صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۵۸۹۰

از تعهد بین‌المللی تا تهدید ایران

1ـ «فشار و تعامل» راه مقابله با تهدید ایران است
اندیشکده «کارنگی» در گزارشی با عنوان «مهار، اجرا و تعامل: راهبردی یکپارچه برای پاسخ به چالش‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران» که گروهی از مقامات دولت اوباما، آن را تهیه کرده‌اند، به دولت جدید آمریکا توصیه کرده است ضمن حفظ توافق هسته‌ای و اجرای دقیق آن، از «تمام عناصر قدرت آمریکا» برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران و حل مسئله رفع محدودیت‌های توافق هسته‌ای پس از فرارسیدن تاریخ انقضای این سند استفاده کند. رویکرد پیشنهادی این گزارش، استفاده همزمان از «فشار و تعامل» برای چالش‌های برآمده از جانب ایران است. از جمله نکات مهم پیشنهادی در این گزارش، استفاده از سازوکارهای تعبیه‌شده در برجام برای اجرای سفت‌ و سخت‌تر نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران، از جمله از طریق بند T ضمیمه نخست برجام و متهم کردن تهران به نقض روح توافق هسته‌ای با هدف ایجاد اجماع برای فشار به ایران به منظور پذیرش محدودیت‌های طولانی‌مدت پس از انقضای توافق جامع هسته‌ای است.

2ـ هم شما و هم آنان سخت در اشتباهيد
صادق زیباکلام در نامه سرگشاده‌اي خطاب به رئیس‌جمهور با ابراز نارضایتی از عملکرد او، نوشت: نگارنده تصور مي‌کند جناب‌عالي وارد تعامل با اصولگرايان شده‌ايد. آنان در مجلس و جاهاي ديگر از شما حمايت خواهند کرد و شما هم در مقابل، خواسته‌هاي ترقي‌خواهانه بدنه اجتماعي که شما را راهي پاستور کردند، جدي نمي‌گيريد و در انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ هم از دکتر علي لاريجاني حمايت مي‌کنيد. اگر به‌ راستي با اصولگرایان وارد تعامل شده باشيد، هم شما و هم آنان سخت در اشتباهيد. سرخوردگي از عملکرد شما زمينه را نه براي دکتر علي لاريجاني و نه براي هيچ اصولگراي ديگري مهيا نخواهد کرد؛ بلکه راه را براي ظهور پوپوليسم ديگري همچون تير ۸۴ مهيا خواهد کرد. نامزد پوپوليست ۱۴۰۰، جناب‌عالي و اصولگرايان ميانه‌رو را مسبب فقر توده‌هاي محروم اعلام می‌کند و حضرت‌عالي و اصولگراياني که معتدل خوانده مي‌شوند، متحمل هزینه‌های سنگینی خواهيد شد.

3ـ به زودی آزادی کامل عراق را اعلام می‌کنیم
«شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء عراق دستیابی به آزادی کامل عراق را در یک قدمی خواند و اظهار داشت: هم اکنون نیروهای ما در حال پاکسازی مناطق تحت سلطه تروریست‌های دست‌پرورده آمریکا در مرز سوریه و عراق هستند. وی با بیان اینکه «در روزهای آینده آزادی کامل عراق را اعلام خواهیم کرد»، افزود: آمریکا پس از شکست داعش که بخشی از نقشه آن برای منطقه بود، به دنبال اجرای نقشه دیگر، یعنی همان تشکیل دولت کُرد در شمال عراق برای تقسیم این کشور و در ادامه تقسیم کل منطقه بود؛ ولی این نقشه نیز با وحدتی مثال‌زدنی شکست خورد. الکعبی حشد الشعبی را «نیروی قدرتمند کشور عراق» توصیف و تصریح کرد: توطئه‌های آمریکا برای تقسیم کشورهای منطقه با حضور مؤثر گروه‌های مقاومت اسلامی شکست خورد و آنها از این موضوع غافلگیر شدند.

4ـ دولت آمریکا مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی این کشور است
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره میزان اثرگذاری تصمیمات کنگره در سرنوشت اجرای برجام، اظهار داشت: مقررات داخلی آمریکا به این کشور ربط دارد؛ ولی از نظر جامعه بین‌الملل مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی دولت آمریکا است که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. وزیر امورخارجه با بیان اینکه دولت آمریکا نمی‌تواند پشت تصمیمات کنگره پنهان شود، بیان کرد: در نهایت ما بر اساس اقدامات آمریکا تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد. وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با متشنج کردن فضا، مانع استفاده جمهوری اسلامی ایران از برجام شوند، گفت: این رویه نه تنها با اصل حسن نیت مغایرت دارد؛ بلکه با مواد 26، 28 و 29 برجام نیز در تضاد است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات