تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۷۲۶۸
سیاسیون انگلیس خواستار استعفای وزیر امورخارجه این کشور به دلیل افشای بخشی از مأموریت یک جاسوس 2 تابعیتی در ایران شدند

گاف نازنین

(روزنامه وطن امروز – 1396/08/22 – شماره 2305 – صفحه 2)

افشای بخشی از ماموریت یک جاسوس دوتابعیتی دستگیر شده در ایران از سوی وزیر خارجه انگلیس، انتقاد مقامات انگلیسی را نسبت به بوریس جانسون به دنبال داشته است و برخی مقامات انگلیسی همچون رهبر حزب کارگر انگلیس و شهردار لندن خواستار استعفای وی از وزارت خارجه شدند. به گزارش «وطن امروز»، بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس چهارشنبه 10 آبان‌ماه در جلسه استماع کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس، درباره وضعیت نازنین زاغری، تبعه ایرانی- انگلیسی بازداشت‌شده در ایران، گفت این فرد در هنگام دستگیری مشغول «آموزش خبرنگاری» در ایران بوده است. او گفت: «وقتی کارهایی را که نازنین زاغری انجام می‌داده بررسی می‌کنم می‌بینم که او تنها مشغول آموزش روزنامه‌نگاری [در ایران] بوده است.»

اظهارنظر وزیر خارجه انگلیس درباره یک فرد بازداشت‌شده در ایران به جرم جاسوسی در شرایطی بود که در یک سال و نیم گذشته رسانه‌های انگلیسی و غربی، دیدار با خانواده را علت اصلی سفر نازنین زاغری به ایران اعلام می‌کردند و همکاری او با بنگاه‌های رسانه‌ای را یا تکذیب می‌کردند یا مدعی می‌شدند وی در پایین‌ترین سطح در رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی همکاری داشته است. با این حال اما وزیر خارجه انگلیس 10 آبان اعتراف کرد نازنین زاغری برای یک ماموریت عملیات روانی به ایران آمده بود. همین مساله باعث شد تا وزارت خارجه انگلستان در بیانیه‌ای به اصلاح اظهارات جانسون بپردازد و بر غیرقانونی بودن دستگیری و زندانی شدن وی تاکید کند. اما این بیانیه و همچنین اظهارات مجدد جانسون درباره زاغری باعث نشد تا مقامات انگلیسی از گاف وزیر خارجه انگلیس درباره جرم نازنین زاغری چشم‌پوشی کنند. روز گذشته رهبر حزب کارگر انگلیس و شهردار لندن خواستار برکناری جانسون شدند.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس در یادداشتی با انتقاد از عملکرد وزیر خارجه کشورش نوشت: بوریس جانسون 16 ماه است به جایگاه بریتانیا در جهان آسیب‌زده و اکنون نیز آینده پرونده نازنین زاغری را به خطر انداخته است. وی در بخشی از این یادداشت با اشاره به موضوع نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی ایرانی- انگلیسی نوشت: اکنون با پرونده ناراحت‌کننده نازنین زاغری مواجهیم که آینده آزادی‌اش به دلیل خرابکاری پیاپی جانسون مورد تهدید قرار گرفته است. وزیرخارجه باید شعور این را داشته باشد که به‌روشنی بگوید اشتباه کرده است و هر تلاشی را به کار گیرد تا اطمینان یابد نازنین زاغری به دلیل اشتباه غم‌انگیز وی مجازات نمی‌شود. او بر همین اساس از ترزا می، ‌نخست‌وزیر خواست جانسون را به دلیل «اشتباه عمیقاً تأسف‌انگیز» درباره «نازنین زاغری» از سمتش برکنار کند. به گزارش تسنیم، «صادق خان»، شهردار لندن هم در گفت‌وگویی با رسانه دولتی انگلیس، «بی‌بی‌سی» گفت اظهارات «جانسون»، در ایران به منزله اعتراف دولت انگلیس به اتهامات نازنین زاغری مورد استفاده قرار گرفته است.

شهردار لندن از جانسون خواست بابت این «اشتباه بزرگ» عذرخواهی کند. او در ادامه با برشمردن برخی دیگر از گاف‌های جانسون گفت که او باید از سمتش استعفا کند. برخی نمایندگان پارلمان انگلیس از جمله «امیلی ثورنبری» نیز خواستار استعفای جانسون شده‌اند. براساس این گزارش، نازنین زاغری یک تبعه ایرانی - انگلیسی است که از حدود 5 سال پیش با بنیاد تامسون رویترز همکاری کرده و مدیریت چندین پروژه آموزشی این بنیاد را در کشورهایی چون لبنان، گرجستان، اردن، مراکش، میانمار و برخی کشورهای آفریقایی برعهده داشته است.

بنیاد تامسون رویترز یک شرکت چندملیتی است که با هدف ترویج دموکراسی به سبک غربی تاسیس شده و در زمینه رسانه‌های گروهی و آموزش خبرنگاری مشغول فعالیت است و از مهم‌ترین شرکت‌های وابسته به آن می‌توان به خبرگزاری رویترز اشاره کرد. نازنین زاغری در سایت این بنیاد درباره خود نوشته: «من در کشورهای مختلفی چون لبنان، مراکش و گرجستان برنامه‌های آموزشی برگزار کرده‌ام، من با روزنامه‌نگاران و نمایندگان پارلمانی زیادی آشنا شدم و درباره نحوه پوشش اخبار مجلس و بهبود مهارت‌های خبرنگاران و چگونگی ارسال پیام‌های آنان صحبت کرده‌ام.» موفقیت زاغری در ماموریت‌های مختلف باعث می‌شود بنیاد یاد شده که بخشی از بازوی نهادهای امنیتی انگلستان است، او را با توجه به سوابق و تابعیت ایرانی، مسؤول بخشی از پروژه نفوذ در ایران کند.

زاغری از سال 93 ماموریت خود را آغاز و طی 2 سال 4 بار به ایران سفر می‌کند. او در این سفرها تلاش می‌کرده با خبرنگاران و مسؤولان دولتی ارتباط بگیرد. اما آخرین سفر وی به ایران، نیمه‌تمام می‌ماند و وی 15 فروردین‌ماه سال 95 پیش از خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران، توسط سازمان اطلاعات سپاه کرمان دستگیر شد. بلافاصله پس از دستگیری این جاسوس دوتابعیتی، رسانه‌های انگلیسی از دستگیری وی در ایران خبر دادند. در ایران اما این خبر به صورت رسمی تایید نشد تا نهادهای اطلاعاتی سایر افراد فعال در این پروژه را نیز دستگیر کنند. 2 ماه بعد در 26 خردادماه سپاه ثارالله کرمان در اطلاعیه‌ای از دستگیری «نازنین زاغری» به ‌عنوان یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، خبر داد.

سپاه ثارالله در اطلاعیه خود آورده بود: «ایشان با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است». پرونده این جاسوس دوتابعیتی برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب منتقل شد و شعبه 15 دادگاه انقلاب، زاغری را به 5 سال حبس محکوم کرد. یک‌سال بعد، در مهرماه سال 96 جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران جزئیات بیشتری را درباره اقدامات این جاسوس دوتابعیتی رسانه‌ای کرد.

او گفت: شوهر وی تبعه انگلستان و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلستان بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسؤول آموزش خبرنگاری آنلاین بی‌بی‌سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی چون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) بودند.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2305/2/184400/0

ش.د9603725

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات