تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۰۷۳۲۹
عبدالله ناصری در گفتگو با آفتاب یزد:

واعظی نقش وزیر خارجه و معاون اول را هم ایفا می‌کند!

مقدمه: از روزی که واعظی جای نهاوندیان در پاستور را گرفت تا به حال، روزی نیست که خبری از برخوردها و دخالت‌ها‌ی تعیین کننده وی به گوش نرسد و اما آن گونه که با مراجعه به اخبار و رویدادهای دولت یازدهم به دست می‌آید؛ با توجه به گرایش اصولگرایانه وی، این گونه رفتارهای واعظی چندان هم عجیب و جدید نیست! سفر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به بولیوی برای شرکت و سخنرانی در چهارمین نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز، تنها از این منظر قابل توجه فعالان رسانه‌ها‌ی مجازی قرار گرفت که تقریبا هیچ مقام رسمی برای بدرقه او حضور نیافت و جهانگیری تقریبا تنها و فقط در معیت رئیس دفترش عازم بولیوی شد. این شاید یکی از ده‌ها‌ موردی است که خبر از کمرنگ شدن عمدی نقش جهانگیری در دولت دوازدهم می‌دهد و شاید عدم همراهی یکی از وزرا و مقامات عالیرتبه را هم به پای واعظی بنویسند؛ واعظی که این روزها مورد توجه دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب از نقطه نظرهای متفاوتی است.آخر هفته گذشته بود که روزنامه اعتماد در گزارشی به دنبال پاسخ به این سوال بود: «در دفتر رئیس جمهور چه می‌گذرد؟» همین روزنامه در سرمقاله هم به واعظی یادآور شده بود که وی مدیون اصلاح طلبان است و اما در آغازین روز هفته دو روزنامه اصولگرای جوان و کیهان به یادداشت اصلی و سرمقاله اعتماد واکنش نشان داده، به نوعی این گونه واکنش نشان دادن و پرداختن‌ها‌ را برنتافته بودند. با بالا گرفتن برخی اختلافات و نیز شدت یافتن برخی گلایه‌ها‌ و گمانه‌ها‌ و شنیده‌ها‌ی گاه موثق، کم کم این نگرانی ایجاد می‌شود که شاید واعظی که چندان میل و گرایشی به اصلاح طلبان ندارد، با الگو برداری از مشایی و بقایی می‌کوشد نقش و حضوری فراتر از یک رئیس دفتر برعهده بگیرد با این تفاوت که بعید است همانگونه که بین مشایی و احمدی نژاد رابطه مرید و مرادی برقرار بود بین حسن روحانی و واعظی اساسا چنین مسئله وجود داشته یا بتواند وجود داشته باشد. در این رابطه گفتگویی انجام داده‌ایم با عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب تا ببینیم این‌گونه رفتارها تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد و نیز این که آیا روحانی از همه رفتار و تصمیمات واعظی باخبر است و با آنان موافق؟! یا این که برخی از تصمیمات را رئیس دفتر رئیس جمهور بنا به تشخیص خود و بدون اطلاع رئیس دولت دوازدهم اخذ و اجرایی می‌کند.
پایگاه بصیرت / رضا بردستانی

(روزنامه آفتاب يزد – 1396/09/07 – شماره 5050 – صفحه 2)

* پرداختن روزنامه‌ها به موضوع واعظی فارغ از اینکه چپ باشند یا راست، نشان دهنده چه موضوعی است؟

** در این روند دو سه ماهه اتفاقاتی در ساختار دیوانسالاری دولت شکل گرفته که تاکنون سابقه نداشته بدان معنا که رئیس دفتر رئیس جمهور که حکم حاجب قدیمی را دارد و عملا هماهنگ‌کننده است در بسیاری از تصمیم گیری‌ها‌ در دو سه ماه اخیر حتی بالاتر از معاون اول ظاهر شده و تاثیرگذاری کرده و متاسفانه روحانی نیز کاملا منفعل برخورد کرده است یعنی هیچ وقت چنین پدیده‌ای سراغ نداشتیم.

* جایی از سخنان خود گفتید این گونه رفتار از رئیس دفترهای رئیس جمهور باب نبوده است اما ناخودآگاه ذهن ما به سمت دولت‌ها‌ی نهم و دهم می‌رود و به یادمان می‌آید نزدیکان احمدی نژاد که نقشی همانند واعظی داشتند همین رفتار را در پیش می‌گرفتند و حتی اختیارات گسترده تری داشتند. این نگران‌کننده نیست که آقای واعظی به این سمت کشیده شود؟

** بله خطرناک است! در دولت قبل مشایی از این مقوله و از موارد استثنایی بود اما نکته مهم این بود که رابطه احمدی نژاد و مشایی مرید و مرادی بود و از جهات متعددی آقای احمدی نژاد دربست در اختیار مشایی بود اما رابطه روحانی با واعظی چنین رابطه‌ای نیست اگر مشایی را استثناء کنیم چنین موردی نبوده و از این رو من احساس نگرانی می‌کنم و آن را به صلاح نمی‌بینم زیرا رئیس دفتری پرستیژی و پروتکل و تعریفی دارد. گاهی واعظی نقش وزیر خارجه و معاون اول و نقش وزارت کشور را ایفاء می‌کند. خوب اطلاعات موثق داریم که برخی از وزراء که منطقا در دولت‌ها‌، معاونین با اطلاع رئیس جمهور انتخاب می‌کردند واعظی اجازه نمی‌دهد این تصمیم گیری به روحانی برسد تا تصمیم نهایی را بگیرد و خودش امر و نهی می‌کند. همچنین شنیده‌ها‌ حاکی از این است که برخی از وزراء کابینه می‌گویند کاش نهاوندیان می‌ماند و با اینکه نسبت به رفتار مقتدرانه نهاوندیان در دولت اول انتقاداتی وارد بود اما ایشان مواردی را رعایت می‌کردند که واعظی نمی‌کند!

* در دور قبلی دولت یازدهم نیز زمزمه‌ها‌یی داشتیم که واعظی بر عزل و نصب و ارتباط با دولت و مجلس نقش ایفاء می‌کند و جسته و گریخته از برخی نمایندگان شنیده بودیم که برخی از تصمیماتی که قرار بوده به نوعی به نفع اصلاح طلبان اتخاذ شود، آقای واعظی در روند آن تاثیر غیر قابل توجیهی داشتند. این ادامه همان موضوع است به نظر شما؟

** بله! چون اساسا دو منش را از واعظی می‌توان سراغ گرفت؛ یکی اینکه مرد شماره یک و منتسب به روحانی در اعتدال و توسعه است اما ذاتا منش اصول گرایی داشته و دارد و در ضد اصلاح‌طلبی بودنشان که قابل توجه است شکی نیست و دیگری منش اعمال قدرت و نفوذ از ناحیه رئیس دفتری می‌کنند علاوه بر بحث جناحی که بیشتر یک اصولگرا می‌باشد تا اصلاح طلب و فردی که چهره شماره یک اعتدال و توسعه و منتسب به روحانی است اما پروتکل رئیس دفتری و تشریفاتی که دارد باید رعایت شود اگرچه در دولت قبل مشایی بود که او هم استثناء بود و رابطه مرید و مرادی رئیس جمهور و رئیس دفتری بود اما آقای احمدی نژاد چنین اختیاری به رئیس دفتر نمی‌دادند چنان که به شیخ‌الاسلامی نیز ندادند؛ این‌ها باید در نظر گرفته شود. این روند نگران کننده برای کابینه و مدیران ارشد و آینده روحانی خواهد بود.

* آقای واعظی در انتخاب وزیر ارتباطات نقش پررنگی داشت و بیش از آن چه انتظار می‌رفت به نوعی موجب خرسندی اصول گرایان شد زیرا وزیر فعلی ارتباطات، یک چهره کاملا اصول گراست و در این شکی نیست اما موضوع این است مدتی قبل زمزمه‌ها‌یی داشتیم مبنی بر اینکه یک تفکری تلاش می‌کند آقای جهانگیری را به سمت انزوا و حاشیه نشینی بکشاند آخرین مورد این بود که وقتی برای اجلاس کشورهای صادرکننده گاز می‌رفت، فقط رئیس دفتر وی او را همراهی کرد. آیا نقشی را برای آقای واعظی در به انزوا کشیدن جهانگیری و کمرنگ نشان‌دادن ایشان قائل هستید؟

** من براساس شنیده‌های موثقی که دارم این دلخوری و یا بهتر بگویم این دغدغه را از آقای جهانگیری شنیده‌ام علی رغم مسئولیتی که در بسیاری از حوزه‌ها‌یی که در دولت قبلی مسئولیت داشتند اشخاصی مانند واعظی ورود می‌کنند بله شاید چون ایشان در ایام انتخابات رسما اعلام کرد که من نماینده اصلاحات هستم و با شناختی که از آقای واعظی داریم این تعابیر خوشایند آقای واعظی نیست و ممکن است چنین انگیزه‌ای باشد و برای کمرنگ کردن نقش آفرینی جهانگیری که سرمایه‌ای است که با توانمندی‌ها‌یش قابل مقایسه با واعظی نیست و در انتخابات اردیبهشت 96 نقش فداکارانه‌ای ایفاء کرده و هزینه‌ها‌یی را برای رای روحانی بازی کرده است، قابل توجه می‌باشد.

* قبول دارید این بحث آقای واعظی نسبت به جهانگیری از بحث دلخوری و کدورت رد شده است؟

** بله من معتقدم نقشی که ایشان ایفاء می‌کند پررنگ‌تر از این حرف‌ها است.

* یک جور تقابل احساس نمی‌کنید؟

** بله چون جهانگیری فردی اصلاح طلب است و واعظی که ماهیتا، ماهیت اصلاح طلبی ندارد و بیشتر به سابقه اصول گرایی و سوابق دهه 60 و 70 تکیه می‌کند و تردیدی در این باره وجود ندارد و معتقدم که شاید از سوی خود آقای روحانی صورت گرفته تا نقش آقای جهانگیری کمرنگ شود اما این سرمایه گران بهایی است که روحانی از دست می‌دهد.

* طبیعی ترین واکنش اصلاح طلبان به این واقعه چیست؟

** فعلا اصلاح طلبان بنا ندارند به دلیل احتمال سوء استفاده رقیب کاری کنند و مسئله واعظی اگر هم شدید شود آن را دستاویزی برای حمله به دولت روحانی نمی‌کنند. از دولت اول هم مشخص بود که موضع واعظی چه بوده است. او نسبت به اصلاح طلبان موضع مخالف دارد اما ما این موضوع را دستمایه‌ای برای عبور از روحانی و درگیر شدن با وی نمی‌دانیم.

* طبیعی ترین واکنش را چه می‌دانید؟

** این در سلسله انتقادات مشفقانه ضمن حمایت از روحانی است.

* یک نوع گلایه سیاسی است؟

** بله گلایه سیاسی که بیش از اینکه اصلاح طلبان حظ ببرند، خود روحانی حظ می‌برد چون اگر ادامه یابد برای خود آقای روحانی نگران کننده و قابل‌توجه است.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=91013

ش.د9603716

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات