تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۶۷۱۷
سیدحسن نصرالله از طراحی توطئه مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی علیه لبنان خبر داد

فتنه جدید سعودی

(روزنامه صبح‌نو - 1396/08/20 - شماره 355 - صفحه 5)

سعد حریری نخست وزیر 47 ساله لبنان یک هفته پیش در عربستان و از طریق شبکه العربیه، استعفای خود را همراه با سخنانی بی پروا علیه ایران و حزب الله اعلام کرد. این استعفا در نگاه نخست، اقدامی مشکوک به نظر می‌رسید؛ استعفایی که بی تردید توطئه سعودی‌ها نیز در آن مشخص است. چند ساعت پس از استعفای حریری، سید حسن نصرالله در سخنرانی‌ای به پشت پرده ابعاد این توطئه سعودی پرداخت. او درآن سخنرانی گفته بود: استعفای سعد الحریری تصمیم دیکته‌شده عربستان بود؛ به گونه‎ای که وی مجبور به استعفا شد. آیا سعودی‌ها اجازه بازگشت حریری به لبنان را خواهند داد یا او هم بازداشت شده است؟

از سویی دیگر، حسین شیخ‌الاسلام، نماینده سابق مجلس، استعفای سعد الحریری را با هماهنگی ترامپ و محمد بن سلمان دانست و گفت: این استعفا برای جبران خسارت‌های آمریکایی‌ها پس از شکست داعش انجام شد. کاش الحریری به عزت ملت لبنان احترام می‌گذاشت و استعفای خود را از داخل این کشور تقدیم می‌کرد نه از داخل کشور دیگری.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان که شب گذشته به مناسبت اربعین حسینی و بزرگداشت شهید «احمد قصیر» در مجتمع فرهنگی «شاهد» در بیروت سخنرانی داشت، به سفر 20 میلیون زوار حسینی در عراق اشاره کرد و گفت: شهادت، مدال افتخاری است که از کرامت خداوندی و عشق به فنا شدن در راه خدا و امام حسین نائل می‌شود. کرامت آخرت وصف ناپذیر است و زندگی شهدا غیر قابل توصیف با زندگی ما در این دنیاست.

حالا پس از گذشت یک هفته از استعفای وی، عربستانی‌ها نه تنها اجازه بازگشت حریری را به لبنان نداده‌اند، بلکه تحلیل‌های مختلفی از بازداشت وی نیز صورت گرفته است. در تازه‌ترین اظهار نظرها، سید حسن نصر الله، رهبر حزب الله لبنان شب گذشته حضور حریری در عربستان را به معنای بازداشت وی تعبیر کرده و خواستار عدم مداخله ریاض در امور داخلی لبنان شده است.

رهبر حزب الله لبنان، در دومین سخنرانی خود در طول یک هفته اخیر و پس از استعفای ناگهانی«سعد الحریری» با اشاره به شکست‌هایی که نیروهای مقاومت پی درپی بر اسرائیل وارد کرده‌اند، تصریح کرد: توطئه‌های اسرائیل در سال‌های 2000؛ 2007 و 2017 فراموش نشدنی است که چگونه توانستیم قدرت بازدارندگی از طمع ورزی رژیم صهیونیستی به لبنان را ایجاد کنیم. طمع ورزی که امروزه به صورت بزرگترین توطئه بر اسلام و دین پیامبرگرامی وارد شده است، از سوی داعش تروریست و وهابی است که اوباما و کلینتون و کاخ سفید آن را ساختند که با حمایت عربستان اوضاع منطقه را به اینگونه تبدیل کردند.

اطلاع ترامپ از استعفای حریری

نصر الله با اشاره به اینکه لبنان امروز شاهد استقرار سیاسی و امنیتی است، به دخالت‌های آشکارعربستان سعودی در امور لبنان اشاره کرد و اظهار داشت: اگر نگاهی به این 40 روز اخیر لبنان داشته باشید، می‌بینید که امنیت حاکم بر لبنان از حال و روز آمریکا بهتر است. آمریکایی‌ها در این چند روز شاهد چندین حادثه ناگوار نظامی و تروریستی بودند اما لبنان در آرامش مثال زدنی به سر می‌برد.

وی با اشاره به اظهارات سعد حریری مبنی بر تردد 9 میلیون نفری در 2 ماه اخیر از فرودگاه شهید حریری ،گفت: این نشان دهنده ثبات سیاسی و امنیتی است که در کشور ما حاکم است. شاید مشکلات اداری و فساد مالی باشد ولی نمی‌شود که خوبی‌ها را ندید. در راستای این آرامش پایدار، سعودی‌ها سعد حریری را بدون اینکه یک مشاور داشته باشد، به ریاض دعوت و با یک نیت سیاسی و طراحی شده، او را به استعفا مجبور می‌کنند. استعفایی که فکر می‌کنند با انجام آن لبنان دچار چالش می‌شود. این امر دخالت علنی و مستقیم عربستان در امور داخلی لبنان را نشان می‌دهد که دخالتی بی سابقه است. همه لبنانی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که این استعفا اجباری بوده، حتی وزارت خارجه آمریکا هم بر این موضوع صحه گذاشته و شاید تنها ترامپ از آن مطلع بوده است.

ایجاد نفاق سعودی در لبنان

وی با بیان اینکه سعد حریری در زندان سعودی‌هاست و نمی‌تواند برگردد، عنوان کرد: جریان المستقبل لبنان هم در نشستی که داشتند، به این موضوع اشاره کردند که اگر استعفایی هم باشد باید حریری برگردد و این موضوع را در لبنان مطرح کند. سعودی‌ها می‌خواهند لبنانی‌ها را به جان هم بیاندازند که علیه یکدیگر تظاهرات کنند. خطرناک‌تر از اینها تحریک کردن اسرائیل به حمله به لبنان است. اسنادی وجود دارند که عربستان سعودی از اسرائیل خواسته است تا به لبنان حمله و ده‌ها هزار دلار به اسرائیل پول پرداخت کند. در خود رژیم صهیونیستی این جدل وجود دارد که جنگ 33 روزه به درخواست آل سعود بوده است و وقتی صهیونیست‌ها می‌خواستند آن را متوقف کنند، سعودی‌ها می‌گفتند که این جنگ ادامه یابد. مختصر بگویم که آل سعود به لبنان اعلان جنگ کرده است. امروز باید قدر و ارزش این امنیت را بدانیم، آل سعود ویرانی و جنگ علیه حزب الله را می‌خواهد و می‌خواهد شما را به جنگ فراگیر بکشاند.

هم‌صدایی المستقبل و حزب‌الله برای آزادی حریری

نصرالله، با پرداختن به این موضوع که اسنادی وجود دارند که جنگ سوریه از اتاق عملیات توسط شاهزاده‌های سعودی در اردن هدایت می‌شده است، تصریح کرد: از سعودی‌ها باید پرسید حریری را کجا بردند و چه بیانیه‌ای جلوی آن گذاشتند که بخواند. توهین به نخست وزیر لبنان برای استعفا دادن وی، توهین به همه لبنانی‌هاست. ما با المستقبل هم صدا می‌شویم که حریری باید برگردد به لبنان و استعفا بدهد. اجازه دهید برگردد واینکه آن را گروگان بگیرید، ساکت نمی‌نشینیم. ما اعلام می‌کنیم که این استعفا غیر قانونی و غیر شرعی است زیرا تحت فشار بوده است. بیانیه استعفا و ادبیات آن سعودی است. ما این امر را به رسمیت نمی‌شناسیم. توطئه گران بدانند که این استعفا به معنای تشکیل حکومت جدید نیست.

عبور از حساسیت‌های مذهبی

رهبر حزب الله لبنان با دعوت از همه جریان‌های سیاسی در همبستگی این کشور، یادآور شد: جنگ کینه‌ای که عربستان به دنبال آن است، بی نتیجه است. اراده ملی ما برای حفظ لبنان تنها سوپاپ حفظ لبنان است و باید بیشتر از هر وقت دیگری جلوی این تحمیل‌ها و تهدیدها بایستیم. باید مسوولیت پذیر باشیم و از برخی از حساسیت‌های مذهبی بگذریم.

وی تصریح کرد: باید متوجه باشیم با وجود اینکه سعودی‌ها هزینه جنگ اسرائیل که می‌دهند، اما فکر نکنم این حماقت از سوی اسرائیل انجام گیرد. اگر آن‌ها می‌خواهند با حزب الله تسویه حساب کنند، لازم نیست وارد جنگ شوند. در حوزه‌های دیگر وارد شدند و حمایت‌های رسانه‌ای و دیپلماتی سعودی این امر را نشان می‌دهد. آن‌ها دنبال فتنه دیگری هستند همانطور که در 10 روز گذشته، در یکی از مناطق سوریه این امر را کلید زدند که با هوشیاری نیروهای مردمی به شکست انجامید.

دستیابی حوثی‌ها به تولید پهپاد

وی با اشاره به اینکه خشمگینی آل سعود به خاطر شکست‌های پی در پی آنها در عراق، سوریه و یمن است، گفت: داعش در حال نابودی در منطقه است و سعودی‌ها در رسیدن به آرزوهایشان ناکام ماندند و رویاهایشان به فنا رفت. آن‌ها حتی در یمن هم به اهدافشان نرسیدند تا جایی که صدای سازمان ملل هم درآمده است که اگر این تجاوزات ادامه یابد، هزاران نفر از گرسنگی و وبا می‌میرند. سازمان ملل که سعودی‌ها را در لیست سیاه کودک کش قرار داده است، به ما می‌گوید تروریست! آن‌ها دارند مردم ما را تحریک می‌کنند که موشکی که از سوی یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض فرود آمده است، از ایران قاچاق شده و حزب الله آن را تحویل حوثی‌ها داده است. این‌ها یمنی‌ها را سبک شمردند. ذهنیت سعودی‌ها این است که دیگران را کوچک بشمارند. یمنی‌ها در سال‌های گذشته توانستند موشک بسازند و حتی دبیرکل شجاع حوثی‌ها از تولید پهپاد خبر داده است اما سعودی‌ها باورشان نمی‌شود و می گویند ایران کمک کرده است.

اگر جرات دارید سراغ ایران بروید

نصر الله با بیان اینکه سعودی‌ها در قطر و یمن شکست خوردند، ادامه داد: این‌ها در برابر قطر شکست خوردند و نتوانستند آن را به زانو در آورند یا با انتخاب مسیر اشتباه در بحرین و حصر شیخ عیسی قاسم، نتوانستند اراده مردم بحرین را بشکنند. باید بگویم که عربستان در امور داخلی لبنان دخالت می‌کند اما ایران به عزت لبنان کمک می‌کند. ایران هرگز در امور داخلی لبنان دخالت نکرده است. عربستان می‌خواهد کینه توزی کند. یکی از رسانه‌ها اشاره کرد که عربستان اگرجرات دارد سراغ ایران برود، چرا می‌خواهد در لبنان با آن بجنگد؛ اما اگر می‌خواهید حزب الله را مجازات کنید، بگویم که سعودی‌ها دنیا را هم با خودش بیاورند، نمی‌تواند حزب الله را نابود کند. سعودی‌ها می گویند می‌خواهیم به مردم لبنان کمک کنیم. باید پرسید آیا مردم لبنان را می‌خواهید مثل یمن نجات دهید؟ با بمباران بیمارستان‌ها یا بازارها یا گرسنگی! لبنان به سیاست‌های خارجی کرنش نشان نداده است و شهید می‌دهد. شما سعودی‌ها کوردل هستید و فقط مردم را می‌کشید.

http://sobhe-no.ir/newspaper/355/5/13902

ش.د9603230

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات