صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۰۷۶۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 3 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اقتصاد مقاومتی، یعنی اقتصادی که از درون می‌جوشد و احتیاج ما را به دیگران کم می‌کند و استحکام کشور را در مقابل تکانه‌های خارجی افزایش می‌دهد؛ این معنای اقتصاد مقاومتی است.(1395/8/26)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
تجمع مشکوک
چه کسی تجمعات را به سمت بیت رهبری می‌کشاند؟ در روزهای گذشته جریان‌های ضد انقلاب در کانال‌ها و صفحات مجازی تبلیغاتی را مبنی بر برگزاری تجمع مال‌باختگان مؤسسات مالی در اطراف بیت رهبری مطرح کرده‌اند و به روش‌های گوناگون از طلبکاران خواسته‌اند برای رسیدن به مطالبات‌شان در ساعت مقرر تجمع کنند. مردم خوب می‌دانند رهبر معظم انقلاب در حل و رفع مشکلات قشر مستضعف بیشترین جدیت، کوشش و دغدغه‌مندی را دارند و در سفارش‌ها به مسئولان در عیان و نهان همواره مطالبه‌گر مسئله معیشت مردم بوده‌اند و در این زمینه طی یک دهه گذشته معظم‌له برای رفع این مشکلات هر سال را به نوعی نام‌گذاری اقتصادی کرده‌اند. در سال 96 معظم‌له در حرم رضوی این موضوع را اینگونه بیان فرمودند: «اولویّت امروز ملّت ایران، مسئله‌ اقتصادی است و توجّه کنید که اولویّت دشمن هم مسئله‌ اقتصادی است؛ یعنی امروز دشمنان جمهوری اسلامی برای اینکه بتوانند اهداف خودشان را در مورد ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی محقّق کنند، دنبال راهکارهای اقتصادی و یا به تعبیر درست‌تر، دنبال ضربه‌زدن اقتصادی به ملّت ایرانند.» کارگران و مال‌باختگان هم در راستای دستیابی به مال خود همواره در تجمعات مختلف با دستنوشته و بنر کردن بیانات امام خامنه‌ای از مسئولان دولتی و شرکت‌های خصوصی خواستار رسیدن به مال‌شان بوده‌اند. اما جریان ضد انقلاب که این روزها با ناکامی‌های متعددی در عرصه داخلی و منطقه‌ای مواجه شده است، درصدد برآمده با سوء‌استفاده از نام مال‌باختگان مؤسسات مالی، تجمعات خود را برگزار کند و به اهداف پلید خود برسد. در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است؛ اول اینکه، مسئولان دولتی باید حل مشکلات مؤسسات مالی و پولی را در اولویت امور خود قرار دهند و سرمایه اجتماعی نظام که همین مردم هستند را بیش از پیش نگران نکنند. دوم اینکه، اقدام جدی دستگاه‌های قضایی در پیگیری افراد متخلف و برخورد با آنها اگر چه می‌تواند برای عاملان درس خوبی باشد، اما چون زندگی میلیون‌ها نفر امروز با این پرونده‌ها گره‌ خورده است،‌ باز هم نیازمند تدابیر درست مسئولان دولتی است. سوم هم اینکه، برخی از این کانال‌های تلگرامی که درخواست تجمع مردمی داده‌اند با دولت ارتباط نزدیک دارند و در انتخابات گذشته از نامزدها و لیست‌های آنها حمایت کرده‌اند و می‌خواهند کم‌کاری و عدم پاسخگویی‌شان را پای نظام بنویسند.

▼ گزارش روز
انتحار سیاسی!
حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری با اشاره به جلسه مجمع روحانیون و طرح پشیمانی اصلاح‌طلبان از رأی به روحانی گفت: «ما معتقدیم نه تنها پشیمانی وجود ندارد، بلکه این شایعه موجی است که جناح رقیب راه انداخته تا بتواند فضاسازی کند.» موسوی‌لاری با اشاره به اینکه پشیمانی مربوط به اصلاح‌طلبان نیست، گفت: «این یک سناریوی ساختگی است و رقبا با استفاده از آن موج‌سازی می‌کنند.» وی یادآور شد: «در جلسه اخیر مجمع روحانیون مبارز هم آقای خاتمی با اشاره به این موج‌سازی تأکید داشت که ما از آنچه تصمیم اصلاحات در انتخابات‌های ۹۲ و ۹۶ بوده نه تنها پشیمان نیستیم؛ بلکه قاطعانه از آن حمایت می‌کنیم و هیچ‌گاه از این تصمیم پشیمان نخواهیم شد.»
خلاف واقع و ناراستی اظهارات موسوی‌لاری درباره اینکه اصلاح‌طلبان قصد عبور از حسن روحانی را ندارند و همچنان دولت روحانی مورد تأیید آنان است را می‌توان با مراجعه به اظهارات برخی از اصلاح‌طلبان و نوشتارها و تیتر رسانه‌های آنها به سادگی به اثبات رساند؛ اما نکته‌ای که فراتر از این مطلب است و می‌توان از آن به یک شکاف و نوعی تهدید بدنه اجتماعی جریان اصلاحات یاد کرد، این است که فردی چون رئیس‌دولت اصلاحات که در بسیج چهره‌ها و سلبریتی‌های هنری و ورزشی در سال‌های اخیر تأثیرگذار بوده است، ناچار می‌شود به همان چهره‌ها برچسب دسیسه‌گر و افراد هدایت شده از سوی جریان رقیب را بچسباند؛ برچسبی که اگر چه شاید تا حدودی آب را به جوی بازگردانده و این پیام را به دولتمردان ارسال کرده که همچنان روابط اصلاحات و اعتدال پابرجاست، اما در عمل می‌تواند آغازگر بی‌اعتمادی در بدنه جریان اصلاحات و از بین رفتن نیروها و چهره‌های رأی‌ساز این جریان سیاسی در انتخابات‌های آینده باشد. با توجه به نارضایتی که از عملکرد دولت در جامعه شکل گرفته است، این اظهارات شبیه یک انتحار سیاسی به نظر می‌رسد و این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند: چه مسائلی وجود دارد که رئیس دولت اصلاحات را مجبور کرده دست به چنین قمار و ریسکی بزند؟

▼ اخبار ویژه                  
جلسات منظم ناطق نوری با سیاسیون
روزنامه اصلاح‌طلب آرمان و نزدیک به خانواده هاشمی درباره فعالیت‌های سیاسی ناطق‌نوری نوشته است: «ناطق‌نوری سال‌هاست که جلسات ماهانه برگزار می‌کند و در این جلسات سیاسیونی از هر دو طیف حضور دارند، هر چند گفته می‌شود که ناطق از استانداران و فرمانداران دعوت به حضور در این جلسات می‌کند که در زمان جلوس او بر کرسی وزارت کشور دارای مسئولیت بودند، اما بسیاری از آنها هم‌اکنون از تأثیرگذاران عرصه سیاست کشور هستند. برای مثال کرباسچی از اعضای اصلی این جلسات است که نقش مهمی در تصمیمات اصلاح‌طلبان دارد و از سوی دیگر میرسلیم هم به دعوت ناطق نوری لبیک می‌گوید.»
در حاشیه مراسم ترحیم آیت‌الله حائری‌شیرازی در مدرسه عالی شهید مطهری، وکیلی نماینده اصلاح‌طلب مجلس و مدیرمسئول روزنامه ابتکار، به علی عسکری رئیس صداوسیما برای تغییر عبدالله‌زاده معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی اعتراض کرد و گفت: «اینکه ما نسبت به صداوسیما ترمز کشیده‌ايم، پنجاه درصد به خاطر او است. اگر او را تغییر دهید، معلوم نیست آن پنجاه درصد چه می‌شود!»
حجت‌الاسلام حیدر مصلحی گفت: در سال 88 برادر یکی از سران فتنه به سفارت آلمان می‌رود و در جلسه‌ای با سفیر آلمان می‌گوید، اگر شما می‌خواهید ایران ساقط شود باید فشارهای اقتصادی را بیشتر کنید و دقیقاً می‌گوید که از کدام مواضع و به کدام ناحیه‌ها این فشارها باید وارد شود تا تأثیر بیشتری بگذارد.
 
▼ اخبار
1ـ اعتدال يك مشى و گفتمان است
«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به اظهارنظرات برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه؛ «اعتدال را یک گفتمان نمی‌دانیم و شرایط زمانی ما را به مسیری برد که واژه اعتدال را به اصلاحات الصاق کردیم»، اظهار داشت: اگر چنین حرفی زده شده باشد، باید عرض کنم که دولت آقای روحانى از اول دولت اعتدال بود و در سال 92 با همين نام و شعار به ميدان آمد. اينكه در انتخابات 96 عده‌اى آمدند و از دولت آقاى روحانى اعلام حمايت كردند به اين معنا نيست كه اعتدال به آنها الصاق شده است. وی تأكيد كرد: اينكه گفته شود اعتدال يك گفتمان نيست، حرف نادرست و بى‌معنايى است. قطعاً اعتدال يك گفتمان سياسى است. اگر در دوران خود، سازندگى يك مشى و گفتمان بود، اگر اصولگرايى يك گفتمان است و اگر اصلاحات خودش را به‌ عنوان يك گفتمان در دوره‌اى از مديريت كشور معرفى كرد، اعتدال به طريق اولى يك مشى و گفتمان است.

2ـ شکست تروریسم را مدیون ایران هستیم
«ناتالی گوله» عضو کمیته خارجی سنای فرانسه در یادداشتی به مناسبت سفر احتمالی «امانوئل مکرون» به ایران نوشت: «رئیس‌جمهور بار دیگر فرصتی برای سفر به ایران پیدا کرده است. رئیس‌جمهور باید بدون ساده‌نگری در خصوص واقعیت کشوری که تنها دولت‌ـ ملت در منطقه است، قضاوت کند.» وی در ادامه می‌نویسد: «در این زمان که محور مسکو‌ـ تهران‌ـ آنکارا به قدرتی بی‌سابقه دست یافته، فرانسه نباید این قرار [ملاقات] را از دست بدهد. اگر امروز ما می‌توانیم نیروهای خود را از سوریه بیرون ببریم، نباید فراموش کنیم که این پیروزی را مدیون چه کسانی هستیم.» وی همچنین درباره اقدامات واشنگتن برای ایجاد ایران‌هراسی، نوشت: «نمایش‌های رنج‌آور مقامات آمریکایی برای نشان دادن نقش ایران در کشمکش‌های منطقه‌ای طعم و بوی خاطره تلخ مداخله [جرج] بوش در عراق در سال 2003 را دارد.»

3ـ ترامپ باز هم زیر قولش زد
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این به «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود قول قطع حمایت تسلیحاتی از شبه‌نظامیان کرد را داده بود، طرح ارائه 393 میلیون دلار کمک مالی و تسلیحاتی به نیروهای عمدتاً کرد فعال در شمال سوریه را تأیید کرده است. به نوشته روزنامه «حریت»، ترامپ این طرح را روز 12 دسامبر، یعنی 18 روز پس از گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان و قول دادن به وی، امضا کرده است. اردوغان پس از ارتباط تلفنی مذکور با ترامپ گفته بود؛ وی به صراحت به ژنرال‌های خود دستور داده که دیگر به یگان‌های مدافع خلق (YPG) کمک نکنند. گفتنی است، در فهرست امضا شده از سوی ترامپ مبلغ 3/6 میلیون دلار برای خرید 12 هزار قبضه اسلحه کلاشنیکف و 420 هزار دلار برای خرید 60 هزار خشاب برای این اسلحه‌ها، تخصیص یافته است.

4ـ ادعاهای بی‌پایان ضد ایرانی مقامات آمریکا
«لی زلدین» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به همراه 23 نماینده دیگر کنگره در نامه‌ای خطاب به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه، «جیمز متیس» وزیر دفاع و «مایک پومپئو» رئیس سازمان سیا مدعی دست‌کم هشت تخلف ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شده و از این سه مقام خواستند نظر خود را درباره این تخلفات اعلام کنند. در بخشی از این نامه آمده است: «به دنبال اجرای برجام از تاریخ 16 ژانویه 2106، رژیم ایران نه تنها «روح» توافق، بلکه «متن» آن‌ را در موارد متعددی نقض کرده است.» این ادعا در حالی بیان شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا این لحظه ۹ بار پایبندی ایران به برجام را به صراحت تأیید کرده است.

▼ اخبار کوتاه
ولیدبن‌طلال یکی از ثروتمندترین مردان جهان برای آزادی از زندان سعودی‌ها حاضر شده 6 میلیارد دلار، یعنی یک‌سوم از دارایی 6/18 میلیارد دلاری خود را به آنها بدهد. پیش از او مطعب‌بن‌عبدالله ولی‌عهد پیشین عربستان با پرداخت یک میلیارد دلار به دولت عربستان آزاد شده بود. عربستان در تلاش است تا بخشی از کسری بودجه خود ناشی از هزینه‌های بالای حمله به یمن و کاهش قیمت نفت در بازار جهانی را با ضبط بخشی از دارایی شاهزادگان خود جبران کند.
وزیر انرژی روسیه با رد ادعای خبرنگار روس مبنی بر خرید نفت ایران از سوی این کشور گفت: این حقیقت ندارد. شرکت روسی «پروم سیریه ایمپورت» نفت ایران را خریداری نکرده، بلکه به عنوان واسطه فروش آن به خریدار خارجی اقدام می‌کند. وی افزود: این نوع اقدام با تفاهم‌نامه سال 2014 ایران و روسیه هماهنگ است. طبق این سند طرف ایرانی می‌تواند بخشی از درآمد حاصله را برای خرید کالا از روسیه هزینه کند.
اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس گفت: در جلسه این کمیسیون یکی از پیشنهادهای مسئولان شهرداری این بود که در شهری مانند تهران و سایر کلان‌شهر‌ها 150 تومان به قیمت نهایی بنزین افزوده شود، به طور مثال اگر مصوب شد قیمت نهایی بنزین 1500 تومان باشد، 150 تومان نیز به آن اضافه شود تا این میزان، هم به کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها و هم به درآمد پایدار شهرداری‌ها تخصیص یابد.
مقیمی، استاندار تهران در جلسه کارگروه 14گانه مدیریت بحران استان تهران گفت: تهیه شناسنامه از مسیرهای خروجی و مبادی ورودی شهرها و شهرستان‌های استان برای تعیین و تفکیک مسیر تردد مردم و تردد شهروندان ضروری به نظر می‌رسد. وی همچنین در این زمینه تأکید کرد: تمام شهرداران در سطح استان موظفند تا نقشه تخلیه امن از مناطق متبوع خود تهیه کرده و در اختیار شورای هماهنگی مدیریت بحران قرار دهند.
روزنامه سعودی عکاظ گزارش داد که در پی حمله موشکی هفته گذشته انصارالله یمن به پایتخت عربستان، ملک سلمان، پادشاه عربستان و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا یک گفت‌وگوی تلفنی داشته‌ و مدعی شده‌اند که ایران قوانین بین‌المللی را نقض کرده است و مصوبات شورای امنیت باید اجرایی شود. آنها تأکید کردند ایران برای فعالیت‌های خصمانه‌اش، از جمله حمایت موشکی از حوثی‌ها و تهدید امنیت منطقه باید مجازات شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات