صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۶۶۳۲

از روایت «اشپیگل» تا اعتراف «آتلانتیک»

1ـ حوثی‌ها تنها یکی از طرفداران پرتعداد ایران در منطقه هستند
اندیشکده شورای «آتلانتیک» با بررسی اتهامات محور غربی‌ـ عربی به ایران مبنی بر دخالت کشورمان در جنگ یمن نوشت: «شکی نیست که می‌توان حوثی‌ها را بخشی از مجموعه گسترده نیروهای طرفدار ایران در غرب آسیا (خاورمیانه) دانست. شعار حوثی‌ها، یعنی «الله‌اکبر، الموت لإمریکا، الموت لإسرائیل» و تصاویر آیت‌الله خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای و سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در دستان جمعیت در تظاهرات‌های حوثی‌ها، همگی شباهت‌های زیادی را میان حوثی‌ها و ایران نشان می‌دهد؛ اما این نفرت مشترک از آمریکا و اسرائیل و علاقه حوثی‌ها به رهبران شیعه، به معنای آن نیست که حوثی‌ها نیروی نیابتی ایران هستند. علاوه بر این، طی شش دوره جنگ میان حوثی‌ها و دولت یمن بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰، سند و مدرکی برای اثبات ادعای دولت یمن مبنی بر کمک ایران به حوثی‌ها وجود نداشت و حتی تلگراف‌های سفارت آمریکا در یمن نیز نشان می‌داد، کارکنان سفارت هیچ مدرکی درباره ارتباط میان شورشیان و ایران پیدا نکرده‌اند.»

2ـ روایت اشپیگل از اتحاد آل‌سعود و صهیونیست‌ها
نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی با تشریح عمق همکاری‌های اطلاعاتی ریاض و تل‌آویو نوشت: «عربستان و اسرائیل دیگر همکاری خود علیه ایران را پنهان نمی‌کنند.» در این گزارش آمده است: «گادی آیزنکوت» ژنرال اسرائیلی به ندرت مصاحبه می‌کند؛ وی از زمان تصدی قدرت در سال 2015 تاکنون با هیچ خبرنگار خارجی صحبت نکرده است که البته این موضوع به سیاست‌های اسرائیل مربوط می‌شود، نه ارتش این کشور. با این حال این ژنرال 57 ساله در ماه جاری با پایگاه خبری ایلاف که متعلق به عربستان سعودی است، گفت‌وگویی داشته است. چنین اقدامی در شرایطی صورت می‌گیرد که حکومت وهابی عربستان و دولت یهودی اسرائیل هیچ گونه روابط دیپلماتیکی با هم ندارند. وی در این گفت‌وگو می‌گوید، اسرائیل آمادگی دارد اطلاعات محرمانه را با عربستان سعودی مبادله کند. آیزنکوت به بیان روشن تصریح می‌کند که آنها از ترس تقویت قدرت ایران در کنار هم هستند.

3ـ وقتی فراکسیون امید دولت را تهدید می‌کند
«محمدعلی وکیلی» عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «واعظی مدیون اصلاح‌طلبان» نوشت: «محمود واعظی در جایگاه رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اجازه ندارد گرایش‌های حزبی خود را دخالت دهد... انتظار داریم آقای واعظی متوجه باشد که جایگاهی که در دولت به او رسیده، مدیون و محصول هزینه دادن کدام جریان سیاسی و فعالان سیاسی است. قطعاً آقای واعظی با هوش و ذکاوتی که دارد متوجه این موضوع هست که جایگاه کنونی‌اش را مدیون جریان اصلاح‌طلبی است. ایشان حتماً به خاطر دارد، تنها جریانی که در مجلس در جریان انتخابات ۹۶ بی‌پیرایه و با تمام وجود و خالصانه آقای رئیس‌جمهور را همراهی کرد، فراکسیون امید بود. هم در دعوت از رئیس‌جمهوری و هم حمایت از دولت، این فراکسیون امید بود که سینه‌چاک پشت دولت ایستاد. خدا نکند که این فراکسیون از دولت روحانی مأیوس شود و با دولت زاویه پیدا کند.»

4ـ محکومیت شدید بیانیه اتحادیه عرب از سوی تونس
نمایندگان پارلمان تونس با امضای طوماری بیانیه اخیر اتحادیه عرب علیه ایران و حزب‌الله لبنان را به شدت محکوم کردند و از وزارت خارجه تونس خواستند با این بیانیه مخالفت کرده و موافقت خود با آن را پس بگیرد. گفتنی است، در هفته اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب به درخواست عربستان سعودی برای بررسی آنچه ریاض آن را مداخلات ایران در امور کشورهای عربی می‌خواند، در مصر تشکیل جلسه داد که این نشست با صدور بیانیه پایانی با متهم کردن ایران به دخالت در امور کشورهای عربی و «تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان» به پایان رسید.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات