تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۶۸۳۳

نبايد ميانگين سن كابينه بالا باشد

پایگاه بصیرت / رسول منتجب‌نيا / قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي

(روزنامه اعتماد – 1396/04/14 – شماره 3846 – صفحه 6)

در اينكه بايد كابينه فعلي آقاي رييس‌جمهور تغيير اساسي پيدا كند و در آن تحول ايجاد شود جاي هيچ شك و ترديدي نيست. يعني همه صاحب‌نظران و شخص آقاي روحاني به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد كابينه متحول شود اما چگونه اين امر مي‌تواند ممكن شود؟ اول خصوصيت اعضاي كابينه اين است كه كاملا با رييس‌جمهور همراه، همفكر و هماهنگ باشد. به هر حال آنها بازوان رييس‌جمهور هستند و منويات رييس‌جمهور از طريق كابينه به اجرا درمي‌آيد. قطعا بايد با رييس‌جمهور همفكر و هماهنگ باشند. معني ندارد كه در كابينه كساني بيايند كه افكار و ايده‌هاي ديگري دارند و ناهماهنگ با رييس‌جمهور رفتار كنند. به هر حال اعضاي كابينه بايد از نظر تجربه در سطح بالايي باشند و هم از نظر ميانگين سني در حدي باشند كه داراي نشاط و انرژي و تحرك و پويايي لازم باشند.

بايد از تجربيات استفاده شود. البته لازمه استفاده از تجربيات اين نيست كه از افراد مسن در كابينه استفاده كنيم. لازم نيست سن كابينه را بالا ببريم و كابينه دچار رخوت و كندي شود. نكته ديگر اين است كه اعضاي كابينه بايد كساني باشند كه خود را براي دفاع از دولت و رييس‌جمهور و ارتباط با مردم، توجيه و اغناي مردم آماده كنند. در دولت فعلي شاهد بوديم برخي از وزرا حاضر نبودند حتي از عملكرد خود دفاع كنند. چه رسد كه از عملكرد رييس‌جمهور دفاع كنند. رييس‌جمهور مجبور بود سپر بلاي كابينه شود و پاسخ هر منتقدي را شخص رييس‌جمهور يا دفتر او مي‌داد. در حالي كه هر كدام از اعضاي كابينه نسبت به مصوبات و عملكرد دولت مسووليت قانوني دارند و بايد توجه به اين امر داشته باشند.

اين نكته همه قابل توجه است كه وزرايي كه در سختي‌ها و دشواري‌ها و بحران‌ها رييس‌جمهور را تنها نگذارند و او را حمايت كنند و با مردم در ارتباط باشند و مردم را قانع كنند. نكته ديگر اين است كه در حين اينكه گروه‌ها و جناح‌ها نبايد سهم خواهي كنند ولي آقاي رييس‌جمهور براي ايجاد تعادل و به پاس زحماتي كه گروه‌هاي مختلف به خصوص اصلاح‌طلب‌ها داشتند بايد فضاي دولت اصلاح‌طلبانه باشد. فضايي كه با انديشه و افكار رييس‌جمهور كه انديشه‌اي اصلاح‌طلبانه است كاملا منطبق باشد. نمي‌گوييم كه چند درصد آن اصلاح‌طلب باشند ولي آنچه مهم است اينكه چون رييس‌جمهور انديشه اصلاح‌طلبانه دارد. دولتش هم بايد دولت اصلاحات باشد و بايد آرمان اين طيف فكري را پياده كند تا زير مجموعه دولت نيز چنين باشند.

متاسفانه در گذشته شاهد بوديم كه بعضي از وزرا چون انديشه‌اي شبيه به رييس‌جمهور و هم‌راستا با آن را نداشتند زيرمجموعه آنها نيز در استان‌ها و شهرستان‌ها متفاوت بودند. اين انتقاد از همه صاحب‌نظرها به دولت طي اين 4 سال وارد بود. تعداد زيادي از مديران اجرايي دولت‌هاي نهم و دهم در دولت يازدهم مسووليت‌هاي كليدي بر عهده داشتند و اعتقاد به آرمان‌هاي رييس‌جمهور نداشتند. حتي در موارد كارشكني در كارهاي دولت مي‌كردند. در انتخابات مشخص شد كه بسياري از مسوولان رده‌هاي متوسط و پايين نغمه ديگري ساز مي‌كردند و در انتظار تغيير و تحول بودند. اين مساله براي همه ثابت شد. اين نكته‌ها لازم است كه در دولت و كابينه آينده بايد لحاظ شود. البته وقتي مي‌گوييم كابينه فقط وزرا منظور نيست.

از رييس دفتر گرفته تا مشاوران و روساي سازمان‌هاي زيرمجموعه رييس‌جمهور و معاونان و همه كساني كه ستاد رياست‌جمهوري را تشكيل مي‌دهند و به نحوي موثر هستند، بايد تغيير كنند. دولت دوم آقاي روحاني همچنين بايد بكوشد تا در حوزه اقتصادي اقداماتي اساسي انجام دهد. كارآمدي بخش اقتصادي دولت آتي بيش از هر چيز اهميت دارد و بر اين اساس آقاي رييس‌جمهور بايد در انتخاب وزراي قدرتمند و كارآمد در وزارتخانه‌هاي زيرمجموعه اين حوزه تمام تلاش خود را به كار بگيرد. امروز با روي كار آمدن مجلس دهم شرايط ويژه‌اي در اختيار دولت دوازدهم قرار گرفته تا كابينه‌اي مطلوب و قوي را سامان دهد. از سويي متاسفانه شاهد هستيم كه رقباي دولت با پايان انتخابات هنوز رقابت‌ها و تخريب‌ها عليه آقاي روحاني را ادامه مي‌دهند.

هر روز بر ميزان اين تخريب‌ها افزوده مي‌شود و تلاش مي‌كنند تا از اين طريق دولت را ناكارآمد جلوه دهند. ديديم كه در روز راهپيمايي روز قدس كه نماد وحدت و انسجام بين جناح‌ها و مردم است، چگونه با رييس‌جمهور رفتار شد. در حالي كه رييس‌جمهور يكي از شخصيت‌هاي كليدي در نظام است و توهين به اين شخصيت به ضرر كل نظام خواهد بود. مواردي از اين دست از جناح مقابل بسيار ديده شده است و همواره مي‌كوشند تا شكست خود را در انتخابات با تخريب پاسخ دهند. با اين حال دولت بايد تلاش كند تا در 4 سال آينده كمتر از اين تخريب‌ها تاثير بگيرد و در مقابل اين نوع تخريب‌هايي كه همواره از سوي اصولگرايان مطرح شده، منفعل نشود. دولت آينده آقاي روحاني بر سرنوشت اصلاح‌طلبي تاثير خواهد داشت و عملكرد اين دولت نه تنها كارنامه‌اي براي شخص آقاي روحاني خواهد بود، بلكه بر آينده جريان اصلاحات نيز اثر خواهد گذاشت.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=79477

ش.د9603111

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات