تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۶۵۵۹

عصر خودانتقادي اصلاح‌طلبان

(روزنامه اعتماد ـ 1396/06/14 ـ شماره 3898 ـ صفحه 6)

جبهه اصلاحات پس از چند پيروزي پياپي در ادوار مختلف انتخابات به بازنگري در مكانيزم رفتار سياسي خود روي آورده است.

جبهه اصلاحات با گذر پيروزمندانه از دو انتخابات رياست‌جمهوري و يك انتخابات مجلس شوراي اسلامي از سال ٩٢ به اين سو توانسته خود را در قامت يك جريان سياسي قدرتمند بازيابي كند. آنها پس از شكست در انتخابات شوراي دوم، مجلس هفتم و رياست‌جمهوري نهم سلسله ناكامي‌هاي خود در كسب كرسي‌هاي انتخابي قدرت را آغاز كردند. ناكامي در انتخابات سه مجلس هفتم، هشتم و نهم، سه شوراي دوم، سوم و چهارم و دو رياست‌جمهوري نهم و دهم سال‌هاي سختي در عرصه سياست براي آنها ساخت اما هر چه بود ٤ سال پس از انتخابات پر مناقشه رياست‌جمهوري سال ٨٨ آنها توانستند يك بار ديگر به متن سياست بازگردند. اين بازگشت البته محصول ماه‌ها جلسات شوراي مشورتي سيد محمد خاتمي بود كه بالاخره در آخرين روزهاي تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري در سال ٩٢ به اين جمع‌بندي رسيد كه ميان محمد رضا عارف و حسن روحاني يكپارچه از روحاني حمايت كند. عارف نيز از چرخه انتخابات كنار رفت تا حسن روحاني در شرايطي سخت راهي پاستور و دفتر كار رييس‌جمهور شود.

پس از آن انتخابات بود كه اصلاح‌طلبان توانستند اندكي به فعاليت‌هاي گعده‌اي خود رنگ و بوي سازمان‌يافتگي ببخشند و در يك فرآيند طولاني بالاخره به يك تشكل جديد رسيدند. خرد جمعي اصلاح‌طلبان آنها را به اين نتيجه رساند كه در شرايط سياسي ايران بايد روي حركت جبهه‌هاي تمركز كنند و فعلا نمي‌توانند به صورت حزبي با رقابت‌هاي دروني وارد عرصه سياسي شوند. به همين دليل شورايي مركب از احزاب اصلاح‌طلب و چهره‌هاي موثر غيرحزبي آنان تشكيل شد تا مقدرات انتخاباتي جبهه اصلاحات را رقم بزند. نخستين گام اين شورا كه نامش شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بود در انتخابات مجلس دهم رقم خورد. آنها با وجود محروميت از نيروهاي اصلي خود و رد صلاحيت گسترده توانستند فهرستي به نام «اميد» تنظيم كنند و علاوه بر پيروزي قاطع و كسب هر ٣٠ كرسي تهران در ساير شهرها نيز به توفيقاتي دست پيدا كنند.

با موفقيت در گام دوم اصلاح‌طلبان بايد بلافاصله خود را آماده دو انتخابات حساس در سال ٩٦ مي‌كردند. به همين دليل نيز فرصت چنداني براي بازسازي تشكيلاتي خود نيافتند و تنها با تغييراتي جزيي در شوراي عالي سياستگذاري وارد فرآيند انتخابات شوراي شهر شدند. هر چه بود آنها توانستند علاوه بر حمايت يكپارچه از حسن روحاني در انتخابات شوراي شهر نيز موفقيت قابل توجهي كسب كنند و به مانند مجلس در تهران تمامي كرسي‌ها را از آن خود كردند.

با عبور از ٢٩ ارديبهشت رفته رفته از گوشه و كنار جبهه اصلاحات نقدهايي بر سازوكار فعلي وارد شد. همچنين حاشيه‌هايي كه تدوين ليست كانديداهاي شوراي شهر تهران پديد آورد، باعث شد تا لزوم بازنگري در ساختار و مدل سياست ورزي به وسيله شوراي عالي نيز محل بحث و گفت‌وگو واقع شود.

همزمان با رساتر شدن صداي انتقادات شوراي عالي نيز اعلام كرد در مكانيزمي دروني به كشف نقايص و يافتن راه‌حل براي رفع آنها مبادرت خواهد كرد. با اين حال اصلاح‌طلبان تصميم گرفتند گفت‌وگوهاي انتقادي درون جرياني را نيز كليد بزنند.

نقص‌هاي شوراي عالي بايد برطرف شود

مرتضي الويري يكي از چهره‌هاي موثر اصلاح‌طلبان در شوراي عالي سياستگذاري و عضو فعلي شوراي شهر تهران در ارزيابي خود از رفتار سياسي اين جريان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عملكرد شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان را مثبت ارزيابي مي‌كنم البته نقص‌هايي هم دارد كه بايد برطرف شوند. او درباره انتقاد برخي اصلاح‌طلبان از عملكرد شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و اينكه ماموريت اين شورا پايان يافته است، اظهار داشت: اگر شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تشكيل نمي‌شد پيروزي در دو انتخابات ٩٤ و ٩٦ هم به دست نمي‌آمد، از منتقدان مي‌خواهم به شرايطي كه در نبود اين شورا به وجود مي‌آمد، فكر كنند.

الويري درباره اينكه برخي معتقدند اصلاح‌طلبان در مجلس شوراي اسلامي عملكرد موفقي نداشته‌اند، گفت: در اين مورد نبايد فقط نيمه خالي ليوان را ببينيم، اگر فراكسيون اميد نبود طبيعتا بسياري از اتفاقات مثبت در مجلس نمي‌افتاد.

نقد دروني جريان اصلاحات آغاز شده است

حسين كاشفي، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اسلامي نيز در آسيب‌شناسي عملكرد اين جريان به ايسنا گفت: اصلاحات با درس گرفتن از تجربيات دهه ٧٠ و نقد عملكرد خود و با توجه به شرايط امروز كشور روش‌هاي جديدي براي سياست ورزي انتخاب كرده و در قالب يك جبهه و تشكيلات شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان فعاليت مي‌كند. اصلاح‌طلبان با انسجام و وحدتي كه داشتند در انتخابات سال ٩٢، ٩٤ و ٩٦ دستاوردهاي خوبي به دست آوردند، اما بايد دايم عملكرد اين جريان براي بهتر شدن مورد نقد قرار بگيرد.

وي ادامه داد: در جريان اصلاحات تشكيلاتي به اسم شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات وجود داشت ولي به اين دليل كه همه احزاب عضو اين شورا نبودند و افراد حقيقي هم در اين شورا جايي نداشتند، جريان اصلاحات به اين نتيجه رسيد كه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به وجود آيد تا انتخابات را به صورت سراسري در همه استان‌ها و شهرستان‌ها سازماندهي كند كه خوشبختانه عملكرد اين شورا خوب بود، ولي بدان معنا نيست كه از اين بهتر نمي‌شد برنامه‌ريزي و عمل كرد. من معتقدم كه بايد دايم در جهت بهتر شدن معايب و محاسن تصميمات و عملكرد خود را بررسي كنيم و خود را در معرض نقد قرار دهيم و حتي اگر رقيب هم نقد درستي انجام داد از آن استفاده كنيم. اكنون نقد دروني عملكرد جريان اصلاحات در انتخابات اخير آغاز شده است و مذاكره و رايزني با كساني كه به هر دليل اخلاق تشكيلاتي را رعايت نكرده و راه ديگري رفته‌اند، آغاز شده است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=85454

ش.د9602415

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات