ از ایرباس، یک هواپیمای 320 ایرباس را نیز از این شرکت تخفیف گرفتند.

وی در پایان اظهار داشت: ما در خرید هواپیماها، تخفیف‌های خوبی از شرکت‌های سازنده دریافت کرده‌ایم و با تلاش خود موفق شدیم شورای اقتصاد و دولت را قانع کنیم که ایران ایر می‌تواند از محل هواپیماهای جدید درآمدهای خوبی را جذب کند.

به گزارش ایرنا، در این مراسم علاوه بر وزیر راه و شهرسازی، معاونان وزارت راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، رئیس سازمان هواشناسی کشور، مدیران عامل شرکت‌های هوایی و بسیاری از دست اندر کاران صنعت هوانوردی کشور حضور داشتند.

آخوندی در بیستم تیرماه جاری در حکمی شرفبافی را به عنوان سرپرست جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران ایر) منصوب کرد.

فرزانه شرفبافی 44 سال دارد و دارای رتبه اول مهندسی مکانیک در کشور بوده و دارای مدرک دکتری هوافضا از دانشگاه شریف است.

وی که پیش از این عضو هیات مدیره هما بود، مسئولیت‌هایی مانند مدیرکل پژوهش و بهسازی منابع انسانی هما، ریاست مرکز آموزش و بهسازی منابع انسانی هما، ریاست ارشد تضمین کیفیت در مهندسی و تعمیرات هما و همچنین دبیری انجمن علمی حمل و نقل هوایی کشور را در کارنامه خود دارد.

دولت دوازدهم در نظر دارد فرصت‌های شغلی و مدیریتی بیشتری را در اختیار بانوان قرار دهد و انتصاب خانم شرفبافی به عنوان سرپرست ایران ایر نخستین حکم در آستانه شکل گیری دولت دوازدهم به شمار می‌رود.

فرهاد پرورش به سمت نماینده ایران در سازمان بین‌المللی هوانوردی(ایکائو) منصوب شده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی هم از تحویل رایگان یک ایرباس 320 توسط کمپانی ایرباس به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان تخفیف خبر داد.

اصغر فخریه کاشان با بیان این‌که آقای پرورش همچنان عضو هیئت مدیره هماست، اظهار کرد: در این معامله‌ای که برای خرید هواپیما با غرب داشتیم، امتیازات گرفتیم و طبیعی است توافقاتی در قراردادها با آنها داشته‌ایم. یکی از مسائل مهم قراردادها مبنایی است که اجازه داد دولت را قانع کنیم ایران ایر از محل خرید این هواپیماها می‌تواند درآمدزایی کند.

وی ادامه داد: با هواپیماسازی ایرباس همه مذاکرات را انجام داده‌ بودیم و همه تخفیفات را گرفته بودیم،‌ اما در پاریس قبل از و بعد از نهار چانه زدیم روی 30 فروند هواپیما باز هم یک میلیون دلار تخفیف گرفتیم.

وی با یادآوری این‌که مدیرعامل ایران ایر باز هم به دنبال گرفتن تخفیف بود، تصریح کرد: در پاریس آقای پرورش گفتند بنده اصفهانی هستم و باید باز هم تخفیف بگیریم. به همین دلیل با آقای برژیه (مدیرعامل ایرباس) جلسه گذاشتیم و آقای پرورش یک هواپیمای 320 ایرباس را مجانا علاوه بر همه تخفیفات ارائه شده، از ایرباس گرفت.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:‌ پس از آن هر بار از مدیرعامل ایرباس می‌خواستیم مذاکره کند،‌ فرار می‌کرد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=141094

ش.د9602797

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات