تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۷۴۹۵
جریانات سیاسی در آینه مطبوعات21

سلبریتی ها پیش قراولان عبور از روحانی

روژه عبور از روحانی که خیلی زود هم کلید خورده است تازه آغاز شده و در آینده این پدیده سیاسی تعمیق خواهد شد و جریان اصلاح طلب در حال تدارک فضایی است که با کمترین هزینه از روحانی جدا شود که احتمالا این کار با ژست روشنفکری اتفاق خواهد افتاد و پیشگام این حرکت نیز سلبریتی ها هستند
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ علی کارگر
سلبریتی ها پیش قراولان عبور از روحانیدر هفته جاری شاهد تقابل آشکار مطبوعات و رسانه های دو جناح سیاسی کشور بودیم اگرچه در برخی مواضع ملی همسو وهم خط حرکت کردند؛ بیشترین همراهی دو جناح سیاسی به محکومیت خیمه شب بازی نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل مربوط می شد و جریانات سیاسی نیز ضمن همدردی با مردم مظلوم یمن این اقدام عربستان و آمریکا را محکوم کردند. علی رغم این همراهی در بسیاری از موضوعات دیگر وضع به گونه ای دیگر بود که در ادامه به آن می پردازیم:
الف) بودجه: روزنامه های وابسته به جریان اصولگرایی در این هفته بیشترین انتقادها را از بودجه داشتند. این طیف از مطبوعات با تیترهایی مثل « یارانه30میلیون ایرانی هم در چاه ویل طرح تحول سلامت»، «آخرین خبرها از قیمت بنزین و یارانه نقدی»، «بیکاری بیشتر می شود رفاه بهترنمی شود»، «مناطق محروم در حاشیه بودجه 97»، « 293طرح عمرانی فقط با 20میلیارد تومان فریب مردم و نمایندگان»، «حذف جدول 14 مرگ پژوهش»، «بودجه 97 به کام کیست؟ دولت آدرس غلط ندهد» و ... به انتقاد از بودجه سال 97 پرداختند. بیشترین این انتقادها به بحث گرانی بنزین، حذف یارانه ها و حذف برخی ردیف های بودجه معطوف است. اگرچه این انتقادها انحصارا به جریان اصولگرا تعلق ندارد و روزنامه بهار در روز یک شنبه با تیتر «شوک بزرگ به اقتصاد » انتقاد از بودجه را محور کار خود قرار می دهد ولیکن سکوت بیشتر رسانه های اصلاح طلب و در برخی مواقع حمایت از بودجه توسط این جناح تقابل دو جریان سیاسی را در این حوزه نشان می دهد؛ روزنامه شرق با تیتر «یارانه به شرط اثبات فقر» از سیاست دولت در کاهش یارانه نقدی دفاع می کند.

سلبریتی ها پیش قراولان عبور از روحانی
در این نقد و دفاع منافع جریانی بر منافع ملی تقدم یافته است. بودجه 97 نقاط قوت و ضعف هایی دارد و اتفاقاً برخی از نکاتی که به عنوان نقطه ضعف بودجه در گوشه و کنار نشریات اصولگرا مطرح شده است را می توان از نقاط قوت بودجه دانست ولیکن مطبوعات اصولگرا در موضوع گرانی بنزین و حذف یارانه ها که افکار عمومی همراهی بیشتری دارند ناکارآمدی رقیب را نشانه رفته اند. هدف دیگر آنها اثبات عدم صداقت دولت مستقر است بدین گونه که دولت و نامزد پوششی او در کوران بحث های انتخاباتی وعده های یارانه ای زیادی دادند ولیکن در اولین بودجه بعد از انتخابات تصمیمات دیگری گرفتند. اثبات این عملکرد دوگانه از دیگر اهداف مطبوعات اصولگرا می باشد. از طرفی جریان اصلاح طلب همانطور که گفته خواهد شد محکوم به عبور از روحانی است ولذا در این شرایط برای پیشگیری از تعمیق اختلافات، ترجیح می دهد که سکوت کند و بی سر و صدا از کنار بودجه عبور کند.

سلبریتی ها پیش قراولان عبور از روحانی
ب)عبور از روحانی: در چند روز گذشته موجی در فضای مجازی شکل گرفته است تحت عنوان هشتک من پشیمانم. این خط رسانه ای حرکت توسط سلبریتی ها آغاز شد و با ابراز نارضایتی از وضع موجود نسبت به حمایت از روحانی اعلام پشیمانی کردند. همراه با این حرکت اظهارات برخی افراد سرشناس اصلاح طلب مانند اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و کواکبیان نماینده اصلاح طلب مجلس بر داغی این تنور افزود. روزنامه جوان با تیتر «خالقان وضع موجود حالا اپوزیسیون دولت شدند» و کیهان با تیتر «مدعیان اصلاحات برای فرار از پاسخگویی دولت را تنها می گذارند» در روز دوشنبه شفاف ترین موضع گیری را داشتند. البته بعد از اظهارات جهانگیری در انتقاد از روحانی، نقطه ثقل این پروسه  جابجا شد بگونه ای که روزنامه رسالتدر روز یکشنبه  با تیتر «اسحاق جهانگیری: نباید روحانی فکر کند که هر چه رئیس جمهور قبلی کرده غلط است» عمق اختلافات را به تصویر کشید. روزنامه جوان نیز در این روز با تیتر «اعتراض به نا کارآمدی حالا به مرکزیت دولت رسید» به تبیین اختلاف جهانگیری با روحانی پرداخت. در کنار همه این اتفاقات اعلام آمار بیکاری توسط نوبخت و رد این آمار توسط جهانگیری به جلوه ای دیگر از اختلافات داخلی پاستور نشینان تبدیل شد.

سلبریتی ها پیش قراولان عبور از روحانی
روزنامه های اصلاح طلب در این وضعیت سعی کردند که اختلافات موجود بین روحانی و اصلاح طلبان را ساختگی و حربه رقیب معرفی کنند. روزنامه آرمان با تیتز «من پشیمانم رمز جدید تخریب دولت» هشتک مطرح شده در فضای مجازی را محصول جنگ روانی رقیب دانست. روزنامه اعتماد در روز شنبه با تیتر «نقد روحانی علامت روشنفکری نشود» و روز یکشنبه با تیتر « راه سخت مردم سالاری» به دفاع از روحانی پرداخت. در این میان روزنامه آفتاب یزد با تیتر پشیمان نیستیم موضعی شفاف در این زمینه اتخاذ کرد. نکته قابل تأمل اینکه  برخی نشریات اصلاح طلبی با رنگ و بوی تردید با ماجرا مواجه شدند به عنوان نمونه روزنامه همدلی در روز شنبه نوشت: «شرایط انتخاب روحانی را فراموش نکنیم». این تیتر به مخاطب چنین القاء می کند که در شرایط خاصی مجبود به حمایت از روحانی شدیم و اکنون به نوعی مجبور به تحمل شرایط هستیم و یا روزنامه بهار در روز شنبه با تیتر «پشیمانی نه؛ نقد آری» ضمن رد موضوع پشیمانی از حمایت روحانی، عملکرد او را به صورت کامل رضایت بخش ندانست.

سلبریتی ها پیش قراولان عبور از روحانی
در مجموع به نظر می رسد پروژه عبور از روحانی که خیلی زود هم کلید خورده است تازه آغاز شده و در آینده این پدیده سیاسی تعمیق خواهد شد و جریان اصلاح طلب در حال تدارک فضایی است که با کمترین هزینه از روحانی جدا شود که احتمالا این کار با ژست روشنفکری اتفاق خواهد افتاد، و پیشگام این حرکت نیز سلیبریتی ها هستند. جریان اصولگرا نیز با تندی هر چه بیشتر به این موضوع دامن خواهد زد.
جنجال در مجلس: موضوع دیگری که مورد توجه مطبوعات قرار گرفت بحث نطق آقای محمود صادقی و اعتراض برخی نمایندگان به آن بود. اگرچه جدل اتفاق افتاده در مجلس خیلی به طول نینجامید ولی حاکی از بی توجهی نمایندگان در اتخاذ مواضع آن هم در تریبون مجلس بود. این ماجرا برای سرپوش گذاشتن بر موضوع اختلاف روحانی با اصلاح طلبان، توسط این دسته از نشریات بیشتر مورد توجه قرار گرفت ، ضمن اینکه تیتر روزنامه های این جریان بار منفی چندانی نداشت. «دوقطبی در صحن سبز»، « جدال بر سر فضیلت»، «عصاره ها شفاف می شوند» و «حساب کشی از مجلس در تریبون بهارستان» نمونه هایی از این تیترهاست حال آنکه روزنامه های اصولگرا از تیترهای به مراتب تندتری استفاده کردند: روزنامه کیهان با تیتر « وقتی لیست امید را با پول می بستید یاد عصاره فضائل نبودید» در روز دوشنبه انتقاد تیز و تندی نسبت به وقایع مجلس داشت. اگرچه انعکاس تحولات و پدیده های سیاسی همراه با تحلیل را می توان کارویژه اصلی مطبوعات در حال حاضر دانست ولیکن نوع نگاه آنها می تواند شناسنامه یک جریان سیاسی باشد. حاشیه سازی های بی مورد را می توان ابزار جریان اصلاح طلب در شرایط فعلی دانست که مطبوعات وابسته به آن جریان نیز در این راستا کارویژه بزرگنمایی آن را دارند.

سلبریتی ها پیش قراولان عبور از روحانی
در این هفته همچنان موضوع اضهارات احمدی نژاد، موضوع گیری حجه الاسلام والمسلمین سعیدی در مورد وی و تهدیدات نامبرده در فضای مجازی، بر روی صفحات روزنامه ها باقی ماند اگرچه بسیارکم فروغ ظاهر شد. شاید بتوان مهمترین تیتر را متعلق به روزنامه بهار در روز دوشنبه دانتست که نوشت: «ضرب الاجل 48 ساعته دکتر با ساعت شمار». با همه این توضیحات به نظر می رسد جریان اصلاح طلب که تا کنون بسیار گسترده به موضع گیری عای احمدی نژاد ورود پیدا کرده بود کم کم از این محور عدول کرده و تمایلی به ادامه بازی با مهره احمدی نژاد ندارد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات