صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۰۶۱۴۹

از پیشنهاد تعجب‌برانگیز تا هشدار تأمل‌برانگیز

1ـ پیشنهاد همکاری تعجب‌برانگیز یک روزنامه اصلاح‌طلب
 روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «همکاری اقتصادی‌ـ هسته‌ای ایران و آمریکا» به قلم «سیدحسین موسویان» عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات در کمال تعجب و با وجود تجربه عهدشکنی آمریکایی‌ها در برجام نوشت: «آمریکا بزرگ‌ترین شرکت‌های تأسیسات هسته‌ای جهان را دارد که با همه ابعاد برنامه هسته‌ای آشنا هستند. استفاده از این ظرفیت برای همکاری و مشارکت در پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، یک اقدام اساسی برای اعتمادسازی و ایجاد اطمینان از استمرار صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران پس از پایان مدت زمان محدودیت‌های جاری خواهد بود. اکنون زمان یافتن راه‌های سالم همکاری‌های اقتصادی است که بتواند به ایران و ایالات متحده آمریکا برای اجرای کامل برجام، محو کل سلاح‌های هسته‌ای از روی کره‌ زمین کمک کند. در این ‌راستا، ایران و آمریکا می‌توانند در زمینه عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای با هم همکاری داشته باشند!»

2ـ گفته رهبر ایران اثبات شد
مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در پایگاه تحلیلی «پراسپکت» اعتراف کرد: ترامپ صحت این گفته ایران را که آمریکا قابل اعتماد نیست، اثبات کرد. كا‌ترین اشتون بدون اشاره مستقیم به سخنان رهبری ایران درباره بی‌اعتمادی به آمریكا نوشته است: «خیلی پیشتر از اینکه «دونالد ترامپ» وارد صحنه شود، رهبران ایران نگران بودند که آمریکا ممکن است به توافق هسته‌ای به صورت پایدار متعهد نباشد.» وی در ادامه تأکید می‌کند: «رئیس‌جمهور ترامپ با وجود شواهد روشن بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به توافق، مصمم است که این توافق را تغییر دهد و تهدید کرده است اگر نتواند به چیزی که می‌خواهد برسد، از آن خارج می‌شود. این امر، مشکلات روشنی را به طور کلی برای دیپلماسی و به طور خاص برای دیپلماسی آمریکا به وجود خواهد آورد.»

3ـ هشدار تأمل‌برانگیز حامیان برجام درباره احتمال وقوع جنگ
روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» در مطلبی با عنوان «سناریوی جنگ» نوشت: «برخی تحلیلگران مسائل منطقه بر این عقیده‌اند که نطق ترامپ، اسناد سیا (اتهام ارتباط ایران با القاعده)، استعفای حریری و... سناریویی برای آغاز یک برخورد نظامی در خاورمیانه است. در صورت تحقق چنین سناریویی هیچ کس در آن برنده نخواهد بود. از همین رو این انتظار وجود دارد که حداقل مقامات ایرانی به عنوان یک سوی مسئله با به کار بستن تدابیری از به‌ وجود آمدن یک تنش بزرگ در این منطقه جلوگیری کنند.» گفتنی است، این هشدار روزنامه اصلاح‌طلب در حالی است که پیشتر حامیان برجام و رسانه‌های زنجیره‌ای آنها مدعی بودند برجام موجب شده است سایه جنگ از سر کشور دور شود!

4ـ تکرار ادعای سعودی‌ها از زبان نیکی هیلی
به گزارش رویترز، «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ایران را به ارسال سلاح برای اعضای جنبش انصارالله در یمن متهم کرد و از سازمان ملل خواست ایران را بابت آنچه به گفته وی نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است، پاسخگو کند. هیلی افزود: اطلاعات منتشر شده از سوی عربستان سعودی نشان می‌دهد، موشک‌های شلیک‌شده [به سمت عربستان] از نوع موشک‌های «قیام» ایران بوده است. گفتنی است، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از فروردین ماه 1394 در سکوت مجامع بین‌المللی و حمایت‌های کشوری‌های غربی، یمن را هدف حملات سنگین هوایی قرار داده که به نابودی زیرساخت‌های یمن، گسترش فقر و قحطی و کشته شدن بیش از 10 هزار نفر منجر شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات