صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۷۸۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 5 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مبارزه با فساد اداری و فساد اقتصادی و سوءاستفاده از امكاناتی كه قدرت در اختیار افراد می‌گذارد‌ـ چه سوءاستفاده مالی و چه سوءاستفاده سیاسی‌ـ از اصول انقلاب است.(1381/3/14)

▼ حرف روز
جای مدافع و مهاجم عوض نشود!
پیروزی بزرگ جبهه مقاومت بر گروه داعش اهمیت بسیاری برای منطقه و جهان داشت که باید به مناسبت این دستاورد عظیم جشن‌ها، بزرگداشت‌ها و نشست‌هایی در کشورهای محور مقاومت، به ویژه ایران برپا می‌شد تا ابعاد گوناگون این پیروزی بزرگ بیان شود؛ اما درست در همین زمان دولت آمریکا در اقدامی هدف‌دار، با طرح موضوع پایتختی بیت‌المقدس، این موضوع مهم را به حاشیه برد و افکار عمومی جهان اسلام را درگیر چالش جدیدی کرد!
اما نکته مهم اینجاست که هیچ عاملی نباید سبب به حاشیه رفتن این فتح‌الفتوح شود و جهانیان باید بدانند که چه کسانی داعش را به وجود آوردند و از آن حمایت مالی و تجهیزاتی کردند؛ همچنین این گروهک خبیث در این مدت دست به چه جنایاتی زد و طی حدود هفت سال گذشته چه بر سر ملت‌های عراق و سوریه آورد...؛ چرا که زمزمه‌هایی شروع شده که نشان می‌دهد در آینده نزدیک دشمن تلاش خواهد کرد جای مدافع و مهاجم را عوض کند. ادعاهایی از این دست که ایران خود داعش را به وجود آورد تا به بهانه مقابله با آن به گسترش نفوذ و تثبیت حضور خود در کشورهای منطقه اقدام کند!
موضوع مهم‌تری که به دلایل گوناگون به حاشیه رفته و هنوز آنطور که باید و شاید به آن پرداخته نشده، مسئله نقش ایران در مقابله با داعش است. چرا که وقتی در سال 2011 گروه‌های تروریستی با حمایت آمریکا و دولت‌های مرتجع منطقه ظرف مدّت زمان اندکی دولت سوریه را تا آستانه سقوط پیش بردند، به نحوی که رئیس‌جمهور سوریه هم کار را تمام شده می‌دید، این کمک‌های مستشاری ایران بود که روح تازه‌ای به جریان مقاومت در سوریه دمید و موجب شد تروریست‌ها عقب رانده شوند. در سال 2014 نیز آمریکایی‌ها با تقویت جریان تکفیری داعش، سعی در اشغال مجدد عراق داشتند که با درخواست نخست‌وزیر عراق کمک‌های مستشاری جمهوری اسلامی ایران موجب شد تکفیری‌ها به سرعت از بغداد دور شوند. ماجرای اربیل و درخواست کمک بارزانی از سردار سلیمانی و نقش ویژه وی در جلوگیری از سقوط اربیل را هم می‌توان به موارد فوق افزود.
اینها تیترهایی از نقش ویژه جمهوری اسلامی ایران در جبهه‌های مختلف مقابله با تروریسم تکفیری داعش بود که باید به طور ویژه به آنها پرداخته شود.

▼ گزارش روز
مرز باریک!
فساد اقتصادی، اختلاس‌ها و مدیران نالایق که مرتکب خیانت به اموال عمومی می‌شوند، موضوعی است که گه‌گاه خود را به صدر اخبار کشور می‌رساند و متأسفانه به سرمایه‌ای که قرار است صرف ساختن کشور و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی شود، صدمه می‌زند؛ اما با وجود این اتفاق ناخوشایند و البته تأکید بر این مهم که مبارزه با فساد اقتصادی، افزایش دستگاه‌های نظارتی، برخورد قاطع و بدون ملاحظه و تبعیض با متخلفان، شفاف‌سازی مالی، شیشه‌ای شدن همه گردش‌های اقتصادی و مالی در کشور، تقویت و حمایت از رسانه‌ها،  ایجاد امکان نظارت افکار عمومی و مردم و فراتر از همه اینها انتخاب مدیران پاک‌دست برای پایان دادن همیشگی به این اخبار و اتفاقات امری ضروری است، آنچه در این میان به ویژه در ماه‌ها و سال‌های اخیر مشاهده می‌شود، این است که پرداختن به فساد اقتصادی و مباحث مربوط به آن بیشتر از آنچه با واقعیت‌های کشور مطابقت داشته باشد، به مدد فضای بی در و پیکر مجازی، گسترش رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های ماهواره‌ای و صد البته مثال‌ها و نمونه‌های تأسف‌برانگیز فساد در کشور، این فرصت و بستر را برای جریان‌های ضد انقلاب و ضد ایران مهیا کرده است تا با القای وجود فساد سرسام‌آور این تصور را برای بخشی از افکار عمومی به وجود آورند که فساد در کشور همه‌گیر شده و گویا هیچ انضباط مالی و نظارتی وجود ندارد! تله‌ای که متأسفانه برخی از جریان‌های انقلابی و عدالت‌خواه نیز در دام آن افتاده و بر این تصور غلط دامن زده و به جریان ضد انقلاب برای ایجاد ناامیدی و ارائه تصویری سیاه از کشور کمک می‌کنند! در این باره باید توجه داشت که هیچ کس منکر وجود برخی مدیران فاسد و مخالف مبارزه با فساد اقتصادی نیست؛ اما میان مبارزه با سیاه‌نمایی مرز بسیار باریک و ظریفی وجود دارد که نادیده گرفتن این مرز و لطایف این حرکت می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری را برای کشور داشته باشد.

▼ اخبار ویژه                      
تأکید بر تقویت تشیع انگلیسی!
«مؤسسه بروکینگز» از سرشناس‌ترین و تأثیرگذارترین اندیشکده‌های مستقر در واشنگتن، به تازگی طی گزارشی با عنوان «مهار شبه‌نظامیان شیعه: نبرد بر سر ثبات در عراق» به قلم «رانج علاءالدین» پیشنهادهایی را برای مقابله کاخ سفید با گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق ارائه داده و توصیه کرده است آمریکا باید هماهنگ با متحدان بین‌المللی خود، با جامعه روحانیت در عراق تعامل داشته باشد و از دریچه منشور توسعه مدنی به سازمان‌های مذهبی شیعه نگاه کند. در این گزارش آمده است اروپایی‌ها، به ویژه انگلیسی‌ها که در این جوامع نفوذ دارند، اگر یک بخش مذهبی را هم به سیاست‌های خود در قبال عراق اضافه کنند و حمایت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی بین‌المللی از عراق، هم‌پوشانی و تعامل میان سیاست و دین در این کشور را به رسمیت بشناسند، این موضوع به پیشبرد اهداف کمک خواهد کرد. گفتنی است، این پیشنهاد به معنای ساده‌تر تأکید مجدد بر ایجاد جریان‌های شیعه انگلیسی است که این کشورها چند سالی است به شدت اجرای آن را آغاز کرده‌اند.

تحلیل بی‌اساس!
وبگاه «استراتژیک کالچر» در تحلیلی بی‌اساس نوشت: «جنگ آمریکا با ایران بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. در این میان، عراق یکی از صحنه‌های اصلی این رویارویی خواهد بود؛ چرا که آمریکا قصد دارد این کشور را به صحنه بزرگ جنگ خود با ایران تبدیل کند.» گفتنی است این تحلیل‌ها در شرایطی منتشر می‌شود که عراق با ایران روابط نزدیک داشته و بارها اعلام کرده است اجازه نخواهد داد از خاکش علیه ایران استفاده شود.
 
▼ اخبار
1ـ بدون ما نمی‌توانید کاری کنید!
رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درباره نسبت دولت اعتدال و اصلاح‌طلبان گفت: من فکر نمی‌کنم اعتدالگرایان حرف جدید داشته باشند که بتوان با آن گفتمانی را راه انداخت. اعتدال جریان فکری نیست؛ بلکه روشی منطقی و عقلانی است. همه ملت می‌دانند که پیروزی آقای روحانی در سال 92 از زمانی رقم خورد که اصلاح‌طلبان بالاجماع و بالاتفاق از ایشان حمایت کردند. در واقع، ‌اگر این حمایت نبود و اصلاح‌طلبان کاندیدای دیگری را دنبال می‌کردند، به طور حتم سرنوشت انتخابات به‌ گونه دیگری رقم می‌خورد. در سال 96 نیز اوضاع همین‌گونه بود، اگر اصلاح‌طلبان روی آقای روحانی اجماع نکرده بودند، باز دچار مشکل می‌شدیم، پس چه اصراری است که برخی می‌‌خواهند آقای روحانی را از اصلاح‌طلبان جدا کنند و بگویند اصلاح‌طلبان عامل پیروزی آقای روحانی نبودند؟ من معتقدم هم اکنون هم که دولت مستقر است و قدرت را در دست دارد، اگر اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت نکنند، ‌به طور حتم دولت دچار مشکل خواهد شد و مخالفان آن جسورانه‌تر مقابل دولت خواهند ایستاد و مانع موفقیت آن خواهند شد.

2ـ نباید خود را فریب دهیم
روزنامه اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» با اشاره به دسیسه‌گر خوانده شدن پشیمان‌ها از رأی به حسن روحانی نوشت: برخلاف ادعای حامیان دولت، جنبش ما «پشیمان هستیم»، اتفاقاً از مردم نشئت گرفته است. به عبارتی، اگر چنین جنبشی حتی از دل مردم هم ایجاد نشده باشد، اما در دل مردم جای گرفته است و این یک زنگ هشدار برای جریان اصلاحات، روحانی و نهاد ریاست‌جمهوری است. اینکه عده‌ای بخواهند با مطرح کردن دست‌های پشت پرده یا در میان کشیدن پای احمدی‌نژادی‌ها مخالفت‌های مردم با دولت روحانی و عملکرد او را نادیده بگیرند، بی‌تردید پاک کردن صورت‌مسئله و چشم‌پوشی از حقایق است. اینکه مردم از روی کم‌طاقتی یا به حق این‌چنین علیه شخصی شدند که همین چند ماه پیش خود به او رأی داده‌اند نیز چیزی را در نتیجه عوض نمی‌کند. مهم این است که مردم چه به حق و چه به ناحق، از امید به روحانی تا حدودی پشیمان شده‌اند و این یک خطر جدی است.

3ـ جایگاه ایران در بازار‌ گردشگری حلال
«گزارش وضعیت اقتصاد اسلامی جهان» که هر ساله منتشر می‌شود، ضمن بررسی وضعیت گردشگری حلال در کشورهای گوناگون جهان، نشان می‌دهد ایران به ‌عنوان یکی از کشورهای اسلامی جهان، از فهرست کشورهای برتر گردشگری حلال خارج شده است. این در حالی است که در گزارش سال گذشته، ایران رتبه هفتم را در میان مقاصد برتر گردشگری حلال در اختیار داشت. در همین حال، کشوری مانند عربستان از رتبه دهم به رتبه ششم صعود کرده و امارات نیز رتبه دوم را دارد. همچنین ایران با ۲/۷ میلیارد دلار یکی از بازار‌های مهم گردشگری حلال در گزارش سال گذشته بود که این میزان اکنون ۴/۷ میلیارد دلار اعلام شده است. در زمینه گردشگری حلال به ترتیب کشورهای مالزی، امارات متحده عربی، ترکیه، اندونزی، تایلند، عربستان سعودی، تونس، مالدیو، قطر و اردن بیشترین توسعه‌یافتگی اقتصاد اسلامی را برای سفر مسلمانان دارند.

4ـ مذاکرات هسته‌ای دچار هیجان و احساس بود!
محمود سریع‌القلم از مشاوران رئیس‌جمهور در دولت یازدهم به تازگی در سخنانی جالب توجه با انتقاد از مذاکرات هسته‌ای، گفته است: اگر دستگاه دیپلماسی ما درباره موضوع برجام مشاور بین‌المللی می‌گرفت و متن مذاکرات 22 جلدی آمریکا و چین را مطالعه می‌کرد که چه مواردی در سال‌های 70 تا 78 بین آمریکا و چین اتفاق افتاده است و چگونه مذاکرات را پیش بردند، به طور حتم موفقیت بیشتری با دریافت امتیازات حاصل می‌شد. وی با اشاره به اینکه مذاکرات ایران در برجام بر اساس دانش بین‌المللی نبود، تصریح کرد: این مذاکرات دچار هیجان و احساس بود و باید مطالعات بیشتری صورت می‌پذیرفت.

▼ اخبار کوتاه
محسن بهرامی، دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: شیوع آنفلوانزای مرغی موجب شد تا با وجود ممنوعیت صادرات و همه اقداماتی که در این زمینه انجام گرفت، شاهد کاهش عرضه مرغ و تخم مرغ باشیم. وی با اعلام اینکه مجوز ورود 20 هزار تن تخم مرغ به کشور صادر شده است، گفت: پرداخت خسارت به مرغداران و جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری، از جمله اقداماتی بوده که در این زمینه انجام گرفته است.
وزارت امور خارجه درباره انتشار تصاویر خودروهای لوکس منتسب به این وزارتخانه اعلام کرد: این خودروها در دولت دهم و به منظور انجام امور تشریفاتی میهمانان اجلاس سران عدم تعهد سفارش داده شد که ۳۲ دستگاه آن همان زمان تحویل و ۱۴ دستگاه باقیمانده در سال ۹۳ ترخیص شدند و پس از آن این وزارتخانه هیچ خودروی خارجی را تحت هیچ عنوانی خریداری نکرده است.
رسانه‌های صهیونیستی به نقل از منابع کاخ سفید اعلام کردند، ترامپ از ارائه طرح صلح(سازش) منصرف شده است. در همین حال، پایگاه خبری صهیونیستی «دبکا» نزدیک به منابع امنیتی این رژیم، از آماده شدن دولت آمریکا برای قطع روابط خود و متحدان عربش با تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل موضع‌گیری‌های ضدترامپ «محمود عباس» خبر داده است.
الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس اعلام کرد: اسماعیل دوستی، عضو حزب اعتماد ملی برای سومین بار طی روزهای گذشته با مهدی کروبی ملاقات داشته است. پیش از این نیز مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم و محمدرضا عباسی‌فر، عضو سابق شورای نگهبان با کروبی دیدار کرده بودند.
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره روش‌های اخذ مالیات در کشورهای گوناگون جهان عنوان کرده که بلاروس از سال ۲۰۱۵ براساس یک قانون جدید مالی، تصمیم گرفت سالیانه در اجرای بودجه خود برای جلوگیری از تنبلی و «سواری مجانی» از افراد بیکار مالیات بگیرد.
حکیمی‌پور، کارشناس اقتصادی بیان کرد: واقعاً نمی‌دانم مشاور دولت چه کسی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان می‌کند با افزایش 50 درصدی سوخت تنها یک درصد تورم ایجاد می‌شود. افزایش 50 درصدی نرخ سوخت سبب اضافه شدن حداقل 8 درصد تورم خواهد شد.
بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به طرح سؤال از رئیس‌جمهور درباره بازار ارز، گفت: سؤال از رئیس‌جمهور درباره بازار ارز در این زمینه است که چه میزان ارز به بازار تزریق شده و این ارز با چه قیمتی به بازار عرضه می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات