تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۰۷۷۱۹

تلاش سعودی برای تداوم بی‌ثباتی در منطقه

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/08/20 – شماره 11016 – صفحه 12)

اتهام زنی عربستان به ایران در مورد نقش داشتن در حمله موشکی به ریاض در حالی صورت می‌گیرد که دورنمای مثبت شکست تروریست‌ها در سوریه و عراق و ایجاد ثبات در منطقه، منافع سعودی‌ها را به خطر انداخته است.

عربستان در کش و قوس تحولات داخلی و فتح یک به یک سنگرهای مخالف «محمد بن سلمان» ولیعهد، تکاپویی چشمگیر را در سطح منطقه به نمایش گذاشته است؛ وضعیتی که سعودی را عملا در چند جبهه منطقه‌ای از جمله یمن، قطر، سوریه و... درگیر ساخته است.

در این میان جمهوری اسلامی ایران به عنوان رقیب منطقه‌ای عربستان، بیش از پیش در تیررس سیاست‌های خصمانه سعودی‌ها قرار گرفته است. به ویژه آنکه این روزها تحولات منطقه‌ای به ویژه در عراق و سوریه به نفع ایران و به ضرر عربستان و متحدان منطقه‌ای آن پیش می‌رود.

پس از گذشت چند روز از شلیک موشکی از یمن به سوی ریاض، هنوز هم اتهام زنی مقام‌های سعودی علیه ایران ادامه دارد. عربستان به تازگی اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور یک موشک بالستیک شلیک شده از یمن را در نزدیکی فرودگاه «ملک خالد» در ریاض رهگیری و سرنگون کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که برای انجام سفر منطقه‌ای در شرق آسیا به سر می‌برد، در ادعایی بی‌اساس مسوولیت شلیک موشک از یمن به ریاض را متوجه ایران دانست و گفت: از نظر من حمله (به عربستان) کار ایران بوده است اما سامانه ضد موشکی ما بر آن غلبه کرد.

پس از آن اتهام زنی‌ها به ایران شدت گرفت و ائتلاف زیر رهبری عربستان ضمن متهم کردن ایران به نقش داشتن در حمله موشکی به ریاض گفت آن را «تعرض مستقیم نظامی» از سوی ایران تلقی می‌کند و هشدار داد که «پادشاهی عربستان حق پاسخگویی به ایران را در زمان و شکل مناسب محفوظ می‌دارد.»

«عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «مداخله‌های ایران در منطقه برای امنیت کشورهای همسایه زیان بار است و بر صلح و امنیت بین‌المللی اثر می‌گذارد. ما اجازه نقض امنیت ملی خود را نمی‌دهیم.»

واکنش جدی و رسمی جمهوری اسلامی ایران، خط بطلانی بود بر ادعای واهی اعراب.

به گزارش ایرنا، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، اتهامات عنوان شده در بیانیه ائتلاف را ناروا و تحریک‌آمیز خواند و به سعودی‌ها توصیه کرد به جای اتهام‌زنی‌های پوچ، حملات به مردم بی‌دفاع یمن را هر چه سریع‌تر متوقف کرده و راه را برای گفت‌وگوهای یمنی - یمنی هموار کنند.

قاسمی افزود: سعودی‌ها که در جنگ و تجاوز طولانی مدت نظامی قادر به دستیابی به اهداف شوم خود نبوده و نیستند، در یک عملیات ناشیانه و نابجای روانی با وارد کردن اتهامات موهوم، بی‌اساس و سراسر کذب، ائتلاف شکست خورده خود را در تنگناهای بیشتری قرار می‌دهند.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان هم در واکنشی در توییتر نوشت: «پادشاهی عربستان سعودی یمن را با بمباران ویران کرده، هزاران آدم بی‌گناه از جمله کودکان را کشته، باعث شیوع وبا و قحطی شده، و بعد ایران را مقصر می‌شناسد.»

او همچنین افزود: «پادشاهی عربستان سعودی در جنگ‌های تجاوزگرانه، زورگویی در منطقه، و رفتار بی‌ثبات‌کننده و تحریک آمیز خطرناک دست دارد.»

چهار شنبه هفدهم آبان ماه هم «غلامعلی خوشرو» نماینده رسمی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به این نهاد، به اتهام‌های واردشده از سوی اعتراض کرد.

خوشرو، اتهام‌های وارد شده از سوی مقام‌های پادشاهی عربستان «مخرب، تحریک‌آمیز و در تناقض آشکار با بند 4 ماده 2 منشور ملل متحد در ممنوعیت تهدید به توسل به زور» خوانده و آن را «برخلاف منشور ملل متحد در ممنوعیت تهدید به توسل به زور» دانست.

با این حال همچنان ادعاها و اتهامات آمریکا و عربستان علیه ایران ادامه دارد. اخیرا نیز «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، خواستار «اقدام بین‌المللی» به منظور پاسخگویی تهران به سیاست‌هایش در یمن شده است. هیلی مدعی شد که ایران پیشتر موشکی را در اختیار هوثی‌ها قرار داده بود که در تابستان به سوی عربستان سعودی پرتاب کردند.

ناکامی‌های عربستان در یمن، پس از حدود 5/2 سال تجاوز نظامی به این کشور، اسباب نگرانی و اتهام زنی‌های اینچنینی عربستان را فراهم کرده است. این ادعاها در حالی از سوی متجاوزان به حقوق مردم یمن مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مردم مظلوم یمن بوده و خواستار حل بحران این کشور از طریق روش‌های مسالمت آمیز، گفت‌وگو و تفاهم بوده است.

واقعیت این است که قدرت گیری و افزایش نفوذ ایران در منطقه هرگز مطلوب آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان نبوده است. این کشورها سال‌ها است تلاش می‌کنند با ایجاد بی‌ثباتی و آشوب در منطقه، نظم امنیتی نوینی را در خاورمیانه دراندازند که جمهوری اسلامی ایران در آن نقشی نداشته باشد و در برابر، عربستان پایه اصلی آن محسوب شود. اما بی‌ثباتی‌هایی که در نتیجه دخالت کشورهای خارجی در منطقه ایجاد شده تحولات را به سمت و سویی پیش برده که بر خلاف خواست عربستان، نفوذ و قدرت منطقه‌ای و نهادینه ایران را افزایش داده است.

تحولات موسوم به «بهار عربی» که از سال 2011 (90ش) در میان بسیاری از کشورهای عربی آغاز شد، به عامل خوبی برای ایجاد بی‌ثباتی بلندمدت در منطقه و فرصتی تازه برای دخالت و تغییر مناسبات خاورمیانه به نفع قدرت‌های بزرگ تبدیل شد. سوریه کانونی تازه برای رقابت و جنگ‌های نیابتی در منطقه شد.

دخالت‌های خارجی زمینه شکل‌گیری گروه‌های تروریستی چون داعش و جبهه النصره در این کشور را فراهم کرد و جنگی خانمان سوز در این کشور به راه افتاد تا عربستان و همپیمانان آن بتوانند از خلل این بی‌ثباتی مطامع خود را تامین کنند. سوریه‌ای که مداخله گران انتظار داشتند در مدت کوتاهی سقوط کند، به لطف حمایت‌های ایران و حزب‌الله تاجایی در برابر متجاوزان مقاومت کرد که معادلات میدانی و سیاسی را به ضرر آنها پیش برد.

این روزها خبرهای خوشی از شکست تروریست‌ها در استان «دیرالزور» به عنوان آخرین پایگاه داعش در سوریه و «القائم» آخرین مقر فرماندهی داعش در عراق به گوش می‌رسد. داعش به عنوان مهمترین عامل بی‌ثباتی منطقه در آستانه شکست کامل قرار دارد. پروژه آمریکا و عربستان در سوریه و عراق شکست خورده است و مهمترین عامل این شکست ایران و حزب‌الله است.

عربستان زخم خورده از ایران و حزب‌الله و ناامید از سوریه، به لطف سیاست‌های غیرمحتاطانه محمد بن سلمان، شمشیر خود را علیه ایران و حزب‌الله از رو بسته است. یک روز به واسطه استعفای «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان در خاک سعودی، حزب‌الله را به عامل بی‌ثباتی در لبنان متهم می‌کند و روز دیگر ایران را به واسطه حمله موشک‌های یمنی به ریاض، به « تعرض مستقیم نظامی» متهم می‌کند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=153644

ش.د9603920

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات