تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۷۵۴۹
تأملي بر اهانت به رئيس‌جمهوري در روز قدس در گفت‌وگوي «وقايع‌اتفاقيه» با کارشناسان؛

اصول‌گرايان با جريان‌هاي افراطي مرزبندي کنند

(روزنامه وقايع اتفاقيه ـ 1396/04/04 ـ شماره 437 ـ صفحه 3)

روز قدس که به روز وحدت جهان اسلام شهره است، این‌بار فرصتي براي فرصت‌طلبان شد تا با تهاجم کلامي و شعاري به رئيس‌جمهوري و معاون او و همين‌طور رئيس مجلس و نايب‌رئيسش، دست به صحنه‌آرايي خطرناکي بزنند؛ اتفاقي که البته در جبهه حامي حمله‌کنندگان نيز شکاف انداخته و از سوي جريان حامي حسن روحاني را نيز به تحرکي جدي وادار کرد. درحالي غلامعلي حداد‌عادل حمله اهانت‌آميز به منتخب 24 ميليوني را حرکتي خودجوش و مردمي نام‌گذاري کرد که مهرداد بذرپاش و بخش ديگري از جريان اصول‌گرا اين حرکت عليه رئيس‌جمهوري را کار ناپسندي دانست و در کانال تلگرامي‌اش نوشت: ‌«اتفاق ]روز قدس[ (شعار عليه رئيس‌جمهوری) کار ناپسندي بود که هيچ‌کس از آن دفاع نمي‌کند.

بااين‌حال، واکنش‌ها به اصول‌گرايان ختم نشد و علاوه بر اظهار‌نظرها و تحليل‌ها و نقدهاي جريان حامي رئيس‌جمهوري، شب بعد از روز قدس صفحه توئيتر محملي براي بزرگ‌ترين اجتماع مجازي حاميان مردمي روحاني نيز بود و آنها با توئيت‌هاي چند صد هزاري توانستند هشتگ # حامي‌_ روحاني_ ام را به ترند اول جهان تبديل کنند؛ اتفاقي که از قضا مورد توجه رسانه‌هاي بين‌المللي نيز قرار گرفت.

همچنين در اين ميان عضو شوراي مرکزي فراکسيون اميد مجلس با انتقاد از اهانت‌هاي صورت‌گرفته به رئيس‌جمهوري و نايب‌رئيس مجلس در جريان راهپيمايي روز قدس، هرگونه مشابهت‌سازي ميان روحاني و بني‌صدر را خطرناک دانست.

جلال ميرزايي با انتقاد از اهانت‌هاي صورت‌گرفته، اعلام کرد: متأسفانه جرياني که در انتخابات شکست خورد، دست به چنين واکنش‌هاي ناشي از عصبانيت مي‌زند که به نظر مي‌رسد بسيار براي کشور خطرناک باشد.

ضرورت اعلام موضع شفاف و مرز‌بندي اصول‌گرايان

از سویي احمد مازني، نماينده مردم تهران، نيز به «وقايع‌اتفاقيه» درباره حاشيه‌هاي مراسم روز قدس در تهران و بي‌احترامي برخي از خودسرها به رئيس‌جمهوري، روحاني و نايب‌رئيس مجلس، علي مطهري گفت: اعلام موضع شفاف و مرز‌بندي بزرگان جريان اصول‌گرايي در مقابل چنين اقدامات افراط‌گرايانه‌اي دامن بزرگان و علماي منتسب به اين جريان ريشه‌دار انقلاب را از اين تيپ رفتارها منزه مي‌کند.

حجت‌الاسلام احمد مازني، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و عضو فراکسيون اميد معتقد است مرزبندي بزرگان اصول‌گرايي با چنين اقدامات تفرقه‌افکنانه‌اي مي‌تواند فضاي جامعه را به سمت آرامش به پيش ببرد.

او در پاسخ به اين پرسش که به عقيده شما اين اقدامات به صورت خودسر صورت گرفته يا سازماندهي‌شده بوده، گفت: اين مسئله پديده جديدي نيست و از اوايل انقلاب ما با آن مواجه هستيم، هم در بيانات حضرت امام(ره) و هم فرمايشات مقام معظم رهبري تصريح داريم که اين‌گونه رفتارها، رفتارهاي شايسته‌اي نيست. به‌ نظر مي‌رسد اينها افرادي هستند که بيشتر از سر احساسات دست به اين‌گونه اقدامات مي‌زنند اما در اين ميان افرادي هم هستند که آگاهانه يا نا‌آگاهانه با تحليل‌هايي که انجام مي‌دهند، برخي افراد احساساتي را تحريک مي‌کنند.

وي تأکيد کرد: متأسفانه برخي از اين افراد همچنان تخريب مي‌کنند و فضاي انتخابات را که به‌طور طبيعي هيجاني بود همچنان ادامه مي‌دهند. اين تحريکات مؤثر است اما بعيد مي‌دانم که از سوي عده‌اي در داخل يا خارج کشور سازماندهي شده باشند. متأسفانه به نوعي اين افراد خودشان را منتسب به اصول‌گرايي مي‌دانند و حداقل متهم به اين اتهام هستند. از‌همين‌رو از بزرگان اصول‌گرا تقاضا دارم که موضع شفافي درباره چنين رفتارهايي اتخاذ کنند. مواضعي مشابه آنچه آقاي رهبر، امام‌جمعه محترم اصفهان از خود نشان داده‌اند فضا را به سمت آرامش پيش مي‌برد و دامن بزرگان و علماي منتسب به جريان اصول‌گرايي را از اين تيپ رفتارها منزه مي‌کند.

مازني اظهار کرد: من انتظار دارم که افرادي چون دکتر توکلي، حداد‌عادل، آيت‌الله موحدي‌کرماني و بزرگان ديگري که در کشور در جريان اصول‌گرا تأثير‌گذار هستند شفاف موضع‌گيري کنند و اگر نقدي هم به شخصيت‌هاي درون نظام دارند از جريان اصلاح‌طلب با اعتدال، نقدشان را هم بيان کنند ولي اگر قرار باشد با مقامات ارشد کشور اين‌گونه برخورد شود ديگر هر کس به خودش جرأت مي‌دهد هر حرکت موهني را نسبت به بزرگان نظام انجام بدهد.

اين نماينده عضو فراکسيون اميد مجلس تأکيد کرد: من پيش از آنکه از دادستاني تقاضا داشته باشم که بر‌اساس قانون مجازات اسلامي به مسائل پيش‌آمده در حاشيه مراسم روز قدس رسيدگي کند، از نيروي انتظامي انتظار دارم که در چارچوب وظايف خود با اين موضوع برخورد کند و از وزارت اطلاعات هم انتظار اين است که سرنخ‌هاي اين جريان را شناسايي کند که اگر به جايي مرتبط هستند آنها را به ملت معرفي کند اما بيش از همه تأکيد دارم که از بزرگان اصول‌گرا انتظار موضع‌گيري شفاف و مرزبندي با جريان‌هاي افراطي را دارم.

به گفته مازني، ما دو جناح ريشه‌دار و اصيل در کشور داريم که مقام معظم رهبري هم اين دو جريان را به رسميت شناخته‌اند، اعتماد مردم هم سرمايه است که اگر به مطالبات مردم توجه نشود آنها هم اين اعتماد را پس مي‌گيرند، اين‌گونه نيست که مردم هميشه به يک جريان روي بياورند، همه بايد باهم براي ساختن کشور و مقابله با تروريست و دشمنان خارجي همکاري کرده، در داخل هم دشمناني چون بيکاري، آلودگي محيط‌زيست و آسيب‌هاي اجتماعي داريم که بايد آنها را مديريت بکنيم.

اين اقدامات از قبل برنامه‌ريزي شده است

بااين‌حال، درحالي‌که برخي از فعالان سياسي اصول‌گرا از اين حادثه انتقاد کرده و آن را تصميمي خودسرانه عنوان مي‌کنند، عباس عبدي معتقد است اين اقدامات از قبل برنامه‌ريزي شده است.

اظهارات عباس عبدي به نظر مي‌رسد ارجاعي به رويدادهاي ديگري است که همواره از سوي اصول‌گرايان مورد حمايت يا چشم‌پوشي واقع مي‌شود.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب درباره حواشي روز قدس و توهين برخي به رئيس‌جمهوري گفته: بعيد است که کسي به خودش جرأت بدهد که به صورت خود‌جوش چنين اقداماتي را انجام دهد.

اين روزنامه‌نگار و فعال سياسي اصلاح‌طلب اظهار کرد: نمي‌دانم که چقدر در ايران اقدامات خودجوش و خلق‌الساعه وجود داشته باشد، بعيد است که کسي به خودش جرأت بدهد که به صورت خود‌جوش چنين اقداماتي را انجام دهد ولي در نتيجه مي‌شود گفت که اين اقدامات از قبل به يک نوعي برنامه‌ريزي‌شده هستند و محدود‌بودن اينها نشان‌دهنده اين قضيه است. خلق‌الساعه يا از پيش برنامه‌ريزي‌شده‌بودن اين‌گونه اقدامات تأثيري در کليت ماجرا نخواهد داشت و به عقيده من خلق‌الساعه‌بودن هم مشروعيتي به اين قبيل کارها نمي‌دهد.

عبدي در ادامه اظهار کرد: وظيفه اصول‌گرايان هست که مسئله خودشان را با آنها روشن کنند چون به هر حال به بخش‌هايي از تندرو‌هاي آنها منتسب مي‌شوند ولي اينکه هدف آنها چه هست مي‌توان اهداف متعددي را براي آن در نظر گرفت؛ يکي عصبانيت از انتخابات است و ديگر اينکه مي‌خواهند به نوعي رعب و وحشت ايجاد کرده و اين‌گونه رفتارها را در پيشبرد اهداف سياسي خود نهادينه کنند و در مجموع هم هيچ تعهدي نیز به نتايج انتخابات و آرامش سياسي در کشور ندارند.

وي در بخش ديگري از سخنانش که بازتاب آن را نشر داده، گفت: دادستان وظيفه برخورد در اين مسائل را دارد اما در اين قضايا سکوت مي‌کند و در روز روشن اينها چنين اقداماتي را انجام مي‌دهند؛ بنابر‌اين مي‌شود گفت بيش از اينکه مسئوليت اين اقدامات متوجه اين افراد باشد متوجه مقاماتي است که بايد با آن برخورد کنند ولي نمي‌کنند.

* * *

نمونه‌‌هايي از حملات اخير تندروها به مقامات به اختصار گزارش شده است.

سخنراني ناتمام سيدحسن خميني

۱۴ خرداد ۱۳۸۹، سخنراني سيد‌حسن خميني، توليت آستان حضرت امام(ره)، در مراسم سالگرد ارتحال بنيان‌گذار جمهوري‌اسلامي ايران نيمه‌تمام ماند.

در ميان سخنراني سيد‌حسن خميني شعارهاي «مرگ بر منافق»، «مرگ بر ضد‌ ولايت فقيه»، «ما اهل کوفه نيستيم علي تنها بماند» و... سر مي‌داده مي‌شد‌ که وي چند بار درخواست کرد که به او اجازه داده شود بتواند سخنراني‌اش را ادامه دهد. سيد‌حسن خميني در پاسخ جمعيتي که شعار «ما اهل کوفه نيستيم، علي تنها بماند» سر مي‌دادند، تأکيد کرد: آقايان هنوز ۲۰ سال از رحلت امام(ره) نگذشته است.

پرتاب بطري‌هاي آب به سوي ناطق‌نوري در شب قدر

۲۳ خرداد ۹۱، در سومين شب از ليالي قدر حجت‌الاسلام‌والمسلمين ناطق‌نوري سخنران مراسم احياي حرم مطهر رضوي بود. درحالي‌که اين مراسم با حضور ميليون‌ها زائر و مجاور حرم رضوي در حال برگزاري بود، معترضان با سردادن شعارهاي «مرگ بر ضد ولايت فقيه» و «خواص بي‌بصيرت نمي‌خواهيم» سخنراني او را قطع کردند که در نهايت موجب شد که وي سخنراني خود را پيش از موعد به اتمام برساند. در زمان خروج حجت‌الاسلام ناطق‌نوري، برخي از معترضان با پرتاب بطري‌هاي آب وي را بدرقه کردند.

حمله به لاريجاني در قم

بهمن ۹۱، علي لاريجاني، نماينده مردم قم و رئيس مجلس شوراي اسلامي که ظهر ۲۲ بهمن به‌عنوان سخنران اصلي جشن پيروزي انقلاب اسلامي ايران، در شبستان امام خميني(ره) حرم حضرت معصومه(س) قم حضور يافته بود، نتوانست سخنراني خود را به پايان برساند.

در اين مراسم چند نفر که مشخص بود از قبل سازماندهي شده‌اند، با برهم‌زدن مراسم سخنان لاريجاني را نيمه‌تمام گذاشتند. اين افراد در حمايت از احمدي‌نژاد شعارهاي تندي سر دادند و به سوي لاريجاني، کفش و مهر نماز پرتاب کردند! آنان با سردادن پي‌درپي شعار «مرگ بر ضد ولايت فقيه»، «بصيرت بصيرت» و ... مانع سخنراني لاريجاني شدند.

حمله به «آيت‌الله» در روز قدس

مرداد ۹۱، در راهپيمايي روز قدس و درحالي‌که آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني لبخند بر لبانش جاري بود و با لحن هميشگي‌ با اطرافيان سلام و عليکي مي‌کرد، به ناگهان جمعي با شعار «مرگ بر ضد ولايت فقيه» به استقبال آيت‌الله آمدند. آيت‌الله تسبيحش را از جيب درآورد و به جمعي که او را ضدولايت خواند، نگاهي کرد. همچنان لبخند بر لبانش جاري بود. محافظان رئيس فقيد مجمع از او خواستند قدم‌زدن در خيابان انقلاب را تمام کند اما هاشمي مخالفت کرد و به مسير خود ادامه داد.

حمایت از حسن روحاني در فرودگاه مهرآباد

مهر 92، حسن روحاني پس از بازگشت از سفر نيويورک در فرودگاه مهرآباد تهران در محوطه بيروني پاويون رياست‌جمهوري با استقبال جمعي از جوانان حامي مواضع هيأت ايراني در نيويورک مواجه شد که براي ورود او حلقه انساني تشکيل دادند و گوسفند قرباني کردند.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به ابراز احساسات و شعار‌هاي حاميان خود با تکان‌دادن دست و از پنجره باز خودرو از آنان تشکر کرد که هواداران با شعار «روحاني روحاني تشکر تشکر» و «صل علي محمد بوي بهشتي آمد» از او حمايت کردند.

استقبال‌کنندگان همچنين تا مسيري خودروي حامل رئيس‌جمهوري را همراهي کرده و در حمايت از وي شعار دادند.

حمله به علي مطهري در شيراز

۱۸ اسفند ۹۳، علي مطهري که براي سخنراني در يک همايش دانشجويي به شيراز رفته بود، هدف حمله مهاجمان قرار گرفت. او دراين‌باره مي‌گويد: بعدازظهر روز دوشنبه ۱۸ اسفند وارد فرودگاه شيراز شدم. طبق معمول چند تن از دانشجويان دعوت‌کننده به استقبال آمدند و از سالن فرودگاه خارج شديم. ديدم آنها اصرار دارند که با يک تاکسي زردرنگ برويم. ظاهرا متوجه شده بودند که عده‌اي مي‌خواهند آسيب برسانند، مي‌خواستند خودروي ما شناسايي نشود.

من متوجه ماجرا نبودم و در فکر مطالب سخنراني بودم. حدود صد متر که جلو آمديم، ديدم عده‌اي بين 30 تا 40 نفر روبه‌روي ما هستند و يک نفر خود را روي کاپوت خودرو انداخت. راننده به هر زحمتي بود او را رد کرد ولي کمي جلو‌تر سنگ و آجر و گوجه‌فرنگي بود که به سمت ما مي‌‌آمد.

شيشه عقب و شيشه‌هاي دو طرف خودرو کاملا خرد و پودر شد و ذرات آن به سر و صورت و دست ما پاشيد و برخي فرو‌رفت. گاز فلفل هم سلاح ديگر آنها بود که از نزديک استفاده کردند و حدود يک دقيقه نفسم بند آمده بود. اگر يکي از آن ضربات آجر و سنگ به من اصابت کرده بود، معلوم نبود که اکنون زنده بودم. ظاهرا به قصد کشتن يا ناقص‌کردن آمده بودند.

توهين به هاشمي، روحاني و سيدحسن خميني

بهمن ۱۳۹۵، راهپيمايي ۲۲ بهمن در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در تهران، شاهد حاشيه‌هايي بود که توهين به حسن روحاني، رئيس‌جمهوری، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و نوه بنيان‌گذار کبير انقلاب اسلامي از راه پخش نشريه و سردادن شعار يکي از آنها بود. توزيع روزنامه‌اي تحت عنوان عبرت‌ها يکي از اين نمونه‌ها بود که در ستون‌هاي مختلف آن بار‌ها به دولت و هاشمي‌رفسنجاني توهين شده بود.

اهانت به رئيس‌جمهوری، معاون اول و نايب‌رئيس مجلس

تير ۹۶ (راهپيمايي روز جهاني قدس)؛ روز جمعه گذشته و در پي اهانت به رئيس‌جمهوری، معاون اول و نايب‌رئيس مجلس در راهپيمايي روز قدس، شخصيت‌هاي سياسي و مسئولان نسبت به اين اهانت واکنش نشان داده و حرکت عده‌اي خودسر را محکوم کردند.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/75872

ش.د9602402

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات