تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۰۷۱۶۸
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با همدلی:

اصلاح‌طلبان در دام مخالفان دولت نیفتند

مقدمه: هتاکی و تلاش مخالفان برای تشابه‌سازی بین چهره روحانی و بنی‌صدر، سوال از رئیس جمهور در روزهای پایانی دولت یازدهم و زیر سوال بردن روحانی درحالی که ریاست جمهوری نماد اقتدار نظام است، تلاش بانک مرکزی و دولت برای حل مشکل سپرده‌گذاران در موسسات مالی و اعتباری، آخرین خبر از جلسه کمیته‌های تعامل و ارزیابی در فراکسیون امید با رئیس جمهور برای تشکیل کابینه جدید و درخواست ملاقات عارف با روحانی از جمله محورهای گفت‌وگوی همدلی با محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید و عضو صندوق پول و اعتبار است که در ادامه می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / معصومه معظمی

(روزنامه همدلي – 1396/04/14 – شماره 636 – صفحه 3)

* نظرتان درباره تلاش برخی مخالفان دولت برای بنی‌صدرسازی از چهره روحانی چیست؟

** رئیس جمهور مظهر اقتدار ملی و نماد کشور است، خصوصا رئیس جمهوری که با مکانیزم مردم‌سالارانه و با اتکا به رای مردم روی کار آمده باشد. بنابراین تضعیف رئیس جمهور به نوعی مقابله با نماد مردم‌سالاری در کشور است. همچنین از نظر آموزه‌های دینی و اخلاقی نیز این کار مطرود است. خوشبختانه پروژه بنی‌صدرسازی هم از طرف مخالفان موفق نبود و با شکست مواجه شد. این‌قدر کار زشت و نامناسبی بود که همه نحله‌های فکری اصول‌گرایی نیز این کار را محکوم و با آن مقابله کردند.

البته به نظرم جایگاه نقد باید محفوظ باشد و منتقدان باید بتوانند مکنونات قلبی خودشان را با انصاف و آزادانه بیان کنند. خوشبختانه در این باره موضع همه اصلاح‌طلبان این بود که با منتقدان نباید برخورد قهری شود و در این باره قوه قضاییه نیز خوب و مناسب عمل کرد. البته امیدواریم قوه قضاییه نسبت به اصلاح‌طلبان منتقد نیز همین‌گونه منصفانه عمل کند.

* برخی اهانت به رئیس جمهور در روز قدس یا شعرخوانی آن مداح در روز عیدفطر را مصداق آزادی بیان می‌دانند. به نظر شما این موارد می‌تواند مصداقی بر آزادی بیان باشد؟

** هتاکی نسبت به رئیس جمهوری که مظهر اقتدار نظام و حکومت اسلامی است، تحت هر عنوانی محکوم، غیرقابل پذیرش و جرم است. قطعا نباید این جایگاه را به بهانه آزادی بیان تضعیف کرد. به نظرم اشعاری که آن مداح در روز عید فطر خواند قابل توجه نیست که ما بخواهیم درباره آن اظهار نظر کنیم، ولی این رفتار از نقد به دور بود و مصداق بارز تضعیف و تخریب نماد اقتدار ملی و مردم‌سالاری بود. بنابراین توقع داریم قوه قضاییه با این‌گونه تخریب‌ها مقابله کند.

* پس به نظر شما این رفتار و موضع‌گیری‌ها مصداق آزادی بیان نبود؟

نخیر به هیچ وجه این برخوردها و اظهار نظرات انتقاد نبود که بتوان آن را به حساب آزادی بیان گذاشت بلکه عین تخریب بود.

* درباره سوال از رئیس جمهور که این روزها به طور جدی از طرف برخی نمایندگان مطرح و تقدیم هیات رئیسه نیز شده است، توضیح دهید. این سوال با چه هدفی درحال طرح و بررسی است؟

** سوال از رئیس جمهور درباره موضوعات اقتصادی و مشکلات پیش آمده برای سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری است. دوستان اقتصادی دولت و خصوصا بانک مرکزی با وجود زحمات زیادی که کشیده‌اند، ولی عملکردشان در بین نمایندگان و مردم بازتاب مثبتی نداشته است. به نظرم قطعا مایه شرمساری است که مردم و صاحبان سپرده‌های کوچک که اکثرا سپرده‌ای زیر 10میلیون دارند و 90درصد این سپرده‌گذاران را تشکیل می‌دهند، پول خود را به این موسسات سپرده‌اند ولی برای پس گرفتن اصل پول و سرمایه خود روزی 100 تا 200 هزارتومان از پولشان را بتوانند پس بگیرند!

البته به طور یقین این انتقاد به دست‌اندرکاران اقتصادی و بانک مرکزی وارد است، ولی به عنوان عضو شورای پول و اعتبار از زحمات رئیس کل بانک مرکزی تشکر می‌کنم و شاهد تلاش آنها برای حل این مشکل هستم و معتقدم در این باره بدسلیقگی‌هایی اعمال شده است.

* آیا مجوز این موسسات از طرف بانک مرکزی صادر شده است؟

** مجوز این موسسات مالی و اعتباری که به مشکل خورده‌اند یقینا از طرف بانک مرکزی صادر نشده و مرجع صادرکننده این مجوزها جای دیگری بوده است ولی آوار آن به واسطه عدم تبیین مواضع و اطلاع‌رسانی صحیح به مردم و افکار عمومی و مداخله‌های نابجا، بار آن به دوش دولت افتاده است. بنابراین دولت نباید اجازه دهد این مشکلات بیش از این به هم پیوند بخورد و با ورود باید آن را حل کند. مثلا دولت مشکلات میزان را با ادغام بانک صادرات و مشکلات ثامن‌الحجج را با ادغام بانک پارسیان حل کرد. پس مشکلات با مداخله و ورود مناسب دولت قابل حل است.

از طرفی هم عده‌ای صاحبان سپرده‌های بزرگ هستند که طبق شنیده‌هایم از مسئولان اطلاعاتی و امنیتی، افرادی را اجیر می‌کنند که به نماینده‌ها زنگ بزنند و تجمع ایجاد کنند. فردی که 10میلیارد سپرده دارد و با سود 20 تا 30درصد پولش به 20 میلیارد تومان رسیده است، نتیجه بی‌کفایتی صاحبان و موسسان این صندوق‌ها است و به نظرم باید آنها را محاکمه و بازخواست کرد، چون افرادی با سپرده‌های اندک و خرد، پول خود را به این موسسات سپرده‌اند و حالا به اصل پول خودشان هم دسترسی ندارند. معتقدم بانک مرکزی با سازوکاری باید این سپرده‌های کوچک مردم را تضمین کند و با خط اعتباری بانک مرکزی به این صندوق‌ها مجوز دهد و سپرده کوچک مردم را برگرداند.

* به نظرتان سوال از رئیس جمهور دراین خصوص، درحالی که فقط یک ماه تا پایان دولت یازدهم مانده و باید به فکر معرفی کابینه جدید باشد، کار درستی است؟

** سوال از رئیس جمهور در این باره و در این مقطع به نظرم کار شایسته‌ای نیست. خصوصا دوستان و همفکران اصلاح‌طلب ما نباید با سوال از رئیس جمهور در بازی و خطی بیفتند که مخالفان دولت طراحی کرده‌اند. نباید فراموش کنیم که سوال از رئیس جمهور در طول تاریخ جمهوری اسلامی تنها دوبار اتفاق افتاده است. اولین سوال در ابتدای انقلاب از بنی‌صدر بود و دومین سوال از آقای احمدی‌نژاد. البته باید توجه داشته باشیم که جنس سوال از احمدی‌نژاد کاملا متفاوت از این دوره بوده است. دولت و بانک مرکزی دراین مقطع پای کار آمده‌اند تا مشکل سپرده‌گذاران خصوصا سپرده‌گذاران کوچک را حل کنند، ولی کمی کج‌سلیقگی و تاخیر در ورود به حل مشکل ایجاد شده و باعث شده این معضلات پیش بیاید.

ولی همه تلاششان این است که این مشکل را حل کنند. دلیلی ندارد در این موقعیتی که رئیس جمهور با آن آرای معنادار مردم انتخاب شده است و در بحبوحه معرفی کابینه جدید دولت دوازدهم است نمایندگان برای سوال درباره این موضوع او را به مجلس بکشانند. نمایندگان می‌توانند در این باره از وزیر سوال کنند. بنابراین بهتر است همه دوستان که سبقه سیاسی دارند از این منظر هم به موضوع نگاه کنند و سوال خود را پس بگیرند. البته سوال از وزرا و رئیس جمهور حق قانونی نمایندگان است، ولی به نظرم در موقعیت فعلی سوال از رئیس جمهور خوش‌سلیقگی نیست و باید نمایندگان در این باره حساسیت بیشتری نشان دهند.

* جلسه عصر روز سه‌شنبه نمایندگان در چه موردی بوده است؟

** جلسه عصر سه‌شنبه هم به همین دلیل تشکیل شد که باعث انصراف سوال‌کنندگان از رئیس جمهور شود یا حداقل باعث به تاخیر افتادن سوال شود، تا نتیجه اقدامات بانک مرکزی در این راستا مشخص شود.

* قرار بود فراکسیون امید با رئیس جمهور جلسه‌ای داشته باشد، آخرین خبر را درباره این جلسه بفرمایید.

** کمیته تعامل و ارزیابی در فراکسیون امید مشخص شده است و این کمیته در دو زمینه کار می‌کند. یکی وظیفه ارزیابی وزرای فعلی را برعهده دارد و کمیته دوم مسئولیت مشخص کردن مولفه‌هایی که وزرای بعدی باید داشته باشند و اینکه چه کسانی در کارشان موفق بوده‌اند را برعهده دارد. دکتر عارف هم به عنوان رئیس فراکسیون امید مجلس، از آقای رئیس جمهور درخواست وقت کرده‌اند تا این جلسه تشکیل شود. بنابراین در آن جلسه با دکتر روحانی نتیجه کار دو کمیته فراکسیون امید مشخص می‌شود.

* زمان جلسه و ملاقات مشخص شده است؟

** فعلا زمان جلسه مشخص نیست و دکتر عارف از رئیس جمهور درخواست ملاقات کرده‌اند و منتظر اعلام زمان این ملاقات از طرف آقای رئیس جمهور هستیم.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=33485

ش.د9603525

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات