تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۷۸۹
انشقاق جديد در اردوگاه اصولگرايان پارلمان:

اصولگرايان ولايي از فراكسيون ولايت جدا شدند

پایگاه بصیرت / زينب صفري

(روزنامه اعتماد – 1396/04/14 – شماره 3846 – صفحه 2)

عاقبت اصولگرايان جبهه پايداري در مجلس (اصولگرايان ولايي) سفره‌شان را از اصولگرايان ميانه‌رو (مستقلان ولايي) جدا كردند. اعضاي فراكسيون اصولگرايان ولايي ديروز در بيانيه‌اي جدايي خودشان از فراكسيون ولايت را اعلام كردند. هر چند تا پيش از انتشار بيانيه رسمي جدايي اصولگرايان ولايي، در عمل هم سه فراكسيون سياسي اميد، مستقلين و اصولگرايان در مجلس نقش‌آفريني مي‌كردند اما تصميم ديروز اصولگرايان ولايي نشان داد ژست نزديكي اصولگرايان به يكديگر زير چتر علي لاريجاني چندان هم ماندگار نخواهد بود. احمد عليرضا‌بيگي، نماينده تبريز و از اعضاي اين فراكسيون نخستين نماينده‌اي بود كه در گفت‌وگو با مهر اين جدايي را رسانه‌اي كرد. به گفته او مبهم بودن موضع‌گيري‌ها در قالب فراكسيون ولايت ابهاماتي را در افكار عمومي ايجاد كرده بود و از آنجا كه فراكسيون نمايندگان ولايي بايد مواضع شفافي داشته باشد اين تصميم گرفته شد. بيگي در مرزبندي با اصولگرايان ميانه‌رو گفته است‌: «ما خود را مقيد به پيروي از خط‌مشي رهبري و پيگيري مطالبات ايشان مي‌دانيم.»

چرا جدايي؟

سيدحسين نقوي حسيني، سخنگوي فراكسيون اصولگرايان ولايي هم به ايلنا گفته جدايي از فراكسيون ولايت پيشنهاد شوراي مركزي اين فراكسيون بوده و با تصويب مجمع عمومي اين فراكسيون كه ديروز برگزارشده بود، عملياتي شد. او در ادامه سخنانش جزييات بيشتري از اختلافات ميان فراكسيون متبوعش با فراكسيون مستقلين بيان كرده: در زمان آغاز به كار مجلس دهم، فراكسيون ولايت تشكيل شد و توانست در انتخاب رييس مجلس هماهنگي‌هاي خوبي داشته باشد اما در ادامه تعدادي از اعضاي اين فراكسيون با ايجاد انشقاق، فراكسيون جديدي به نام مستقلين ولايي تشكيل دادند.

در‌‌ همان زمان اعتراض‌هايي نسبت به تشكيل فراكسيون مستقلين ولايي مطرح شد. اما با اين همه در ‌‌نهايت اين مساله نيز مورد پذيرش قرار گرفت و در كنار آن فراكسيون نمايندگان ولايي نيز تشكيل شد كه بر اين اساس، دو فراكسيون زيرمجموعه فراكسيون ولايت با يكديگر همكاري مي‌كردند. به گفته او اما در ادامه فراكسيون مستقلين ولايي اقداماتي انجام داد و تصميماتي گرفت كه فراكسيون نمايندگان ولايي نمي‌توانستند از آن دفاع كنند و پاسخگوي آن فعاليت‌ها باشند. تصميماتي گرفته مي‌شد كه از سوي مردم مورد اعتراض قرار مي‌گرفت و به نمايندگان عضو فراكسيون نمايندگان ولايي اعتراض مي‌شد كه چرا چنين تصميماتي گرفته شده است.

حال اينكه ما آن تصميمات را نگرفته بوديم. به همين دليل شوراي مركزي فراكسيون نمايندگان ولايي به اتفاق آرا تصويب كرد كه فعاليت مستقل داشته باشد و از مجموعه فراكسيون ولايت خارج شود. نقوي حسيني البته هيچ اشاره‌اي به اين تصميمات كه به گفته او با اعتراضات مردمي مواجه شده نكرده است اما گفته با اين تصميم از اين پس، ديگر چيزي به نام فراكسيون ولايت وجود ندارد و مجلس با سه فراكسيون نمايندگان ولايي، مستقلين ولايي و اميد به كارش ادامه مي‌دهد. حالا در شرايط جديد قرار شده تا فرم‌هاي جديدي براي عضويت در فراكسيون اصولگرايان ولايي بين نمايندگان توزيع شود؛ با اين شرط كه اعضاي عضو فراكسيون نمايندگان ولايي نبايد عضو فراكسيون‌هاي ديگر باشند يا در جلسات ساير فراكسيون‌ها شركت كنند. به گفته نقوي حسيني اين پس از عضويت، نام اعضاي فراكسيون به‌صورت رسمي اعلام خواهد شد تا همه بدانند كدام نمايندگان عضو اين فراكسيون هستند.

قبل از جدايي

بعد از آغاز به كار مجلس دهم اگرچه در ابتدا دو فراكسيون اميد و ولايت در مناسبات سياسي درون مجلس حاضر بودند اما طولي نكشيد كه تعدادي از اصولگرايان ميانه‌ر‌و كه با ليست اميد وارد مجلس شده بودند ترجيح دادند به جاي پيوستن به فراكسيون اميد فراكسيون مستقلي تشكيل دهند. هر چند اين طيف در ادامه نشان دادند كه چندان هم مستقل نيستند. آنها اصولگرايان حامي دولت و از نزديكان علي لاريجاني بودند كه در نهايت پذيرفتند به عنوان يك «ساب فراكسيون» زيرمجموعه فراكسيون ولايت و تحت زعامت علي لاريجاني قرار بگيرند. به اين ترتيب فراكسيون ولايت دو ساب فراكسيون زير مجموعه خودش تشكيل داد: اول «اصولگرايان ولايي» كه همان نمايندگان نزديك به جبهه پايداري و مخالف دولت هستند و در تصميمي تاكتيكي فعلا از رياست علي لاريجاني در مقابل گزينه‌هاي اصلاح‌طلبي همچون عارف حمايت مي‌كنند.

و دوم «مستقلين ولايي» كه اصولگرايان ميانه‌رو حامي دولت هستند و البته ذاتا از رياست علي لاريجاني حمايت مي‌كنند و متحد او هستند. دو طيفي كه شايد تنها شباهت آنها به هم حمايت از علي لاريجاني باشد؛ آن هم البته تا زماني كه خطر اصلاح‌طلبان براي تصاحب كرسي رياست جدي به نظر برسد. اما حالا كه انتخابات هيات رييسه مجلس به تازگي برگزار شده و رياست علي لاريجاني دست كم تا يك سال آينده تضمين شده است اصولگرايان ولايي با اين جدايي ترجيح دادند همين ميزان از همگرايي با اصولگرايان ميانه‌رو را هم به نمايش نگذارند.

به خصوص كه در جريان مناسبات چينش كابينه دولت دوازدهم نقاط افتراق آنها با اصولگرايان ميانه‌رو هر چه بيشتر نمايان خواهد شد. اگر فراكسيون اميد جدي‌ترين حامي كابينه دوازدهم باشد و فراكسيون مستقلين در تقلا براي هرچه بيشتر نزديك كردن اين كابينه به سمت و سوي خودش باشد اما قطعا اصولگرايان ولايي مقابل كابينه دوازدهم صف‌آرايي خواهند كرد. آنها با اين جدايي مي‌خواهند حساب خودشان را از لابي‌گري‌هاي فراكسيون مستقلين درباره كابينه دوازدهم و موضع‌گيري‌هاي اعضاي اين فراكسيون در حمايت از حسن روحاني و دولت جدا كنند و شايد آتش به اختيار‌تر از قبل وارد ميدان شوند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=79443

ش.د9603110

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات