صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۰۷۵۰۷

حرف روز/ ایران‌هراسی با «برجام بد»!

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا راهبرد جدید امنیت ملی کشورش را منتشر کرد. در بسیاری از بندهای این راهبرد ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین تهدیدات پیش روی آمریکا مورد اشاره قرار گرفته است[...]
پایگاه بصیرت / علی حیدری
یادداشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا راهبرد جدید امنیت ملی کشورش را منتشر کرد. در بسیاری از بندهای این راهبرد ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین تهدیدات پیش روی آمریکا مورد اشاره قرار گرفته است. در بندهای ابتدایی این راهبرد، ترامپ از بازسازی روابط دوستانه با کشورهای خاورمیانه به مثابه اهرمی مؤثر در ایجاد حرکت جمعی علیه ایران یاد کرده است. همچنین در این سند گفته شده است که ایران در حال ساخت موشک‌های بالستیک باقابلیت‌تر است و توانمندی ازسرگیری اقدامات خود بر روی تسلیحات هسته‌ای را دارد؛ تسلیحاتی که می‌تواند ایالات‌متحده و شرکای آن را تهدید کند.
ترامپ همچنین در سخنرانی خود به مناسبت اعلام این راهبرد، ضمن انتقاد از دولت‌های پیشین آمریکا به دلیل اجرای سیاست‌های غلط در آمریکا، توافق هسته‌ای با کشورمان را یک توافق جامع بد نامید و گفت: «آنها تهدید هسته‌ای کره شمالی را نادیده گرفتند، یک توافق فاجعه‌بار، ضعیف و بد با ایران بستند و به تروریست‌هایی از قبیل داعش اجازه دادند که بخش‌های وسیعی را در اقصی نقاط خاورمیانه کنترل کنند.» وی با تکرار ادعایی بی‌اساس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد: «برای مقابله با برنامه اتمی ایران و بستن مسیرش به سمت سلاح اتمی، من سپاه را به دلیل حمایت آن از تروریسم تحریم کرده و عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را به کنگره اعلام کردم.»
این مواضع رئیس‌جمهور آمریکا که برای اولین بار هم نیست که از سوی وی اتخاذ می‌شود، نشان‌ می‌دهد که وی پس از گذشت یک سالی که سکان اداره ایالات متحده را در دست گرفته، هنوز در تشخیص مسائل اصلی و کلان هم در حوزه داخلی و هم بین‌المللی دچار مشکل است و اگرچه از پیشینیان خود انتقاد می‌کند، اما به جای حل مشکلات داخلی این کشور درصدد فرافکنی است. وی از یک سو به حمایت‌های آمریکا از داعش اعتراف می‌کند و از سوی دیگر با ادامه سیاست ایران‌هراسی تلاش می‌کند تا منافع تجاری و تسلیحاتی خود در کشورهای مرتجع عربی را از دست ندهد. همچنین ترامپ در حالی سخن از تحریم سپاه به دلیل حمایت از تروریسم به میان می‌آورد که افکار عمومی جهانی می‌دانند که یکی از نیروهای مؤثر در شکست داعش در سوریه و عراق، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات